Stránka 1 z 1

Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: sob 21 led, 2023 8:31 pm
od Jirka1984
Ahoj,
Díky rozšíření kolejiště mi vznikl triangl.
Ve zdejší diskuzi jsem zjistil ze by jedna strana měla být delší než nejdelší vlak. Kvůli zkratovemu modulu.
Mě to ale nevychází. Nejdelší vlak mám cca 150cm. Lok+4Y.
Na obrázku je jednoduché schema mého kolejiště.
Můžu k jedné straně trianglu přidat ještě kus koleji před trianglem pro zkratovy modul.?
Napájení zkratovym modulem může být jen horní strana trianglu nebo i současné i levá strana?
Díky za rady.
Jirka

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: sob 21 led, 2023 8:58 pm
od Zlámalík

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: sob 21 led, 2023 9:14 pm
od Jirka1984
Od lokopina jsem čerpal info. Tam sem zjistil ze může být ten usek před.
Chtěl jsem si to zde upřesnit a utvrdit.
Takže usek před a obě dvě větve až k vyhybce napojit na zkratovy modul.

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: sob 21 led, 2023 10:05 pm
od D
Jirka1984:
Utvrzuji, že v trianglu uděláš jen dva řezy hned za první výhybkou a třetí řez někde ve spirále, aby se ti i nejdelší vlak vešel do přepólovacího úseku. Úsek pro jednoduchost napojíš na modul vratné smyčky, který přepíná polaritu výstupu podle detekce zkratu.

Obrázek

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: ned 22 led, 2023 7:39 am
od sidlo
Jsem odpůrce smyčkových modulů a nebudu se vyjadřovat k elektrickému zapojení.
Provozně je ovál za trianglem špatně navržen. Nedá se z něho vyjet.

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: ned 22 led, 2023 8:40 am
od Jirka1984
Ahoj,
D:děkuji za krásný obrázek a utvrzeni .
sidlo: psal sem ze to je jednoduché schema mého kolejiště. V tom oválu je ještě vratná smycka.
A jak bys to zapojil ty?
Jirka
PS: přikládám schema. Místy chybí koleje protože ve Scarmu už nešli přidávat další koleje. Tak jsem je na jednom místě vzal a na druhém přidal.

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: ned 22 led, 2023 10:32 am
od D
Jirka1984:
Stejně jako sidlo obvody založené na zkratu nepreferuji, ale v tom zjednodušeném nákresu byl modul vratné smyčky nejjednodušším řešením. Nelogičnost jednosměrného oválu se vysvětlila dalším obrázkem, ale i z něj mi není zcela patrné, co je viditelná a skrytá část. Předpokládám-li, že žlutá čára představuje viditelné koleje a bílá ty skryté, tak kroužení po schovaném malém ovále nedává provozně žádný smysl. Pokud už uvažuješ o změně vedení kolejí, tak navrhuji takovou úpravu:

Zruš provozně nadbytečný ovál a spojku na něj. Zapoj kolejiště jako dvě přepínané smyčky s tím, že viditelnou smyčku bude navíc možno přes triangl projíždět kroužením. Přepínání smyček nebude záležet na zkratu, ale bude každou smyčku přepínat poloha první výhybky ve smyčce (ve skryté polarita závisí na dvou výhybkách) pomocí kontaktů přestavníku nebo raději na ně navázaného relé. Jen případné detektory obsazení musí počítat s přepínáním polarity ve smyčce.

Obrázek

V případě potřeby lze přívody JK přesunout na viditelnou smyčku a přepínání úseku mezi smyčkami a úseku v druhé smyčce zřetězit.

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: ned 22 led, 2023 11:13 am
od Jirka1984
Ne ne,prosím neubírát. Jednu znich sem právě přidal:)
Ty ubrane dvě koleje jsou viditelná část. Ten triang vznikl přidáním jedné koleje.
Důvod byl přidáním koleje aby vznikl ovál jezdící přes Hl.nadrazi. Druhý ovál je přes SN.
Řeším to ve svém vláknem Kolejiště H0 Kolibov od M.F.
Jinak to zlute není cele videlte. Viz obrázek.
Obrázky,jsou původní verze od MF.
Přidání koleje a vznik trianglu,naznačeno viditelných casti- výhybky ještě jinak než teď.
A foto skutečnosti.
Jirka

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: ned 22 led, 2023 12:39 pm
od D
Jirka1984:
Potom s ohledem na jednoduchost použij předešlé zapojení s modulem vratné smyčky.

Nemůžu navrhovat elektroniku pro (část) kolejiště, když neznám celek nebo případný zájem o řešení bez zkratů.

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: ned 22 led, 2023 1:55 pm
od belgarat
Poznamka: 'smyckovy' modul nemusi nutne znamenat 'zkratovy'. Existuji smyckove moduly ovladane pomoci senzoru, napr proudovych, optickych, kolejovych kontaktu atd.

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: ned 22 led, 2023 3:23 pm
od Zlámalík
Poznámka:
Můžu k jedné straně trianglu přidat ještě kus koleji před trianglem pro zkratovy modul.?
Napájení zkratovym modulem může být jen horní strana trianglu nebo i současné i levá strana?


No a k věci - v oválu to samé. Ten kus koleje, co tvoří příčné propojení do smyčky, napájet přes modul.

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: ned 22 led, 2023 5:47 pm
od Jirka1984
V oválu sem tu smycku z automatizoval. Je jednosměrná. Když je v ní celý nejdelší vlak , pomoci jazykového kontaktu prehodim díky mp6 prestavniku vyhybku na cestu ven ze smyčky a prestavnik svojim kontaktem přepne bipolární relé které prehodi polaritu ve smycce. Dále až je nejdelší vlak za vyhybkou tak dalším jazyckovym kontaktem vrátím vyhybku na vjezd do smyčky.
Takže tam jsem bez modulu. Ale pro obousměrný provoz bych to neuměl vymyslet.
Někdo mě zde radil že pomoci arduina to má doma ale to je pro mě spanelska vesnice.
Jirka

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: pon 23 led, 2023 9:17 am
od sidlo
Pokud neděláš ty elektronické DIY, tak se do Arduina nepouštěj.
Pokud chceš řízení bez počítače, tak se spokoj s již dosaženým řešením.
Pokud přidáš počítač nebo to plánuješ, tak si kolejiště osaď větším počtem snímačů. Programovat to v aplikaci bude později jednodušší.

Re: Triang-zapojeni

PříspěvekNapsal: pát 03 úno, 2023 12:31 am
od Pater
Jirka1984 píše:Ale pro obousměrný provoz bych to neuměl vymyslet.
Někdo mě zde radil že pomoci arduina to má doma ale to je pro mě spanelska vesnice.

Nepotřebuješ Arduino, ani jiný mikrokontrolér. Pokud již máš všechny vozy osazeny magnety, stačí 4 jazýčkové kontakty a polarizované relé, příklad najdeš TADY.