Rozdil v izolaci jedne x obou koleji

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Rozdil v izolaci jedne x obou koleji

Příspěvekod kubulak » čtv 05 čer, 2008 3:08 pm

Zdravim a predem se omlouvam za debilni dotaz - k cemu jsou v praxi vyuzitelne ty dily, kde je prerusena pouze jedna kolejnice, a k cemu ty kde jsou prerusene obe kolejnice?

Potrebuju od sebe oddelit dva okruhy (v miste kde je prejizdeni z jednoho na druhy pres vyhybky) a pak samozrejme tratove koleje od stanicnich.

Staci na to "jednoducha" izolace, nebo se musi odizolovat obe kolejnice?

Je to na analog.

Diky za polopatickou odpoved
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod Miloš_P » čtv 05 čer, 2008 3:36 pm

Okruhy napájené dvěma zdroji je potřeba oddělit přerušením obou kolejnic.
Staniční koleje stačí oddělit pouze přerušením jedné kolejnice.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 627
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 05 čer, 2008 4:27 pm

Miloš_P píše:Okruhy napájené dvěma zdroji je potřeba oddělit přerušením obou kolejnic.

To není tak úplně pravda. pokud mám víc zdrojů, můžu jeden vodič udělat jako společný od všech zdrojů a tím napájet jednu kolej po celém kolejišti. (viz např. Malá Železnice Elektrická zapojení na kolejišti)
Důležité je oddělit obě kolejinice tam, kde by mohlo dojít ke zkratu, např u kolej. smyček, nebo trianglů
Miloš_P píše:Staniční koleje stačí oddělit pouze přerušením jedné kolejnice.
V případě výše uvedeného řešení (s jednou kolejnicí nedělenou) se přerušením druhé kolejnice rozdělí kolejiště na samostatné úseky (nejen staniční koleje, klidně i zhlaví, a úseky širé trati), které je při vhodném zapojení možné napájet a ovládat libovolným zdrojem, resp. ovladačem.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2388
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Miloš_P » pát 06 čer, 2008 12:57 am

Michal Šuhajda píše:
Miloš_P píše:Okruhy napájené dvěma zdroji je potřeba oddělit přerušením obou kolejnic.

To není tak úplně pravda. pokud mám víc zdrojů, můžu jeden vodič udělat jako společný od všech zdrojů a tím napájet jednu kolej po celém kolejišti. (viz např. Malá Železnice Elektrická zapojení na kolejišti)
Důležité je oddělit obě kolejinice tam, kde by mohlo dojít ke zkratu, např u kolej. smyček, nebo trianglů.

Společný vodič u více zdrojů lze použít jen v případě, že všechny zdroje mají trafo se dvěma vinutíma (pro kladnou a zápornou větev) a společným středním nulovým vývodem (např. FZ1), směr jízdy se mění změnou polarity výstupního napětí vzhledem k nulové svorce.
Pokud je zdroj s trafem s jedním vinutím a směr jízdy se přepíná pouze přepínačem, který přehazuje polaritu napájecích vodičů, musí být přerušeny obě kolejnice.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 627
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod PetrL » pát 06 čer, 2008 7:31 am

V prvé řadě je třeba se řídit způsobem zapojení více zdrojů. Budou-li to klasická trafa, každé s vlastním mechanickým ovládáním a nelze zajistit, aby nešla „proti sobě“, musí být přerušené obě kolejnice. Takové řešení je ale velmi nevhodné už proto, že pokud vjede lokomotiva na přerušené místo za kterým následuje úsek s opačným napětím, pak se na něm zastaví, nebo bude poskakovat a pokud se nespálí motor, tak se vyhřejí sběrače. Musí se proto řešit ještě ochranné úseky.

Při použití zdrojů s elektronickým řízením napětí - lineárním nebo mnohem lepším impulzním, je možné řídit velikost napětí nebo proudu zdrojů společně nebo i samostatně. Polarita všech se může ovládat jedním společným přepínačem najednou. V tom případě se zpravidla mínus pól všech zdrojů spojí dohromady jako nulový vodič a připojí na jednu nepřerušovanou kolejnici. „Plusové“ póly jednotlivých zdrojů se pak připojují k příslušným úsekům podle potřeby. Proto tady stačí jednostranné přerušení kolejí.

Otázkou je spíš smysl použití více zdrojů s ohledem na dnešní možnosti použití výkonných zdrojů a plynulých zpomalovacích, rozjezdových a zastavovacích obvodů v řádu desetikorun.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod kubulak » čtv 12 čer, 2008 5:29 am

4 petrL - muzu poprosit o rozvedeni toho cemu rikate ochranny usek? Diky.
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod PetrL » čtv 12 čer, 2008 6:59 am

kubulak píše:4 petrL - muzu poprosit o rozvedeni toho cemu rikate ochranny usek? Diky.

Problematika je poněkud složitější, perfektně ji zpracoval Jiří Sládek na Trainmanii: http://trainmania.bluehost.cz/udelatka/ ... ejisti.pdf
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod kubulak » čtv 12 čer, 2008 7:42 am

Stazeno, precteno. Diky.

Jen mam problem v rozporu teorie x realita - v textu se pise o tom, ze ochranny usek sestava ze 4 casti, s tim ze ty 2 prostredni musi byt dost dlouhe na to, aby na nich bezpecne zastavila i nejdelsi lokomotiva z max. rychl., coz je logicke a spravne. Ale kdyz potrebuju propojit dvoukolejnou trat prostym spojenim skrze 2 vyhybky, tak tam takovy usek vytvorim tezko.

Mohu se zeptat jak to (bezpecne propojeni dvou trati) resite vy? Nemam v planu s vlaky sibovat mezi jedn. okruhy prilis casto, spis vubec, ale prijde mi nelogicke i nerealne mit dve trate paralelne vedle sebe a nemit mezi nimi propojku...
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod PetrL » čtv 12 čer, 2008 9:27 am

kubulak píše:Mohu se zeptat jak to (bezpecne propojeni dvou trati) resite vy? Nemam v planu s vlaky sibovat mezi jedn. okruhy prilis casto, spis vubec, ale prijde mi nelogicke i nerealne mit dve trate paralelne vedle sebe a nemit mezi nimi propojku...

Já to neřeším vůbec. Mám falešnou dvoukolejku a to jen v části kolejiště, ve které je pohledově protisměrné míjení vlaků zajímavé. Jinak z jedné koleje na druhou se dostanu buď skrytou částí vratného oblouku pod krajinou, nebo přes nádraží s nezbytnou zastávkou a částečně skrytou kolejí za skalním masivem - aby to nebyl do očí bijící vlakodrom. Takhle si vystačím s jedním zdrojem. 8)
Doposud jsem sice měl dva zdroje současně přepínané a regulovatelné, ale to jen kvůli simulování rychlostní soustavy - jeden měl o něco snížené napětí. Teď to právě předělávám jen na jeden s využitím obvodů pro plynulé zpomalení, zastavení i rozjezdy. Prostě takový "analogový digitál" :lol: :lol: :lol:
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod boy.rough » čtv 12 čer, 2008 5:15 pm

PetrL píše:
kubulak píše:Mohu se zeptat jak to (bezpecne propojeni dvou trati) resite vy? Nemam v planu s vlaky sibovat mezi jedn. okruhy prilis casto, spis vubec, ale prijde mi nelogicke i nerealne mit dve trate paralelne vedle sebe a nemit mezi nimi propojku...

Já to neřeším vůbec. Mám falešnou dvoukolejku a to jen v části kolejiště, ve které je pohledově protisměrné míjení vlaků zajímavé. Jinak z jedné koleje na druhou se dostanu buď skrytou částí vratného oblouku pod krajinou, nebo přes nádraží s nezbytnou zastávkou a částečně skrytou kolejí za skalním masivem - aby to nebyl do očí bijící vlakodrom. Takhle si vystačím s jedním zdrojem. 8)
Doposud jsem sice měl dva zdroje současně přepínané a regulovatelné, ale to jen kvůli simulování rychlostní soustavy - jeden měl o něco snížené napětí. Teď to právě předělávám jen na jeden s využitím obvodů pro plynulé zpomalení, zastavení i rozjezdy. Prostě takový "analogový digitál" :lol: :lol: :lol:




Analogový digitál :shock: , to zní zajímavě. Jsou někde dostupná nějaká schémata jak na to?
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán???) a nemám s nimi problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 621
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Příspěvekod Jirka1 » čtv 12 čer, 2008 7:07 pm

PetrL píše: Problematika je poněkud složitější, perfektně ji zpracoval Jiří Sládek na Trainmanii: http://trainmania.bluehost.cz/udelatka/ ... ejisti.pdf

Díky za pochvalu Petře. :D
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod PetrL » pát 13 čer, 2008 7:53 am

boy.rough píše:Analogový digitál :shock: , to zní zajímavě. Jsou někde dostupná nějaká schémata jak na to?

Že jo, zní to zajímavě, ale zároveň blbě :lol: . Raději bych tam nechal ty uvozovky, protože jinak je to samozřejmě nesmysl a nikde pod takovým názvem žádné schéme nenajdeš.
Jedná se o normální analogové zapojení, na které je schémat všude dost, ale s využitím pulzního zdroje. Jeho výhody jsou nesporné a už se to tu probíralo dost podrobně. Motory jsou tedy napájeny digitálně ale řízení (rozjezd, zpomalení a zastavení) je čistě analogové. Tedy žádný kodér, ani dekodér aj.
Při pokusech mne mile překvapila skutečnost, že zejména při rozjezdech, kdy nárůst napětí není řízen jen změnou poměru délky trvání napěťových úrovní 0 a 1, ale plynulým nárůstem od 0 do 1, se motor roztáčí krásně plynule a žádné utržení z klidu nebo škubání se neprojevilo. A to mám mimo dvou samé staré kulaté motory BTTB :wink:
Tak to je to, co nazývám "analogovým digitálem". Ve skutečnosti je to hybrid obojího, jehož výsledkem je vytěžení maxima při minimálních nákladech. Určitou nevýhodou je, že bez nějakých těch znalostí z elektrotechniky to nejde... :cry: Na druhé straně to ale není o nic složitější, než plné porozumění a využití čistě digitálního způsobu.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Yarda » pát 13 čer, 2008 8:33 am

Pulzní regulace je určitě výborná alternativa klasické napěťové regulace, dosáhne se s ní stejných rozjezdových charakteristik jako v DCC, ale je třeba dodat, že nelze nezávisle ovládat v jednom úseku více motorů. To umí jen DCC.
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod Jirka1 » pát 13 čer, 2008 9:31 am

kubulak píše:Stazeno, precteno. Diky.

Jen mam problem v rozporu teorie x realita - v textu se pise o tom, ze ochranny usek sestava ze 4 casti, s tim ze ty 2 prostredni musi byt dost dlouhe na to, aby na nich bezpecne zastavila i nejdelsi lokomotiva z max. rychl., coz je logicke a spravne. Ale kdyz potrebuju propojit dvoukolejnou trat prostym spojenim skrze 2 vyhybky, tak tam takovy usek vytvorim tezko.


Předem podotýkám, že jsem autorem zmíněného článku na Trainmanii.
V textu uvádím, že jsou to pouze naznačená řešení, která lze dále kombinovat. Proto to, prosím, neberte jako instantní řešení, ale inspiraci pro vlastní návrhy... :D

Dovedu si představit, že pokud budou výhybky postaveny do rovna, budou se chovat normálním způsobem. V okamžiku, kdy budu chtět přejet spojkou a přehodím výhybky se může jejich napájení napojit přes zapojení naznačené v textu výhybky samotné i s kusem koleje mohou fungovat jako ty dva prostřední ochranné úseky 1a a 2a (s předělem ve spojce).
Dokáže to obstarat čtyřpólové relé a navíc dvě přerušení koleje, není to složité. :D
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků