reléovka

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Zababa » pon 07 pro, 2009 12:58 pm

Na obyčejné reléovce pro modelové kolejiště nic zas tak složitého není, jde o soustavu logicky na sebe navazujících pochodů, které tvoří spínací a rozpínací kontakty. Míval jsem 5ti-kolejnou stanici se třemi směry, u každé staniční koleje odj.návěstidla, tři vjezdová. Umělo to rychlostní soustavu, závislá návěstidla, automatické přestavování výhybek, dokonce i kolejové obvody jsem tam nacpal, ale ty bohužel nebyly spolehlivé kvůli špatnému snímání obsazených úseků vozy bez osvětlení atd. Prostě jsi jen navolil odkud kam chceš jet, pak se ozvalo bubenické sólo a už se jelo :-) Akorát na posun jsem se vyprd, ten fungoval jen tak, že se rozsvítila bílá, ale veksle mohly stát jak chtějí. Těch telefonních relátek (dar od zabezpečováků...:-) ) tam bylo kolem 50-ti a fungovalo to spolehlivě.

No, v dnešní době je reléovka sice trochu přežitek a žrout energie, ale to cvakání má přeci jen něco do sebe.
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » úte 08 pro, 2009 6:41 pm

Hlavně se bezproblému hledá místo poruchy ... na relé vidíš zda je přitažené či nn. Naplánoval jsem traťovinu na jednokolejnou traťs kolejovými obvody, s mezilehlým hradlem a odbočující vlečkou v jednom oddíle (mimo hradlo) a tam jsem naprojektoval asi 20 relé na celou tu traťovinu (stanice, hradlo a stanice). Kdežto pro čistou traťovinu bez kolejových úseků, s jednim prostorovým oddílem, jsem zapracoval asi jen 8 relé.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » úte 08 pro, 2009 9:39 pm

kecu.p píše:Hlavně se bezproblému...kolejovými obvody...jsem zapracoval asi jen 8 relé.


Ahoj, jak jsi vyřešil ty kolejové obvody? Zkoušel jsem kde co, ale nic nebylo dostatečně spolehlivé. Mám na mysli hlavně vybavení těchto obvodů vozy bez osvětlení. Na žádné "snímací zařízení", které by evidovalo i stojící soupravu s malým odběrem proudu, jsem bohužel nepřišel. Nejspolehlivější, co jsem ze sebe vymáčknul, fungovalo tak, že jsem do kolejiště pouštěl cca 3V střídavého napětí, které rozpoznala řídící elektroda triaku každého úseku a ten pak sepnul relé. Bralo to i stojící soupravu, ale jen do určitého odběru, tzn., že kolečka přetřená vodivým lakem to již neevidovalo, pokud bylo trakční napětí na nule. Pomohlo zvýšit st napětí na cca 5V, ale to se zase nelíbilo mašinkám...
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 8:35 am

Ahoj, na kolejišti je DCC, k vyhodnocení se používá tranzistorový spínač s diodama viz diskuze v DCC ... na výstupu je optron, který je na 6V ... z něho mam miniaturní relé spínané na 6V ... a další vazba je už z kontaktů. V praxi je tam sice ubytek cca 2 - 3V na úsek. Nejvíce je to znát u analogové mašinky. Bere to bezproblému i stojící vůz kde náprava je opatřená odporovým lakem.
Pokud používáš analog ... tak vhodné schémata jsem také pročítal v publikaci Malé železnice http://www.mala-zeleznice.cz/ v sekci katalog/ publikace / Elektronické doplňky modelového kolejiště
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod mawerick » stř 09 pro, 2009 9:03 am

Kdysi jsem si dělal ke svému prvnímu kolejišti ZZ podle skutečných plánů. Byla to víceméně imitace Testu se všemi závislostmi a to jak návěstidel, výměn tak i KO. Tehdy to bylo pro pět dopr. kolejí a jednu manipulační. Jenom návrh mě trval asi tři měsíce, měsíc stavba a zkoušení. Relé nebyla NMŠM ale klasická telefonní s upraveným svazkem. Těch bylo cca 60. Na ovl. pultě byly klasické řadiče a tlačítka co se používají ve skutečnosti. Možná bych někde našel i schéma. Je to ale už asi 15 let zpátky.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 9:13 am

A kam si to dal Martine??? Co třeba muzeum SSZT v Hradci Králové ;-)
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 10:49 am

kecu.p píše:Ahoj, na kolejišti je DCC...bezproblému i stojící vůz kde náprava je opatřená odporovým lakem.
Pokud používáš analog...


No, v DCC se vůbec nevyznám, jsem v tomto směru 100 let za opicema :-), mám čistě jenom analog, ale není náhodou u DCC v kolejích nějaké stálé napětí? Na to bych řešení totiž měl několik. Ale aby zařízení rozpoznalo jak sebemenší průchod proudu v obou směrech (což problém není), tak i velký odpor při nulovém napětí, na to už nepomohla ani Malá Železnice č.6, kterou mám doma. Ale každopádně díky za radu. Ono, když jsem někdy před 15-ti lety naposled stavěl kolejiště, neměl jsem se s kým poradit. Teď jsem se do stavění znovu zbláznil a díky tomuto fóru mohu získat mnoho potřebných informací a jsem rád za každou radu :-)
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 10:59 am

Nemam tu knížečku před sebou ... tak ti nedokáži říci jaké schéma co dělá ... ale vím že to tam řešily ... přečti si to pozorně. Pro tebe by bylo idelaní udělat jen bodové prvky ... Tam máš také několik řešení ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 11:22 am

kecu.p píše:Nemam tu knížečku před sebou ... tak ti nedokáži říci jaké schéma co dělá ... ale vím že to tam řešily ... přečti si to pozorně. Pro tebe by bylo idelaní udělat jen bodové prvky ... Tam máš také několik řešení ...


Tak tuto knížečku mám přečtenou několikrát a schémata, která jsem z ní potřeboval, vyzkoušena nespočetněkrát a to i s všelijakými nutnými doplňky či předělávkami. Žádné však na spolehlivé vyhodnocování i těch nejkratších kolejových úseků nebylo dostačující. Později jsem udělal jakousi variaci na elektromechaniku, kde izolovanou kolejnici tvořil jazýčkový kontakt, který byl spínán magnetem přilepeným zespod na mašince a na posledním voze soupravy. To sice bylo spolehlivé, relátek tam bylo podstatně míň, ale nebylo to ono, moc mě to s tím nebavilo.

Každopádně díky za rady, zkusím se s tím znovu nějak poprat sám a uvidím, třeba tentokráte na něco lepšího po těch 15-ti letech přijdu :-)
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 11:26 am

Dnes je idealní optozávora ... vyhovuje to jak v analogu tak i v digitálu ;-)
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 11:42 am

To ano, ale na kolejové úseky třeba mezi výhybkami nebo na delších úsecích v oblouku, je toto zařízení hůře použitelné. Leda že by šlo o optočleny "koukající" do stropu a bylo takových na daném úseku mezi pražci použito několik. Obsazený úsek by se pak vyhodnotil tak, když by minimálně jeden optočlen v daném úseku hlásil "překážku". To by asi šlo, ale připadá mi to poněkud zbytečně složité, muselo by na celém kolejišti takových být opravdu mnoho. Nebo je v tomto směru nějaká jiná praxe?
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod Myšpulín » stř 09 pro, 2009 1:10 pm

A co tato literatura:
Zdenek Zaoral: Automatizace modelové železnice, Mladá fronta 1988
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 1:24 pm

Myšpulín píše:A co tato literatura:
Zdenek Zaoral: Automatizace modelové železnice, Mladá fronta 1988


Hm hm, tak tuto publikaci neznám. Zkusím si ji tedy někde sehnat, díky za typ.
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 2:56 pm

Myšpulín píše:A co tato literatura:
Zdenek Zaoral: Automatizace modelové železnice, Mladá fronta 1988



No vidíš to ... Na tuto publikaci jsem úplně zapoměl ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 2:59 pm

Zababa píše:To ano, ale na kolejové úseky třeba mezi výhybkami nebo na delších úsecích v oblouku, je toto zařízení hůře použitelné. Leda že by šlo o optočleny "koukající" do stropu a bylo takových na daném úseku mezi pražci použito několik. Obsazený úsek by se pak vyhodnotil tak, když by minimálně jeden optočlen v daném úseku hlásil "překážku". To by asi šlo, ale připadá mi to poněkud zbytečně složité, muselo by na celém kolejišti takových být opravdu mnoho. Nebo je v tomto směru nějaká jiná praxe?



Protože budeš mít jen vlakové cesty ... tak ti stačí mít optozávoru jen na začátku a na konci vlakové cesty ( pokud jedeš ze stanice ven tak u Odjezdového návěstidla a na záhlaví u vjezdu) a nebo jen v jednom místě jako ve skutečnosti u elektromechaniky. Pokud skutečnou releovku tak budeš muset nějak vyřešit kolejové obvody. Ještě jeden dotaz ... opravdu si pročítal celou tu publikaci?? Co třeba mít dvě trafa a mít to přes diody?? Takové zapojení jsem tam viděl. Někde bych měl mít obkreslené schéma tohoto zapojení.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků