Stránka 4 z 6

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: pon 31 črc, 2023 1:49 pm
od Zlámalík
hank píše:Já bych k tomu jenom ještě dodal, že i klasická analogová zapojení s piánky à la TT Zeuke a izolovanými úseky umožňovala s určitými omezeními i provoz dvou a více hnacích vozidel.

Ala tak jó, ono to jde, i já mám svoji Velkou Paku nachystanou na dva analogové ovladače s nezávislým provozem a s blokací proti prů... projetí :-D Viz zde, skoro na konci článku.
Jen to pak už trochu připomíná Babylon a přestává platit poučka, že v analogu je to jednodušší :-D
Ale to je vskutku OT.

Zpět k tématu - zkusím se zeptat Trainmaniaka, on má zkušenosti s leccčím a umí psát recenze, jestli by ten přehled známých/dostupných zdrojů nezkusil sepsat.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: pon 31 črc, 2023 2:23 pm
od hank
Zlámalík píše:Zpět k tématu - zkusím se zeptat Trainmaniaka, on má zkušenosti s leccčím a umí psát recenze, jestli by ten přehled známých/dostupných zdrojů nezkusil sepsat.

Děkuji.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: stř 02 srp, 2023 10:15 am
od Dovi
 
Ahoj hanku,
jestli je to tento současný analogový regulátor TRIX (viz přiložený obrázek), tak ten nemá pulzní regulaci (přesněji pulzně šířkovou modulaci). A stejně tak i ty dnešní modré Roco adaptéry.

Tyto TRIXy (bílé se zeleným potiskem) mám 3 (je to součást tří mých H0 analogových setů fy TRIX), a Roco regulátorů mám aktuálně 5 v pěti analogových setech H0 a H0e (měl jsem jich původně dokonce 7, ale 2 netknuté analogové sety jsem před časem kompletní prodal). Statisticky důležité je, že všechny tyto regulátory (původně 10 ks, aktuálně 8 ks) se chovají "mravně"; nepozoruji rozdíly v jejich funkčnosti nebo chování při napájení nejrůznějších analogových trakčních vozidel velikosti H0, H0e a N.

Dnes jsem shodou okolností zkoušel zcela novou a ještě nezajetou Kalugu. A protože jsem si vzpomněl na toto Tvoje vlákno, připojil jsem i multimetr (ve funkci Voltmetru paralelně ke kolejnicím) a udělal Ti fotku z pomalé jízdy.

V tomto případě (Kaluga PIKO ve velikosti H0) se jedná o relativně hodně kvalitní pojezd s hnanými všemi čtyřmi koly - a tradičně naprosto v pořádku. Loko se spolehlivě rozjíždí (a dále plynule jede i přes výhybku s nenapájenou srdcovkou) již i při poloze regulátorů poblíž nuly (viz níže vložený dokumentární snímek pořízený při pomalé jízdě), přičemž pod touto mírnou zátěží klesne napětí jednoduchého levného, středně (= přiměřeně) tvrdého zdroje proudu na cca 2,2 Voltu. Odběr proudu jsem v tomto režimu jízdy neměřil, ale tipoval bych ho ze zkušeností s jinými novými kvalitními H0 a H0e lokomotivami na nižší desítky miliampér (čili poměrně malý příkon, maximálně tak do desetiny Wattu).

adaptér_TRIX_cca_2,2_Voltu_při_mírné_zátěží_(pomalá_jízda_PIKO_H0_Kaluga).jpg
adaptér_TRIX_cca_2,2_Voltu_při_mírné_zátěží_(pomalá_jízda_PIKO_H0_Kaluga).jpg (15.93 KiB) Zobrazeno 2759 krát


EDIT:
Pro všechny případy jsem pak ještě na výstupní svorky regulátoru připojil i osciloskop - pro naše potřeby je, s velkou rezervou, dostatečně rychlý a přesný. Je prokazatelné, že se jedná o jednoduchou DC regulaci s měnícím se stejnosměrným napětím, typicky lehce zvlněným (pro modelářské účely je to bez vlivu na funkci rostlináře) - čili nejde zde o žádnou PWM.
 
DC_regulace_(žádná_PWM).jpg
DC_regulace_(žádná_PWM).jpg (23.88 KiB) Zobrazeno 2733 krát

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: čtv 03 srp, 2023 5:35 am
od hank
Dovi: Děkuji.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: ned 06 srp, 2023 11:06 am
od Sandy
hank píše:Já tomu nerozumím.

Mám stejný kolejový obvod, stejný model lokomotivy, analogové řízení, dva různé továrně vyráběné zdroje trakčního napětí. S jedním zdrojem se model rozjíždí plynule už od nejnižšího napětí, s druhým se tentýž model ani nehne a bez ohledu na to, jak nastavím napětí, se rozjede, teprve až ho postrčím. Kde mám hledat příčinu?

Ten spolehlivý zdroj je Roco, ten druhý Trix.

Omlouvám se, nevím, kam to dát. V rubrice DCC jsem podobné vlákno nenašel.
Mně se něco podobného stalo v digitálu.
Po poslední burze mi na segmentech GeoLine přestaly reagovat některé lokomotivy. Specielně od ROCO, MTB a PIKO. Staré páry Kleinmodellbahn nebo pojezdy "Pleticha" problémy neměly. Kolejiště je ovládané z21 start+.
Na kolejišti s ROCO kostkou nebo na zkušební koleji s jinou z21+ problém nebyl. U všech postižených lokomotiv jsem přeprogramoval dekodéry, povolil analog, zakázal analog, zapnul ABC, vypnul ABC.. Jedna velká nula.
Teď jsem si koupil nový vagon a chtěl jsem ho vyzkoušet. Ve stanici na segmentech GeoLine mi ale překážela čtyřvozová souprava starých pater PIKO, jejíž dva prostřední články jsem si na zmíněné burze koupil. Jeden článek svítí (asi žárovky).
Když jsem soupravu sundal, tak se, světe div se, všechno vrátilo do starých kolejí....
Vůbec nechápu, v čem je problém. Mám i dvouvozovou soupravu starých pater, kde svítí oba vozy a tam žádný problém není.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: ned 06 srp, 2023 9:29 pm
od JiriKTT
Sandy píše:Omlouvám se, nevím, kam to dát. V rubrice DCC jsem podobné vlákno nenašel.
Mně se něco podobného stalo v digitálu.
Po poslední burze mi na segmentech GeoLine přestaly reagovat některé lokomotivy. Specielně od ROCO, MTB a PIKO. Staré páry Kleinmodellbahn nebo pojezdy "Pleticha" problémy neměly. Kolejiště je ovládané z21 start+.
Na kolejišti s ROCO kostkou nebo na zkušební koleji s jinou z21+ problém nebyl. U všech postižených lokomotiv jsem přeprogramoval dekodéry, povolil analog, zakázal analog, zapnul ABC, vypnul ABC.. Jedna velká nula.
Teď jsem si koupil nový vagon a chtěl jsem ho vyzkoušet. Ve stanici na segmentech GeoLine mi ale překážela čtyřvozová souprava starých pater PIKO, jejíž dva prostřední články jsem si na zmíněné burze koupil. Jeden článek svítí (asi žárovky).
Když jsem soupravu sundal, tak se, světe div se, všechno vrátilo do starých kolejí....
Vůbec nechápu, v čem je problém. Mám i dvouvozovou soupravu starých pater, kde svítí oba vozy a tam žádný problém není.

Hádám, že v osvětlení bude nějaký kondenzátor, který degraduje DCC signál. Které lokomotivy na to ještě jezdí a které ne bude věcí typu dekodéru nebo náhody.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: pon 07 srp, 2023 12:35 pm
od Zlámalík
Přesně. Mohlo by pomoct do přívodu do vagónu zařadit diodu - mezi sběrače z dvojkolí a vnitřní elektroniku. Ta oddělí vliv případného kondenzátoru na tvar signálu v kolejích.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: úte 08 srp, 2023 7:28 am
od Sandy
Jak budu mít chvilku, tak se na to podívám. Vůbec by mě nenapadlo, že by mohl být problém v těch patrech. Mám směsku dekoderů (Lenz/Zimo) a žádná závislost se neukázala. Snad jen, že fungovaly starší a jednodušší lokomotivy,které neměly žádné sofistikované DPS.
Teď si užívám toho, že mi to zase všechno "frčí"... :P

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: úte 08 srp, 2023 8:07 am
od vvitty
Tam nemusi byt nic sofistikovaneho, staci kdyz tam nekdo kdo jezdil v analogu dal kondik aby mu svetlo neblikalo pri jizde ...

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2023 11:14 am
od marian_r
Zneužijem tému, vie niekto ako u "roco 10788" znížiť maximálne výstupné napätie?

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2023 11:43 am
od zdeno
marian_r píše:Zneužijem tému, vie niekto ako u "roco 10788" znížiť maximálne výstupné napätie?

pouzit stabilizovany spinany zdroj12V / 3A, da se sehnat pod 12 Eur. Je nutne, aby mel oznaceni "dva ctverecky v sebe".
Treba : https://www.ampul.eu/sk/zasuvkove-zdroje/258-napajaci-zdroj-zasuvkovy-12v-3a-55x21mm?SubmitCurrency=1&id_currency=2
To je prvni, ktery na mne vyskocil.
---
puvodni zdroj neni stabilizovany , proto to tam lita.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2023 11:46 am
od marian_r
Ďakujem, ale ten regulátor sa predáva so zdrojom, nie? Ten mám odložiť pre mole?

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2023 11:54 am
od zdeno
marian_r píše:Ďakujem, ale ten regulátor sa predáva so zdrojom, nie? Ten mám odložiť pre mole?

ja bych to udelal, proste nemam rad nestabilzovane zdroje. Pouzij ho treba pro vrtacku, tam to nevadi.
---
Jinak bastlit regulaci je taky mozne, ale pochybujem, ze to vyrobis lacineji.


Edit:
zrovna vcera byl zber nebezpecneho odpadu a odevzdal jsem asi 100 trafaku na ruzna napeti a proudy.
Neoplati se z toho neco stavet, je to drahe a tezke. Aj police se z toho prohybaji :D
Jedine co si nechavam jsou oddelovaci trafa 240V / 240V, ty se hodi vzdycky.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2023 4:25 pm
od marian_r
Ja plánujem Lipol, regulátor do lodí a servotester na ovládanie, ale chcem niečo bezpečné pre dieťa.

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2023 8:27 pm
od JendaTT
zdeno píše:pouzit stabilizovany spinany zdroj12V / 3A, da se sehnat pod 12 Eur. Je nutne, aby mel oznaceni "dva ctverecky v sebe".
Treba : https://www.ampul.eu/sk/zasuvkove-zdroje/258-napajaci-zdroj-zasuvkovy-12v-3a-55x21mm?SubmitCurrency=1&id_currency=2
To je prvni, ktery na mne vyskocil.

Mohu mít dotaz - na tom tebou odkazovaným zdroji najdu ty "dva čtverečky v sobě" kde?