Autoblok

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Vladimír_B » ned 20 črc, 2008 7:54 pm

Nejprve jedno upozornění: diody sníží o cca 1,2 V a tranzistor o cca 2-3 V trakční napětí.

Saur: máte spol. + na návěstidlech?

ad. ICE - také je možné mít 2 úseky před náv. A ICE začne brzdit až vjede do toho bližšího k náv. A v obou úsecích se bude stejně snižovat napětí.
ad. plánek - drobná úprava u "Brzdy".

A teď jak to vlastně funguje:
"Kolejový obvod" je připojen mezi mínus kolejnici a zem. Je-li v úseku vlak na výstupu je 0V, opačně 5V.
"Brzda" je mezi trakčním napětím a + kolejnicí. A - obsazení úsek(ů) za návěstidlem. A* - obsazení úsek(ů) před návěstidlem. Jsou-li oba tyto úseky obsazené spustí se brzdění. V případě posl. úseku před stanicí je tam navíc odpor se spínačem místo signalizace od následujícího úseku (A). Sepnu tlačítko :arrow: vlak se rozjede.
"Návěstní obvod" A je obsazení úseku za návěst. a B je ten 2. od návěst. Ž, Z a Č jsou "mínusy" k ledkám (jen nezapomenout na odpůrek v +). V závislosti na obsazení násl. úseků se mění návěsti.
Co ve schématu není? Připojení více úseků jednoho úseku na A(B). Sdělovací linka (A, B), připojení A, A* k "Brzdě" a vyřešení změny směru. Tj. de facto jen prohození drátků ke kolejnicím. Na to by stačilo relé. A také prohození úseků (A, B) a rozvěcení návěstidel ve směru souhlasu. A teď si tohle celé zapojení vynásobte počtem úseků :shock: :D

Snažil jsem se to popsat jednoduše a stručně (snad). PMD stále nevyřešeno. Pokračování zítra ...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Vladimír_B » pát 25 črc, 2008 4:54 pm

Nejprve se omlouvám za odmlku - ze zítra se stal pátek... :(

Dnes na téma "Kolejová brzda":
- použil jsem hradla NOR (7402 - 4*NOR)
- vycházel jsem z tohoto zapojení http://www.volny.cz/mtbbus/basic/elbrzd.htm, na internetu se dají najít i jiná
- toto zapojení má jeden nešvar - kondenzátor je připojen přímo na trakční napětí. Proč? Pokud Vám bude stát vlak před návěstidlem a snížíte trakční napětí na nulu a zpět na žádanou hodnotu, dojde k vybití a nabití kondenzátoru. A kvůli tomu vlak "poskočí" o pár cm (dopředu, ne na horu :D)
- Tak teď úpravy zapojení:
1. kvůli problémy se "skoky" jsem oddělil napájení kondenzátoru od trakčního napětí a teď popíšu jednotlivá napětí:
- trakční - to je to čím napájíte běžně vláčky (0-12V ss)
- pevné - buď 5 nebo 12 V ss (radši)
- +5V ss
2. spínač jsem nahradil PNP tranzistorem (+pomocným obvodem)

(O.T.: trocha opakování: PNP tranzistor "otevřu" zápornějším napětí na bázi (např. 5V) (správně má být proudem :wink: ) než je na kolektroru, příp. emitoru (např. 12V) a u NPN je to úplně naopak, proto 5 V na bázi neotevřu 12V na kolektrou)

Protože píšu strašně pomalu :D - konec prvního dílu - pokračování za chvilku :wink: na téma "Jak to funguje" a celkové zapojení...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Vladimír_B » pát 25 črc, 2008 6:21 pm

...pokračování:
Jak to vlastně funguje?
Počáteční stav: trakční napětí např. 8 V, kondenzátor nabit, úseky volné (A=5V a A*=5V), oba tranzistoři jsou otevření, na + kolejnici je (trakční napětí - úbytek na tranzistoru cca do 1V - nezatížen). Pokud bude obsazen jen úsek A (za návěstidlem) nebo A* (před návěstidlem) tak se stále nic neděje.
Pokud, ale budou obsazeny oba úseky (A=0V a A*=0V) - na výstupu z NOR-u 0V :arrow: uzavře se tranzistor PNP T2 :arrow: začne se vybíjet kondenzátor :arrow: klesá napětí na bázi T1 :arrow: T1 se přivírá až se zavře :arrow: vlak se zastaví.
Tak a teď nastává problém se stavem "oba úseky obsazeny" - mohou nastat dvě situace:
1. Oba úseky jsou obsazeny různými vlaky - ten druhý normálně zastaví před návěstidlem.
2. Pokud ovšem jsou obsazeny oba úseky jedním vlakem (průjezd/rozjezd na návěst nezakazující návěst) spustí se i tak brzdění (neva u klasického vlaku loko+vozy - u ostatních je to problém) - na tenhle problém jsem přišel až při sepisování téhle "litanie" - řešení už mám v hlavě :arrow: úprava zapojení.

Při uvolnění jednoho ze dvou úseků se T2 otevře, kondenzátor se začne nabíjet a T1 se začne otevírat. Až se úplně otevře, vracíme se na začátek...

Brzdění je mnohem více znatelnější než rozjezdy. Trimr s hodnotou 4k7 slouží pro nastavování akcelerace a trimr s hodnotou 47k slouží pro nastavování brzdění.

Čas neúprosně běží :( , tak tu máme konec dnešního druhého dílu... o pokračování (dlouho slibované celkové schéma a opravy) se pokusím ještě dnes (v noci). Doufám, že Vás příliš "neubíjim" "nekonečným příběhem", ale stručněji to snad ani nejde, aby to zůstalo pochopitelné...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Vladimír_B » pát 25 črc, 2008 9:12 pm

... dnešní poslední pokračování:

Celkové schéma pro dva oddíly mezi nimiž je jedno dvojité návěstidlo / dvě návěstidla - http://vladimirb.rajce.idnes.cz/3znakAB/#celek.jpg

Je to hotové na 80%. Více příště...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Vladimír_B » ned 27 črc, 2008 7:52 pm

A je to! :D Dokončil jsem schémata (http://vladimirb.rajce.idnes.cz/3znakAB/#album). Množství přepínacích kontaktů je tam značné, ale je to daní za obousměrnost. Dali by se realizovat elektronicky - tzv. "budiče sběrnic" 74125...
Celé schéma je jako stavebnice - vždy se střídají bloky K.O., K.B., K.O. a stromeček N. O. Na schématu to není sice nakresleno, ale i ty krajní bloky budou napojeny na další N.O. dle prostředního stromečku. To jen kvůli přehlednosti. Chyby popsané výše jsem odstranil. Návěstidla: k oboum návěstidlům (u jednoho "izoláku") vedou jedny vodiče (Ž, Z, Č) a o tom které bude svítit rozhodnete připojením +. Připojení jednotlivých bloků na +/- jsem nekreslil (kvůli přehlednosti). Určitě jste si všimli 4k odporů připojených mezi "sdělovací vedení" a +5V. Je to kvůli tomu, že jsem na výstupu z "Brzd" použil členy s otevřeným kolektorem...
Dále se musí ošetřit přepínání směru (uděleného souhlasu)....

Ještě jednou se vrátím k tématu proč zrovna PNP v brzdě. Na posled jsem to trochu zamotal... Stručně a jasně: PNP otevřu pokud bude na bázi (minimálně) o 0,7V méně než na emitoru a u NPN opačně. Proto nemůžu u NPN tranzist. při 10 V na emitoru otevřít tranzistor 5V na bázi...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Vladimír_B » pát 08 srp, 2008 2:22 pm

Našli jsme ve schématech pár chyb. Pokud chcete brzdu tak použijte raději jednu z těhle (jsou si dost podobné):
http://www.volny.cz/mtbbus/basic/elbrzd.htm
http://kolejiste-zdar.wz.cz/web/postupy/zastaveni/album/index.html
Ve schématu celku jsou prohozeny klidové polohy přepínacích kontaktů. A celé schéma je takové nepřehledné a vypadá (příp. je) příliš složité.
S případnou realizací bych ještě počkal. Příští týden jsem mimo. Takže případné pokračování ten týden po.
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Pavel Dryml » úte 02 zář, 2008 9:49 pm

a co se stane když vlak (PMD) vykolrjí všemy osamy mimo ?

vjede do něho další vlak :(

já jsem tu nahoře zmiňoval úplnou blokovou podmínku tj. že traťový oddíl se neuvolní dřív než se obsadí následující oddíl /naši dědci to udělali v sedmdesátých letech a celé na relátkách)

P.S.
1)nechci těmato připomínkama nikoho n.....t, ale jenom říkám, že to tak na skutečné železnici funguje
2)nebylo by jednoduší přrjít na digitál a až tolik neřešit změnu polarity v kolejích. spolu s ABC funkcí lokodekodéru není až takový problém to nakreslit
3) prosím vás tykejte mi vždyť je mi jenom devatenáct
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků