Stránka 1 z 1

Jednoduchá vratná smyčka

PříspěvekNapsal: ned 05 říj, 2025 8:38 am
od HonzaM
Na testovacím kolejišti jsem vyzkoušel systém funkční vratné smyčky, kterému k činnosti stačí výhybkový dekodér a polarita smyčky závisí na poloze vjezdové výhybky, Vlak vjede do smyčky například odbočkou. Polohou výhybky je určena polarita ve smyčce. Na začátku smyčky je detektor obsazení, ovládající polohu výhybky a tím i polaritu ve smyčce. Polarita ve smyčce poloze výhybky v této době odpovídá a proto nedojde k žádné funkci. Před koncem smyčky je druhý detektor obsazení, jehož aktivace způsobí změnu polohy vjezdové výhybky do stavu „přímo“ a tím změni i polaritu ve smyčce. Vlak pokračuje v jizdě bez přerušení, protože změna polarity nemá na průběh jízdy vliv. Jak je zřejmé z popisu, příští průjezd smyčkou bude opačným směrem. To většinou nevadí, lze tomu ale zamezit umístěním třetího detektoru obsazení před vjezdovou výhybkou, ten zajistíí její přehození do požadované polohy. Tenhle třetí detektor obsazení musí být v dostatečné vzdálenosti před vjezdovou výhybkou, aby nemohlo dojít k jejímu přehození v době, kdy je na ní ještě vlak opouštějící smyčku..
Pro testování jsem použil servodekodér, v němž je pět relé, určených pro napájení srdcovek. Jedno z nich jsem využil pro přepínání polarity ve smyčce, nepotřeboval jsem tedy žádné komponenty kromě servodekodéru a dvou detektorů obsazení. Smyčka fungovala naprosto spolehlivě.
Pokud by místo serv byly použity motorické přestavníky, bylo by možné použít výhybkový dekodér, pro přepínání polarity ve smyčce závislé na poloze výhybky by pak bylo nutné použít přepínací relé.
Místo detekcí obsazení by bylo možné použít třeba vhodně zamaskovaných optických snímačů a nemuset tak řezat koleje, což by u kolejiště s ukončenou pokládkou kolejí mohlo představovat problém. Tohle řešení ale nemám vyzkoušeno.

Re: Jednoduchá vratná smyčka

PříspěvekNapsal: ned 05 říj, 2025 4:38 pm
od radula63
HonzaM píše:...
Pokud by místo serv byly použity motorické přestavníky, bylo by možné použít výhybkový dekodér, pro přepínání polarity ve smyčce závislé na poloze výhybky by pak bylo nutné použít přepínací relé.
Místo detekcí obsazení by bylo možné použít třeba vhodně zamaskovaných optických snímačů a nemuset tak řezat koleje, což by u kolejiště s ukončenou pokládkou kolejí mohlo představovat problém. Tohle řešení ale nemám vyzkoušeno.

Honzo. Tento způsob už několik let úspěšně používám na dvě vratné smyčky v kolejišti Odbočná (podle milana F.).
Polarita smyčky se řeší podle polohy první výhybky - optická čidla hlídají čelo vlaku (a je jedno zda je na čele lokomotiva a nebo je vlak právě sunutý a vozy nesbírají proud) - bistabilní relé na pólování smyčky + motorický přestavník. A to jsem dané kolejiště koupil rozestavěné (položeny koleje, zaštěrkováno, bez elektriky) a řešil jsem vrtání děr mezi pražce a instalaci optických čidel.