Stránka 1 z 7
DCC staniční úsek

Napsal:
pon 27 črc, 2009 10:42 pm
od Janek
Ahoj, chtěl bych se zeptat otrlejších v elektronice jestli toto mnou navržené schema elektrického zapojení bude fungovat. Jedná se o implementaci brzdícího modulu BM1 (podomácku) a kontrolou LED obsazení téhož úseku (podomácku). BM1 zavírá v daném směru (šipka), v opaném propouští a kontrola ukazuje pokud v daném úseku projíždí lokomotiva DCC.
Díky za info a případné připomínky pokud s tím máte někdo zkušenosti...

Napsal:
úte 28 črc, 2009 4:12 am
od Myšpulín
Fungovat by to mělo, to jestli zapojit BM1 takto či obráceně, nastuduj z návodu. Co bych však udělal, je použít modul obsazení úseku před i za hlídaný úsek (buď jeden společný nebo na každou stranu samostatně). Přeci jen je na něm úbytek napětí kolem 3 V a to už je v napájení znát. Nevím, jak rychle by se změny projevily na výstupu dekodéru, ale zakoupit 8 diod (větev s optočlenem se nemusí osazovat) a pomocí nich napájet všechny ostatní úseky asi nikoho nezruinuje.
Ale toto je jen teorie, znalejší jistě doplní či opraví.

Napsal:
úte 28 črc, 2009 4:48 am
od Janek
Takže tedy toto zapojení části modulu obsazení koleje je hodně nevýhodné z důvody ztráty napětí až 3 V? Mě stačí jen vizuální kontrola obsazení koleje, proto jsem nevolil orig. modul. Já jsem plánoval takovýto obvod na každý úsek tratě a na sledování obsazenosti každé staniční koleje (i staničních skrytých). Což by při použití více lokomotiv na kolejišty ubralo strašně moc proudu tj. násobkem 3V počtem lokomotiv

Na druhou stranu jsem s tím trochu počítal a proto již použil ten optočlen a veškeré kontrolní LED ovládacího pultu zapojuji na externí napájení 5V. A jestli to tedy chápu dobře, tak jedinou volbou v tomto použití je připojit všechny úseky tratě, i nesledované přes takovýto modul a tím tedy všude stáhnout napětí na stejnou mez? Není to škoda se zbytečně ubírat o napájení?

Napsal:
úte 28 črc, 2009 9:43 am
od Rudolf
Na detekci obsazení koleje je pro DCC výhodnější řešení se snímáním proudu proudovými transformátory - úbytek napětí je 0 V, citlivost od pár mA, takže se dají natírat nápravy vozů odporovým lakem a umí to detekovat i je. Viz. třeba zde
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DccBODvt5.html . Na internetu se dá najít více variant obvodů s různými transformátory. Ještě také třeba
http://dcc-mueller.de/wire4dcc/sensor_d.htm atd.

Napsal:
úte 28 črc, 2009 10:23 am
od Janek
oh... to se mi moc líbí... to je jednoduché... a je to bez odběrové... funguje jen na idukci protékajícího proudu...

ale mám k tomu jeden dotaz... bude to fungovat i když mi tam lokomotiva bude jen stát (zhasnutá) tudíž cca žádný odběr z koleje...??? ale to je asi blbost... protože dekoder si stále něco bere pokud je lokotka na kolejích, tudíž tam furt něco poteče a tento obvod to bude indukovat...

jsem tímto nadšen... hned jdu zjistit ceny komponent
Rudolfe děkuji
Tak a je tu první problém.... všechno by šlo, jen nemohu sehnat ty transformátorky Vitec 57P1822, poraďte kdo víte kde je sehnat, nebo případně čím nahradit...???
katalogový list:
http://www.surplussales.com/transformers/Pdfs/tm-57p1822.pdf

Napsal:
ned 02 srp, 2009 12:00 pm
od George V.
Já nevím, ale jak je to s indukčností těhle transformátorků? Nebudou zkreslovat DCC signál?

Napsal:
ned 02 srp, 2009 3:21 pm
od Rudolf
DCC signál projde jen přes jeden závit, indukčnost minimální. A má také malý kmitočet.

Napsal:
pon 03 srp, 2009 5:48 am
od George V.
...no ona indukčnost primáru transformátoru není daná jenom počtem závitů, ale i jádrem a je vázaná i na parametry sekundéru a zátěže...
Ale věřím, že to asi bude nějak fungovat, ale určitě nepůjde použít každý transformátorek, je třeba pečlivě vybírat.
Mně osobně se spíše líbí výše popsané řešení od Janka, akorát bych asi do větve napájení nehlídaných úseků dal ty diody také, ať je všude stejné napětí. Pokles DCC napájení o 3V bych neviděl až tak tragicky, možná by to i nebylo na škodu, jelikož tam bývá většinou více a třeba žárovičky jsou dělaný jenom na 16V (Roco).

Napsal:
pon 03 srp, 2009 7:26 am
od Janek
George V. píše:...no ona indukčnost primáru transformátoru není daná jenom počtem závitů, ale i jádrem a je vázaná i na parametry sekundéru a zátěže...
Ale věřím, že to asi bude nějak fungovat, ale určitě nepůjde použít každý transformátorek, je třeba pečlivě vybírat.
Mně osobně se spíše líbí výše popsané řešení od Janka, akorát bych asi do větve napájení nehlídaných úseků dal ty diody také, ať je všude stejné napětí. Pokles DCC napájení o 3V bych neviděl až tak tragicky, možná by to i nebylo na škodu, jelikož tam bývá většinou více a třeba žárovičky jsou dělaný jenom na 16V (Roco).
když já to zase už vidím z jiné strany, takhle by jsi musel každou kolej napájet přes ten diodový můstek obsazení koleje. Cena je směšná, pokud si to teda člověk vyrobí sám, typuju max 20,- Kč na jeden můstek. Ovšem musí se kvůli tomu přerušovat obě staniční koleje. Kdežto ten návod s transformátorkem je zapojen sekundárně na napájecí kabel a tudíž nemusí být žádné přerušení koleje a jeho cenu jsem zpočítal na cca 40,- Kč (bez transformátorků pro dva úseky najednou). Tím mi vychází zatím cena stejná. Uvidím až posléze pokud seženu ty transformátorky. Rozhodil jsem sítě na několika silných frontách. Ovšem pokud neseženu, budu řešit vše prvním zapojením v nějaké formě možnosti pozdějšího jednoduchého předělání.

Napsal:
pon 03 srp, 2009 7:59 am
od George V.
Obě koleje nemusí být přerušené ani při původním řešení, stačí jedna. Ono je úplně jedno, kam se obvod sledování obsazenosti úseku zapojí, klidně může být do série s BM1.

Napsal:
pon 03 srp, 2009 8:25 am
od Janek
nad tím jsem taky uvažoval, ovšem nejsem zas takový odborník, abych mohl říci, že se mi ta pěkná řada diod nebude mezi sebou ovlivňovat


Napsal:
pon 03 srp, 2009 8:52 am
od George V.
Nebude, protože to je zapojený v serii: BM1 + vozidlo + detektor obsazení a je naprosto jedno kam kterou "součástku" umístíš.

Napsal:
pon 03 srp, 2009 8:59 am
od Janek
fajn... ještě jeden dotaz, musí být u nesledovaných úseků ta svítivá dioda s odporem...??? nebo tu ztrátu 3V dělají jen těch 8 diod?

Napsal:
pon 03 srp, 2009 9:44 am
od George V.
Ztrátu dělají diody zapojené do serie, každá dioda má úbytek cca 0,7V (podle typu) v propustném směru, tj. v tomto případě 4 diody zapojené v jedné větvi. Dají se použít jakékoliv, ale musí se správně proudově nadimenzovat, 2A by měly stačit.

Napsal:
stř 05 srp, 2009 10:06 am
od George V.
To Janek:
...pokud by ses pídil po vhodném měřícím transformátorku, tak koukni na AS-100 od Nuvotem Talema
http://www.ntmagnetics.cz/cz/doc/AS_Ser ... ensors.pdf
...u nás distribuuje firma NT Magnetics:
http://www.ntmagnetics.cz/cz/kontakty.html
P.S. Výrobky Talema distribuuje fy. SOS Electronics BRNO
http://www.soselectronic.cz/