Spinani signalizace prejezdu

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Spinani signalizace prejezdu

Příspěvekod JBr » čtv 08 říj, 2009 9:35 am

Chtel bych se moudrejsich a zkusenejsich "elektrikaru" preptat, jak co nejjednoduseji vyresit spinani signalizace na prejezdu v analogu. Jedna se o maly ovalek, po kterem bude jezdit jen jeden motoracek. Na velke kolejiste mam prejezdovy modul od pana Bani s hotovymi optosnimaci, ale na tuhle de facto stolni dekoraci mi to prijde jako zbytecny overkill.

V zasade nepotrebuji zadne slozitosti s vice oddelenymi useky atd, jen kdyz masina vjede do jednoho useku, tak aby se zacalo blikat a po vyjeti zase zhaslo. Hledal jsem na netu, ale na analog jsem nasel jen schema na webu Jirky Sladka, ve kterem jsem se trochu ztratil, a jinak vse jen s vyuzitim optosnimacu. Vzhledem k tomu, ze tapu i u obycejnych relatek, tak jsem na tom u optosnimacu jeste hur :)

Nenasel by se nekdo, kdo by poradil schematko a soucastky (alespon +- konkretne, abych vedel co koupit). Samotne spajeni podle presneho navodu uz pro me zasadni problem neni (pokud se nejedna o smd soucastky :)).

Pripadne dobre dusi predem dik :)
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Mirek Moc » čtv 08 říj, 2009 6:52 pm

Ahoj Jbr
a co to zkusit zapojit standartně s relátkem a spínacími kontakty :) .
Obrázek
Uživatelský avatar
Mirek Moc
 
Příspěvky: 231
Registrován: pon 14 led, 2008 4:26 pm
Bydliště: Kolín

Příspěvekod MAREKHO » čtv 08 říj, 2009 7:42 pm

Takto jsem měl kdysi (před r. 89.) zapojen přejezd na oválu.
Fungovalo to celkem dobře a spolehlivě na oba směry, jen se musely sem-tam čistit nájezdové kontakty.
ČD-V-;DCC-LENZ, PECO, PC.- PO 20.TI LETECH.
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
MAREKHO
 
Příspěvky: 189
Registrován: úte 15 dub, 2008 8:14 pm
Bydliště: UHERČICE

Re: Spinani signalizace prejezdu

Příspěvekod Jirka1 » pát 09 říj, 2009 10:04 am

JBr píše:V zasade nepotrebuji zadne slozitosti s vice oddelenymi useky atd, jen kdyz masina vjede do jednoho useku, tak aby se zacalo blikat a po vyjeti zase zhaslo. Hledal jsem na netu, ale na analog jsem nasel jen schema na webu Jirky Sladka, ve kterem jsem se trochu ztratil, a jinak vse jen s vyuzitim optosnimacu. Vzhledem k tomu, ze tapu i u obycejnych relatek, tak jsem na tom u optosnimacu jeste hur :) Pripadne dobre dusi predem dik :)

Ahoj Jirko, jestli chceš, můžeme Ti to ušít přímo na míru. Po troše experimentování a zvýšení citlivosti obvodu má již takovou podobu, že je snadno replikovatelný pro širší využití při použití běžných součástek a navíc i použitelný pro impulsní napájení (narozdíl od původní varianty). Výše zmíněný principielní popis obvodu na: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80 bych do budoucna rád doplnil na stránkách konkrétním návodem na jeho realizaci, včetně schémat, soupisky součástek a možná i DPS...
Takže pokud chceš, můžeme to dát dokupy a ten článek by mohl být jedním z výsledků i pro ostatní... :D
Každopádně ale na tom oválku budeš muset 4x přerušit kolejnici, aby to fungovalo. :wink:
Co Ty na to? :roll:
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod JBr » pát 09 říj, 2009 10:09 am

Beru te za slovo, vic pisu v SZ :)
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Hloubkar » úte 13 říj, 2009 11:27 am

Kucí, už máte ten podrobnej návod? Začínám se do elektriky pouštět a tak by se mi hodil :oops:
Ale ted jen z principu elektriky. Proč u těch diod na výstražníku jsou ty dva odpory? :oops:
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod vvitty » úte 13 říj, 2009 11:32 am

Protozenapeti, ktere se pouziva (12V) je prilis pro LEDky, tak je potreba nejak toto napeti snizit. Napriklad odporem, ktery se spocita podle predpokladaneho ubytku napeti na LEDkach a pozadovaneho proudu LED...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jirka1 » úte 13 říj, 2009 11:36 am

Hloubkar píše:Kucí, už máte ten podrobnej návod? Začínám se do elektriky pouštět a tak by se mi hodil :oops:
Ale ted jen z principu elektriky. Proč u těch diod na výstražníku jsou ty dva odpory? :oops:

Prosím trochu trpělivosti :D
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod harmi » čtv 15 říj, 2009 10:26 am

Na uvedeny ucel (kratky motoracik, maly ovalek, takze aj usek na blikanie asi kratky) sa mi zda vhodne pouzit jazyckove rele v kolajniciach a magnet na podvozku motoracika. Jazyckove rele bude spinat jednoduchy blikac, napriklad s 555 podla prvej schemy na http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ Flashers.html. (pred Flashers su naschval dve medzery, ktore treba zrusit). Namiesto spinaca s honosnym nazvom CROSSING CONTROL CIRCUIT by som zapojil paralelne niekolko jazyckovych rele a umiestnil ich postupne v useku, kde ma priecestie blikat. Bud sa pouzije viacero jazyckovych rele tak, aby bolo zabezpecene neprerusene napajanie blikaca pocas celeho prechodu vlaku, cize vzdy je zopnute aspon jedno (nevyhodou je nakup viacero jazyckovych rele, ak ich uz nemame dostatocne vela nevyuzitych v sufliku). Alebo ich pocet sa da znizit pripojenim vacsieho kondenzatora na napajanie (medzi vyvody 8 a 1), lebo kondenzator podrzi napajania pocas doby, pokial motoracik s magnetom prejde od jedneho k dalsiemu jazyckovemu rele. Kvoli nabijaciemu prudu kondenzatora pri zopnuti rele je vhodne ale napajanie zo zdroja na toto cele zariadenie pripojit cez odpor niekolko desiatok ohmov, pedsa len jazyckove rele prudovo vela toho neznesu. Takze vysledne by som skusil dve jazyckove rele, jedno napriklad 5cm nalavo a druhe 5cm napravo od priecestia, kondenzator na uvod asi 220uF a odpor 56R a uvidime ako to pojde. Normalne priecestie blika dlho pred tym, nez pride vlak a kratko po odchode vlaku zhasne. Toto zapojenie smer vlaku nerozlisuje a bude blikat rovnaky cas pred prichodom i po odchode vlaku. A este jedno zjednodusenie - ak vlak zastavi na priecesti tak, ze magnet nedociahne zopnut jazyckove rele, tak po par sekundach prestane blikat, co je samozrejme nespravne, takze pri riedko umiestnenych rele vlak na priecesti zastavovat nemoze. A este ma napadlo, ze je mozne, ze pri poklese napajacieho napatia sa asi bude menit frekvencia blikania a samozrejme jas, co moze byt na zavadu (555 funguje uz od 3 voltov). Takze asi riesenie s viacerymi jazyckovymi kontaktami bude vhodnejsie.
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků