Rušení návěsti

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Rušení návěsti

Příspěvekod jomull » pát 09 říj, 2009 1:59 pm

Dobrý den,
mám jako nově příchozí a neželezničář následující dotaz: je světelná návěst "posun dovolen" u automatického zabezpečovacího zařízení rušena průjezdem posunového oddílu okolo návěstidla? A je v tomto případě možná návěst současným svitem červeného a bílého světla?
Děkuji za odpovědi.
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Příspěvekod maayaa » pát 09 říj, 2009 11:09 pm

No co já vim,tak u zz se zabezpečením posunové cesty svítí samotná bílá,a tam kde to zabezpečený neni tak svítí bílá s červenou.Ale nevim to určitě.Pokud je zabezpečená posunová cesta,tak u releovek se rozpadá sama,ale nevim jestli je to u všech zz stejný.
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod kecu.p » sob 31 říj, 2009 2:51 pm

U RZZ ve skutečnosti je to tak, že bílá na návěstidle se změní na stůj až po obsazení úseku za návěstidlem a současném uvolnění koleje odkud posunový díl vyjíždí. Pokud je kolej stále obsazená, tak se bílá změní na stůj až obsazením dalšího úseku a uvolnění úseku za tímto návěstidlem. Jinak u SZZ se může vyskytovat že svítí i bílá s červenou zároveň, i toto je posun dovolen (dle D1) ale je to tak, že nejsou splněné podmínky pro svícení samotné bílé. Třeba v uvažované posunové cestě jsou výhybky které se přestavují z pomocného stavědla v místě posunu a výhybky nejsou pod závěrem posunové cesty, tzn. že jdou přestavit kdykoliv pomocí řadiče.
U elektromechaniky se bílá ovládala řadičem na stavědlovém přístroji, tzn. kdy bude svítit bílá určoval signalista...
Naposledy upravil kecu.p dne ned 01 lis, 2009 9:19 pm, celkově upraveno 2
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod jomull » ned 01 lis, 2009 7:48 pm

Děkuji za odpovědi. Sestavil jsem prototyp univerzálního modulu ovládání pětisvětelného návěstidla s možností připojení předvěsti v rychlostní soustavě ČSD, a kvůli zjednodušení je posun návěstěn bílou a červenou. Rušení návěsti je uvažováno impulsem po projetí soupravy na úsek za návěstidlem, tak mě zajímalo, zda to v tomto případě nebude velký prohřešek vůči skutečnosti. Protože nejsem železničář, ani se stavbou modelové železnice zatím nemám zkušenosti, uvítám i případné praktické rady s ovládáním návěstidel, zejména návěsti "posun" od zkušenějších.
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Příspěvekod kecu.p » ned 01 lis, 2009 8:05 pm

Ja posun na klubovém kolejišti vyřeším tak, že bílá půjde ovládat tlačítkem. Nemam ve stanici kolejové obvody, jedná se jakoby o elektromechaniku. A tam se posun ovládal tlačítkem nebo řadičem. Bude to vázané jen na tom zda nebudu mít v daném místě vlakovou cestu. Jediný posun bude na trať, mam na trati vlečku. A tak ten posun bude povolen jedině v odjezdovém směru ze stanice a správně postavené výhybky na trati. Do té doby nebude posun povolen.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod jomull » ned 01 lis, 2009 8:29 pm

Zmiňovaným modulem lze pomocí tří tlačítek postavit buď návěst povolující jízdu (dle polohy výhybek a návěsti na následujícím návěstidle), nebo zmiňovaný posun a nebo přivolávací návěst. Lze tedy tlačítky samostatně ovládat každé návěstidlo, nebo vytvořit vazbu na postavení cesty a automaticky následně nastavit příslušnou návěst, kterou je možno zrušit projetím soupravy do dalšího úseku za návěstidlo.
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Příspěvekod kecu.p » ned 01 lis, 2009 8:32 pm

Přivolávačka je čistě ovládaná signalistou se souhlasem výpravčího, nebo výpravčím. Dobu svícení určuje jen signalista a to jak dlouho bude držet tlačítko - když jej pustí, přivolávačka zhasne. Platí že pokud ovládáš přivolávačku, všechny ostatní vlakové cesty se tím zruší. Přivolávačka je nadřazená normální obsluze. Proto není blokovaná, když máš postavenou vlakovou cestu, kdykoliv návěstidlo změníš na přivolávačku. Obráceně nelze.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » ned 01 lis, 2009 9:18 pm

Ještě mam dotaz, jak budeš rušit cestu kterou neprojedeš??? Postavíš odjezd, ale z neznámého důvodu ti vlak nepojede. Jak zrušíš tu cestu??? Myslel jsi na to???
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod jomull » pon 02 lis, 2009 7:40 am

Každé hlavní návěstidlo (i odjezdové?) má tedy samostatné tlačítko, kterým lze při postavené cestě, (i obsazené?) změnit každou návěst na přivolávačku? PN je tedy rušena pouze uvolněním tohoto tlačítka a vždy se pak nastaví stůj. A zruší se použitím PN všechny ostatní cesty, i nekolizní?

Rušení cesty uvažuji buď projetím vlaku, tedy signálem z kolejí, nebo tlačítkem rozpad cesty, kdy se zruší i nastavené návěsti.

Ještě k ovládání návěstidel. Většina modelářů postaví vlakovou cestu, a na ní se (třeba se spožděním) automaticky na příslušném návěstidle rozsvítí návěst povolující jízdu. Je tomu tak i ve skutečnosti, nebo se povolení jízdy na příslušném, cestou uvolněném návěstidle dává také tlačítkem? Tedy jestli má každé návěstidlo na ovládacím panelu vlastní ovládací prvky?
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Příspěvekod kecu.p » pon 02 lis, 2009 10:01 am

Tak ohledně té přivolávačky. Ruší to všechny kolizní cesty. Ale i posuny. Co se týče stavění cest, ano, déle trvá než se rozsvítí povolující návěst zamýšlené cesty. Je to dáno buď druhem zařízení a nebo jeho vlastní činností. U releovek se musí projet kontrola všech úseků, kontrola postavení výměn atd ... Proto se návěstidlo nepostaví hned. Zpoždění je ale v řádech desítek sekund. Ovládací prvky na návěstidla jsou a nejsou. U mechanického návěstidla máš páky. Ale pokud budeš mít elektromechaniku se světelnými návěstidly, tak tady máš řadiče (páčky které slouží k ovládání návěstidel), odjezdová návěstidla jsou podle skupin a členitosti kolejiště, vjezdová návěstidla mají zpravidla svůj řadič, seřaďovací návěstidla mají buď tlačítko v indikační desce nebo také řadič. Přivolávačky se zpravidla dávají jen na vjezdová návěstidla u elektromechaniky.
U releovek nemáš ani tlačítka na návěstidla. Stavíš jen cestu, buď že si srovnáš výměny a potom určíš směr cesty tlačítkem VJEZD a nebo ODJEZD, a nebo stavíš cestově systémem ODKUD a KAM. Podle pořadí tlačítek zařízení samo pozná směr cesty. A u tohoto systému máš zvlášť tlačítka na vlakové cesty (zelená) a zvlášť na posunové cesty (bílá). Přivolávačka u tohoto systému se dává povytažením zeleného tlačítka u toho konkrétního odjezdového, cestového návěstidla a nebo zvlášť tlačítkem pro vjezdy. Asi se ti to bude zdát moc komplikované ve skutečnosti. Doporučuji ti aby sis to udělal podle sebe ;-) Jistě to máš mnohem jednodušší ;-)
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod jomull » pát 06 lis, 2009 2:03 pm

Je vidět, že se v tomto oboru vyznáš, a já děkuji za informace, které jsou pro laika pouze samostudiem z předpisů mnohdy špatně srozumitelné, jiné (jako systém skutečného ovládacího pultu) těžko dostupné.
Je mi jasné, že skutečné zabezpečovací zařízení není jednoduchá záležitost. Ale protože mi elektrotechnika není úplně cizí, chtěl bych u plánovaného kolejiště systém ovládání, funkce a základního zabezpečení alespoň trochu přizpůsobit skutečnosti...
Tedy stavění vlakové cesty sekvencí ODKUD - KAM, kontrola kolize a obsazení, postavení návěsti (v rychlostní soustavě), posun, přivolávačka, rušení návěsti a cesty.
Nebude to určitě jednoduché (a jistě se ještě s nějakou tou otázkou ozvu :wink: ), ale pokud se i jen částečně podaří, radost to přinese. A o tom ta modelařina je!
TT, analog s pulsní regulací, IV. ep. ČSD.
jomull
 
Příspěvky: 39
Registrován: pát 09 říj, 2009 1:43 pm
Bydliště: Roudnice nad Labem

Příspěvekod kecu.p » pát 06 lis, 2009 4:06 pm

Pokud kdykoliv budeš chtít pomoci, stačí napsat tu, myslím že psát něco do SZ má i nemá cenu. kolikrát jsem si pročítal diskuzi a vždy jsem viděl odkaz typu dále SZ .... Ja bych raději to rozvířil tady. O tom ta diskuze je ;-) Elektromechanika je jednoduchá ... Hodlám řešit ovládání stanice skupinovým stavěním výměn a poté určit ODJEZD, VJEZD, POSUN na trať, v této stanici je přejezd v záhlaví stanice. Tak všechny tyto uvažované cesty budou také závislé na uzavření tohoto přejezdu. Ve stanici nebudou kolejové obvody. Pouze z tratě bude vést jeden kolejový obvod nejdále ke světelnému označníku Se1 nutný pro další vazbu na traťové zařízení.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod mawerick » pát 06 lis, 2009 6:31 pm

Honzíku, Honzíku pleteš tady mooooooc věcí dohromady. A radši si zkontroluj co sem píšeš aby si nemusel na přezkoušky. 8)
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků