Stránka 5 z 7

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 4:33 pm
od zdeno
Delam na prepinacim modulu DCC pro dve centraly do extra velkych layoutu a podle mne by se to taky dalo pouzit na smyckovy modul.
Princip je skoro totozny,jen detekce je zalozena na toroidnych trafacikoch.
Uz to mam hotove, pisem clanek na web Railnet
Hadam do tydne to bude hotove.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 5:06 pm
od MiG

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 5:12 pm
od zdeno
MiG píše:To stejné, co tady?
http://dcc-mueller.de/switch/track__e.htm

trosicku mene slozite, Nemci to maji neskutecne prepatnactene ;-)
Ja to budu mit tvrde rozdelene na DCC a Loconet, proto se to bude dat pouzit jako smycka.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: ned 20 kvě, 2018 5:06 pm
od Pater
HonzaM píše:Tahle varianty by znamenala velký přínos, pokud vím, žádný výrobce takto řešený smyčkový modul nenabízí. Předpokládám, že by na obou koncích vratné smyčky byly detekční úseky, jejichž obsazení by určovalo jaká polarita má ve smyčce být aplikována. Že by bylo nutné specifické řezání kolejí by mne vůbec netrápilo, to je maličkost.

Používám vratné smyčky podle Petera Gillinga GCA102 vlastní výroby (bez výstupů na loconet).http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=gca102-en
Pokud máte zájem mohu vám poslat podklady.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 3:45 am
od i.masinka@seznam.cz
Ahoj! Skoro si říkám, že u tak velké smyčky už by stálo za to dát spíš přechodový úsek se změnou polarity do toho úseku vratné smyčky dole, kde není nádraží. To je takový ten obvod, který při detekci prudkého nárůstu proudu přepóluje napájení do kolejnic. Ale nemám to vyzkoušené! Mám takhle od boku podezření, že toto fungovalo jen v dobách Vagónku s plastovými kolečky. Teď, při kovových kolečkách na vagónech, by to asi dělalo neskutečný binec při přejezdu každého kovového kolečka na tento prepólovávaný úsek. Takže toto jen při plastikových kolečkách na vagónech.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 7:06 am
od zdeno
i.masinka@seznam.cz píše: Teď, při kovových kolečkách na vagónech, by to asi dělalo neskutečný binec při přejezdu každého kovového kolečka na tento prepólovávaný úsek. Takže toto jen při plastikových kolečkách na vagónech.

mas v tom trosku gulas, protoze pokud je to uz prepnute, tak dalsi prepolovani nehrozi !!!
Podminka ovsem je, ze meziusek musi byt delsi nez nejdelsi vlak.
---
Jinak existuji metody primo na vratnou smycku, ktere funguji jinak, nez na zaklade zkratu.
V tomto vlaknu jsou taky vzpominane.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: pon 08 říj, 2018 9:26 pm
od Trixt
Potřeboval bych v digitálu pořešit vratnou smyčku. S reverzními moduly založenými na detekci zkratu jsem skončil hned v úvodním stádiu pokusů. :) Chtěl bych vratnou smyčku řídit buď pomocí detekce obsazenosti nebo případně pomocí optických snímačů umístěných podél kolejí. Zkušenosti jsou bohužel malé, znalosti elektroniky chabé, ale učím se. ;) Jako jediné komerčně dostupné řešení založené na detekci obsazenosti jsem našel následující http://www.marathonmodel.cz/lenz-digital/ksm-sg-g-smyckovy-modul.html. Máte někdo s tímto řešením zkušenosti? Nebo by mi někdo poradil jiné spolehlivé řešení? Děkuji moc za jakékoliv případné popostrčení správným směrem.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 5:27 am
od PASKVAL
Najbližší týždeň budem KSM-SG-G zapájať na koľajisko. Čo by ťa zaujímalo?

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 6:01 am
od HonzaM
V listopadu má být na trhu modul vratně smyčky Digikeijs DR5013, využívající detekci obsazení.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 6:44 am
od zdeno
toto je naprosto bezpecne a pouzivane na dve ruzne centraly, teda z principu bezkolizni.
https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2018050001
Ovsem to vyzaduje stredni kolej o delce nejdelsiho vlaku.

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 11:04 am
od Trixt
PASKVAL: Šlo mi o zkušenosti. Jestli jsem správně pochopil, pracuje na principu detekce obsazení, nikoliv na principu detekce zkratu. Pochopil jsem to správně? Detekce je ale využívána pouze vnitřně pro řízení modulu a modul se nijak nepřipojuje k centrále za účelem detekce obsazení bloku vlakem. Pro tento účel se musí použít samostatný modul obsazení. Také by mě zajímala spolehlivost detekce, máš již nějaké zkušenosti?

HonzaM: Už jsem se na něj díval.

zdeno: Kolej by byla dost dlouhá, ale zkušenosti a šikovnost na realizaci zatím chybí. ;)

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 12:43 pm
od jipol57
Trixt píše:Potřeboval bych v digitálu pořešit vratnou smyčku. S reverzními moduly založenými na detekci zkratu jsem skončil hned v úvodním stádiu pokusů. :) Chtěl bych vratnou smyčku řídit buď pomocí detekce obsazenosti nebo případně pomocí optických snímačů umístěných podél kolejí.

Modul s detekcí zkratu se mi taky moc nezamlouvá, já bych to řešil docela levně, jak už jsem navrhoval na jiném místě viewtopic.php?f=1&t=11490&start=45
Jedoucí vlak si před vjezdem na izolovaný přepínatelný úsek smyčky, přepne bistabilní relé pro správnou polaritu. Vůbec to nezasáhne do digitálního řízení kolejiště. Samozřejmě musí být přepínatelný úsek delší, než nejdelší vlak.
A pro detekci příjezdu vlaku bych použil detektor, jak už jsem popisoval tady. viewtopic.php?f=7&t=10401&start=15#p240558
Dnes už je mám zabudované (používám je pro zastavování systémem ABC), a naprosto spolehlivé. V tom minulé popisu píšu, že se nehodí při zářivkovém osvětlení. Dělal jsem ještě pokusy a když je zářivka 1,5m nad kolejištěm, tak už na ni detektor nereaguje. A to je běžná vzdálenost mezi stropem se zářivkou a kolejištěm.
Relé by bylo nejvhodnější dvoucívkové, např. https://www.tme.eu/cz/details/hfd2_005- ... gfa-relay/

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 2:24 pm
od Trixt
jipol57: Jen pro jistotu, relé je ovládáno výstupy z optických snímačů na obou stranách. Výstup optického snímače je trvale +5V. V případě, že projede vlak a snímač na jedné straně zareaguje, shodí výstup na nulu a tím se přepne relé na jednu stranu. Na výjezdu se pak stane totéž s tím, že relé se přitáhne na druhou stranu. No, řekl bych, velmi levné. Moje výhoda je, že smyčka bude v tunelu a přímé osvětlení zde tedy ani nebude. Jak je to se spolehlivostí? Jak daleko musí být snímač od kolejí a případně od přepážek za kolejemi, aby nebyl problém?

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 2:44 pm
od D
Trixt:
Detekční obvod má potenciometr citlivosti. Nastavíš si ho pokusně třeba na dva centimetry a vzdálenější věci nesnímá (krom zrcadel apod.).

Re: Vratná smyčka

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 6:14 pm
od jipol57
Ano nastavit se dá v širokém rozmezí. A v SN bude naprosto spolehlivé, když se správně nastaví. Já jsem nastavoval na prst vzdálený 2cm. Mám to teď taky jen ve skrytém, ale v současnosti ještě odkryté a naprosto bez problému. Ale jak jsem se už zmiňoval ve výše uvedeném odkazu, tak jsem optosoučástky vyměnil za 3mm -ové. A neskrýval jsem je pod koleje, ale zkrátil jsem jen pražec a připevnil ke koleji z boku. Ledky jsem ohnul těstě u plastu, takže nepřečuhují nad kolej. Až to budu dávat do viditelné části kolejiště, tak asi do dírek doprostřed mezi koleje.
DSCF2176.jpg

Mám to teda na H0.

Tobě bych doporučil umístit asi 3 cm před přerušenou kolej, z každé strany. Pro jistotu. Ale z mých zkušeností přítomnost zaznamená už přiblížení pluhu. Ale u parní to může být až parní válec. No vyzkoušíš. Na jednu smyčku 4 snímače.
A navrhnul jsem tak narychlo schema zapojení. Relátko by mělo být asi spínáno tranzistorama. A jestli použiješ relé co jsem navrhl výše, tak by tomu všemu mělo stačit 5V.

Ještě doplním, že při jednoduchosti zapojení, není ošetřeno, kdyby jely vlaky za sebou. Jeden odjíždějící a druhý přijíždějící. To by relé cvrlikalo mezi dvěma stavy. Ale poškodit by se nic nemělo. Ani DCC řízení by to asi nevadilo.