Zkrat po zašterkování

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod jipol57 » úte 10 led, 2023 11:00 am

Nevím jestli jsem něco nepřehlédl, ale nedověděl jsem se, jaký používáš ovladač. Předpokládám, že je to analog. Ale jestli je to skutečně zkrat, tak by se měla rozsvítit nějaká kontrolka. Je to opravdu zkrat?

A ještě bych navázal na Zlámalíka. Ke zjištění zkratu, kdekoliv na kolejišti, bez možnosti odpojení části kolejí, úspěšně používám multimetr. Ale ne za 3 stovky. Ale aby měl rozsah v měření setin ohmů. To je 2 místa od tečky vpravo. Zkratované koleje měřím na libovolných místech, a čím se měření blíží k nule, tak se blížím ke zkratovanému místu.
Já používám z téhle řady https://www.tme.eu/cz/details/ut61e/dig ... sne/uni-t/ a nezáleží tak moc na přesnosti, ale aby šly poznat rozdíly v setinách ohmů.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod Zlámalík » úte 10 led, 2023 2:12 pm

fulda píše:U nás máme takové přísloví: "doktor tě taky nevyšetří oblečeného".

Nesouhlasím. Závodní doktor mého táty, MUDr. Schön, kdysi:
Koukl na něj ode dveří, zakroutil mu bolavou rukou:
- Zlámale, co s tím můžeš mít? (zásadně všem tykal)
- Nevím pane dokore, proto jsem tady...
- Hm, a co na to chceš napsat?
:lol:
Naposledy upravil Zlámalík dne čtv 12 led, 2023 8:36 am, celkově upraveno 1
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod jafobe » úte 10 led, 2023 6:09 pm

Zaštěrkování by zkrat dělat nemělo, rozkodně ne takový aby zastavil lokomotivu, ale vlhkost při něm může u starího kolejiva hezky pozkobit... 8)
Sice nejsem moc moudrej z popisu jak a čím jsi to zkoušel, ani na jakém principu Tvá zkoušečka funguje. Ale v první řadě bych si snažil ujasnil jestli jsde opravdu o zkrat, nebo o to že do některých kolejí nevede elektřina, tudíž se lokomotiva zastaví ale ne kvůli zkratu (pokud se rozjela když jsi tvou zkoušečkou sáhl někam blíž k ní mohl jsi ta. tak dostat napětí které tam nebylo), na první pohled neznalého se to může tvářit stejně, zastaví se to... Bez zkoušečky bych začal vylučovací metodou. Pokud je někde zkrat dost často v daném místě vzniká i teplo pokud to utáhne zdroj.
Pokud lokomotiva párkrát projela a pak se zastavila, začal bych hledat problém od místa kde se zastavila a směrem odkud přijela.

Nejsdřív bych zkusil zjistit funkčnost trafa, třeba žárockou na nějakých 12 voltů, tčeba i nějakou menší z auta, když bude připojená a budeš otáčet ovladačem mělo by ji to postupně rosvěcet podle toho jak "přidáváš ovladačem rychlost.
Pak bych zkusil lokomotivu, ale zatím se přeskočit, pokud je stejného stáří, může na ní být taky dost problémů (špína na kontaktech, v mechanických převodech, problém v motorku...). A pokud máš vyzkoušené trafo a nějakou kolej mimo kolejiště, tak na kolej připojit napájení z trafa a vyzkoušet jestli se rozjíždí, nezadrhává...
Před zkoušením lokomotivy je možnost se žárovkou začít u napájecí koleje pokud vím že trafo funguje, vzít si žárovku a zkusil jestli ji rosvítím když se kontakty budu dotýkat kolejí (každý z kontaktu na jinou kolejnici), pokud ne tak pro potvrzení nebo vyloučení zkratu ji připojím mezi napájecí drát od trafa a svorku kam bych jinak drát zapojil, pokud tam žárovku rozvítím, tak je jistíé že jde o zkrat, pokud ne, může se jednat o studeňák (špatný kontakt, třeba už i na napájecí koleji). Pokud přívodní kabel není přiletovaný ke kolejnici, ale je jen mechanicky nasunutý, přihnutý apod může se povolit, nebo vlhkostí zoxidovat, nebo se zalepit lepidlem a udělat spoj nevodivý... Takže pokud lokomotiva nejede nemusí to být nutně zkratem, a tomu ře se může jednat o špatný kontakt bych se u staršího kolejiva moc nedivil...

Zkusil bych nejdřív toto, pak bych řešil hledání zkratu pokud tam nějaký opravdu bude (toto se mi hjeví o dost pravděpodobnější). :wink:
U zkratu bych se zaměřil na věci kde jsou nějaké vodivé propojky, vyhybka apod, ale je fakt že pod štěrkem a tam kam nevidíme se to hledá blbě.

Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 10 led, 2023 6:36 pm

Honzaziky - Jene obávám se, že netušíš co je to zkrat.
Kdyby tam byl tak bys možná viděl jiskry a zejména by na to měl reagovat ovladač - třeba FZ1 má na to žárovku.
A pak by nejelo nic!!!
To čim měříš vyfoť ať víme o čem mluvíš - foto vydá za tisíc slov.
Podle mého názoru máš po zaštěrkování upatlaný koleje od lepidla ;-)
Proto Ti mašinka jezdí a nejezdí.
Naposledy upravil Zdenek Valter dne úte 10 led, 2023 8:42 pm, celkově upraveno 1
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod Vysočina » úte 10 led, 2023 7:15 pm

Mnoho otázek zaznělo !! :roll: Ale pan kolega není schopen dodat - FOTO, SCHÉMA ... :mrgreen:
A tak mne napadá jen pouze zatečení lepidla do spojek kolejnic ..... a tím mrtvý bod :D :D
(.) P R U D Í Č
Vysočina
 
Příspěvky: 138
Registrován: ned 29 lis, 2009 1:09 pm
Bydliště: 758029 HCV

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod jafobe » úte 10 led, 2023 8:18 pm

Pokud to chvíli jezdilo a pak už ne nebo se to jen sem tam chytne, schéma vůbec nic nevyřeší.
Fotka trochu napoví o jaké jde kolejico, trochu i jak jsou koleje poskládané ale nic víc nám to taky neřekne.
Fötka zkoušečky by řekla víc pokud z ní bude jasné o jakou zkoušečku jde, a tudíž se dá odvodit jak funguje v daném obvodu podle popisu zkoušení.
Když to tak ale pročítám znovu a znovu tváří se to jako žárovková zkoušečka od auta.

Obrázek

Tudíž to co jsem popsal výše o zkoušení žárovkou bylo zkoušeno... pokud je na zkoušečce napětí tak žárovka svítí, pokud napězí není tak nesvítí, svítit by nemusela ani v případě že by přes ni tekl proud do lokomotivy. Tomu by pak posdle popisu spíše odpovídal zkrat, jak Honzaziky odvodil zřejmě správně.

Takže tady bych zkusil podložiz něčím nevodivým jazyky vyhybek od kolejnic aby se nedotýkali ani jedné kolejnice (je dost přecděpodobné že budou spojené a protežené až do srdcovky) a napěíí na ně by mělo jít od kolejnice ke které se přisunou. Tudíž by mělo být možné aby do nich napětí nešlo, pokud bude zkrat i nadále můžeme vyloučit že to je jazyky, pak bude problém jinde... v nějakých vodivých propojkách, třeba jak zmiňuje Zlámalík, ale to se blbě zkouší, na to je lepší vidět. Pokud máš tedy nějakou stejnou další vyhybku koukni na ni zespodu jak je provedená, mohli být propojky nad sebou něčím odozolované, nebo vedle ale volné a z nějakého důvodu tam mohlo dojít ke zkatu. Mohl se někam dostat kus drátu nebo se koleje nevhodně dotkli nějakého šroubu pokud jimi je panel stačený přes plochu na které jsou koleje pokud nejsou ničím podložené (korek, guma apod).
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod prcek » úte 10 led, 2023 8:27 pm

Vydržte, neříkal bych není schopen a podobně, většina lidí má na zábavu omezený čas.
Ano náčrtek kolejiště, obrázek zkoušečky, schema zapojení atp. by nám pomohly, ale nakonec to je tazatel, kdo potřebuje pomoc...
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 10 led, 2023 8:51 pm

prcek píše:Vydržte, neříkal bych není schopen a podobně, většina lidí má na zábavu omezený čas.
Ano náčrtek kolejiště, obrázek zkoušečky, schema zapojení atp. by nám pomohly, ale nakonec to je tazatel, kdo potřebuje pomoc...

Souhlas
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod zdeno » stř 11 led, 2023 9:13 am

asi by bylo nejlepsi napsat, kde bydlis a mohl by si najit nekoho blizko, kdo by ti pomohl.
Tyto popisy na dalku jsou na dve veci.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod Sandy » stř 11 led, 2023 10:48 pm

Hele, hoši, a co takhle začít od "píky"?
Vzít do ruky kousek filcu (nebo třeba brusný kotouč na suchý zip apod.), napustit ho isopropylalkoholem (ale pro začátek by stačila i Francovka) a pečlivě otřít všechny koleje. A pak použít uchošťouch a líh (Francovku) a očistit kola (a sběrací plíšky) u lokomotivy.
Podle výsledku případně hledat dál.
Když to bude fungovat, tak je třeba se zbavit rostlinných silic z Francovky omytím třeba denaturovaným lihem, isopropylalkoholem nebo Kontaktolem.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod JaroHo » čtv 12 led, 2023 7:14 am

přesně tohle bych udělal já.
Já jsem jel projet mašinku 380tku po tuningu a zjistil jsem že i když to nevypadá, koleje byly tak zasraný že kola byly po ujetí jednoho okruhu totálně na wapku :roll: a samozřejmě to nechtělo jezdit
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod Zlámalík » čtv 12 led, 2023 8:37 am

Tak téma si už žije svým životem, teď jen počkáme, zda se vyjádří i původní tazatel :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod Sandy » čtv 12 led, 2023 8:43 am

Zlámalík píše:Tak téma si už žije svým životem, teď jen počkáme, zda se vyjádří i původní tazatel :D

No, protože vaříme z čisté vody...
Není to poprvé, kdy se tady objeví :
"Nejezdí mi loko, poraďte!"
Kdy, kde, jak, proč.? To by z tazatele nevymámily ani bájné Sireny.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod jafobe » pát 13 led, 2023 4:33 pm

Osobně bych netvrdil že tu všichni vaříme v čisté vody, to vaří možná ti co si stojí za tím že jsou koleje od lepidla, že tazatel nedikáže ofvodit zkrat apod...

Sám tazatel se dopátral toho na co bych se žárovkou dostal i já. Jen je potřeba dobře číst a dávat si to do souvislostí, a ani mě nedošli všechny souvislosti kterě psal hned napoprvé, i proto jsem neejdříc psal jak se dopátrat jestli jde opravdu o zkrat nebo ne, a v tom tazatelova dedukce neselhala, a aý když jsem to odeslal a pak pročítal znovu začínalo mi být něco z toho povědomé... Takže i z mého pohledu (jako vyučeného elektromechanika) z toho co vše napsal jak zkoušel a jak se to tvářilo, jde o zkrat v kolejích. Asi by se dalo sázet na vyhybky o kterých přemýšlí i tazatel. Je pravděpodovné že s ohlledem na stáří půjde spíš o plechové U kolejivo (profilové tehdy nebylo ještě až tak rozšířené), tudíž je i velká pravděpodobnost že jazyky budou z jednoho plechu i se srdcovkou v kuse a napětí na ně pljde od koleje ke které se jazyk přisune.
Tazatel taky zmiňuje pájení, a asi i zo by mohla být jedna z prapříčin... pokud prohřeje kolejnici víc než je třeba není problém aby se v plastu někam pohnula, třena zrovna ta na vyhybce se může hnout k srdcovce nebo sousední koleji (nemusí se dotýkat kolej koleje, ale třeba jen zahnuté zobáčky vespod pokut to je plechové U kolejivo), a pak to může občas zkratovat, můžou se hnout i propojovací plíšky vespod kolejnice, a třeba až poté co přes to párktát projel a nebo třeba přehodil vyhybku... Ale na to nemusí pomoct ani plánek ani fotky...

Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Zkrat po zašterkování

Příspěvekod prcek » pát 13 led, 2023 6:38 pm

Já se třeba bojím, že tazatel zkoušečkou měřil, když byla lokomotiva na kolejích. To se pak zkrat naměří snadno...
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků