Kyvadlový provoz

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Kyvadlový provoz

Příspěvekod PetrTT » pon 21 črc, 2008 5:58 pm

Chci na kolejišti realizovat kyvadlový provoz souprav do koncových nádraží.Schéma mám vymyšlené ale s časovačem BTTB,což není zrovna nejspolehlivější.Jde o to,aby souprava přijela na nádraží,určitou danou dobu stála a pak odjela zpět do výchozího nádraží,nejlépe s plynulým rozjezdem.Jedná se o analogový provoz s pulzní regulací souprav.Nemáte někdo nějaké schéma??
PetrTT
 
Příspěvky: 33
Registrován: sob 13 říj, 2007 10:19 am
Bydliště: Police nad Metují

Příspěvekod sco_27 » úte 22 črc, 2008 11:40 am

Ja mám hotový jeden prístroj ktorý zaručuje že keď príde vlak na niekotrú z koľají na ktorej je to zapojené, tak na určitom úseku pomaličky zastavuje až úplne zastaví až pokiaľ ho manuálne nezapneš. (Simuluje to "výpravcu" :)) Možno by sa to dalo spraviť aj na časovač, skúsim sa spýtať tátu, ten je v elektrike odborník.
Schému pohľadám.
sco_27
 
Příspěvky: 534
Registrován: ned 06 kvě, 2007 12:24 pm

Příspěvekod Jirka1 » úte 22 črc, 2008 12:20 pm

Něco podobného mi dělá automat (vytahuje ze skryťáku vlaky, ty projedou kolejiště a druhou stranou se vrací do skryťáku zpět), časovače jsou pomocí IO NE 555.

Koukni zde, konkrétně zde a zde.

Porozhlédni se tam, určitě by se to dalo udělat podobně.

Systém umí spolupracovat s pulsní modulací.
Naposledy upravil Jirka1 dne sob 16 úno, 2013 5:56 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod PetrTT » stř 23 črc, 2008 10:56 am

..tak modul mám již vymyšlen,součástky objednány.Bude řídit kyvadlový provoz mezi dvěma stanicemi s pomalým rozjezdem a zastavením a nastavitelnou dobou stání v každé stanici nezávisle.
PetrTT
 
Příspěvky: 33
Registrován: sob 13 říj, 2007 10:19 am
Bydliště: Police nad Metují

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod Mike » sob 16 úno, 2013 3:49 pm

Máte prosím někdo schéma na zapojení kyvadlového provozu mezi dvěmi stanicemi v analogovém provozu? Nemohu nikde nic najít a sám to nevymyslím.
H0 analog
Mike
 
Příspěvky: 61
Registrován: stř 31 pro, 2008 6:49 pm
Bydliště: Praha-západ

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 17 úno, 2013 3:42 am

H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod Mike » ned 17 úno, 2013 1:54 pm

Díky moc, nenapadlo mě, že se vyrábějí i hotové moduly. Nechám si to v záloze, pokud bych nesehnal schéma na vlastní tvorbu.
H0 analog
Mike
 
Příspěvky: 61
Registrován: stř 31 pro, 2008 6:49 pm
Bydliště: Praha-západ

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod D » ned 17 úno, 2013 11:27 pm

Mike:
Netuším, kolik do toho chceš investovat ani nakolik má být systém ovlivnitelný uživatelem, ale požadované funkce má ovladač TFi2, oproti předchozímu návrhu nevychází až tak dráž (je kompletním regulovaným zdrojem). Má dva konfigurovatelné vstupy, pro automatický kyvadlový provoz včetně plynulého zastavení a nastavené doby stání stačí využít první, druhý může sloužit například k zastavování na zastávkách uprostřed kyvadlového úseku. Ke správné funkci jsou nutné upravené (dvěma diodami) kolejové snímače, pro každý směr jeden.

Pokud nevyžaduješ plynulé zastavení a provoz bude zcela automatický, můžeš využít samočinný reverz.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod Mike » pon 18 úno, 2013 3:40 pm

Stačí mi úplně jednoduché zapojení pro pohyb motoráčka mezi dvěmi stanicemi s krátkou přestávkou na každém konci. Plynulý dojezd/rozjezd není tak důležitý. Použití na menším diorámatu. Prostě jen zapnout a nechat pendlovat.
H0 analog
Mike
 
Příspěvky: 61
Registrován: stř 31 pro, 2008 6:49 pm
Bydliště: Praha-západ

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod D » pon 18 úno, 2013 4:52 pm

Mike:
V tom případě navrhuji využít moje schéma samočinného reverzu odkázané výše. Celé se to dá napájet jedním 12V zdrojem, i se stabilizátorem pro snížení rychlosti vlaku by ses měl vejít do 100 korun.

Dalo by se to rozvinout přidáním dvou přepínačů. Jeden by přepínal režim manuál/automatika a druhý by v manuálním režimu řídil směr jízdy (vlak přijede/odjede).
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod Mike » pon 18 úno, 2013 6:42 pm

Děkuji, ten samočinný reverz mi bohatě stačí. Zdroj si postavím, stabilizátor 7805 jsem pochopil, ale s tím schmittovým invertorem si nevím rady. Nemohu nikde najít podrobné zapojení včetně popisů nožiček a hodnot okolních součástek na Tvém schématu. To se týká i součástky na výstupu 74HC14 ( pod relé ), co je to zač.
Stavět podle schémat umím, dál ale mé vědomosti nesahají. Můžeš mi prosím ještě poradit s tím invertorem?
H0 analog
Mike
 
Příspěvky: 61
Registrován: stř 31 pro, 2008 6:49 pm
Bydliště: Praha-západ

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod rawen » pon 18 úno, 2013 8:03 pm

http://www.gme.cz/cmos-4000/40106-p427-013/
a přiložený datasheet

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1698
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod D » pon 18 úno, 2013 8:55 pm

Mike:
To schéma je principiální, podle dokumentace výrobce bych tam doplnil například kondenzátory ke stabilizátoru, reverzní ochranou diodu k relé a rezistor na bázi prvního tranzistoru.

Obvod 74HC14 má napájení na nožičkách 14 (+) a 7 (-). Invertory mají vstupy na lichých nožičkách a výstupy na vedlejší sudé, tedy 1>2, 3>4, 5>6, 9>8, 11>10 a 13>12. Podle dokumentace by měl integrovaný obvod pracovat v rozmezí 5 - 15 V, tím pádem vlastní stabilizátor nepotřebuje a vše, včetně relé a napájení trakce, může fungovat na 12V logice.

Obrázek
Obrázek: www.bucek.name
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod Honza168 » stř 26 úno, 2014 8:45 pm

Ke zde probíranému tématu bych pro případ, že to ještě někoho bude v budoucnu zajímat, poznamenal, že jsme taky řešili stejný problém - provoz a la "cik-cak". Naše řešení je detailně popsáno na webu Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz/2014/02/22/honzikovo-kolejiste-31-aneb-aspon-kousek-uzkorozchodne/
Uživatelský avatar
Honza168
 
Příspěvky: 131
Registrován: ned 13 zář, 2009 1:06 pm
Bydliště: Praha

Re: Kyvadlový provoz

Příspěvekod Mike » čtv 27 úno, 2014 4:51 pm

Chlapci, moc děkuji. Sehnal jsem nakonec tuto stavebnici, a funguje to perfektně:
http://www.flajzar.cz/hodiny-a-casovace ... trebic.htm
Jenom jsem tam použil jiné relé s dvojitým přepínacím kontaktem na změnu polarity napájení kolejí. Tímto časovačem lze řídit rychlost vlaku a oba časové intervaly.
H0 analog
Mike
 
Příspěvky: 61
Registrován: stř 31 pro, 2008 6:49 pm
Bydliště: Praha-západ


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků