Stránka 1 z 1

Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: pon 21 črc, 2008 5:58 pm
od PetrTT
Chci na kolejišti realizovat kyvadlový provoz souprav do koncových nádraží.Schéma mám vymyšlené ale s časovačem BTTB,což není zrovna nejspolehlivější.Jde o to,aby souprava přijela na nádraží,určitou danou dobu stála a pak odjela zpět do výchozího nádraží,nejlépe s plynulým rozjezdem.Jedná se o analogový provoz s pulzní regulací souprav.Nemáte někdo nějaké schéma??

PříspěvekNapsal: úte 22 črc, 2008 11:40 am
od sco_27
Ja mám hotový jeden prístroj ktorý zaručuje že keď príde vlak na niekotrú z koľají na ktorej je to zapojené, tak na určitom úseku pomaličky zastavuje až úplne zastaví až pokiaľ ho manuálne nezapneš. (Simuluje to "výpravcu" :)) Možno by sa to dalo spraviť aj na časovač, skúsim sa spýtať tátu, ten je v elektrike odborník.
Schému pohľadám.

PříspěvekNapsal: úte 22 črc, 2008 12:20 pm
od Jirka1
Něco podobného mi dělá automat (vytahuje ze skryťáku vlaky, ty projedou kolejiště a druhou stranou se vrací do skryťáku zpět), časovače jsou pomocí IO NE 555.

Koukni zde, konkrétně zde a zde.

Porozhlédni se tam, určitě by se to dalo udělat podobně.

Systém umí spolupracovat s pulsní modulací.

PříspěvekNapsal: stř 23 črc, 2008 10:56 am
od PetrTT
..tak modul mám již vymyšlen,součástky objednány.Bude řídit kyvadlový provoz mezi dvěma stanicemi s pomalým rozjezdem a zastavením a nastavitelnou dobou stání v každé stanici nezávisle.

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: sob 16 úno, 2013 3:49 pm
od Mike
Máte prosím někdo schéma na zapojení kyvadlového provozu mezi dvěmi stanicemi v analogovém provozu? Nemohu nikde nic najít a sám to nevymyslím.

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2013 3:42 am
od miroslav lengyel

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2013 1:54 pm
od Mike
Díky moc, nenapadlo mě, že se vyrábějí i hotové moduly. Nechám si to v záloze, pokud bych nesehnal schéma na vlastní tvorbu.

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2013 11:27 pm
od D
Mike:
Netuším, kolik do toho chceš investovat ani nakolik má být systém ovlivnitelný uživatelem, ale požadované funkce má ovladač TFi2, oproti předchozímu návrhu nevychází až tak dráž (je kompletním regulovaným zdrojem). Má dva konfigurovatelné vstupy, pro automatický kyvadlový provoz včetně plynulého zastavení a nastavené doby stání stačí využít první, druhý může sloužit například k zastavování na zastávkách uprostřed kyvadlového úseku. Ke správné funkci jsou nutné upravené (dvěma diodami) kolejové snímače, pro každý směr jeden.

Pokud nevyžaduješ plynulé zastavení a provoz bude zcela automatický, můžeš využít samočinný reverz.

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2013 3:40 pm
od Mike
Stačí mi úplně jednoduché zapojení pro pohyb motoráčka mezi dvěmi stanicemi s krátkou přestávkou na každém konci. Plynulý dojezd/rozjezd není tak důležitý. Použití na menším diorámatu. Prostě jen zapnout a nechat pendlovat.

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2013 4:52 pm
od D
Mike:
V tom případě navrhuji využít moje schéma samočinného reverzu odkázané výše. Celé se to dá napájet jedním 12V zdrojem, i se stabilizátorem pro snížení rychlosti vlaku by ses měl vejít do 100 korun.

Dalo by se to rozvinout přidáním dvou přepínačů. Jeden by přepínal režim manuál/automatika a druhý by v manuálním režimu řídil směr jízdy (vlak přijede/odjede).

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2013 6:42 pm
od Mike
Děkuji, ten samočinný reverz mi bohatě stačí. Zdroj si postavím, stabilizátor 7805 jsem pochopil, ale s tím schmittovým invertorem si nevím rady. Nemohu nikde najít podrobné zapojení včetně popisů nožiček a hodnot okolních součástek na Tvém schématu. To se týká i součástky na výstupu 74HC14 ( pod relé ), co je to zač.
Stavět podle schémat umím, dál ale mé vědomosti nesahají. Můžeš mi prosím ještě poradit s tím invertorem?

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2013 8:03 pm
od rawen
http://www.gme.cz/cmos-4000/40106-p427-013/
a přiložený datasheet

Radek

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2013 8:55 pm
od D
Mike:
To schéma je principiální, podle dokumentace výrobce bych tam doplnil například kondenzátory ke stabilizátoru, reverzní ochranou diodu k relé a rezistor na bázi prvního tranzistoru.

Obvod 74HC14 má napájení na nožičkách 14 (+) a 7 (-). Invertory mají vstupy na lichých nožičkách a výstupy na vedlejší sudé, tedy 1>2, 3>4, 5>6, 9>8, 11>10 a 13>12. Podle dokumentace by měl integrovaný obvod pracovat v rozmezí 5 - 15 V, tím pádem vlastní stabilizátor nepotřebuje a vše, včetně relé a napájení trakce, může fungovat na 12V logice.

Obrázek
Obrázek: www.bucek.name

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: stř 26 úno, 2014 8:45 pm
od Honza168
Ke zde probíranému tématu bych pro případ, že to ještě někoho bude v budoucnu zajímat, poznamenal, že jsme taky řešili stejný problém - provoz a la "cik-cak". Naše řešení je detailně popsáno na webu Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz/2014/02/22/honzikovo-kolejiste-31-aneb-aspon-kousek-uzkorozchodne/

Re: Kyvadlový provoz

PříspěvekNapsal: čtv 27 úno, 2014 4:51 pm
od Mike
Chlapci, moc děkuji. Sehnal jsem nakonec tuto stavebnici, a funguje to perfektně:
http://www.flajzar.cz/hodiny-a-casovace ... trebic.htm
Jenom jsem tam použil jiné relé s dvojitým přepínacím kontaktem na změnu polarity napájení kolejí. Tímto časovačem lze řídit rychlost vlaku a oba časové intervaly.