Propojení izolovaných úseků

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 13 led, 2009 10:46 am

Ahoj,
zapojení je šikovné, ale řekl bych, že je použitelné spíš pro případ, kdy máš natvrdo připojen jeden ovladač k jednomu úseku, a druhý ke druhému. Dost si nedovedu představit jeho použití v případě, kdy jednotlivé úseky připojuješ buď k jednomu, nebo k druhému ovladači. Pak by totiž podobný přechodový úsek měl být u každého styku dvou úseků (takže jen u dvoukolejné stanice min. 4x) a to už bude dost velký zmatek...
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Geraltek » úte 13 led, 2009 12:45 pm

http://fotoalba.centrum.cz/~$8758303~7b48b4f292e7749ea3672fb26e9b27b6/original.php?pid=17381973&psize=2

Kam byste umístili tu výhybnu pro připojení 2 traf na kolejišti v odkazu nahoře?? Napadlo mě, že ji dám vedle skrytého nádraží na úlně nejvzdálenější kolej pod nádraží C.
Nebo byste ji dali jinam??
Geraltek
 
Příspěvky: 7
Registrován: úte 06 led, 2009 7:27 am

Příspěvekod Geraltek » úte 13 led, 2009 1:33 pm

Přiznám se, že systém 3-polohových vypínačů se mi zdá na ovládaní jednodušší, nicméně je třeba asi hlídat když chci s mašinou přejet z úseku A do B, aby byly oba napájemy stejným trafem že?? Jinak by mohlo dojít ke zkratu natvrdo.

Nevýhoda toho výhybného řešení se mi zdá opravdu v tom, že úsek A ovládám jen trafem A a úsek B ovládám trafem B, tzn. v každém úseku mi může jet jen jedna lokomotiva a nemůžu tak třeba jen popojet v úseku A s jinou lokomotivou na slepé koleji, když na hlavní koleji jede současně jiná lokomotiva že??

Jak vůbec řešíte slepé koleje?? Předpokládám, že za vyhýbkou v odbočení máte přerušení úseku a dál pokračuje ve slepé koleji jiný úsek?? Nebo to za vyhýbkou nerozpojujete a pouštíte do slepé koleje proud jedině když je vyhýbka v odbočení??
Geraltek
 
Příspěvky: 7
Registrován: úte 06 led, 2009 7:27 am

Příspěvekod Jaroslav » stř 26 srp, 2009 9:43 am

Postupně se probírám diskusí kolem elektřiny na kolejišti a zde jsem narazil na problém možného zkratu dvou použitých zdrojů na přechodu izolovaných úseků a fakt teda nechápu. Domníval jsem se, že dva samostatné zdroje - trafa - se nemohou vzájemně ovlivňovat - napětí snad vzniká na každém samostatně, stejně jako kdybych použil dva bateriové zdroje. Přece nemůže téci proud z jednoho zdroje do druhého. Jak tedy může dojít ke zkratu pokud se spojí + a - dvou nezávislých zdrojů. Stejně tak, jak může téct případný proud při spojení kladných pólů zdrojů, pokud mají tyto zdroje nastaveny různé napětí. Může to prosím někdo ještě jednou osvětlit, nebo jsem to špatně pochopil? Příiznávám, že elektřině zas tak moc nerozumím. Mirek H.
Jaroslav
 
Příspěvky: 1
Registrován: ned 09 srp, 2009 3:37 pm
Bydliště: Uherské Hradiště

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 26 srp, 2009 9:55 am

Jaroslav píše:Postupně se probírám diskusí kolem elektřiny na kolejišti a zde jsem narazil na problém možného zkratu dvou použitých zdrojů na přechodu izolovaných úseků a fakt teda nechápu. Domníval jsem se, že dva samostatné zdroje - trafa - se nemohou vzájemně ovlivňovat - napětí snad vzniká na každém samostatně, stejně jako kdybych použil dva bateriové zdroje. Přece nemůže téci proud z jednoho zdroje do druhého. Jak tedy může dojít ke zkratu pokud se spojí + a - dvou nezávislých zdrojů. Stejně tak, jak může téct případný proud při spojení kladných pólů zdrojů, pokud mají tyto zdroje nastaveny různé napětí. Může to prosím někdo ještě jednou osvětlit, nebo jsem to špatně pochopil? Příiznávám, že elektřině zas tak moc nerozumím. Mirek H.


Je to znalosti elektřiny a problematiky elektrických obvodů. ;-)

V dobách minulého století se celkem dobře vysvětlovaly jevy a veličiny ve srovnání s vodními díly či soustavami.
Sloupec vody reprezentoval napětí
tekoucí proud - proud ;-)
díra na průtok - odpor

takže spojíš-li rourou dvě vodní nádrže s různými hladinami ta se stane co ? ;-)
Tedy příměr se zdroji různých napětí spojenými do sebe ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod vvitty » stř 26 srp, 2009 10:02 am

to je jednoduche, ty dva zdroje kdyz spojis jeden pol prestanou byt nezavisle, a druhy pol kazdeho z nich bude mit nejake napeti vuci ted uz centralnimu bodu (rekneme -).
no a nebudou mit uplne stejne napeti, takze jeden bude mit treba 10V, druhy 12V, a ten s mensim napetim se najednou zacne chovat jako spotrebic a proud z toho 12V zacne tect do toho 10V...

je to neco podobneho jako spojene nadoby s vodou - kdyz vezmes dva hrnce, napustis vodou, kazdy si udrzi nezavisle svoji hladinu. navrtej mezi nimi diru a dej hadici, a vyrovnaji si hladiny navzajem...

snad je to laicky srozumitelne...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2626
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jirka1 » stř 26 srp, 2009 11:27 am

Geraltek píše:Přiznám se, že systém 3-polohových vypínačů se mi zdá na ovládaní jednodušší, nicméně je třeba asi hlídat když chci s mašinou přejet z úseku A do B, aby byly oba napájemy stejným trafem že?? Jinak by mohlo dojít ke zkratu natvrdo.

Nevýhoda toho výhybného řešení se mi zdá opravdu v tom, že úsek A ovládám jen trafem A a úsek B ovládám trafem B, tzn. v každém úseku mi může jet jen jedna lokomotiva a nemůžu tak třeba jen popojet v úseku A s jinou lokomotivou na slepé koleji, když na hlavní koleji jede současně jiná lokomotiva že??

Jak vůbec řešíte slepé koleje?? Předpokládám, že za vyhýbkou v odbočení máte přerušení úseku a dál pokračuje ve slepé koleji jiný úsek?? Nebo to za vyhýbkou nerozpojujete a pouštíte do slepé koleje proud jedině když je vyhýbka v odbočení??


Chtěl bych podotknout, že si dost dobře nedokážu představit, že bych měl na kolejišti 20 úseků s tím, že by se každý dal připojit k jednomu nebo druhému trafu a vždy na přechodu řešil zapojení, jak jsem navrhoval v článku "Styk dvou napáječů na kolejišti".
Článek popisuje různé možnosti řešení propojení kolejí mezi dvěma napáječi, například zapojení výhybny je nadstavbou nad tento systém. Brát to obráceně, jako zapojení výhybny a šroubovat to na dva ovladače, je holý nesmysl.
Takovouto výhybnu si dokážu představit např. na kolejišti, kde jsou dva okruhy, každý s vlastním napáječem, a potřebuji mezi těmito ohruhy přejíždět. Chce to trochu popřemýšlet a najít optimální řešení.

Je sice asi možné napasovat řídící dispečink atomové elektrárny na kolejiště a možná by to fungovalo, ale každému je jasné, že to asi není to ono... :shock:

Co se týče kusých kolejí, tak ty mi automatika připojuje pouze v případě, že se na tuto kolej postaví cesta (+ například odklopí výkolejka), jinak je jedna kolejnice bez napětí. Případně u některých skupin kusých kolejí odpojuji ručně ještě druhou kolejnici celé skupiny.
Něco málo popisuji zde:
http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80
a zde:
http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků