Stránka 1 z 2

elektronika pro modelové železnice

PříspěvekNapsal: stř 30 zář, 2009 11:11 pm
od BFIZ
Dobrý den všem!

Někdo z Vás projevil zájem o schéma krystalem řízeného časovače. Tak abych přispěl trochu do mlýna tak následuje popis jednoho v základním schématu. Jeho schéma lze různým způsobem modifikovat a vždy bude vykazovat stabilitu, spolehlivost a snadnou konstrukční reprodukovatelnost.
Tento příspěvek beru taky jako test pro vložení obrázku.
Schéma časovače ID444H1":
Obrázek
Popis časovače „ID444H1“:

Je tvořen obvody IC1=4060; IC2=4020; IC3=4013. Základní časovou základnu tvoří 4060 s krystalem nejlépe 32,768 [kHz] . Hodnoty součástek oscilátoru R1;R2;C1;C2 se musí odladit podle konkrétního krystalu. Obvod krystalu lze vynechat a místo toho použít 50 [Hz] síťový kmitočet. Nakresleno čárkovaně. V prvním případě je na vývodu 3 (Q14) perioda 0,5 [s]. Ve druhém se doporučuje použít vývod 4 (Q6) s periodou 1,28 [s]. Samozřejmě že pro další stupeň tvořený 4020 lze využít kterýkoli jiný výstup z 4060 (Q4 až Q14). Periodu si spočítáte z kmitočtu použitého krystalu a dělícího poměru na použitém výstupu. Stavová paměť časovače je tvořena jedním z hradel 4013 (IC3A). Výstup hradla Q (vývod 1) bude na úrovni „H“, pokud probíhá cyklus časovače. To znamená, že v tuto dobu bude tranzistor Q2 sepnut. Na výstupu 2 (IC3A) bude inverzní průběh. Cyklus časovače lze přerušit = uvést časovač do klidového stavu přivedením signálu H na svorku X8 nebo X9. Časovač se startuje signálem H na svorku X3 nebo X7. Pokud se použije svorka X3, pak úroveň H musí být nahrazena úrovní L před ukončením cyklu časovače. Pokud se použije svorka X7 pak tato podmínka odpadá a časovač zahájí nový cyklus následujícím přechodem signálu z L do H. Podobně to platí o vstupech pro přerušení. Vstupní svorky mají základní ochranu proti poškození. Spínače SW1 až SW11 jsou použité na nastavení požadovaného času cyklu. Sepnut musí a může být současně jenom jeden. SW1 až SW11 lze nahradit dvouřadým hřebínkem s jednou propojovací svorkou, nebo rotačním přepínačem, čím se praktická realizace výrazně zlevní = záleží na požadovaném komfortu změny nastavení času. Pro krystal 32,768 [kHz] je pak k dispozici 11 časů v rozmezí od 4 po 4096 [s]. Zvyšujícím číslem Qx se vždy výsledný čas cyklu časovače prodlouží dvounásobně. Pokud se místo SW1 až SW11 použije vhodné logické hradlo, lze za jeho pomoci nastavit čas na libovolnou hodnotu v tomhle rozsahu s rozlišením po 0,5 [s] Použitím jiného krystalu nebo jiného Qx na 4060 se dá získat jiný rozsah časů. Výstupy X1 a X2 dovolují připojit zátěž do 200 [mA] s maximálním napětím 30 [V] , pokud se použijí jiné tranzistory (ale typu FET nebo CMOS) lze samozřejmě spínat prakticky libovolné proudy a napětí. Nepoužité hradlo IC3B ze 4013 lze vyvést na vývody a použít ho pro další obvody. Hodnoty součástek, až na obvod oscilátoru, nejsou kritické. Obvod bude spolehlivě pracovat v rozsahu napájecího napětí 4 až 18 [V]. Přesnost dodržení časového cyklu je dána přesnosti kmitočtu krystalu a nebo kmitočtu sítě a ta se blíži k etalonu. Pokud se při praktickém provozu stane, že čas cyklu se mění, pak je to chyba v zapojení nebo v hodnotách součástek v obvodu oscilátoru (C1;C2;R1;R2) - ten špatně startuje při provedení signálu Reset. Nastavený čas cyklu časovače je prakticky nezávislý na teplotě ani na napájecím napětí nebo rušení z jiných obvodů.
Pokud se jako zdroj hodinového napětí použije síťových 50 [Hz], pak lze pro dosažení reálných časů vynechat IC2 4020.
Na podobném principu lze navrhovat časovače s různými funkcemi na výstupu, nebo v ovládání.

Re: elektronika pro modelové železnice

PříspěvekNapsal: čtv 01 říj, 2009 6:24 am
od Zdenek Valter
BFIZ píše:Dobrý den přátelé !
Zaobíram se elektronikou pro modelové železnice. Protože toto fórum neposkytuje mnoho prostoru pro šírší informační dokumenty, nabízím Vám přímý kontakt pro konzultace v této oblasti. Použijte e-mailovou adresu BFIZX@seznam.cz . Pokud mi sdělíte vaši poštovní adresu zašlu Vám zdarma CD na kterém naleznete řadu návodů a tipů k této problematice.


A nebylo by lépe kdyby sis založil WEB a tam ty informační dokumenty nabídl ?

PříspěvekNapsal: čtv 01 říj, 2009 7:24 am
od vvitty
Pripadne je muzu zverejnit u sebe, podminkou je aby jejich zverejneni neporusovalo autorska prava.

PříspěvekNapsal: pon 05 říj, 2009 1:20 pm
od BFIZ
Dobrý den!
Reaguji na několik málo podnětů vzešlích z tohoto fóra. Na našich webových stránkách se již pracuje a doufám že budou v dohledné době spuštěny.
Co se týče autorkých práv pak je siutace jednoduchá = veškerá dokumentace (texty, elektrické schémata, jiná grafika, fotografie) je naše originální. Pokud se vní vyskytují ve scela zenedbatelné míře informace z jiných zdrojů pak je na to vždy upozorněno. A pokud bude u zveřejněné informace uveden zdroj informací, pak se nebránime ani zveřejňování obsahu zmiňovaného CD. Napokon, CD je šířené bezplatně. A každý kdo si o něj napsal ho již dostal, nebo v nejbližší době dostane. Pokud má někdo konkrétní dotaz v elektro-nice železničných modelů pak se nebojte zeptat, ale prosím přes email: BFIZX@seznam.cz . A s důrazem na slovo "konkrétní" dotaz a prosím mějte na mysli, že nejsme "Všeználkové" a ani si na ně nehodláme hrát. S pozdravem BFIZ

PříspěvekNapsal: úte 06 říj, 2009 10:24 pm
od chameleon
Zdravím. Tak já tomu tedy nerozumím.
- vydáváte se za odborníky v oboru, chcete aby vás lidi kontaktovali, ale píšete, že nejste všeználkové. Jaká je tedy Vaše úroveň?
- chcete nám nabídnout nějaké informace, ale nejste konkrétní, nechcete nic zveřejnit, jen chcete něco nabídnout na CD zdarma
- lidé zde mají jen konkrétní dotazy (většina), proč je mají psát jen vám, někomu cizímu, když se mohou zeptat zde, více známých odborníků najednou?
- váš nick nemá žádnou historii, a chcete aby vám lidi posílali poštovní adresy
- nepřijde mi, že by zde na fóru bylo málo prostoru pro "širší informační dokumenty"

Z výše uvedeného mi přijde, že hodláte využít fóra ke komerčnímu účelu, možná dokonce k nějakému podvodnému jednání, a tedy Vaše téma by se mohlo smazat. Podvodníčků má už myslím každý plný zuby...

Pokud se ve svém názoru mýlím, a jste odborníci a vymysleli jste něco zajímavého, tak je mi to líto... ale stejně je to vaše chyba - máte být konkrétní.

PříspěvekNapsal: stř 07 říj, 2009 10:15 am
od BFIZ
Dobrý den!
Jenom stručne. Předne pro rozčíleného Jiřího aliaz "chameleona". Pane jiří ten kdo se chce schovávat za přezívky jste pravděpodobně Vy. My nemáme zájem na neosobních kontaktech, proto upřednostňujeme konkrétní lidi a adresy. A pokud máte konkrétní dotaz a tak si vyzkoušet naši profesionalitu, pak ho vzneste. Nevím jakou máte profesi, a jestli jste vní "všeználek" pak před Váma klobouk dolů.

PříspěvekNapsal: stř 07 říj, 2009 11:49 am
od chameleon
No snad se tady ještě nebudeme hádat!?
Milý pane/paní/firmo/sdružení/kroužku/já nevím BFIZ :wink: ,
já jsem vás jen vůbec nepochopil, a proto psal ten příspěvek, aby jste nám odhalil podrobnosti.
Takže, například, budu-li mít problém se zapojením diod v mašince, mám vám napsat na e-mail, a vy mi poradíte osobně či pošlete CD??
Nebo jste vyrobili nějakou příručku/manuál/brožuru/návod/rady na CD který chcete lidem poslat a tak jim pomoci??
Rozumíme si? :)
Mě to zkrátka přijde divné, že nevím vůbec co nabízíte, a když to nevím tak proč vás mám o to žádat - abyste třeba zbytečně neutráceli za poštovné a CD.. Většinou když zde někdo vymyslí/vyrobí něco zajímavého, tak to dá sem, a ostatní to okomentují, zeptají se na podrobnosti a též se zeptají jak a kde to sehnat apod...

PříspěvekNapsal: stř 07 říj, 2009 2:38 pm
od Petr Zatrepalek
Nám konkrétní dotaz na DCC - dekodéry Lenz Mini Gold a ESU Loksound Mini - kam připájet kondezátory /"powerpack"/. Děkuji předem za radu.

PříspěvekNapsal: stř 07 říj, 2009 7:16 pm
od MAREKHO
Zkratka BFIZ , nic konkrétního, žádné osobní údaje, plno gramatických chyb-------- .........moc důvěry to nebudí........ :( :(
Ale čas vše ukáže.----možná křivdím.

PříspěvekNapsal: čtv 08 říj, 2009 6:19 am
od Mirek Moc
Pana Schwarze (alias BFIZ ) znám již delší dobu a mám s ním výborné zkušenosti při realizace osvětlování kolejových vozidel a vozů. Vždy dokáže poradit a najít cenově výhodné řešení :idea: .
Je pravda , že svůj úvodní příspěvek pojal ryze komerčně . Možná by bylo lepší , kdyby svými názory a zkušenostmi přispěl i do různých jiných diskuzí.
Myslím , že představení toho co umí na jeho webu bude krok správným směrem, jak tu navrhoval Zdenek Valter.

PříspěvekNapsal: čtv 08 říj, 2009 8:03 am
od radekkrupka
Přiznám se, že jsem také vůbec nepochopil smysl založení vlákna ani úvodní příspěvek. Někdo nás informuje o tom, že něco umí (ačkoliv není vůbec řečeno co). Stačilo napsat "zabýváme se tím a tím, za sebou již máme toto a umíme poradit v následující oblasti". Elektronika pro modelové železnice je skutečně široký pojem.

Já vás nezatracuji, naopak každý člověk, který něco umí, může být pro ostatní přínosem a posunout je někam dál. Prezentace ovšem podle mého nevyšla.

PS Až spustíte webovky, určitě se vše vysvětlí...

UPS DCC

PříspěvekNapsal: čtv 08 říj, 2009 10:59 pm
od BFIZ
Petr Zatrepalek píše:Nám konkrétní dotaz na DCC - dekodéry Lenz Mini Gold a ESU Loksound Mini - kam připájet kondezátory /"powerpack"/. Děkuji předem za radu.


Dobrý den všem kteří reagovali na mé příspěvky!
Předně zdravím pána Zatřepálka který vznesl dotaz. Přesto že nepoužil mou e-mailovou adresu pokusím se sem umístit má řešení jeho problému. Kdyby byli obrázky nečitelné nebo jinak nepoužitelné pak ať mě pan Zatřepálek kontaktuje na již zmíněném emailu.
(Pokud by někoho popuzovali gramatické chyby, pak ať si před přečtením opraví - jsme technici a ne lingvisti a nepíšeme disertační práci, hlavě že si rozumíme).

Pane Zatřepálku !
Co se týče dekodéru Lenz mini GOLD, pak je situace jednoduchá pokud se rozhodnete použít standardní, firmou Lenz nabízeným UPS modulem. Jeho nabídku naleznete na jejích W3 stránkách. Připojíte ho na UPS rozhraní třemi vodiči přesně podle manuálu.
Dekodéry ESU toto rozhraní nemají, můžete však na ně (jako i na téměř každý jiný dekodér) aplikovat následující řešení, je to výtah z technické informace, které úplné znění je na zmiňovaném CD. Je nutno podotknou, že vždy budete potřebovat vyvést z dekodéru společný potenciál GND, který není výrobci standardně vyváděn na drát nebo na konektor.
Pro Vás doporučuji řešení č.2
(Upozornění původní text obsahuje hypertextové odkazy na obrázky, pro účel této informace jsou tyto odkazy pasivní a obrázky jsou zařazeny na konec této informace. )

Tady začíná výtah z TI (technické informace)

Zálohovací kondenzátor po 1.
a to jednoduše

Pokud k práci programu v procesoru vašeho dekodéru stačí jenom stejnosměrné napájení po ztrátě digitální informace, lze krátkodobé výpadky vykrýt jednoduchým připojením zálohovacího kondenzátoru. Upozorňuji, že ne všechny dekodéry mají tuto schopnost. Na obrázku 511S_TL1201_37 je základní zapojení. Buď se spokojíme s jednoduchým kondenzátorem C1, kapacitu kterého zvolíme podle prostorových možností modelu. Jeho pracovní napětí by mělo být nejmíň 16 [V] . Nebo pokud máme vyšší nároky, můžeme sestavit z velkokapacitních kondenzátorů baterii. Tyto kondenzátory však mají nízké pracovní napětí (1,5 až 5 [V] ). Proto je nutné sestavit baterii tak, aby měla, jako celek, pracovní napětí alespoň 15 [V] . Dále je nutné počítat s ochranným odporem, který je součástí jejích konstrukce. Ten dosahuje hodnot desítek [Ω] .
Největším spotřebičem energie je motorek. Ten je často energeticky zálohován setrvačníkem. Aby se zbytečně neodčerpávala energie do motorku na úkor práce jiných obvodů, lze zálohovací kapacitu oddělit a energii nastřádanou v ní, využít jenom pro zálohování obvodů s nižší spotřebou. Takový příklad je na obrázku 511S_TL1201_38 . Kapacita C1 zálohuje především motorek, C2 pak ostatní obvody.
POZOR !!! : Při programování některých typů dekodéru se manipuluje s napájecím napětím a příliš velká kapacita připojená na k modrému vývodu může způsobovat poruchu v programovacím procesu. Například, u dekodérů firmy LENZ je spolehlivá hodnota kapacity do 1000 [μF], pokud použijete větší kapacitu, připojte ji přes vypínač kterým při programování kondenzátor odpojte. C2 z předchozího příkladu je odělená diodou a proto nemá vplyv na programovací proces dekodéru.

Zálohovací kondenzátor po 2.

Firma LENZ přistupuje k zálohování energie relativně složitým obvodem (= doplňkem, a nutno dodat v náležité ceně) řízeným rozhraním UPS. Ne všechny její dekodéry jsou tímhle rozhraním vybaveny. Můžeme však použít jednodušší a levnější řešení které je na obrázku 511S_TL1201_45. Odpor R1 s hodnotou cca 68 až 120 [Ω] omezuje nabíjecí proud zálohovacího kondenzátoru C1. To proto aby při startu systému nedocházelo k přetížení napájecího bufru digitální ústředny, za předpokladu že na kolejích stojí více lokomotiv s touto úpravou. Kondenzátor by měl být na napětí minimálně 16 [V] . Jeho kapacita bude volená podle prostorových možností modelu, může být samozřejmě vytvořen několika paralelně spojenými kapacitami. Dioda D4 eliminuje funkci R1 při vybíjecím procesu. Dioda by měla být rychlá nejlépe typu shottky. Tlumivka by měla mít hodnotu alespoň 0,1 [mH] , vytváří dynamickou impedanci pro krátké impulsy při zápise dat do procesoru dekodéru. Stejný princip uvádí ve svém manuálu k dekodérům firma ZIMO. Je nutno podotknou, že takové zapojení dekodéru a ostatního elektrorozvodu vozidla se stává trochu více náchylným k poruchám vznikajícím v systému snímání proudu vozidla. Ale to nám vynahradí právě to zálohování.

No tak se omlouvám, obrázky nefungují jednoduše. A nemám čas studovat myšlenkové postupy tvůrců tohoto systému.
Zopakujte Váš dotaz na BFIZX@seznam.cz[/img]

PříspěvekNapsal: pát 09 říj, 2009 5:01 am
od Michal Dalecký
Prosim vsechny aby veskera dalsi komunikace v tomto vlaknu byla formou dotaz - odpoved. Zadne konercni veci. Az si autor tohoto vlakna zprovozni web, tak komercni veci smerujte tam. Jinak ja osobne pana Schwarze take znam osobne a mohu doporucit jeho sluzby. Diky.

Re: UPS DCC

PříspěvekNapsal: pát 09 říj, 2009 7:38 am
od Zdenek Valter
BFIZ píše:
Petr Zatrepalek píše:Nám konkrétní dotaz na DCC - dekodéry Lenz Mini Gold a ESU Loksound Mini - kam připájet kondezátory /"powerpack"/. Děkuji předem za radu.


Dobrý den všem kteří reagovali na mé příspěvky!
Předně zdravím pána Zatřepálka který vznesl dotaz. Přesto že nepoužil mou e-mailovou adresu pokusím se sem umístit má řešení jeho problému. Kdyby byli obrázky nečitelné nebo jinak nepoužitelné pak ať mě pan Zatřepálek kontaktuje na již zmíněném emailu.
(Pokud by někoho popuzovali gramatické chyby, pak ať si před přečtením opraví - jsme technici a ne lingvisti a nepíšeme disertační práci, hlavě že si rozumíme).

Pane Zatřepálku !
Co se týče dekodéru Lenz mini GOLD, pak je situace jednoduchá pokud se rozhodnete použít standardní, firmou Lenz nabízeným UPS modulem. Jeho nabídku naleznete na jejích W3 stránkách. Připojíte ho na UPS rozhraní třemi vodiči přesně podle manuálu.
Dekodéry ESU toto rozhraní nemají, můžete však na ně (jako i na téměř každý jiný dekodér) aplikovat následující řešení, je to výtah z technické informace, které úplné znění je na zmiňovaném CD. Je nutno podotknou, že vždy budete potřebovat vyvést z dekodéru společný potenciál GND, který není výrobci standardně vyváděn na drát nebo na konektor.
Pro Vás doporučuji řešení č.2
(Upozornění původní text obsahuje hypertextové odkazy na obrázky, pro účel této informace jsou tyto odkazy pasivní a obrázky jsou zařazeny na konec této informace. )

Tady začíná výtah z TI (technické informace)

Zálohovací kondenzátor po 1.
a to jednoduše

Pokud k práci programu v procesoru vašeho dekodéru stačí jenom stejnosměrné napájení po ztrátě digitální informace, lze krátkodobé výpadky vykrýt jednoduchým připojením zálohovacího kondenzátoru. Upozorňuji, že ne všechny dekodéry mají tuto schopnost. Na obrázku 511S_TL1201_37 je základní zapojení. Buď se spokojíme s jednoduchým kondenzátorem C1, kapacitu kterého zvolíme podle prostorových možností modelu. Jeho pracovní napětí by mělo být nejmíň 16 [V] . Nebo pokud máme vyšší nároky, můžeme sestavit z velkokapacitních kondenzátorů baterii. Tyto kondenzátory však mají nízké pracovní napětí (1,5 až 5 [V] ). Proto je nutné sestavit baterii tak, aby měla, jako celek, pracovní napětí alespoň 15 [V] . Dále je nutné počítat s ochranným odporem, který je součástí jejích konstrukce. Ten dosahuje hodnot desítek [Ω] .
Největším spotřebičem energie je motorek. Ten je často energeticky zálohován setrvačníkem. Aby se zbytečně neodčerpávala energie do motorku na úkor práce jiných obvodů, lze zálohovací kapacitu oddělit a energii nastřádanou v ní, využít jenom pro zálohování obvodů s nižší spotřebou. Takový příklad je na obrázku 511S_TL1201_38 . Kapacita C1 zálohuje především motorek, C2 pak ostatní obvody.
POZOR !!! : Při programování některých typů dekodéru se manipuluje s napájecím napětím a příliš velká kapacita připojená na k modrému vývodu může způsobovat poruchu v programovacím procesu. Například, u dekodérů firmy LENZ je spolehlivá hodnota kapacity do 1000 [μF], pokud použijete větší kapacitu, připojte ji přes vypínač kterým při programování kondenzátor odpojte. C2 z předchozího příkladu je odělená diodou a proto nemá vplyv na programovací proces dekodéru.

Zálohovací kondenzátor po 2.

Firma LENZ přistupuje k zálohování energie relativně složitým obvodem (= doplňkem, a nutno dodat v náležité ceně) řízeným rozhraním UPS. Ne všechny její dekodéry jsou tímhle rozhraním vybaveny. Můžeme však použít jednodušší a levnější řešení které je na obrázku 511S_TL1201_45. Odpor R1 s hodnotou cca 68 až 120 [Ω] omezuje nabíjecí proud zálohovacího kondenzátoru C1. To proto aby při startu systému nedocházelo k přetížení napájecího bufru digitální ústředny, za předpokladu že na kolejích stojí více lokomotiv s touto úpravou. Kondenzátor by měl být na napětí minimálně 16 [V] . Jeho kapacita bude volená podle prostorových možností modelu, může být samozřejmě vytvořen několika paralelně spojenými kapacitami. Dioda D4 eliminuje funkci R1 při vybíjecím procesu. Dioda by měla být rychlá nejlépe typu shottky. Tlumivka by měla mít hodnotu alespoň 0,1 [mH] , vytváří dynamickou impedanci pro krátké impulsy při zápise dat do procesoru dekodéru. Stejný princip uvádí ve svém manuálu k dekodérům firma ZIMO. Je nutno podotknou, že takové zapojení dekodéru a ostatního elektrorozvodu vozidla se stává trochu více náchylným k poruchám vznikajícím v systému snímání proudu vozidla. Ale to nám vynahradí právě to zálohování.

No tak se omlouvám, obrázky nefungují jednoduše. A nemám čas studovat myšlenkové postupy tvůrců tohoto systému.
Zopakujte Váš dotaz na BFIZX@seznam.cz[/img]


Přiznám se že nerozumím !
Předně chci říci, že nevidím důvod přímého mailového kontaktu, když je zde toto fórum.
Vzniklo zejména proto aby šířilo a sdílelo informace pro širokou veřejnost.
Uzavírání se a distribuce na jiném mediu než internet opravdu nemusí budit důvěru obecně. (U mne je to tak, že opravdu důvěru nebudí !!)
Proto byl tento dotaz položen sem.
Je jen škoda, že ses s tou filozofií fóra neseznámil, protože pak by Tvá odpověď byla doprovázena obrázky které vydají za 1000 slov a byla přehledná i pro méně zkušené modeláře.
Takhle se bohužel nemohu ubránit pocitu, že Ti nejde ani o Tvé potenciální zákazníky. Sorry !!

PříspěvekNapsal: pát 09 říj, 2009 9:22 am
od Petr Zatrepalek
Děkuji za informaci - a přiznám se že účelem mého dotazu byl i malý test :D jak vážně je toto vlákno míněno...

Dál se komunikaci přes SZ/e-mail nebráním! To CD si rád pořídím... Více v e-mailu.