Zařízení "konstant-Lux"

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Zařízení "konstant-Lux"

Příspěvekod michalz » sob 25 dub, 2009 8:28 am

Zdravím, v jedné brožůře jsem se dočetl o zařízení které zajišťuje ve stálé svícení vagonů i když lokomotiva stojí ve stanici (doufám, že to není zařízení stolet za opicemi ),nevím přesně jak to funguje (mělo by asi dávat stabilizované ,impulzní nápejení) ,ale zajímalo by mě jestli nemáte s tímto zařízení zkušenosti díky všem :roll:
TT - anolog, "Zatím" U profil ,V epocha s Pulzní regulací
Uživatelský avatar
michalz
 
Příspěvky: 30
Registrován: pát 27 bře, 2009 1:01 pm

Příspěvekod harmi » sob 25 dub, 2009 6:45 pm

Funguje to pri striedavom napajani v kolajniciach, cize DCC alebo pulzny analog (klasicky analog zmenou napatia nie, vtedy by sa dali pouzit len miniakumulatory dobijane za jazdy alebo skor pri odstavenom vlaku). Z kolajnic teda jednoducho cez usmernovaci mostik, ten nabija kondenzator. Jeho kapacita co najvacsia, ale samozrejme zavisi od rozmerov priestoru v lokomotive alebo vagoniku. Potom ku kondenzatoru zapojena LED s rezistorom. Ak treba rozlisovat smer jazdy (lokomotiva vpredu biele/vzadu cervene), namiesto mostika len jedna dioda nabijajuca kondenzator. Napriklad na http://www.trainmania.info/udelatka.html je niekolko konkretnych realizacii osvetlenia lokomotiv i voznov.
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

Re: Zařízení "konstant-Lux"

Příspěvekod Rudolf » ned 26 dub, 2009 8:47 pm

michalz píše:Zdravím, v jedné brožůře jsem se dočetl o zařízení které zajišťuje ve stálé svícení vagonů i když lokomotiva stojí ve stanici (doufám, že to není zařízení stolet za opicemi ),nevím přesně jak to funguje (mělo by asi dávat stabilizované ,impulzní nápejení) ,ale zajímalo by mě jestli nemáte s tímto zařízení zkušenosti díky všem :roll:


Podstata funkce zařízení Lux-constant založena na tom, že stejnosměrný proud neprojde kondenzátorem (kapacitou) a střídavý proud neprojde cívkou (indukčností) velmi zjednodušeně řečeno. Takže se vezme generátor střídavého napětí 16 V o kmitočtu cca 40 kHz a přes kondenzátory se pustí do kolejí a také do všech přerušených úseků. Směrem ke zdroji stejnosměrného napětí pro pohon vozidel se vloží tlumivka, aby zdroj střídavého napětí nebyl tímto zdrojem zkratován.

V lokomotivě je motor - v něm je cívka, která střídavému proudu klade velký odpor a ten jím v podstatě neprochází, takže motor reaguje pouze na stejnosměrný proud. Do série s žárovkami se naopak vloží kondenzátor a ty se pak napájí střídavým proudem a je jim to jedno. Pokud je v kolejích pouze střídavý proud (regulátor jízdy je na nule), tak žárovky připojené přes kondenzátory svítí a přitom lokomotivy stojí.

Je to použitelné pouze v případě, že se na ovládání jízdy vlaků používají klasické zdroje stejnosměrného proudu. S moderními zdroji s pulsní regulací to fungovat nebude. Dalo se to koupit od firmy PIKO v sedmdesátých a možné i osmdesátých letech. V dnešní době při existenci DCC je toto zařízení v podstatě zbytečné.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 920
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků