Časový spínač-zapojení

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Časový spínač-zapojení

Příspěvekod bornis » ned 31 led, 2010 11:25 am

Prosím o radu se zapojením toho starého časového spínače.Chtěl jsem ho použít na to aby se souprava chvíli zrdžela ve stanici a potom to dalo povel relé semaforu které da proud do přerušené koleje a po přehození barvy se vlak rozjede.Dík za rady.
bornis
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 19 pro, 2009 2:46 pm
Bydliště: Rtyně v Podkrkonoší

Příspěvekod michal.kubista » ned 31 led, 2010 12:26 pm

ahoj,
Mas na mysli konkretni casovac, nebo ti je jedno jaky se pouzije.
Ja myslim, ze dnes existuje spousta zajimavych zapojeni za par korun. Slozitejsi bude jeho zarazeni do obvodu kolejiste. Proto se zeptam, jak mas resene ovladani kolejiste v miste, kam chces pridavat casovac? Dale budes pozadovat pokazde stejny cas a nebo nebo by se mel menit? A taky jestli bude fungovat pro jeden smer jizdy ci pro oba?
A nebo chces jenom ten casovac? Ten neni problem.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Časový spínač-zapojení

Příspěvekod Myšpulín » ned 31 led, 2010 12:55 pm

bornis píše:Prosím o radu se zapojením toho starého časového spínače.Chtěl jsem ho použít na to aby se souprava chvíli zrdžela ve stanici a potom to dalo povel relé semaforu které da proud do přerušené koleje a po přehození barvy se vlak rozjede.Dík za rady.

Máš na mysli to relé se čtyřmi páskovými vývody na jedné straně a jednou svorkou nalevo od nich? Označené 8420? Něco když tak naskenuji a pošlu, ale nejspíš až večer.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod bornis » pon 01 úno, 2010 4:34 pm

odpověď pro Myšpulína,To je přesně to relé co popisuješ je to ta stará vykopávka,ale nemám k němu schéma,už jsem ho hledal i na netu a nemůžu ho najít.Když se Ti podaří něco ofotit a poslat byl bych rád.Dík
bornis
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 19 pro, 2009 2:46 pm
Bydliště: Rtyně v Podkrkonoší

Příspěvekod bornis » pon 01 úno, 2010 4:45 pm

odpověď pro Michala,mám v nádraží na každé koleji na obou stranách přerušené koleje a jsou spínána těmi starými relátky které se přehazujíklávesnicí a zároveň se změní i barva na semaforu a vlak se rozjede.Chtěl jsem to jen vyladit abych nemusel přehazovat ani klávesou a vlak se po nastavené chvíli rozjel je jedno jestli to bude furt stejný čas.Chtěl jsem jen aby si to rozumělo i s tím relátkem na ten semafor,to že se sama změní barva a pojede to po tom nastaveným čase.Pokud to půjde dal bych ten časák klidně na každou stranu nádraží aby se to třeba nekopalo.Když to nepůjde tak to nechám plavat a budu to ovládat růčo.Dík za názory.
bornis
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 19 pro, 2009 2:46 pm
Bydliště: Rtyně v Podkrkonoší

Příspěvekod Patrik Novák » pon 01 úno, 2010 4:55 pm

jestli nikdo návod nedá , tak to udělám zítra já
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Příspěvekod Myšpulín » pon 01 úno, 2010 5:50 pm

Pro bornise:
http:/ /vlakymyspulin.rajce.idnes.cz/Myspulinovy_vlaky/#Cas_rele_1.jpg
http:/ /vlakymyspulin.rajce.idnes.cz/Myspulinovy_vlaky/#Cas_rele_2.jpg
http:/ /vlakymyspulin.rajce.idnes.cz/Myspulinovy_vlaky/#Cas_rele_3.jpg
Nutno odstranit mezeru mezi lomítky.
Nejedná se o originál návod, ale část z knihy Automatizace modelové železnice od Zdenka Zaorala.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod bornis » pon 01 úno, 2010 7:13 pm

Pro Patrika,prosím jestli budeš mít chuť dej sem odkaz na nějaký malinko srozumitelnější schéma.Dík Bornis
bornis
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 19 pro, 2009 2:46 pm
Bydliště: Rtyně v Podkrkonoší

Příspěvekod Barťas » pon 01 úno, 2010 9:10 pm

To už srozumitelnější být nemůže :?
Barťas
 
Příspěvky: 43
Registrován: pát 04 led, 2008 6:49 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Myšpulín » pon 01 úno, 2010 9:31 pm

Přidám tedy trochu popisu. Zapojení je pro jeden časový spínač a jedno nebo dvě, (já pro srozumitelnost popíšu dvě) relé (to na obr. vlevo dole). Schema je na obr. dole uprostřed, napravo je zapojení zastávky. Popis je na druhém obrázku pro jedno relé. Zapojení využívá trafa FZ1 s tím, že je propojená jedna svorka střídavého okruhu s jednou svorkou stejnosměrného okruhu a obě napětí jsou přivedeny na jednu kolejnici (zde ta vrchní), nazvěme ji nulová.
Na schematu tak bohužel není zakresleno první relé ani jeho kontakty. Jeden pár tohoto relé přepíná světla návěsti, druhý má být zakreslen někde ve větvi od uzlu 16V, kontakt A-A1, cívka časového relé a nulovou kolejnicí (to je ta vrchní). Já jej dám mezi nulovou kolejnicí a uzlem nad časovým relé. A pracuje to takhle:
V počátku je nenakreslený kontakt rozpojený, kontakt A-A1 sepnutý a kontakt B-B2 rozepnutý. Do tohoto stavu se druhé relé dostalo sepnutím kontaktu K1 přijíždějícím vlakem. Po zastavení vlaku tlačítkem přestavíš první relé na volno. To rozsvítí patřičnou návěst na návěstidle zmíněným jedním párem kontaktů a druhým párem (ten co není zakreslený nad časovým relé) přivedeš přes sepnuté kontakty A-A1 druhého relé napětí na cívku časového relé (nad kontaktem A1).Tím se uzavřel okruh pro střídavé napětí ze zdroje přes kontakt A-A1 druhého relé, cívku časového relé, kontakt prvního relé do nulové kolejnice a zpět do zdroje. Po nastavené době sepne kontakt časového relé (neoznačen nad svorkou 2 druhého relé) a propojí se cesta střídavého proudu opět ze zdroje přes cívku 2 druhého relé, sepnutý kontakt časového relé a kontakt prvního relé opět na nulovou kolejnici a zpět do zdroje. Sepnutím druhého relé se sepnou kontakty B-B2 a přivede se trakční napětí na izolovaný úsek druhé (spodní) kolejnice. Zároveň se však rozpojí kontakt A-A1, čímž se odpojí cívka časového relé a po nějaké době se rozepne i příslušný kontakt. Tím přestává být druhé relé napájeno (toto relé musí mít funkční koncové vypínání). Odjíždějící vlak sepne kontakt K2, kterým přepne nenakreslené relé "na návěst stůj" a zároveň přepne kreslené relé spojením cívky 1 s nulovou kolejnicí do druhé polohy. Pokud by v tuto chvíli byl sepnut ještě kontakt časového relé (relé by nevychladlo), odpojí se napájení cívky 2. Přepnutím relé se rozepnou kontakty B-B2 a úsek přestává být napájen. Zároveň se spojí kontakty A-A1 pro příští funkci zařízení.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Myšpulín » pon 01 úno, 2010 10:30 pm

Ještě koukám na to schema a zjišťuji, že došlo k prohození obrázků. Schema pod obr. 18 je ještě jednou to samé jako na obr. 18 jen namalované schematicky. Ovšem ta úprava s druhým relé bude pracovat. Tady měl být obrázek zřejmě jiný. Podle popisu soudím toto (viz schema zapojení vlastního časového relé vlevo uprostřed): Přívod trakčního napětí z relé, které staví návěstidlo a připojuje trakci přiveď na svorku 1 časového relé. Na úsek pak přiveď napětí ze svorky 4 časového relé. A svorku 3 připoj na druhou kolejnici. Pak platí poslední věta v origo popisu, ale doba je odvislá od vytočení regulátoru FZ1. Proto doporučuji to zapojení jako na zastávku jen s druhým relé, kde je časové relé napájeno 16V střídavými a tedy čas bude relativně konstantní. A není nutno osazovat kontakt K1.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků