Plynulý rozjezd lokomotivy

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Plynulý rozjezd lokomotivy

Příspěvekod Hloubkar » ned 26 říj, 2008 8:01 pm

Chtěl bych se zeptat. Potřeboval bych jestli nemáte schéma, popř. někdo nevíte, jak udělat obvod pro plynulý rozjezd lokomotivy. Funkce bych si představoval tak, že by se po přívodu napětí na vstup výstupní napětí plynule zvyšovalo až na hodnotu napětí vstupního (cca těch 5 - 12V). Chtěl bych to udělat před návěstidlem závislým na poloze výhybky. Po přehození semafor přepne zelenou a potom se rozjede vlak. Ale chtěl bych to plynule, aby vlak necuknul a neprohrabnul a vypadalo to aspoň trochu realisticky.
Předem díky za rady. :)
P.S. Napadá mě, že by to možná šlo vyřešit kondenzátorem a jeho nabíjením, ale je mi jasný, že tohle bude trochu složitější.
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod alexander » ned 26 říj, 2008 8:20 pm

alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Příspěvekod Tomáš » pon 27 říj, 2008 7:00 am

kámoš mi tohle přsně postavil (podle tohoto návodu) a mohu jen doporučit fakt super věc.Dá se to pohodlně seřídit pomocí trimrů.Akorád je potřeba opravdu dlouhá kolej..mě to zpomaluje na cca 60cm ale rozjíždí se na 40cm, :? :(
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Hloubkar » pon 27 říj, 2008 7:20 pm

Tomáš píše:kámoš mi tohle přsně postavil (podle tohoto návodu) a mohu jen doporučit fakt super věc.Dá se to pohodlně seřídit pomocí trimrů.Akorád je potřeba opravdu dlouhá kolej..mě to zpomaluje na cca 60cm ale rozjíždí se na 40cm, :? :(

Když už nestačej trimry, tak by to možná šlo nastavit výměnou kondenzátoru. Třeba tam dát menší kapacitu, aby nebyla tak dlouhá doba nabíjení a možná by se to dalo zkrátit na pár vteřin :?: Nenašel by se tady nějakej chytřejší dráťák než já, kterej by to věděl :?:
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod PetrL » úte 28 říj, 2008 12:03 pm

Hloubkar píše:Když už nestačej trimry, tak by to možná šlo nastavit výměnou kondenzátoru. Třeba tam dát menší kapacitu, aby nebyla tak dlouhá doba nabíjení a možná by se to dalo zkrátit na pár vteřin :?:


Samozřejmě, je to všechno o zkoušení. Je třeba si uvědomit, že každá lokomotiva se bude chovat jinak. Proto se musí pro zkoušky vybrat z vozového parku jedna loko s nejmenším odběrem proudu a druhá naopak s největším. Potom si připravit (raději mimo kolejiště jen tak na stole) jednu zkušební kolej.
Obvod se nastavuje trimry a kondenzátory na potřebné parametry, přičemž hodnoty se budou měnit dost podstatně od schématu. Toto nastavení by se mělo provádět s lokomotivou s minimálním odběrem proudu. Ta totiž určuje minimální potřebnou délku zpomalujícího a rozjezdového úseku.
V krajním případě se může také stát, že na loko s největším odběrem proudu se funkce obvodu ani moc neprojeví. Nastavení bude vždy kompromisem. Dá se ale zvládnout i za cenu vyřazení, nebo remotorizace vozu s extrémními parametry.
Z vlastní zkušenosti bych ale místo zmíněného zapojení doporučil to ze sešitu Malé železnice č.6 "Elektronické doplňky modelového kolejiště". Oproti zmiňovanému má o dost širší možnosti nastavování obvodu.
Ještě důležité úpozornění. Obvod musí být napájen z "tvrdého" zdroje, tzn., že nesmí být předřazen žádný srážecí rezistor.
A nakonec doporučení - ideální je napájení impulzním zdrojem. V tomto spojení zapojení za pár kaček funguje k nerozeznání od digitálního ovládání (ve skutečnosti to tak vlastně také je) :D
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Tomáš » úte 28 říj, 2008 2:28 pm

ještě bych se chtěl zeptat na toto : protože už vědšina mého vozového parku je na pojezdech p.Vilingera je celkem jednoduché nastavit to zastavení..problem ovšem nastane při zastavení...lokomotia se delší dobu vrtí a vrní..sice se nehýbá,ale je vidět že proud do ní asi nějakej teče...u továrních modelů toto na stejném zařízení nedělá..čím to je a dá se to nějak odbourat,ono to vypadá divně :lol:
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod PetrL » úte 28 říj, 2008 2:50 pm

Tomáš píše:...lokomotia se delší dobu vrtí a vrní..sice se nehýbá,ale je vidět že proud do ní asi nějakej teče...u továrních modelů toto na stejném zařízení nedělá..čím to je a dá se to nějak odbourat,ono to vypadá divně :lol:

Typický jev pro impulzní napájení. Je to dáno typem motoru. Odstranit se dá zvýšením frekvence pulzů napáječe změnou (snížením) kapacity kondenzátoru oscilátoru (u starších provedení multivibrátoru).
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Tomáš » úte 28 říj, 2008 3:19 pm

PetrL píše:
Tomáš píše:...lokomotia se delší dobu vrtí a vrní..sice se nehýbá,ale je vidět že proud do ní asi nějakej teče...u továrních modelů toto na stejném zařízení nedělá..čím to je a dá se to nějak odbourat,ono to vypadá divně :lol:

Typický jev pro impulzní napájení. Je to dáno typem motoru. Odstranit se dá zvýšením frekvence pulzů napáječe změnou (snížením) kapacity kondenzátoru oscilátoru (u starších provedení multivibrátoru).


AHA :lol: :lol: tak a teď bych poprosil překlad do češtiny :lol: :lol: ...budu to muset ukázat někomu kdo se vyzná jako ty aby odborně zasáhl....jinak mám postaven tento regulátor a jsem s ním velmi spokojen http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-reg1.htm
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod PetrL » úte 28 říj, 2008 3:41 pm

Tomáš píše:AHA :lol: :lol: tak a teď bych poprosil překlad do češtiny :lol: :lol: ...budu to muset ukázat někomu kdo se vyzná jako ty aby odborně zasáhl....jinak mám postaven tento regulátor a jsem s ním velmi spokojen http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-reg1.htm


No, máš to napsáno přímo v tom tvém odkazu na konci:
Frekvence PWM generátoru se nastavuje prvky C1,R6. Přibližný vztah pro výpočet periody T=2*R6*C1. Hodnoty z obrázku 2 a schématu odpovídají přibližně frekvenci 50Hz. Z hlediska ztrát v motoru, mechanickým namáháním a jízdním vlastnostem (zvláště při nízkých otáčkách) se frekvence okolo 50-80Hz jeví jako optimální. Pozor - precizní motory typu "coreless" (např. MAXON, FAULHABER), jejichž rotor je tvořen pouze vinutím a magnetický okruh statickým blokem feromagnetu nemusí být vždy vhodné pro pulsní řízení nízkým kmitočtem (malá indukčnost a vířivé proudy v magnetickém obvodu). Běžně používané motorky s rotorem z vrstvených plechů většinou problémy nečiní.

Zkus si pohrát s C1 a R6 :)
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Hloubkar » úte 13 říj, 2009 10:43 am

Moh bych Vás někoho poprosit o schéma, který bylo na tom odkazu? někde jsem to zašantročil a nemůžu to za boha najít :( Předem moc díky za pomoc :oops:
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod Tomáš » úte 13 říj, 2009 10:52 am

Hloubkar píše:Moh bych Vás někoho poprosit o schéma, který bylo na tom odkazu? někde jsem to zašantročil a nemůžu to za boha najít :( Předem moc díky za pomoc :oops:


jjo oni změnili stránky zde http://www.mtbbus.cz/basic/elbrzd.htm
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Patrik Novák » úte 13 říj, 2009 10:56 am

http://www.mtbbus.cz/basic/index.htm
tady je to od nich , jestli ti můžu doporučit dej si to do "oblíbené"
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Příspěvekod Hloubkar » úte 13 říj, 2009 1:46 pm

Díky moc. Už je v záložkách :wink:
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Re: Plynulý rozjezd lokomotivy

Příspěvekod katr » pon 28 úno, 2011 8:40 pm

Dobrý den. Chtěl bych se zeptat jestli toto zapojení bude funkční i při použití 4 V. U měřítka Z se mi totiž jeví napájení 4 volty jako optimální pro jízdu vlaku na širé trati.
Z-analog.
Uživatelský avatar
katr
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 20 pro, 2010 2:57 am

Re: Plynulý rozjezd lokomotivy

Příspěvekod PetrTT » pon 23 bře, 2020 4:10 pm

Zdravím,když použiji pro plynulé zastavení a rozjezd lokomotiv zapojení dle schematu (vyzkoušeno-funguje) tak nevím,jestli se něco stane,když náhodou dojde k přepólování kolejí.Je modul nějak chráněn,nebo je odolný proti přepólování?Nebo vyžaduje nějakou další ochranu?Modul jsem sice vyrobil ale zapojení nerozumím.... :lol:
Přílohy
Fotografie-0004.jpg
PetrTT
 
Příspěvky: 33
Registrován: sob 13 říj, 2007 10:19 am
Bydliště: Police nad Metují

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků