Stránka 1 z 1

Spinani signalizace prejezdu

PříspěvekNapsal: čtv 08 říj, 2009 9:35 am
od JBr
Chtel bych se moudrejsich a zkusenejsich "elektrikaru" preptat, jak co nejjednoduseji vyresit spinani signalizace na prejezdu v analogu. Jedna se o maly ovalek, po kterem bude jezdit jen jeden motoracek. Na velke kolejiste mam prejezdovy modul od pana Bani s hotovymi optosnimaci, ale na tuhle de facto stolni dekoraci mi to prijde jako zbytecny overkill.

V zasade nepotrebuji zadne slozitosti s vice oddelenymi useky atd, jen kdyz masina vjede do jednoho useku, tak aby se zacalo blikat a po vyjeti zase zhaslo. Hledal jsem na netu, ale na analog jsem nasel jen schema na webu Jirky Sladka, ve kterem jsem se trochu ztratil, a jinak vse jen s vyuzitim optosnimacu. Vzhledem k tomu, ze tapu i u obycejnych relatek, tak jsem na tom u optosnimacu jeste hur :)

Nenasel by se nekdo, kdo by poradil schematko a soucastky (alespon +- konkretne, abych vedel co koupit). Samotne spajeni podle presneho navodu uz pro me zasadni problem neni (pokud se nejedna o smd soucastky :)).

Pripadne dobre dusi predem dik :)

PříspěvekNapsal: čtv 08 říj, 2009 6:52 pm
od Mirek Moc
Ahoj Jbr
a co to zkusit zapojit standartně s relátkem a spínacími kontakty :) .
Obrázek

PříspěvekNapsal: čtv 08 říj, 2009 7:42 pm
od MAREKHO
Takto jsem měl kdysi (před r. 89.) zapojen přejezd na oválu.
Fungovalo to celkem dobře a spolehlivě na oba směry, jen se musely sem-tam čistit nájezdové kontakty.

Re: Spinani signalizace prejezdu

PříspěvekNapsal: pát 09 říj, 2009 10:04 am
od Jirka1
JBr píše:V zasade nepotrebuji zadne slozitosti s vice oddelenymi useky atd, jen kdyz masina vjede do jednoho useku, tak aby se zacalo blikat a po vyjeti zase zhaslo. Hledal jsem na netu, ale na analog jsem nasel jen schema na webu Jirky Sladka, ve kterem jsem se trochu ztratil, a jinak vse jen s vyuzitim optosnimacu. Vzhledem k tomu, ze tapu i u obycejnych relatek, tak jsem na tom u optosnimacu jeste hur :) Pripadne dobre dusi predem dik :)

Ahoj Jirko, jestli chceš, můžeme Ti to ušít přímo na míru. Po troše experimentování a zvýšení citlivosti obvodu má již takovou podobu, že je snadno replikovatelný pro širší využití při použití běžných součástek a navíc i použitelný pro impulsní napájení (narozdíl od původní varianty). Výše zmíněný principielní popis obvodu na: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80 bych do budoucna rád doplnil na stránkách konkrétním návodem na jeho realizaci, včetně schémat, soupisky součástek a možná i DPS...
Takže pokud chceš, můžeme to dát dokupy a ten článek by mohl být jedním z výsledků i pro ostatní... :D
Každopádně ale na tom oválku budeš muset 4x přerušit kolejnici, aby to fungovalo. :wink:
Co Ty na to? :roll:

PříspěvekNapsal: pát 09 říj, 2009 10:09 am
od JBr
Beru te za slovo, vic pisu v SZ :)

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2009 11:27 am
od Hloubkar
Kucí, už máte ten podrobnej návod? Začínám se do elektriky pouštět a tak by se mi hodil :oops:
Ale ted jen z principu elektriky. Proč u těch diod na výstražníku jsou ty dva odpory? :oops:

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2009 11:32 am
od vvitty
Protozenapeti, ktere se pouziva (12V) je prilis pro LEDky, tak je potreba nejak toto napeti snizit. Napriklad odporem, ktery se spocita podle predpokladaneho ubytku napeti na LEDkach a pozadovaneho proudu LED...

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2009 11:36 am
od Jirka1
Hloubkar píše:Kucí, už máte ten podrobnej návod? Začínám se do elektriky pouštět a tak by se mi hodil :oops:
Ale ted jen z principu elektriky. Proč u těch diod na výstražníku jsou ty dva odpory? :oops:

Prosím trochu trpělivosti :D

PříspěvekNapsal: čtv 15 říj, 2009 10:26 am
od harmi
Na uvedeny ucel (kratky motoracik, maly ovalek, takze aj usek na blikanie asi kratky) sa mi zda vhodne pouzit jazyckove rele v kolajniciach a magnet na podvozku motoracika. Jazyckove rele bude spinat jednoduchy blikac, napriklad s 555 podla prvej schemy na http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ Flashers.html. (pred Flashers su naschval dve medzery, ktore treba zrusit). Namiesto spinaca s honosnym nazvom CROSSING CONTROL CIRCUIT by som zapojil paralelne niekolko jazyckovych rele a umiestnil ich postupne v useku, kde ma priecestie blikat. Bud sa pouzije viacero jazyckovych rele tak, aby bolo zabezpecene neprerusene napajanie blikaca pocas celeho prechodu vlaku, cize vzdy je zopnute aspon jedno (nevyhodou je nakup viacero jazyckovych rele, ak ich uz nemame dostatocne vela nevyuzitych v sufliku). Alebo ich pocet sa da znizit pripojenim vacsieho kondenzatora na napajanie (medzi vyvody 8 a 1), lebo kondenzator podrzi napajania pocas doby, pokial motoracik s magnetom prejde od jedneho k dalsiemu jazyckovemu rele. Kvoli nabijaciemu prudu kondenzatora pri zopnuti rele je vhodne ale napajanie zo zdroja na toto cele zariadenie pripojit cez odpor niekolko desiatok ohmov, pedsa len jazyckove rele prudovo vela toho neznesu. Takze vysledne by som skusil dve jazyckove rele, jedno napriklad 5cm nalavo a druhe 5cm napravo od priecestia, kondenzator na uvod asi 220uF a odpor 56R a uvidime ako to pojde. Normalne priecestie blika dlho pred tym, nez pride vlak a kratko po odchode vlaku zhasne. Toto zapojenie smer vlaku nerozlisuje a bude blikat rovnaky cas pred prichodom i po odchode vlaku. A este jedno zjednodusenie - ak vlak zastavi na priecesti tak, ze magnet nedociahne zopnut jazyckove rele, tak po par sekundach prestane blikat, co je samozrejme nespravne, takze pri riedko umiestnenych rele vlak na priecesti zastavovat nemoze. A este ma napadlo, ze je mozne, ze pri poklese napajacieho napatia sa asi bude menit frekvencia blikania a samozrejme jas, co moze byt na zavadu (555 funguje uz od 3 voltov). Takze asi riesenie s viacerymi jazyckovymi kontaktami bude vhodnejsie.