Našel jsem navěstí

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod Zlámalík » stř 21 úno, 2024 8:13 pm

No, hřát se asi trochu bude, ale zas návěstidlo není na volno furt, že. Vlak projede a můžeš ho shodit.
Ovládání úseku - zazněly tu dvě možnosti, ty stále platí. Tedy jedna klávesa a relé, nebo dvoupólový spínač.
ALE. Asi budeš chtít s vlakem i posunovat a tehdy sice potřebuješ kolej sepnout, ale při posunu se návěstidlo na volno nezvedá.
Takže, jestli máš těch klavírků dost, udělej jeden na návěstidlo a druhý na úsek.
Jak to zapojit, záleží na tom, jestli už něco zapojeného máš a z čeho budeme vycházet.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jenda-po » stř 21 úno, 2024 8:29 pm

Ahoj
Tak klávesníček máme dost a po pravdě zatím zapojeno nemáme nic (jen odstavné koleje do výtopny a skladíště) stavíme si nové trošku větší,tak proto sháním jak toto zapojit.Je pravda že asi bude lepší to ovládat více tlačítkama to bude taky pěkný na hraní že ? Koleje před nádražím máme jen zafixované a jezdíme dokola zatím.
Já to ještě zkusím zapojit podle Vašich rad s tím relé jestli nám to bude vyhovovat, ale vnoučka taky baví mačkat klavesnici :D.Pak by to asi zapojení bylo klasické podle návodu ve starých příručkách jako třeba po Správné koleji s TT . Z toho čerpám zatím nejvíc :D
Honza
jenda-po
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned 25 led, 2015 7:14 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod Zlámalík » stř 21 úno, 2024 8:33 pm

Honzo, tady: http://masinky2003.wz.cz/zapojeni_stanice.html
a tvůj případ je obrázek 1, na konci dole vlevo. Jen si odmysli červenou, nepotřebuješ tedy přepínač, ale budeš mít jen jednu klávesu s jedním drátem pro přestavení na volno.
Mrkni a napiš, jestli budeš něco potřebovat doplnit.

Edit: na relé bych se vybodl a šel bych podle starých příruček.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jipol57 » stř 21 úno, 2024 10:14 pm

Honzo, nedávno jsi psal, že se hřeje taky odpor v bužírce. Ten předřadný před LEDkou. Jak moc se hřeje? Neudržíš na něm prst? Nebo je jen trochu teplý. Odporu to až tak nevadí, ale aby se nespálila LEDka. Bylo by škoda kdyby odešla. Jestli máš možnost (měřil si napětí), měřit i proud, tak zkus změřit kolik ta Ledka bere. Většinou bývají na maximální proud 20mA. Ale k běžnému svícení stačí 10mA nebo i méně. Kdyby to bylo nějaké hraniční, s těmi 20mA, tak bych tam ještě nějaký ten odpor přidal, jak jsem doporučoval minule. Taky záleží, jak to svítí.
S tím 16V st, nebo 12V ss, to vyjde asi podobně. Je tam s tím odporem taky dioda, ta "odřízne" každou druhou půlvlnu střídavého. Takže do ledky vlastně nejde celých 16V, ale efektivních asi 8V.

K tomu klavírku. Minule jsi měl touhu mít to pod jednou klávesou. Ale bylo by to současné zvednutí ramene a vystřelení vlaku. Lepší by to bylo na dvě klávesy. Prvně rameno a pak rozjezd. A aby to byly třeba klávesy vedle sebe, Tak bych spojil, jak jsem psal minule jeden vodič "kolejový" a jeden "návěstidlový". Protože jak si pamatuju, ty klavítky mají jeden společný vstup pro všecny klávesy. Tam by měl vést ten společný vodič, a odvody samostatné do cívky a koleje. Z dalších kláves to může být do izolovaných staničních kolejí. Musí to být vždycky ta samá kolej, pro celé kolejště.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jenda-po » čtv 22 úno, 2024 7:11 pm

Ahoj chlapi.
Moc děkuji. Pro Zlámalíka to zapojení se mě líbí vlastně je to i takové hraní.Je to tam pěkně popsáno tak si myslím že by nám to vyhovovalo.A koukám že i starší příručky tedy mají něco do sebe.Dneska jsem dostal zprávu že mám v zásilkovně balíček ,tak dorazil usměrnovač a o víkendu se to pokusím zapojit dle Vašich rad a pak podám zprávu.Budu si muset dělat poznámky abych to vše dobře popsal.
Pro jipol57 prst na tom odporu udržím to jo ,ale cítím jak je to zahřáté jen mě to velice překvapilo nečekal jsem to no uvidíme jak se to bude chovat v sobotu.Dle Vašich rad je pro nás lepší když dáme dolů navěstidlo vlak zastavíme na odpojitelném useku a po zvednutí si vlak sami rozjedem.Ano myslel jsem si že to dá ovládat jednou klávesou,ale nebráním se jednoduššímu zapojení.Představy jsou jedna věc ( hlavně pro někoho kdo tomu vůbec nerozumí :D ) a skutečnost je jiná :D Takhle si hrajem na starém kolejišti jen tam nemáme ovládané návěstidlo elektricky.Je pravda že nechceme aby nám to jezdilo automaticky ono by to asi ani nešlo. Zkoušel jsem na transformátoru to tak že jsem ovladačem zvyšoval napětí a opravdu až kolem 13V se to viditelně začíná zvedat ( při tomto napětí už mašinka docela frčí) asi by se nám nelíbilo kdyby mašinka vyrazila plnou rychlostí vpřed.

Děkuji Honza
jenda-po
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned 25 led, 2015 7:14 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jipol57 » čtv 22 úno, 2024 8:49 pm

jenda-po píše:Zkoušel jsem na transformátoru to tak že jsem ovladačem zvyšoval napětí a opravdu až kolem 13V se to viditelně začíná zvedat ( při tomto napětí už mašinka docela frčí) asi by se nám nelíbilo kdyby mašinka vyrazila plnou rychlostí vpřed.

Mám takový dojem, že si kombinuješ velikost napětí pro návěstidlo s napětím pro jízdu. Jsou to nezávislé obvody, i když by měly společný jeden vodič. Pro návěstidlo bude těch 12V trvalých, ale pro jízdu jen takové jaké nastaviš na voliči jízdy (šipce), klidně pomalá jízda na 3V.
Transformátor v FZ1 má 2 sekundární vinutí, galvanicky oddělené. A elektický obvod každého vinutí musí být uzavřený.
To znamená zjednodušeně:
1.vinutí = výstup z FZ1(příslušenství) > klávesa > cívka > zpět do FZ1.
2.vinutí = výstup z FZ1(jízda) > motorek > zpět do FZ1.
To jsou 2 nezávislé obvody, s různým napětím, a vůbec nevadí, že kousek vedení povede po společném vodiči.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jenda-po » pát 23 úno, 2024 6:58 pm

To jsem z toho paf ach jo. Co je to první vinutí,to je na FZ1 napojení na příslušenství a druhé vinutí je na ovládání jízdy? Je pravda že v tom časopisu Po správné koleji s TT je spojení mezi ovládáním příslušenství a ovládáním jízdy znázorněno taky. To jsi měl na mysli ? A to je to nevadící spojení společného vodiče? Já se začínám už i stydět jelikož opravdu jsem asi v elektrice negramotný.
No ale dneska jsem si opravdu přinesl ten usměrnovač a tak jsem zkůšal. Udělal jsem si malý ovládací panel na výstup FZ1 příslušenství zapojil jsem usměrnovač a z toho jsem zapojil klavesnici .Dioda svítí,ale návěstidlo nic nedělá. Nevím jsetli ta diodka svítí více nebo méně nemám už tak dobré oči ,ale taklhe to nic nedělalo jen svítilo.Nelenil jsem a přidělal na panýlek další klávesnici a napojil to z FZ1 příslušenství bez usměrnovače přímo na návěstidlo a to funguje.Každé to piáno (jak to nazýváte je samostatné nejsou spojeny dohromady) Tak jsem měl diodu na usměrnovači a navěstidlo přímo na FZ1 příslušenství a to fungovalo a ani se mě nezdálo že by se to nějak moc hřálo. Jenže se stalo něco co jsem vůbec nečekal a jsem z toho paf.Jak píšou že je ten usměrnovač i na příslušensvi tak jsem to zkusil dát na rozpojovač od BTTB .Máme ho vložený na useku ke skladišti.Dal jsem si tam misto plechu profil koleje a docela mu to sluší , no a tak jsem si zkusil rozpojovač a ono se to jen zvedá a funguje jak blázen a asi jak má.Já na to koukal jak puk nám to jen cvrdlikalo lítalo to nahoru dolů a špatně rozpojovalo a tak jsem jezdil zapojoval a rozpojoval :D celou hodinu. Tak za to moc děkuji jelikož jsem přišel na něco co mě mrzelo že tak funguje ,ale myslel jsem si že to je uplně normální.To až vnouček uvidí tak budem pořád rozpojovat. :D
Mám tedy jěště zkusit spojit vývod příslušenství s ovládáním jízdy jestli to bude takto fungovat.Přiznám se že toto spojení mě nenapadlo i když to v tom časopise je.Pokud jsem dobře pochopil Tvoji zprávu. Musím si naštudovat i ty stránky Mašinky 2003 takhle Vás opravdu asi už moc otravuju.
Chci Vám velice poděkovat opravdu za Vaši trpělivost a snahu mě pomoci
Honza
jenda-po
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned 25 led, 2015 7:14 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod Zlámalík » sob 24 úno, 2024 10:17 am

Honzo, postupně.
- první a druhé vinutí - to ti tam kolega píše, kterým myslí které:
1.vinutí = výstup z FZ1(příslušenství) > klávesa > cívka > zpět do FZ1.
2.vinutí = výstup z FZ1(jízda) > motorek > zpět do FZ1.

Opravdu neva, když mají jeden drát společný. Schéma, proč to tak je, můžu poslat později.

- stabilizátor: píšou tam (viz výše) že to na výstupu dává 12 V. Někde tu zaznělo, že se návěstidlo začíná zvedat až při 13 V, tím je to vysvětleno. Stabilizátor prostě dává moc nízké napětí na to, aby cívka zabrala.

- rozpojovač: jestli ten na 12 V funguje, tím lépe. Dřív to asi dost chrčelo - přece jen je rozdíl, jestli do cívky pouštíš střídavý proud, který se 100x za sekundu vypne a zapne, nebo stejnosměrný proud, který naběhne a drží. Logicky je teď chod rozpojovače tichý a klidný. Jen bacha, nevím, kolik rozpojovač "žere", aby ti to ten stabilizátor utáhl a nezačal hřát zase on, až na něj navěsíš víc věcí.

Piš a otravuj, rádi poradíme.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jipol57 » sob 24 úno, 2024 2:07 pm

Za prvé, by to asi chtělo trochu teorie, co je to transformátor. Třeba tady https://edu.techmania.cz/cs/encyklopedi ... sformatory
Zjednodušeně, transformátor se skládá z jádra, a cívek, minimálně dvou. Do vstupní - primární, je přivedeno střídavé napětí ze zásuvky, To se indukuje do jádra, a zpětnou indukcí se transformuje do druhé cívky - sekundární. Poměrem počtu závitů na cívkách se dosahuje požadované výstupní napětí.
Těch sekundárních (výstupních) cívek, může být libovolný počet (kolik se vejde).
FZ1 má takové sekundární cívky 2. Jednu pro jízdu, druhou pro příslušenství. Úplně na sobě nezávislé, každá s jiným napětím.

Našel jsem obrázek https://cdn.aukro.cz/images/sk163913597 ... 61767.jpeg kde je návod na využití spínací koleje. Je to pro automatické přepínání relé průjezdem vlaku. Kovové kolečko lokomotivy spojí kolejnici s kontaktem. Právě na té kolejnici, kde je jeden vodič jízdní a jeden z příslušenství. Na obrázku jsou dva nezávislé zdroje. F2 a Z1. FZ1, tím že má dvě oddělené sekundární vinutí, se chovají úplně stejně jako ty 2 zdroje.

Proč o tom píšu. Zatím relé nepoužíváš. Ale aby jsi mohl mít zvednutí návěstidla a sepnutí koleje na klávesách vedle sebe, tak můžeš využít tohle spojení vodičů. Klavírky přece mají jeden společný vstup. Není to ale nutné, jen bys musel použít dva a nepropojené.

A ještě něco. Aby v opačném směru vlaky projížděly bez závislosti na návěstidle a zapnutí úseku klávesou, by tam měla být dioda. Opačným směrem by vlak jel vždycky, ve směru k návěstidlu, jen po sepnutí klávesy. http://masinky2003.wz.cz/Prujezd_navestidla.html

Tak asi pro to návěstidlo bude muset být těch 16V, když se na 12 nechce zvedat. A nedrhne nějak to táhlo o něco? A při tom střídavém napětí, tak je v klidu? Nevrní podobně jako ten rozpojovač?
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod marian_r » sob 24 úno, 2024 5:58 pm

jipol57 píše:Zjednodušeně, transformátor se skládá z jádra, a cívek, minimálně dvou.


Alebo jedna cievka s odbočkou. 8)
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jipol57 » sob 24 úno, 2024 6:23 pm

To by byl autotransformátor, nebezpečný pro vláčky, tak ho raději zamlčíme :D
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jenda-po » sob 24 úno, 2024 7:34 pm

Tak kluci až uvidíte nad Pardubicemi zář tak jsem se pustil do zapojování. :D :D
Musím si asi udělat náký panel s izolovanou kolejí a vše si na tom odzkoušet co mě zde radíte.Zatím mám jen panel s klávesnicema. Jinak táhlo nedrhne jde opravdu volně a ta cívka pod návěstidlem se taky chová klidově.Nic nevrčí.A usměrnovač se taky chová zatím klidně.

Teď se budu snažit nějak trošku zvýšit své znalosti v elektronice musím si opravdu něco naštudovat.
Jen se ještě optám na ten obrázek s tou diodou co posílal jipol57.Já mám kolejnici přerušenou na opačné straně tak nevím jestli to mám správně.Je to zase okoukané z časopisu,ale to je už pro mě jiný level .
jenda-po
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned 25 led, 2015 7:14 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jipol57 » sob 24 úno, 2024 8:14 pm

To je jedno, kterou kolej přerušíš. Jen ta dioda by potom měla být obráceně. To si vyzkoušíš. O nic nejde. Když by to bylo špatně, k návěstidlu průjezd, opačně jen s klávesou, tak jen diodu otočíš.

To spojení jednoho pólu jízdního a jednoho z příslušenství, vznikl na tvůj prvotní požadavek, vše jednou klávesou. Tak jestli to tak uděláš, měly by být přerušené stejné koleje na celém kolejišti. Jestli budeš dělat taky vypínací úseky ve stanici.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Našel jsem navěstí

Příspěvekod jenda-po » sob 24 úno, 2024 8:48 pm

Tak děkuji pokusím se to ve odzkoušet a pak dám vědět.
jenda-po
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned 25 led, 2015 7:14 pm

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků