Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod Zlámalík » pon 31 črc, 2023 1:49 pm

hank píše:Já bych k tomu jenom ještě dodal, že i klasická analogová zapojení s piánky à la TT Zeuke a izolovanými úseky umožňovala s určitými omezeními i provoz dvou a více hnacích vozidel.

Ala tak jó, ono to jde, i já mám svoji Velkou Paku nachystanou na dva analogové ovladače s nezávislým provozem a s blokací proti prů... projetí :-D Viz zde, skoro na konci článku.
Jen to pak už trochu připomíná Babylon a přestává platit poučka, že v analogu je to jednodušší :-D
Ale to je vskutku OT.

Zpět k tématu - zkusím se zeptat Trainmaniaka, on má zkušenosti s leccčím a umí psát recenze, jestli by ten přehled známých/dostupných zdrojů nezkusil sepsat.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod hank » pon 31 črc, 2023 2:23 pm

Zlámalík píše:Zpět k tématu - zkusím se zeptat Trainmaniaka, on má zkušenosti s leccčím a umí psát recenze, jestli by ten přehled známých/dostupných zdrojů nezkusil sepsat.

Děkuji.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod Dovi » stř 02 srp, 2023 10:15 am

 
Ahoj hanku,
jestli je to tento současný analogový regulátor TRIX (viz přiložený obrázek), tak ten nemá pulzní regulaci (přesněji pulzně šířkovou modulaci). A stejně tak i ty dnešní modré Roco adaptéry.

Tyto TRIXy (bílé se zeleným potiskem) mám 3 (je to součást tří mých H0 analogových setů fy TRIX), a Roco regulátorů mám aktuálně 5 v pěti analogových setech H0 a H0e (měl jsem jich původně dokonce 7, ale 2 netknuté analogové sety jsem před časem kompletní prodal). Statisticky důležité je, že všechny tyto regulátory (původně 10 ks, aktuálně 8 ks) se chovají "mravně"; nepozoruji rozdíly v jejich funkčnosti nebo chování při napájení nejrůznějších analogových trakčních vozidel velikosti H0, H0e a N.

Dnes jsem shodou okolností zkoušel zcela novou a ještě nezajetou Kalugu. A protože jsem si vzpomněl na toto Tvoje vlákno, připojil jsem i multimetr (ve funkci Voltmetru paralelně ke kolejnicím) a udělal Ti fotku z pomalé jízdy.

V tomto případě (Kaluga PIKO ve velikosti H0) se jedná o relativně hodně kvalitní pojezd s hnanými všemi čtyřmi koly - a tradičně naprosto v pořádku. Loko se spolehlivě rozjíždí (a dále plynule jede i přes výhybku s nenapájenou srdcovkou) již i při poloze regulátorů poblíž nuly (viz níže vložený dokumentární snímek pořízený při pomalé jízdě), přičemž pod touto mírnou zátěží klesne napětí jednoduchého levného, středně (= přiměřeně) tvrdého zdroje proudu na cca 2,2 Voltu. Odběr proudu jsem v tomto režimu jízdy neměřil, ale tipoval bych ho ze zkušeností s jinými novými kvalitními H0 a H0e lokomotivami na nižší desítky miliampér (čili poměrně malý příkon, maximálně tak do desetiny Wattu).

adaptér_TRIX_cca_2,2_Voltu_při_mírné_zátěží_(pomalá_jízda_PIKO_H0_Kaluga).jpg
adaptér_TRIX_cca_2,2_Voltu_při_mírné_zátěží_(pomalá_jízda_PIKO_H0_Kaluga).jpg (15.93 KiB) Zobrazeno 2463 krát


EDIT:
Pro všechny případy jsem pak ještě na výstupní svorky regulátoru připojil i osciloskop - pro naše potřeby je, s velkou rezervou, dostatečně rychlý a přesný. Je prokazatelné, že se jedná o jednoduchou DC regulaci s měnícím se stejnosměrným napětím, typicky lehce zvlněným (pro modelářské účely je to bez vlivu na funkci rostlináře) - čili nejde zde o žádnou PWM.
 
DC_regulace_(žádná_PWM).jpg
DC_regulace_(žádná_PWM).jpg (23.88 KiB) Zobrazeno 2437 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod hank » čtv 03 srp, 2023 5:35 am

Dovi: Děkuji.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod Sandy » ned 06 srp, 2023 11:06 am

hank píše:Já tomu nerozumím.

Mám stejný kolejový obvod, stejný model lokomotivy, analogové řízení, dva různé továrně vyráběné zdroje trakčního napětí. S jedním zdrojem se model rozjíždí plynule už od nejnižšího napětí, s druhým se tentýž model ani nehne a bez ohledu na to, jak nastavím napětí, se rozjede, teprve až ho postrčím. Kde mám hledat příčinu?

Ten spolehlivý zdroj je Roco, ten druhý Trix.

Omlouvám se, nevím, kam to dát. V rubrice DCC jsem podobné vlákno nenašel.
Mně se něco podobného stalo v digitálu.
Po poslední burze mi na segmentech GeoLine přestaly reagovat některé lokomotivy. Specielně od ROCO, MTB a PIKO. Staré páry Kleinmodellbahn nebo pojezdy "Pleticha" problémy neměly. Kolejiště je ovládané z21 start+.
Na kolejišti s ROCO kostkou nebo na zkušební koleji s jinou z21+ problém nebyl. U všech postižených lokomotiv jsem přeprogramoval dekodéry, povolil analog, zakázal analog, zapnul ABC, vypnul ABC.. Jedna velká nula.
Teď jsem si koupil nový vagon a chtěl jsem ho vyzkoušet. Ve stanici na segmentech GeoLine mi ale překážela čtyřvozová souprava starých pater PIKO, jejíž dva prostřední články jsem si na zmíněné burze koupil. Jeden článek svítí (asi žárovky).
Když jsem soupravu sundal, tak se, světe div se, všechno vrátilo do starých kolejí....
Vůbec nechápu, v čem je problém. Mám i dvouvozovou soupravu starých pater, kde svítí oba vozy a tam žádný problém není.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod JiriKTT » ned 06 srp, 2023 9:29 pm

Sandy píše:Omlouvám se, nevím, kam to dát. V rubrice DCC jsem podobné vlákno nenašel.
Mně se něco podobného stalo v digitálu.
Po poslední burze mi na segmentech GeoLine přestaly reagovat některé lokomotivy. Specielně od ROCO, MTB a PIKO. Staré páry Kleinmodellbahn nebo pojezdy "Pleticha" problémy neměly. Kolejiště je ovládané z21 start+.
Na kolejišti s ROCO kostkou nebo na zkušební koleji s jinou z21+ problém nebyl. U všech postižených lokomotiv jsem přeprogramoval dekodéry, povolil analog, zakázal analog, zapnul ABC, vypnul ABC.. Jedna velká nula.
Teď jsem si koupil nový vagon a chtěl jsem ho vyzkoušet. Ve stanici na segmentech GeoLine mi ale překážela čtyřvozová souprava starých pater PIKO, jejíž dva prostřední články jsem si na zmíněné burze koupil. Jeden článek svítí (asi žárovky).
Když jsem soupravu sundal, tak se, světe div se, všechno vrátilo do starých kolejí....
Vůbec nechápu, v čem je problém. Mám i dvouvozovou soupravu starých pater, kde svítí oba vozy a tam žádný problém není.

Hádám, že v osvětlení bude nějaký kondenzátor, který degraduje DCC signál. Které lokomotivy na to ještě jezdí a které ne bude věcí typu dekodéru nebo náhody.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod Zlámalík » pon 07 srp, 2023 12:35 pm

Přesně. Mohlo by pomoct do přívodu do vagónu zařadit diodu - mezi sběrače z dvojkolí a vnitřní elektroniku. Ta oddělí vliv případného kondenzátoru na tvar signálu v kolejích.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod Sandy » úte 08 srp, 2023 7:28 am

Jak budu mít chvilku, tak se na to podívám. Vůbec by mě nenapadlo, že by mohl být problém v těch patrech. Mám směsku dekoderů (Lenz/Zimo) a žádná závislost se neukázala. Snad jen, že fungovaly starší a jednodušší lokomotivy,které neměly žádné sofistikované DPS.
Teď si užívám toho, že mi to zase všechno "frčí"... :P
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod vvitty » úte 08 srp, 2023 8:07 am

Tam nemusi byt nic sofistikovaneho, staci kdyz tam nekdo kdo jezdil v analogu dal kondik aby mu svetlo neblikalo pri jizde ...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod marian_r » ned 08 říj, 2023 11:14 am

Zneužijem tému, vie niekto ako u "roco 10788" znížiť maximálne výstupné napätie?
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod zdeno » ned 08 říj, 2023 11:43 am

marian_r píše:Zneužijem tému, vie niekto ako u "roco 10788" znížiť maximálne výstupné napätie?

pouzit stabilizovany spinany zdroj12V / 3A, da se sehnat pod 12 Eur. Je nutne, aby mel oznaceni "dva ctverecky v sebe".
Treba : https://www.ampul.eu/sk/zasuvkove-zdroje/258-napajaci-zdroj-zasuvkovy-12v-3a-55x21mm?SubmitCurrency=1&id_currency=2
To je prvni, ktery na mne vyskocil.
---
puvodni zdroj neni stabilizovany , proto to tam lita.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod marian_r » ned 08 říj, 2023 11:46 am

Ďakujem, ale ten regulátor sa predáva so zdrojom, nie? Ten mám odložiť pre mole?
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod zdeno » ned 08 říj, 2023 11:54 am

marian_r píše:Ďakujem, ale ten regulátor sa predáva so zdrojom, nie? Ten mám odložiť pre mole?

ja bych to udelal, proste nemam rad nestabilzovane zdroje. Pouzij ho treba pro vrtacku, tam to nevadi.
---
Jinak bastlit regulaci je taky mozne, ale pochybujem, ze to vyrobis lacineji.


Edit:
zrovna vcera byl zber nebezpecneho odpadu a odevzdal jsem asi 100 trafaku na ruzna napeti a proudy.
Neoplati se z toho neco stavet, je to drahe a tezke. Aj police se z toho prohybaji :D
Jedine co si nechavam jsou oddelovaci trafa 240V / 240V, ty se hodi vzdycky.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod marian_r » ned 08 říj, 2023 4:25 pm

Ja plánujem Lipol, regulátor do lodí a servotester na ovládanie, ale chcem niečo bezpečné pre dieťa.
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod JendaTT » ned 08 říj, 2023 8:27 pm

zdeno píše:pouzit stabilizovany spinany zdroj12V / 3A, da se sehnat pod 12 Eur. Je nutne, aby mel oznaceni "dva ctverecky v sebe".
Treba : https://www.ampul.eu/sk/zasuvkove-zdroje/258-napajaci-zdroj-zasuvkovy-12v-3a-55x21mm?SubmitCurrency=1&id_currency=2
To je prvni, ktery na mne vyskocil.

Mohu mít dotaz - na tom tebou odkazovaným zdroji najdu ty "dva čtverečky v sobě" kde?
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků