Zaštěrkování by zkrat dělat nemělo, rozkodně ne takový aby zastavil lokomotivu, ale vlhkost při něm může u starího kolejiva hezky pozkobit...
Sice nejsem moc moudrej z popisu jak a čím jsi to zkoušel, ani na jakém principu Tvá zkoušečka funguje. Ale v první řadě bych si snažil ujasnil jestli jsde opravdu o zkrat, nebo o to že do některých kolejí nevede elektřina, tudíž se lokomotiva zastaví ale ne kvůli zkratu (pokud se rozjela když jsi tvou zkoušečkou sáhl někam blíž k ní mohl jsi ta. tak dostat napětí které tam nebylo), na první pohled neznalého se to může tvářit stejně,
zastaví se to... Bez zkoušečky bych začal vylučovací metodou. Pokud je někde zkrat dost často v daném místě vzniká i teplo pokud to utáhne zdroj.
Pokud lokomotiva párkrát projela a pak se zastavila, začal bych hledat problém od místa kde se zastavila a směrem odkud přijela.
Nejsdřív bych zkusil zjistit funkčnost trafa, třeba žárockou na nějakých 12 voltů, tčeba i nějakou menší z auta, když bude připojená a budeš otáčet ovladačem mělo by ji to postupně rosvěcet podle toho jak "přidáváš ovladačem rychlost.
Pak bych zkusil lokomotivu, ale zatím se přeskočit, pokud je stejného stáří, může na ní být taky dost problémů (špína na kontaktech, v mechanických převodech, problém v motorku...). A pokud máš vyzkoušené trafo a nějakou kolej mimo kolejiště, tak na kolej připojit napájení z trafa a vyzkoušet jestli se rozjíždí, nezadrhává...
Před zkoušením lokomotivy je možnost se žárovkou začít u napájecí koleje pokud vím že trafo funguje, vzít si žárovku a zkusil jestli ji rosvítím když se kontakty budu dotýkat kolejí (každý z kontaktu na jinou kolejnici), pokud ne tak pro potvrzení nebo vyloučení zkratu ji připojím mezi napájecí drát od trafa a svorku kam bych jinak drát zapojil, pokud tam žárovku rozvítím, tak je jistíé že jde o zkrat, pokud ne, může se jednat o studeňák (špatný kontakt, třeba už i na napájecí koleji). Pokud přívodní kabel není přiletovaný ke kolejnici, ale je jen mechanicky nasunutý, přihnutý apod může se povolit, nebo vlhkostí zoxidovat, nebo se zalepit lepidlem a udělat spoj nevodivý... Takže pokud lokomotiva nejede nemusí to být nutně zkratem, a tomu ře se může jednat o špatný kontakt bych se u staršího kolejiva moc nedivil...
Zkusil bych nejdřív toto, pak bych řešil hledání zkratu pokud tam nějaký opravdu bude (toto se mi hjeví o dost pravděpodobnější).
U zkratu bych se zaměřil na věci kde jsou nějaké vodivé propojky, vyhybka apod, ale je fakt že pod štěrkem a tam kam nevidíme se to hledá blbě.
Jaromír