Stránka 1 z 3

Plynulý rozjezd lokomotivy

PříspěvekNapsal: ned 26 říj, 2008 8:01 pm
od Hloubkar
Chtěl bych se zeptat. Potřeboval bych jestli nemáte schéma, popř. někdo nevíte, jak udělat obvod pro plynulý rozjezd lokomotivy. Funkce bych si představoval tak, že by se po přívodu napětí na vstup výstupní napětí plynule zvyšovalo až na hodnotu napětí vstupního (cca těch 5 - 12V). Chtěl bych to udělat před návěstidlem závislým na poloze výhybky. Po přehození semafor přepne zelenou a potom se rozjede vlak. Ale chtěl bych to plynule, aby vlak necuknul a neprohrabnul a vypadalo to aspoň trochu realisticky.
Předem díky za rady. :)
P.S. Napadá mě, že by to možná šlo vyřešit kondenzátorem a jeho nabíjením, ale je mi jasný, že tohle bude trochu složitější.

PříspěvekNapsal: ned 26 říj, 2008 8:20 pm
od alexander

PříspěvekNapsal: pon 27 říj, 2008 7:00 am
od Tomáš
kámoš mi tohle přsně postavil (podle tohoto návodu) a mohu jen doporučit fakt super věc.Dá se to pohodlně seřídit pomocí trimrů.Akorád je potřeba opravdu dlouhá kolej..mě to zpomaluje na cca 60cm ale rozjíždí se na 40cm, :? :(

PříspěvekNapsal: pon 27 říj, 2008 7:20 pm
od Hloubkar
Tomáš píše:kámoš mi tohle přsně postavil (podle tohoto návodu) a mohu jen doporučit fakt super věc.Dá se to pohodlně seřídit pomocí trimrů.Akorád je potřeba opravdu dlouhá kolej..mě to zpomaluje na cca 60cm ale rozjíždí se na 40cm, :? :(

Když už nestačej trimry, tak by to možná šlo nastavit výměnou kondenzátoru. Třeba tam dát menší kapacitu, aby nebyla tak dlouhá doba nabíjení a možná by se to dalo zkrátit na pár vteřin :?: Nenašel by se tady nějakej chytřejší dráťák než já, kterej by to věděl :?:

PříspěvekNapsal: úte 28 říj, 2008 12:03 pm
od PetrL
Hloubkar píše:Když už nestačej trimry, tak by to možná šlo nastavit výměnou kondenzátoru. Třeba tam dát menší kapacitu, aby nebyla tak dlouhá doba nabíjení a možná by se to dalo zkrátit na pár vteřin :?:


Samozřejmě, je to všechno o zkoušení. Je třeba si uvědomit, že každá lokomotiva se bude chovat jinak. Proto se musí pro zkoušky vybrat z vozového parku jedna loko s nejmenším odběrem proudu a druhá naopak s největším. Potom si připravit (raději mimo kolejiště jen tak na stole) jednu zkušební kolej.
Obvod se nastavuje trimry a kondenzátory na potřebné parametry, přičemž hodnoty se budou měnit dost podstatně od schématu. Toto nastavení by se mělo provádět s lokomotivou s minimálním odběrem proudu. Ta totiž určuje minimální potřebnou délku zpomalujícího a rozjezdového úseku.
V krajním případě se může také stát, že na loko s největším odběrem proudu se funkce obvodu ani moc neprojeví. Nastavení bude vždy kompromisem. Dá se ale zvládnout i za cenu vyřazení, nebo remotorizace vozu s extrémními parametry.
Z vlastní zkušenosti bych ale místo zmíněného zapojení doporučil to ze sešitu Malé železnice č.6 "Elektronické doplňky modelového kolejiště". Oproti zmiňovanému má o dost širší možnosti nastavování obvodu.
Ještě důležité úpozornění. Obvod musí být napájen z "tvrdého" zdroje, tzn., že nesmí být předřazen žádný srážecí rezistor.
A nakonec doporučení - ideální je napájení impulzním zdrojem. V tomto spojení zapojení za pár kaček funguje k nerozeznání od digitálního ovládání (ve skutečnosti to tak vlastně také je) :D

PříspěvekNapsal: úte 28 říj, 2008 2:28 pm
od Tomáš
ještě bych se chtěl zeptat na toto : protože už vědšina mého vozového parku je na pojezdech p.Vilingera je celkem jednoduché nastavit to zastavení..problem ovšem nastane při zastavení...lokomotia se delší dobu vrtí a vrní..sice se nehýbá,ale je vidět že proud do ní asi nějakej teče...u továrních modelů toto na stejném zařízení nedělá..čím to je a dá se to nějak odbourat,ono to vypadá divně :lol:

PříspěvekNapsal: úte 28 říj, 2008 2:50 pm
od PetrL
Tomáš píše:...lokomotia se delší dobu vrtí a vrní..sice se nehýbá,ale je vidět že proud do ní asi nějakej teče...u továrních modelů toto na stejném zařízení nedělá..čím to je a dá se to nějak odbourat,ono to vypadá divně :lol:

Typický jev pro impulzní napájení. Je to dáno typem motoru. Odstranit se dá zvýšením frekvence pulzů napáječe změnou (snížením) kapacity kondenzátoru oscilátoru (u starších provedení multivibrátoru).

PříspěvekNapsal: úte 28 říj, 2008 3:19 pm
od Tomáš
PetrL píše:
Tomáš píše:...lokomotia se delší dobu vrtí a vrní..sice se nehýbá,ale je vidět že proud do ní asi nějakej teče...u továrních modelů toto na stejném zařízení nedělá..čím to je a dá se to nějak odbourat,ono to vypadá divně :lol:

Typický jev pro impulzní napájení. Je to dáno typem motoru. Odstranit se dá zvýšením frekvence pulzů napáječe změnou (snížením) kapacity kondenzátoru oscilátoru (u starších provedení multivibrátoru).


AHA :lol: :lol: tak a teď bych poprosil překlad do češtiny :lol: :lol: ...budu to muset ukázat někomu kdo se vyzná jako ty aby odborně zasáhl....jinak mám postaven tento regulátor a jsem s ním velmi spokojen http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-reg1.htm

PříspěvekNapsal: úte 28 říj, 2008 3:41 pm
od PetrL
Tomáš píše:AHA :lol: :lol: tak a teď bych poprosil překlad do češtiny :lol: :lol: ...budu to muset ukázat někomu kdo se vyzná jako ty aby odborně zasáhl....jinak mám postaven tento regulátor a jsem s ním velmi spokojen http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-reg1.htm


No, máš to napsáno přímo v tom tvém odkazu na konci:
Frekvence PWM generátoru se nastavuje prvky C1,R6. Přibližný vztah pro výpočet periody T=2*R6*C1. Hodnoty z obrázku 2 a schématu odpovídají přibližně frekvenci 50Hz. Z hlediska ztrát v motoru, mechanickým namáháním a jízdním vlastnostem (zvláště při nízkých otáčkách) se frekvence okolo 50-80Hz jeví jako optimální. Pozor - precizní motory typu "coreless" (např. MAXON, FAULHABER), jejichž rotor je tvořen pouze vinutím a magnetický okruh statickým blokem feromagnetu nemusí být vždy vhodné pro pulsní řízení nízkým kmitočtem (malá indukčnost a vířivé proudy v magnetickém obvodu). Běžně používané motorky s rotorem z vrstvených plechů většinou problémy nečiní.

Zkus si pohrát s C1 a R6 :)

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2009 10:43 am
od Hloubkar
Moh bych Vás někoho poprosit o schéma, který bylo na tom odkazu? někde jsem to zašantročil a nemůžu to za boha najít :( Předem moc díky za pomoc :oops:

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2009 10:52 am
od Tomáš
Hloubkar píše:Moh bych Vás někoho poprosit o schéma, který bylo na tom odkazu? někde jsem to zašantročil a nemůžu to za boha najít :( Předem moc díky za pomoc :oops:


jjo oni změnili stránky zde http://www.mtbbus.cz/basic/elbrzd.htm

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2009 10:56 am
od Patrik Novák
http://www.mtbbus.cz/basic/index.htm
tady je to od nich , jestli ti můžu doporučit dej si to do "oblíbené"

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2009 1:46 pm
od Hloubkar
Díky moc. Už je v záložkách :wink:

Re: Plynulý rozjezd lokomotivy

PříspěvekNapsal: pon 28 úno, 2011 8:40 pm
od katr
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat jestli toto zapojení bude funkční i při použití 4 V. U měřítka Z se mi totiž jeví napájení 4 volty jako optimální pro jízdu vlaku na širé trati.

Re: Plynulý rozjezd lokomotivy

PříspěvekNapsal: pon 23 bře, 2020 4:10 pm
od PetrTT
Zdravím,když použiji pro plynulé zastavení a rozjezd lokomotiv zapojení dle schematu (vyzkoušeno-funguje) tak nevím,jestli se něco stane,když náhodou dojde k přepólování kolejí.Je modul nějak chráněn,nebo je odolný proti přepólování?Nebo vyžaduje nějakou další ochranu?Modul jsem sice vyrobil ale zapojení nerozumím.... :lol: