Osvětlení vozů Analog pomocí pulzního zdroje

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Osvětlení vozů Analog pomocí pulzního zdroje

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 04 črc, 2009 7:18 pm

Nepoužíval z vás někdo IO LM2574 pro regulaci napájení osvětlení do vozidel ?
Měl by to být pulzní zdroj. Na 4,5 voltu funguje verze 3,3 V.
Nemělo by tu docházet k tepelným ztrátám při jeho provozu !
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

osvěrlená s LM2574

Příspěvekod BFIZ » stř 28 říj, 2009 10:09 pm

Dobrý den!
Koukám, že zatím nemáte odpověď, tak Vám dám jeden typ, pokud jste již nenalezl řešení. Nepoužívám LM22574, ale mám velmi doré zkušenosti s řadou LExx. Vyrábí se pro 16 různých napětí. Pro vaši aplikaci je to LE33. Tyto pulsní stabilizátory si vystačí s pracovní kapacitou M1 a zůstavá na ních typicky pouze 0,5 V. Stačí pro proud do 200 mA. Obdobné řady (pokud se nepletu) LTxx; LKxx jsou pro proudy až do 500mA a to stačí i pro měřítko "0". Koukněte se do katalogu ST mikroelektronics. .../www.st.com/...
přeji hodně úspěchú! BFIZ.
BFIZ
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 30 zář, 2009 10:35 pm

Příspěvekod BFIZ » čtv 29 říj, 2009 10:46 pm

Dobrý den !
Musím se opravit: místo LTxx je správně LFxx
přeji hodně úspěchú! BFIZ.
BFIZ
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 30 zář, 2009 10:35 pm

Příspěvekod vvitty » pát 30 říj, 2009 10:45 am

Dobry den, s dovolenim bych opravil jmeno nasi firmy, spravne se pise

STMicroelectronics
adresa je v poradku - www.st.com

Nejake vzorky techto soucastek bych asi nasel i v supliku, pokud by je v GMku nemeli.

K vlastni soucastce, LF33 neni pulzni regulator. Je to klasicky linear, ovsem s velmi malym ubytkem napeti, nutnym pro regulaci (v pripade rady LF je to 0.45V). Pokud ale pripojite plne napeti, tj. v pripade kolejiste 12V, ubytek (a tedy i celkova vykonova ztrata) bude odpovidat 8.7V (!!) (pro LF33). Pro par desitek mA to nevadi, ale pokud byste z toho chteli tahat pul ampery, doporucuji TO220 nebo PENTAWAT, a pridelat na kus hliniku, nebo mosazny ram pojezdu.

K puvodni otazce, zatim jsem to nezkousel pro napajeni vozidel, duvodem byla relativne vysoka cena celkove sestavy, kvalitni indukcnosti byly drahe a nedostupne. Mozna to zkusim nekdy zase prepocitat, kolik to stoji dneska, preci jen se v teto oblasti situace zmenila.
Naposledy upravil vvitty dne pát 30 říj, 2009 10:59 am, celkově upraveno 1
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 30 říj, 2009 10:57 am

Díky hoši za odpovědi a tipy.
Pulzní napájení s obvody LM2574 jsem úspěšně vyzkoušel. Použil jsem verzi ADJ v patici DIL která vychází cenově velmi příznivě cca 30Kč. Pro osvětlení je použito tovární zapojení obvodu.
Pro použití v rychlíkovém voze TT mám dokonce plošný spoj tohoto zdroje.
Stavebnice by tak vyšla cca na 70 Kč.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod BFIZ » sob 31 říj, 2009 8:02 am

Dobrý den !
Obvykle mi je to lhostejné, ale pan "vvitty" se mýlí. Stabilizátory LE a pod. jsou svým principem impulzní. Z toho pramení jejich "nízká ztráta" výkonu na čipu. A jejich výkony plně odpovídají katalogovým hodnotám. Doporučuji přesněji studovat katalogové listy výrobce.
přeji hodně úspěchú! BFIZ.
BFIZ
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 30 zář, 2009 10:35 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 31 říj, 2009 12:50 pm

BFIZ píše:Dobrý den !
Obvykle mi je to lhostejné, ale pan "vvitty" se mýlí. Stabilizátory LE a pod. jsou svým principem impulzní. Z toho pramení jejich "nízká ztráta" výkonu na čipu. A jejich výkony plně odpovídají katalogovým hodnotám. Doporučuji přesněji studovat katalogové listy výrobce.


Zde je datasheet k LE
http://www.ges.cz/sheets/l/le50c.pdf
Že by vnitřní zapojení svědčilo o tom, že zdroj je pulzní já bohužel nevidím.
Máš jiné odkazy, které Tvá tvrzení podpoří ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 31 říj, 2009 12:58 pm

Ještě na vysvětlenou - pulzní stabilizátory se zpravidla označují:
Step down - napětí snižující
ale i
Step up - napětí zvyšující
;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Rudolf » sob 31 říj, 2009 3:16 pm

Pulsní zdroj má u sebe vždy tlumivku. Bez ní to nefunguje...
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 920
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 31 říj, 2009 3:59 pm

Rudolf píše:Pulsní zdroj má u sebe vždy tlumivku. Bez ní to nefunguje...

No minimálně na výstupu kondenzátor který se nabíjí ;-)
Rozkmitat se to dá i RC členy (čistě teoretiky ;-)
Ovšem jak píšeš já také neznám obvod který by tu tlumivku nepotřeboval.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod vvitty » sob 31 říj, 2009 6:36 pm

Dobry den,

ano, opravdu to chce lepe studovat dokumentaci vyrobcu. Regulatory rady L, LE, LF patri mezi linearni stabilizatory, nevim odkud pochazi informace ze jde o regulatory s pulzni regulari (pro ostatni, pozor, nezamenovat se spinanymi zdroji, s temi to nema vubec nic spolecneho), a docela by me to i zajimalo.
Mozna to bude lepe patrne z dokumentace od konkurence, kde jsou i nejake ty blokove diagramy (http://www.sparkfun.com/datasheets/Comp ... ic5207.pdf).

Ubytek napeti ktery povazujete za ubytek na regulatoru je ve skutecnosti rozdilem mezi Vin a Vout, pri kterem jeste nedochazi k poklesu vystupniho napeti mimo povolenou toleranci. Tento parametr je pomerne podstatny pro bateriove napajene aplikace. Pokud ale pripojite na vstup 12V, bude na stabilizatoru 7V (pro Lx50).

Pro SO-8 pouzdra to neni problem, a uchladi se i pri odberu onech povolenych 100mA, dokonce i pokud nebudou zrovna na cerstvem vzduchu...

Nevim, jak velky muze byt odber osvetleni ve vozech velikosti "O", ale cekal bych u osobniho vozu tak 10-15 kousku (alespon jedna na kupe, ne?), pokud to cele bude rizene analogove, tak zapojene paralelne... hrubym odhadem 250mA ? V takovem pripade budete 1A verzi Lx33 teplotne pretezovat, zejmena pokud bude umistena nekde ve spatne odvetranem miste. Presnejsi vypocty lze v pripade zajmu dodat, vychazeji z udaju v katalogovych listech (napr. Pd, kterou lze odvodit z uvadenych Rthj-amb). Proto doporucuji pripevnit je v teto aplikaci na podlozku, ktera teplo rozvede do okoli.

Tyto udaje vychazeji z katalogovych listu, pochopitelne soucastky splnuji udaje v techto katalogovych listech, jinak by je zakaznici celkem opravnene vraceli. Pokud se Vam zda, ze neco z vyse uvedeneho neodpovida katalogu, napiste co a proc.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod BFIZ » ned 01 lis, 2009 11:05 am

Dobrý den !

Ještě jednou mi to nedalo a prověřil jsem jak to vlastně je s čipy typu LE ... . Díky tomu jsem objevil ve své databázi chybu v odkazech. A tedy se musím všem a předně pánu "vvitty" omluvit. Má pravdu v tom, že jsou to lineární stasbilizátory.
Ještě uvedu odkaz na užitečný informační zdroj pro dokumentaci k součástkám: http://www.datasheetcatalog.com a nebo přímo na LM2574:
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 2574.shtml
přeji hodně úspěchú! BFIZ.
BFIZ
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 30 zář, 2009 10:35 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 01 lis, 2009 11:17 am

BFIZ píše:Dobrý den !

Ještě jednou mi to nedalo a prověřil jsem jak to vlastně je s čipy typu LE ... . Díky tomu jsem objevil ve své databázi chybu v odkazech. A tedy se musím všem a předně pánu "vvitty" omluvit. Má pravdu v tom, že jsou to lineární stasbilizátory.
Ještě uvedu odkaz na užitečný informační zdroj pro dokumentaci k součástkám: http://www.datasheetcatalog.com a nebo přímo na LM2574:
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 2574.shtml


Omlouvat se mě netřeba ;-)
Taky si myslím že zde na fóru není oslovení "Dobrý den !" není nutné používat. ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod vvitty » pon 02 lis, 2009 11:19 am

Stanou se i horsi veci, hlavne ze se to vysvetlilo. Uz jsem se bal, ze neznam nase soucastky :lol:
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků