Stránka 6 z 7

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 8:58 pm
od Trixt
jipol57: Díky moc za doplnění. :)

P.S.: Proč jsou diody na kontaktech cívek? Je to stejná dioda jako jsi použil na výstupech z optočlenu?

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 5:58 am
od Fox
ad diody: při rozpojení indukční zátěže vznikají napěťové špičky, které mohou prorazit spínací tranzistor. Proto se používají diody, které odvedou proud do zdroje. Kdyby tam diody nebyly, mohl by z toho při impulzním buzení vzniknout přístroj podobný tomu "Vyděržáj pioněr". Viz "Pelíšky", taky jsem ho měl doma, oblíbený dárek z Ruska, kde toho jinak moc k sehnání nebylo.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 7:35 am
od BohousP
Fox píše:ad diody: při rozpojení indukční zátěže vznikají napěťové špičky, které mohou prorazit spínací tranzistor. Proto se používají diody, které odvedou proud do zdroje. Kdyby tam diody nebyly, mohl by z toho při impulzním buzení vzniknout přístroj podobný tomu "Vyděržáj pioněr". Viz "Pelíšky", taky jsem ho měl doma, oblíbený dárek z Ruska, kde toho jinak moc k sehnání nebylo.

jj, pioněr by vydržel, ale ty tranzistory ne ... My jsme byli odolnější, jen to hezky vykroutilo ruce ... :mrgreen:

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 7:50 am
od Trixt
jipol57: A je to stejná dioda jako u optočlenů nebo nějaká jiná?

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 7:56 am
od BohousP
Trixt píše:jipol57: A je to stejná dioda jako u optočlenů nebo nějaká jiná?

Doporučuji 1N4007 nebo ještě lépe UF4007.
Edit: Bylo myšleno jako ochranné diody na potlačení indukovaných špiček při vypínání relé. Ne jako diody do detektoru obsazení.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 8:54 am
od MiG
Podle mého je 1A zatížitelnost kontaktů v případě DCC velmi málo.
A i při neDCC 3A - nic moc rezerva.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 9:07 am
od jipol57
Na jeden vlak a ještě k tomu TT, si myslím dostačující.
K těm diodám asi bylo řečeno vše. Ty výkonnější mohou být samozřejmě i před těmi tranzistory.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 9:24 am
od Trixt
Díky moc všem zúčastněným, zkusím pořešit. :)

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 9:40 am
od MiG
jipol57 píše:Na jeden vlak a ještě k tomu TT, si myslím dostačující.
K těm diodám asi bylo řečeno vše. Ty výkonnější mohou být samozřejmě i před těmi tranzistory.

Zdroj byste měl dimenzovat podle očekávaných spotřebičů, ale celou proudovou cestu musíte dimenzovat podle použitého zdroje, případně jištění, ne podle jednoho spotřebiče.
Také s kontrolou na úbytek napětí i když v tomto případě to asi nebude problém.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 5:09 pm
od jipol57
Ale v tom přepínatelném úseku bude jen jeden "spotřebič" - vlak. Není to pro celé kolejiště. A krom toho v parametrech vidím MAX CURRENT 3A. A při náhodném zkratu by měla vypnout centrála.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 9:44 pm
od MiG
jipol57 píše:Ale v tom přepínatelném úseku bude jen jeden "spotřebič" - vlak. Není to pro celé kolejiště. A krom toho v parametrech vidím MAX CURRENT 3A. A při náhodném zkratu by měla vypnout centrála.

Nejspíš jste přesvědčen, že čtvrtá věta není nijak v rozporu s větou první.
Čiňte, jak chcete, upozorněn jste byl...

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2018 9:56 pm
od Trixt
MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne? Bavíte se o relé, že?

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: čtv 11 říj, 2018 7:39 am
od MiG
Trixt píše:MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne?

Prvek očekávání se však střídá s prvkem zklamání. Proč by měla být při nižším napětí vyšší?
Trixt píše:Bavíte se o relé, že?

Abych pravdu řekl, tak se už jenom bavím. V tom stejném katalogu je relé s deklarovanými 8A o 38Kč dražší. Drobná nevýhoda je, že mají jen verzi s cívkami 12V.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: čtv 11 říj, 2018 7:48 am
od BohousP
Trixt píše:MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne? Bavíte se o relé, že?

Ono to není o "výkonu" (součin proudu a napětí). Zatížitelnost je daná velikostí a materiálem kontaktů. Max. napětí pak izolační schopností a/nebo bezpečnostními předpisy. Ani jedno se nesmí překročit.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: čtv 11 říj, 2018 7:54 am
od sidlo
Trixt píše:Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne?

Jak píšou kolegové. Proudová zatižitelnost kontaktů je dána protékaným proudem a impedancí spínaného obvodu. Při vysoké indukčnosti zátěže budou poměry i při malém napětí horší.
Navíc se dá předpokládat, že i ve smyčce se budou vyskytovat zkraty a to i zkraty nedokonalé pod hranicí nastavené proudové ochrany.
Navíc to relé bude pravděpodobně vždy přepínat při zátěži - proto ho tam dáváte. V opačném případě byste to asi řešili jinak.
Fungovat to bude, ale relé bude mít zkrácenou životnost.