Stránka 1 z 1

Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2025 1:44 pm
od Zdenek Valter
Před pár lety nám v kroužku umřel v MTB barče motor.
Od vvitty jsem tenkrát sehnal ještě mashimu.
Teď jsem se konečně dokopal k výměně:
Mashima to MTB 01.jpg
Odpájené plíšky z původní desky, deska pro mashimu, vytištěná vložka z rezinu pro mashimu.


Mashima to MTB 02.jpg
Implementace desky na mashimu - zde je nutné zkontrolovat otáčky motoru podle polarity viz šipka na PCB


Mashima to MTB 03.jpg
Porvnání nového a starého motoru

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2025 1:45 pm
od Zdenek Valter
Pak jej dát do loko bylo easy:

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2025 5:41 pm
od jipol57
Směr otáčení motorku (směr jízdy), se dá doladit na CV29,nultý bit. Stejně to mají Barči MTB (Máš To Blbě), blbě z výroby. Zadek lokomotivy je tam, kde jsou žaluzie a ventilátory. Tak přehozením směru otáčení, by se to opravilo. Samozřejmě pak k tomu doladit svícení poziček.

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2025 6:34 pm
od Zdenek Valter
jipol57 píše:Směr otáčení motorku (směr jízdy), se dá doladit na CV29,nultý bit. Stejně to mají Barči MTB (Máš To Blbě), blbě z výroby. Zadek lokomotivy je tam, kde jsou žaluzie a ventilátory. Tak přehozením směru otáčení, by se to opravilo. Samozřejmě pak k tomu doladit svícení poziček.

A na to si přišel jak?

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2025 6:44 pm
od Zdenek Valter
jipol57 píše:Směr otáčení motorku (směr jízdy), se dá doladit na CV29,nultý bit. Stejně to mají Barči MTB (Máš To Blbě), blbě z výroby. Zadek lokomotivy je tam, kde jsou žaluzie a ventilátory. Tak přehozením směru otáčení, by se to opravilo. Samozřejmě pak k tomu doladit svícení poziček.

Abych pavdu řekl vůbec Ti nerozumím!
No a ještě mi prozraď co chudák analogový užík, ten si bitíky v dekodéru nepřepne ne?

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2025 8:46 pm
od jipol57
Na to jsem přišel tak, že když na ovladači nastavím jízdu vpřed, tak loko jede dozadu. ROCO Barča jede správně, MTB opačně. Je to jako bys na parní dal jízdu vpřed a jela by komínem vzadu.
Ale u MTB to není jediná. Brejlovec, Kyklop, Pielstick, myslím většina motorových.

V analogu nevím, nezkoušel jsem, taky asi jede obráceně. Ale tam by se musely řešit diody pro světýlka.
Asi je to modelářům jedno, že chladící box bývá u motorových lokomotiv ČKD vzadu. A Piestick má delší kapotu s motorem vpředu.
Na těchto loko mám nastavený 0bit v CV29.

Tak jsem jen poznamenal, že kdyby jsi otočil směr otáčení motorku, tak by jela správným směrem.

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2025 9:54 pm
od Zdenek Valter
jipol57 píše:Na to jsem přišel tak, že když na ovladači nastavím jízdu vpřed, tak loko jede dozadu. ROCO Barča jede správně, MTB opačně. Je to jako bys na parní dal jízdu vpřed a jela by komínem vzadu.
Ale u MTB to není jediná. Brejlovec, Kyklop, Pielstick, myslím většina motorových.

V analogu nevím, nezkoušel jsem, taky asi jede obráceně. Ale tam by se musely řešit diody pro světýlka.
Asi je to modelářům jedno, že chladící box bývá u motorových lokomotiv ČKD vzadu. A Piestick má delší kapotu s motorem vpředu.
Na těchto loko mám nastavený 0bit v CV29.

Tak jsem jen poznamenal, že kdyby jsi otočil směr otáčení motorku, tak by jela správným směrem.

Promiň, ale tohle je dost omezený pohled.
Základem je to že při výměně bude mít nový motor stejnou orientaci rotace při stejné polaritě jako motor původní.
Tak je deska i navržena aby to fungovalo vždy stejně a to i v analogu!!!
Jak sám víš otočit směr jízdy v digitálu není nic složitého nicméně v analogu to už má vazbu i na svícení a tam je nutné aby polarita motoru byla správně vůči svícení.
Nicméně obávám se že přepólování motoru by mělo vliv i na DCC provoz protože bys musel i přemapovat světla!
Tohle může mít řešení v prohození přívodů trakce na plošný spoj.

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: pon 10 lis, 2025 9:56 am
od radula63
jipol57 píše:V analogu nevím, nezkoušel jsem, taky asi jede obráceně. Ale tam by se musely řešit diody pro světýlka.
Asi je to modelářům jedno, že chladící box bývá u motorových lokomotiv ČKD vzadu. A Piestick má delší kapotu s motorem vpředu.
Na těchto loko mám nastavený 0bit v CV29.

Jen poznamenám, že změnou směru v CV29 změníš všechno!!! Vše co je závislé na směru, tedy i světla a pak musíš stejně přemapovat výstupy světel. Tedy ti mašina bez následného přemapování světel (pokud dáš motor polaritou opačně než původně byl) jede dopředu, ale na čele ti svítí červené pozičky. Proto je důležité dát orientaci motoru správně .

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: pon 10 lis, 2025 10:08 am
od Zdenek Valter
radula63 píše:
jipol57 píše:V analogu nevím, nezkoušel jsem, taky asi jede obráceně. Ale tam by se musely řešit diody pro světýlka.
Asi je to modelářům jedno, že chladící box bývá u motorových lokomotiv ČKD vzadu. A Piestick má delší kapotu s motorem vpředu.
Na těchto loko mám nastavený 0bit v CV29.

Jen poznamenám, že změnou směru v CV29 změníš všechno!!! Vše co je závislé na směru, tedy i světla a pak musíš stejně přemapovat výstupy světel. Tedy ti mašina bez následného přemapování světel (pokud dáš motor polaritou opačně než původně byl) jede dopředu, ale na čele ti svítí červené pozičky. Proto je důležité dát orientaci motoru správně .

Jo díky za potvrzení, souhlasné polarity s původním motorem.

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: pon 10 lis, 2025 12:38 pm
od vvitty
Zdenek Valter píše:
radula63 píše:
jipol57 píše:V analogu nevím, nezkoušel jsem, taky asi jede obráceně. Ale tam by se musely řešit diody pro světýlka.
Asi je to modelářům jedno, že chladící box bývá u motorových lokomotiv ČKD vzadu. A Piestick má delší kapotu s motorem vpředu.
Na těchto loko mám nastavený 0bit v CV29.

Jen poznamenám, že změnou směru v CV29 změníš všechno!!! Vše co je závislé na směru, tedy i světla a pak musíš stejně přemapovat výstupy světel. Tedy ti mašina bez následného přemapování světel (pokud dáš motor polaritou opačně než původně byl) jede dopředu, ale na čele ti svítí červené pozičky. Proto je důležité dát orientaci motoru správně .

Jo díky za potvrzení, souhlasné polarity s původním motorem.


Kdyz uz tam nekdo meni motor a chce aby masina jezdila "obracene" nez zamyslel vyrobce tak je to celkem snadno resitelne otocenim plosnaku v masine. PS> Neoveroval jsem zda je opravdu symetricky uprostred. Pokud ne tak pribude trosku brouseni ...
Tam kde jsou vzduchojemy symetricky staci otocit nadrz a kastli.

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: pon 10 lis, 2025 12:46 pm
od Zdenek Valter
vvitty píše:
Zdenek Valter píše:
radula63 píše:Jen poznamenám, že změnou směru v CV29 změníš všechno!!! Vše co je závislé na směru, tedy i světla a pak musíš stejně přemapovat výstupy světel. Tedy ti mašina bez následného přemapování světel (pokud dáš motor polaritou opačně než původně byl) jede dopředu, ale na čele ti svítí červené pozičky. Proto je důležité dát orientaci motoru správně .

Jo díky za potvrzení, souhlasné polarity s původním motorem.


Kdyz uz tam nekdo meni motor a chce aby masina jezdila "obracene" nez zamyslel vyrobce tak je to celkem snadno resitelne otocenim plosnaku v masine. PS> Neoveroval jsem zda je opravdu symetricky uprostred. Pokud ne tak pribude trosku brouseni ...
Tam kde jsou vzduchojemy symetricky staci otocit nadrz a kastli.

No tak to je zbytečná komplikace - nejjednodušší je otočit přívody na plošný spoj z podvozků.
Tohle funguje vždy ;-)

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: pon 10 lis, 2025 2:14 pm
od jipol57
Omlouvám se, že jsem rozpoutal tuhle diskuzi. Samozřejmě problematiku směru jízdy znám. Jen jsem utrousil malou poznámku, že by konečně barča MTB jela správným směrem, bez přestavování v CV. O nutnosti změnit potom svícení, jsem taky napsal hned v první mé poznámce.
Mě to jen tak napadlo, když vím, že většina u MTB, jezdí v digitálu obráceně. Ještě že nedělají parní. Aby jezdily komínem vzadu :D .
U analogu je to ale jedno, kde je předek a zadek loko. Jakkoliv se posadí na koleje, tak jede vpřed, když je plus pól vpravo.

Zdenkovi patří dík, že se podělil se zkušeností s výměnou motorku.

Re: Výměna motoru v MTB Barče H0

PříspěvekNapsal: pon 10 lis, 2025 2:22 pm
od Zdenek Valter
jipol57 píše:Omlouvám se, že jsem rozpoutal tuhle diskuzi. Samozřejmě problematiku směru jízdy znám. Jen jsem utrousil malou poznámku, že by konečně barča MTB jela správným směrem, bez přestavování v CV. O nutnosti změnit potom svícení, jsem taky napsal hned v první mé poznámce.
Mě to jen tak napadlo, když vím, že většina u MTB, jezdí v digitálu obráceně. Ještě že nedělají parní. Aby jezdily komínem vzadu :D .
U analogu je to ale jedno, kde je předek a zadek loko. Jakkoliv se posadí na koleje, tak jede vpřed, když je plus pól vpravo.

Zdenkovi patří dík, že se podělil se zkušeností s výměnou motorku.

Už asi chápu tvůj povzdech, ale pokud používáš nějaký sofistikovaný ovladač a vadí Ti ten obrácený směr tak stačí přehodit přívody z podvozků na plošný spoj.
Pak bude vše O.K.

Tady je spíš jiný problém Mashima motory už nejsou dostupné, leda nějaký ze zásob.
Zde by bylo vhodné najít nějaký 5 pólový a vytvořit destičku pro něj.