Stránka 3 z 3

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: ned 04 pro, 2022 11:23 am
od Pater
Na popud tohoto vlákna jsem programy pro přejezd upravil tak, aby podání bylo věrnější.
Do programu jsem přidal i signalizaci pro přejezdník. Mám několik otázek:
Víte přesně od kterého okamžiku je na přejezdníku signalizováno "přejezd uzavřen" a od kterého "přejezd otevřen?
Jakou pro model určit maximální dobu výstrahy?
Jak moc je u modelu důležité, aby došlo k opětovnému spuštění výstrahy při překročení doby anulace?
Jaká doba anulace je u modelu akceptovatelná?
Jak je to řešeno při překročení anulační doby ve skutečnosti? Spustí se výstraha a následně se po překročení výstražné doby výstraha ukončí?

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: ned 04 pro, 2022 8:28 pm
od JiriKTT
Přejezdník může být zapojen ve dvou režimech:
1. v základním stavu svítí "Přejezd uzavřen". Zhasíná při anulaci a jízdě v opačném směru. Podmínkou je bezpečné zjišťování volnosti ovládacích úseků.
2. v zákjladním stavu je zhaslý. Rozsvítí se po obsazení ovládacího úseku a svítí do doby, než dojde k anulaci nebo uvolnění ovládacích úseků. Podmínkou je, že ovládací úseky jsou o tolik delší, než zábrzdná vzdálenost, aby strojvedoucí měl šanci vidět svítící bílou po vjetí do ovládacího úseku před tím, než přejezdník mine.
Pro úplnost dodávám, že ve skutčnosti může bílá kmitat. To ale v modelu asi nikdo nevyužije. Jde vlastně o předání informace o nouzovém stavu.
Nastavení časů v modelu bude silně individuální podle toho, jak modelář věrně dodržuje modelové rychlosti a jaké má prostorové možnosti - délky ovládacích úseků. To samé platí o potřebě vyvolat výstrahu po překročení mezní doby anulace.
Pokud je PZS bez informací u výpravčího a tedy bez možnosti nouzového otevření obsluhujícím zaměstnancem, tak po vyvolání výstrahy se měří první část mezní doby výstrahy. Po jejím doměření se zhasne návěst Přejezd uzavřen. a začne se měřit druhá část mezní doby výstrahy. Pak dojde k ukončení výstrahy.

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: ned 04 pro, 2022 10:23 pm
od Pater
Děkuji za vyčerpávající odpověď.
JiriKTT píše:2. v základním stavu je zhaslý. Rozsvítí se po obsazení ovládacího úseku a svítí do doby, než dojde k anulaci nebo uvolnění ovládacích úseků.

Může být ovládací úsek pro přejezdník současně přibližovacím úsekem přejezdu?
Obávám se, že většina modelářů nemá požadované prostorové možnosti, ale to již podrobně popsal Truck Thor.

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: pon 05 pro, 2022 9:40 pm
od JiriKTT
JiriKTT píše:2. v základním stavu je zhaslý. Rozsvítí se po obsazení ovládacího úseku a svítí do doby, než dojde k anulaci nebo uvolnění ovládacích úseků.
Může být ovládací úsek pro přejezdník současně přibližovacím úsekem přejezdu?
Obávám se, že většina modelářů nemá požadované prostorové možnosti, ale to již podrobně popsal Truck Thor.

Ve skutečnosti v té nejjednodušší variantě, tedy širá trať, je z každé strany k přejezdu jeden úsek. Buď paralelní kolejové obvody nebo počítače náprav. Pokud jsou kolejové obvody, tak jeden z nich je přes přejezd a na jedné straně přejezdu na sebe navazují. Na přejezdu je ještě sériový anulační soubor elektronický (ASE). V případě počítačů náprav se většinou dělá překryv. Úsek počítače náprav končí vždy až za přejezdem. V přejezdu jsou tedy oba úseky překryty.
Přejezdník musí být na zábrzdnou vzdálenost. Ovládací úsek musí být delší, než zábrzdná vzdálenost, aby po reakci zařízení na obsazení úseku a rozsvícení bílé na přejezdníku měl strojvedoucí čas si rozsvícení přejezdníku všimnout.
Vyhodnocení anulace je závislé na vyhodnocení přejetí vlaku z přibližovacího úseku do vzdalovacího a zároveň detekce, že vlak projel přejezdem. K tomu slouží ASE nebo logika směrových výstupů počítače náprav. Musí se eliminovat stav, kdy by do ovládacího úseku z jedné strany vjel vlak, pak by se začal vracet a zároveň by do ovládacího úseku z druhé strany vjel jiný vlak. V této situaci nesmí dojít k anulaci.

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: stř 07 pro, 2022 6:33 pm
od Pater
JiriKTT píše:Musí se eliminovat stav, kdy by do ovládacího úseku z jedné strany vjel vlak, pak by se začal vracet a zároveň by do ovládacího úseku z druhé strany vjel jiný vlak. V této situaci nesmí dojít k anulaci.
Pokud by k této situaci došlo na jednokolejné širé trati, byla by to pravděpodobně MÚ. V tom případě je jednodušší realizovat dvoukolejný jednosměrný přejezd, pro jednokolejný obousměrný bych musel ještě přidat detekci směru jízdy.

Děkuji za odpověď.

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: stř 07 pro, 2022 10:21 pm
od JiriKTT
Pater píše:
JiriKTT píše:Musí se eliminovat stav, kdy by do ovládacího úseku z jedné strany vjel vlak, pak by se začal vracet a zároveň by do ovládacího úseku z druhé strany vjel jiný vlak. V této situaci nesmí dojít k anulaci.
Pokud by k této situaci došlo na jednokolejné širé trati, byla by to pravděpodobně MÚ. V tom případě je jednodušší realizovat dvoukolejný jednosměrný přejezd, pro jednokolejný obousměrný bych musel ještě přidat detekci směru jízdy.

Děkuji za odpověď.

U kolejových obvodů stačí zjistit: 1. byl obsazen přibližovací úsek, 2, přibližovací úsek je volný, je obsazen vzdalovací úsek a byla detekována přítomnost vlaku na přejezdu pomocí ASE.
U počítačů náprav je to lehce modifikované: 1. byl obsazen přibližovací úsek, 2, jsou obsazeny oba úseky a vyhodnocen směr jízdy vlaku z přejezdu pomocí směrového výstupu počítače náprav, 3. přibližovací úsek je volný, je obsazen vzdalovací úsek a bylo vyhodnoceno projetí vlaku přejezdem podle 2.

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: pon 12 pro, 2022 6:41 pm
od Pater
Tak jsem se do toho zamotal. Program je čím dál složitější a všechny požadavky při současném způsobu snímání stejně splnit nelze. Nevím jak detekovat přítomnost více vlaků v jednom úseku.
Nicméně se mi do programu podařilo přidat opětovné spuštění výstrahy při překročení mezní doby anulace.
Nyní nastávají další otázky: Pokud nyní dojde k opuštění vzdalovacího úseku, výstraha je ukončena a přejezd otevřen. Je to tak správně? Mohu ihned po otevření přejezdu zapnout signalizaci pozitivy?
Pro lepší orientaci jsem také doplnil české popisy.
Prejezd_new.zip
(5.1 KiB) 96 krát

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: ned 01 led, 2023 11:27 am
od Jirkátor
Pater píše:... Mohu ihned po otevření přejezdu zapnout signalizaci pozitivy?...

Ne. Bílá začne blikat až když celý vlak opustí vzdalovací úsek. Zpravidla (nikoliv však bezvýhradně) je to stejné místo, kde se při jízdě opačným směrem spouští výstraha. Chvíli je tedy přejezdník potmě.

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: ned 01 led, 2023 1:29 pm
od Pater
Jirkátor píše:Ne. Bílá začne blikat až když celý vlak opustí vzdalovací úsek.

Asi to špatně čteš. Ptám se na to, co dělat po opuštění vzdalovacího úseku. Je to právě v té podmínce:
Pater píše:Pokud nyní dojde k opuštění vzdalovacího úseku,...

Jedná se o to, že dojde k překročení doby anulace a opětovnému spuštění výstrahy.
Máme stav, kdy je vlak ve vzdalovacím úseku a přitom je na přejezdu spuštěna výstraha.
Otázkou je, jak nastavit chování přejezdu při opuštění vzdalovacího úseku nyní?
Mohu ihned zrušit výstrahu, otevřít přejezd a zapnout pozitivu?

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: ned 01 led, 2023 8:12 pm
od JiriKTT
Pater píše:Jedná se o to, že dojde k překročení doby anulace a opětovnému spuštění výstrahy.
Máme stav, kdy je vlak ve vzdalovacím úseku a přitom je na přejezdu spuštěna výstraha.
Otázkou je, jak nastavit chování přejezdu při opuštění vzdalovacího úseku nyní?
Mohu ihned zrušit výstrahu, otevřít přejezd a zapnout pozitivu?

Pokud jsou všechny ovládací úseky volné, tak se pozitivka rozsvítí nezávisle na tom, jak k uvolnění došlo. U novějších PZS s kolejovými obvody je ještě limitující minimální doba výstrahy 10s.

Re: Vysoce nevěrný a zbytečný model přejezdu

PříspěvekNapsal: pon 02 led, 2023 2:57 pm
od Pater
Děkuji za odpovědi. Poslední verzi software najdete na stránce PZZ.