Stránka 1 z 3
Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 8:42 pm
od Honzaziky
Ahoj, zdravím všechny modeláře. Ve stavbě modelové železnice jsem naprostý amatér. Stavím od Vánoc,kdy kluk dostal hromadu věcí PIKO, velikosti N s doklady od koupě v ruce 1974.
Předevčírem jsem začal se štěrkováním. Aplikoval jsem lepidlo a s klukem. Jsme šli zkoušet cca po 24 hodinách, musím ale přiznat,že místy lepidlo nebylk ještě zcela suché. Mašina kolejištěm projela myslím že 2x kolem dokola. Zastavila a konec. K dispozici mám jen obyčejnou zkoušečku, to size vím že se jedná o zkrat,ale za boha se mi nedaří přijít na to,kde zkrat vzniká.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 8:43 pm
od Honzaziky
Hlavně mi to nejde do hlavy,jak je to možné.. jak kdyby snad ten štěrk byl vodivý. Dnes už je vše suché,ale zkrat tam je furt. Přívod do kolejí mám na dvou místech, jedno z nich bylo již pod štěrkem, to jsem opět vyšťoural,jestli ke zkratu nedochází tam a druhé místo přívodu je ještě čisté. Obávám se , že to bude v nějaké z výhybek,ale stejně mi to nejde do hlavy,jak je možné,že nejdříve mašina projede a pak vznikne zkrat, který ani po úplném zaschnutí lepidla nezmizí.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 8:43 pm
od Honzaziky
Nemáte někdo prosím tip,jak to místo nalézt? Kdybych měl všechno rozdělávat a postupně rozpajet jednotlivé díly kolejí, bylo by to asi horší než na samém začátku stavby. Předem děkuji za každý váš tip
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 8:56 pm
od Zlámalík
To chce pamětníka, který ví, jak jsou například výhybky v Nku dělané. V té době existovaly např. v TT výhybky se spojovacími plíšky přichycenými zespodu, které se překrývaly a byly proložené kouskem jakési izolace. No a tam třeba...
Taky jeko TTčkář nevím, jak jsou koleje dělané, jestli jsou kolejnice z plechu tvaru obráceného U, pak to má plíšky dospod pod pražce a tam to třeba ještě neuschlo.
Najít - jen zkoušečkou to půjde blbě. Ohmmetrem už líp (kup si multimetr, je za pár kaček a užiješ ho tak jako tak) - měřením odporu a zjišťováním co nejnižší hodnoty, až to místo najdeš. Nebo žiletkovou pilkou přeříznout opatrně někde kolej pro rozdělení na úseky a pak to opatrně zase zapájet. To je i metoda, jak výhybku vyjmout.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 9:06 pm
od prcek
Jak jsi poznal, že se jedná o zkrat? Jinak viz Zlámalík. Na radu je málo informací... staré přísloví praví, že bez měření není řízení.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 9:12 pm
od Vysočina
Přátelé, a co schéma kolejiště ??
Nevěřím, že uschlé lepidlo dělá skrat ....
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 9:28 pm
od czcharlie
Honzaziky píše:nejdříve mašina projede a pak vznikne zkrat
Jestli jsem to správně pochopil - mašina chvíli jela a pak zastavila. Píšeš, že máš jen zkoušečku, ale jakou? Jak jsi zjistil, že je mezi kolejemi zkrat? Čím napájíš kolejiště a jak se na napájecím zdroji zkrat projevuje? Jak píše Vysočina - štěrk (ani vlhký) nezpůsobí zkrat, nějaký proud mezi kolejemi sice způsobit může, ale zkrat ne. Mašina určitě jezdí? Zkusil jsi ji přímo se zdrojem (třeba přiložením drátků od zdroje přímo na kolečka)?
Takže shrnu otázky:
1. o jakou zkoušečku jde? Obyčejná zkoušečka je třeba i fázovka
2. jak jsi tou zkoušečkou zjistil, že je mezi kolejemi zkrat?
3. čím kolejiště krmíš - zdroj proudu?
4. jak se chová zdroj?
5. vyzkoušel jsi, zda mašina funguje, není ten zkrat na ní?
A jak psáno výše - pořiď si za dvě stovky multimetr (tedy za ty dvě či tři stovky to bude spíš ukazovátko než multimetr, ale pro základní měření stačí)
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 9:36 pm
od Vysočina
Honzaziky píše:Ahoj, zdravím všechny modeláře. Ve stavbě modelové železnice jsem naprostý amatér. Stavím od Vánoc,kdy kluk dostal hromadu věcí PIKO, velikosti N s doklady od koupě v ruce 1974.
Předevčírem jsem začal se štěrkováním. Aplikoval jsem lepidlo a s klukem. Jsme šli zkoušet cca po 24 hodinách, musím ale přiznat,že místy lepidlo nebylk ještě zcela suché. Mašina kolejištěm projela myslím že 2x kolem dokola. Zastavila a konec. K dispozici mám jen obyčejnou zkoušečku, to size vím že se jedná o zkrat,ale za boha se mi nedaří přijít na to,kde zkrat vzniká.
A nemá čistě náhodou některá veksla předělány kontaktní spojovací plechy jinak - myšleno ty pásky na spodku. Rád

jsem dělal izol úseky ...
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 9:41 pm
od Honzaziky
Tak.. zkoušečce ani nevím jak se říká,k něčemu jsem ji dostal. Vypadá to jak šroubovák,kterej je ale do špičky, na druhém konci krokodýlek s statkem do šroubováku a uvnitř žárovka. Zkoušel jsem co se dá,abych vyloučil jiný problém.
odpojene trafo od kolejiště, přiložím na oba póly - žárovka svítí.
Připojím (pro jistotu jen jeden přívod do kolejiště, zkoušečku přiložím leden konec na jednu kolej, druhej konec na druhou kolej - žárovka nesvítí.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 9:42 pm
od Honzaziky
Odpojim jeden pól trafa od kolejiště, chytnu si na něj krokodýlka, druhej konec zkoušečky na kolej a žárovka svítí,ale svítí jak na levé i pravé koleji. Z toho jsem usoudil že se jedná o zkrat. Mašinou to nebylo,soudě dle zjištěného zkratu a taky jsem ji měl na odděleném úseku a při zkoušení kolejí,kdy jeden pól z trafa byl já krokodýlu a druhým koncem jsem zkoušel koleje, tak se mi při kontaktu se správnou kolejí skrze zkoušečku mašina rozjela.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 9:49 pm
od Honzaziky
Vysočina píše:Přátelé, a co schéma kolejiště ??
Nevěřím, že uschlé lepidlo dělá skrat ....
Taky se mi tomu nechce věřit, ale před sasterkovanim vše fungovalo a v tuhle chvíli to je uz asi 3,5 dne od lepení
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 10:20 pm
od czcharlie
Štěrkem to rozhodně není, leda bys použil kovové piliny

. Navíc předpokládám, že jsi použil normální postup - nejdřív položení kolejí a teprve pak štěrkování, štěrk tedy prakticky nemohl přijít do styku s vodivými částmi. Začni důkladným ohledáním výměn - někde zapadlá kovová součástka či drátek. Pokud mají kovové srdcovky pak choulostivým místem může být mezera mezi srdcovkou a navazujícími kolejemi. Zkrat vytvoří něco vodivého tedy kovového takže důkladně prověř lupou i zbytek kolejiště. Pomohl by i vysavač s nasazenou úzkou hubicí, jen předem ukliď vše co by mohl vcucnout. A dej do něj čerstvý sáček, pokud bys přece jen něco vysál nebudeš se muset hrabat v hromadě jemného prachu.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 10:31 pm
od Ivan
Ještě blbý dotaz, ta lokomotiva mimo zasterkovane koleje normálně jede? Aby nebyla zaslepená lepidlem a problém byl i v ní.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
pon 09 led, 2023 11:34 pm
od Zlámalík
No já bych fakt doporučil koupit slušné vybavení, protože dotazů typu "nic o tom nevím a nic nemám, ale poraďte" jaksi přibývá - nemějte mi to za zlé, ale zrovna železniční modelářství je asi nejkomplexnější obor ze všech a chce to holt být nejen dobrý elektrikář, truhlář, hodinář, chemik a výtvarník. Hodí se i být stavař, znalec dráhy, historie a nakonec i fotograf

Jak píšou kolegové, nemůže docházet ke zkratu třeba na výhybce propojením určitých kolejí? Tvrdý zkrat naměřený přes podobnou zkoušečku by o tom mohl svědčit.
Další blbý dotaz, ale nemáš na kolejišti smyčku? Nebo neudělá něco při určité pozici výhybek smyčku? Některé výhybky byly tzv. spínací, s přepínáním proudu do kolejí podle pozice jazyků. Pak to někdy jede a někdy ne.
Na to přijdem, ale chce to informace.
Re: Zkrat po zašterkování

Napsal:
úte 10 led, 2023 9:46 am
od fulda
Taky bych hlasoval pro nějaký obrázek kolejového schématu.
U nás máme takové přísloví: "doktor tě taky nevyšetří oblečeného".