Stránka 1 z 4

Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
od Pivrnec78
Řeším postupně (zatím teoreticky a na papíře) zabezpečovačku na kolejišti. Nechci používat relátka, ale integrované obvody. A jelikož moje "kobercové" kolejiště nebude pokažde stejné, tak asi jednočip a jeho naprogramování ne e. Přemýšlel jsem nad TTL, protože je odolnější než CMOS. Návěstidla od HOSAMu (www.hosam.cz) bych použil jako identifikaci stavu přepnutí a koleje bych asi spínal tranzistorem. Ale pořád nemůžu přijít na zabezpečení kolejových obvodů (obsazení a volnost oddílu) kvůli autobloku ...

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: pát 13 říj, 2006 4:19 pm
od Zdenek Valter
Pivrnec78 píše:Řeším postupně (zatím teoreticky a na papíře) zabezpečovačku na kolejišti. Nechci používat relátka, ale integrované obvody. A jelikož moje "kobercové" kolejiště nebude pokažde stejné, tak asi jednočip a jeho naprogramování ne e. Přemýšlel jsem nad TTL, protože je odolnější než CMOS. Návěstidla od HOSAMu (www.hosam.cz) bych použil jako identifikaci stavu přepnutí a koleje bych asi spínal tranzistorem. Ale pořád nemůžu přijít na zabezpečení kolejových obvodů (obsazení a volnost oddílu) kvůli autobloku ...


Myslim si ze v Tvem pripade je spis lepe pouzit CMOSy z duvodu moznosti pouziti vyssiho napeti cca 15V tj i primeho vystupu na navestidla HOSAM.
Auoblok je mozna primitivni -

Usek2 - Usek1 - navest
volno - volno - Zelena
obsazeno - volno - Zluta
cokoliv - obsazeno - cervena

Tahle logika by se dalo asi jednoduse realizovat pomoci 74 138 jako rozhodovaciho clenu.

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: pon 16 říj, 2006 11:19 am
od Pivrnec78
Zdenek Valter píše:
Pivrnec78 píše:Řeším postupně (zatím teoreticky a na papíře) zabezpečovačku na kolejišti. Nechci používat relátka, ale integrované obvody. A jelikož moje "kobercové" kolejiště nebude pokažde stejné, tak asi jednočip a jeho naprogramování ne e. Přemýšlel jsem nad TTL, protože je odolnější než CMOS. Návěstidla od HOSAMu (www.hosam.cz) bych použil jako identifikaci stavu přepnutí a koleje bych asi spínal tranzistorem. Ale pořád nemůžu přijít na zabezpečení kolejových obvodů (obsazení a volnost oddílu) kvůli autobloku ...


Myslim si ze v Tvem pripade je spis lepe pouzit CMOSy z duvodu moznosti pouziti vyssiho napeti cca 15V tj i primeho vystupu na navestidla HOSAM.
Auoblok je mozna primitivni -

Usek2 - Usek1 - navest
volno - volno - Zelena
obsazeno - volno - Zluta
cokoliv - obsazeno - cervena

Tahle logika by se dalo asi jednoduse realizovat pomoci 74 138 jako rozhodovaciho clenu.


Já to mám pomocí RS kolpného obvodu (2 barvy) a 3x 3-vstupový nand svázaný jako RS (na 3 barvy) a na výstupu mám LED od HOSAMu a spínací tranzistor pro kolej. Ale vybouchly mi spínací koleje od RocoLine na gumě. Chtěl jsem to čítat předozadním čítačem, ale nechci počítač náprav, raději bych počítal vozy, ale jak ??? :roll:

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: pon 16 říj, 2006 6:22 pm
od Zdenek Valter
Já to mám pomocí RS kolpného obvodu (2 barvy) a 3x 3-vstupový nand svázaný jako RS (na 3 barvy) a na výstupu mám LED od HOSAMu a spínací tranzistor pro kolej. Ale vybouchly mi spínací koleje od RocoLine na gumě. Chtěl jsem to čítat předozadním čítačem, ale nechci počítač náprav, raději bych počítal vozy, ale jak ??? :roll:


No a proč pocitáš nápravy? Neni lépe měrit jen proud tekoucí do úseku ?

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 17 říj, 2006 7:36 pm
od Pivrnec78
Zdenek Valter píše:
Já to mám pomocí RS kolpného obvodu (2 barvy) a 3x 3-vstupový nand svázaný jako RS (na 3 barvy) a na výstupu mám LED od HOSAMu a spínací tranzistor pro kolej. Ale vybouchly mi spínací koleje od RocoLine na gumě. Chtěl jsem to čítat předozadním čítačem, ale nechci počítač náprav, raději bych počítal vozy, ale jak ??? :roll:


No a proč pocitáš nápravy? Neni lépe měrit jen proud tekoucí do úseku ?


Nepočítám. Původně jsem tak uvažoval (ale je to hodně náprav - loko a 6 vozů je ... 7 * 4 nápravy = 28, což bych musel dávat čítače do kaskády a já to chci jednoduše), pak jsem přemýšlel o počítaní vozů, protože pokud se mi jeden vagon odpojí (což se někdy stane), tak mi zůstane obsazený úsek. Předozadní čítač má 16 možností a loko + 15 vozů je hodně dlouhý vláček. Změnou proudu detekuji pouze lokomotivu.

PříspěvekNapsal: stř 18 říj, 2006 8:03 am
od Pivrnec78
Jen jsem chtěl doplnit, že se mi jedná o analogový provoz a o digitálním zatím neuvažuju.

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 18 říj, 2006 8:21 am
od Zdenek Valter
Pivrnec78 píše:
JNepočítám. Původně jsem tak uvažoval (ale je to hodně náprav - loko a 6 vozů je ... 7 * 4 nápravy = 28, což bych musel dávat čítače do kaskády a já to chci jednoduše), pak jsem přemýšlel o počítaní vozů, protože pokud se mi jeden vagon odpojí (což se někdy stane), tak mi zůstane obsazený úsek. Předozadní čítač má 16 možností a loko + 15 vozů je hodně dlouhý vláček. Změnou proudu detekuji pouze lokomotivu.


Není snažší si nalakovat nápravy vozů odporovým lakem ?

PříspěvekNapsal: stř 18 říj, 2006 8:23 am
od Zdenek Valter
Pivrnec78 píše:Jen jsem chtěl doplnit, že se mi jedná o analogový provoz a o digitálním zatím neuvažuju.


Jak to spolu souvisí ?

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 18 říj, 2006 2:12 pm
od Pivrnec78
Zdenek Valter píše:
Pivrnec78 píše:
JNepočítám. Původně jsem tak uvažoval (ale je to hodně náprav - loko a 6 vozů je ... 7 * 4 nápravy = 28, což bych musel dávat čítače do kaskády a já to chci jednoduše), pak jsem přemýšlel o počítaní vozů, protože pokud se mi jeden vagon odpojí (což se někdy stane), tak mi zůstane obsazený úsek. Předozadní čítač má 16 možností a loko + 15 vozů je hodně dlouhý vláček. Změnou proudu detekuji pouze lokomotivu.


Není snažší si nalakovat nápravy vozů odporovým lakem ?


Uvažoval jsem o Magnetickém čidle a zespodu vozu přilepit malý magnet. Ale ještě to nemám odzkoušeno.
Abych řekl pravdu, proudové změny mě nelákají, to jsou podle mě složitější úpravy, navíc nevím, co bude dělat ten "odporný" lak na kolejích ...

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 18 říj, 2006 6:31 pm
od Zdenek Valter
Pivrnec78 píše:
Zdenek Valter píše:
Není snažší si nalakovat nápravy vozů odporovým lakem ?


Uvažoval jsem o Magnetickém čidle a zespodu vozu přilepit malý magnet. Ale ještě to nemám odzkoušeno.
Abych řekl pravdu, proudové změny mě nelákají, to jsou podle mě složitější úpravy, navíc nevím, co bude dělat ten "odporný" lak na kolejích ...


No na kolejích opravdu nemá co dělat :wink: ale na nápravách je to ověřeno. :D

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: čtv 19 říj, 2006 9:43 am
od Pivrnec78
Zdenek Valter píše:
Pivrnec78 píše:
Zdenek Valter píše:
Není snažší si nalakovat nápravy vozů odporovým lakem ?


Uvažoval jsem o Magnetickém čidle a zespodu vozu přilepit malý magnet. Ale ještě to nemám odzkoušeno.
Abych řekl pravdu, proudové změny mě nelákají, to jsou podle mě složitější úpravy, navíc nevím, co bude dělat ten "odporný" lak na kolejích ...


No na kolejích opravdu nemá co dělat :wink: ale na nápravách je to ověřeno. :D


Je vidět, že každý máme v hlavě jinou myšlenku a tím pádem budu muset sám tu svou doladit ... A pokud se mi to nepodaří, tak vím, že jsou i jiné možnosti :wink:

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: sob 21 říj, 2006 8:53 pm
od Zdenek Valter
Pivrnec78 píše:Je vidět, že každý máme v hlavě jinou myšlenku a tím pádem budu muset sám tu svou doladit ... A pokud se mi to nepodaří, tak vím, že jsou i jiné možnosti :wink:


Doplním - to co vymýšlíš je podle mého vhodné pro detekci projetí určitým místem.
Ještě jiný podobný způsob je například reflexní infra čidlo viz stránky Víťi Báňi.
http://www.volny.cz/mtbbus/basic/infra1.htm

To co řeší snímač proudu v určitém úseku je opravdu měřením jeho obsazení. Zůstane-li Ti stát vůz takto ošetřený v úseku je jasné že je obsazen ! Nemusíš složitě vymýšlet počítání náprav ke každému vlaku který vypravíš.

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 16 led, 2007 4:56 pm
od kisa
Zdenek Valter píše:Neni lépe měrit jen proud tekoucí do úseku ?

Čtu si tuhle diskuzi a byla tu řeč o měření proudu tekoucí do úseku, ke zjištění jeho obsazení. Dá se tohle použít u analogu? Mylím že musí být problém s měřením proudu, když lokomotiva stojí (je vypnuté napájení). Kdyby bylo nějaké schéma nebo alespoň popis funkce, byl bych rád. Díky

Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 16 led, 2007 5:36 pm
od Michal Staněk
Na zjištění obsazení úseku v analogu stačí použít zapojení viz odkaz

http://www.volny.cz/masinky2003/indikace_obsazeni.html

PříspěvekNapsal: úte 16 led, 2007 7:35 pm
od einsteincz
Uvažoval jsem o Magnetickém čidle a zespodu vozu přilepit malý magnet. Ale ještě to nemám odzkoušeno.
Abych řekl pravdu, proudové změny mě nelákají, to jsou podle mě složitější úpravy, navíc nevím, co bude dělat ten "odporný" lak na kolejích ...


Místo magnetické čidla jsem uvažoval použit jazičkový mag. kontakt ... GEM je standartně prodava kolem 15 korun a rozměrem pasují mezi tt pražce. V nejbližší době se chystam tohle zapojeni ozkoušet popř sem napíšu jak to dopadlo. :wink: