Prejezd pres vyhybky

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Zlámalík » pát 10 pro, 2021 2:26 pm

Pomocí jednoho trafa FZ1 můžete ovládat jednu soupravu.
Chcete-li provozovat druhou nezávisle na ní, potřebujete druhé trafo FZ1.
Jedna kolejnice v obou okruzích může být společná pro oba okruhy. Druhou kolejnici musíte na styku mezi výhybkami oddělit. Pak bude jedno trafo FZ1 řídit jeden okruh a druhé trafo FZ1 druhý okruh. Různá rychlost, různý směr.
Přejezd mezi okruhy bude možný, pokud budou obě trafa nastavená na stejný směr a cca stejnou "rychlost".
POZOR, pokud bude při přejezdu mezi okruhy nastavené každé trafo jiným směrem, můžete vypálit sběrací plíšky v lokomotivě a trafa to nepoznají (neukážou zkrat).

Cokoliv dál chce slaboproudaře. I ty tady najdete, ale musíte říct blíž, co od toho potřebujete. Jinak dva vlaky na jedněch kolejích se nejlíp řídí pomocí digitálního ovládání (DCC).
Naposledy upravil Zlámalík dne sob 11 pro, 2021 5:30 pm, celkově upraveno 1
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod prcek » pát 10 pro, 2021 2:30 pm

Joseph píše:Prosim tedy o rekapitulaci: Mam jedno trafo typu fz1, dva kolejove okruhy spojene 4 vyhybkami Tillig EW2. Ty jsou ovladany prestavniky MP1. Abych tedy nemusel vyhledat slaboproudare, ptam se, zda lze a jak oba okruhy propojit tak, aby na nich mohly jezdit dve soupravy nezavisle na sobe a treba i v protismeru? Dekuju


Pokud chcete opravdu nezávisle - různé rychlosti atp, tak nelze. Kolik nezávisle jedoucích souprav, tolik musí být regulátorů a kolejových úseků.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod D » pát 10 pro, 2021 2:52 pm

Joseph:
Jedno „trafo“ typu FZ1 ti stačit nebude. Budeš potřebovat i druhé „trafo“ (každé do vlastní zásuvky 230 V) pro nezávislé napájení jízdy vlaků na druhém oválu.

----

Jako elektronik ti doporučuji nespoléhat na stejně nastavenou rychlost dvou regulátorů, ale použít mého (prvního) obrázkového příkladu uvedeného výše.
  1. Jestli to chceš jednoduché na zapojení, použij mechanický přepínač a při přejíždění z jednoho oválu do druhého ho nezapomeň přepínat ručně. Tím způsobíš, že oba ovály budou po dobu přejezdu napájeny z jednoho „trafa“ a ke zkratu nemůže dojít.
  2. Pokud chceš automatické přepínání, které zabrání zkratu a odstraní nutnost ručního přepínání, bude zapojování malinko složitější. Můžu ti ho nakreslit.

Ale bylo by vhodné se bavit o kompletním kolejišti, ne o pár výhybkách. Tedy – zda jde opravdu o dva nezávislé ovály spojené v jednom místě třeba a představující například dvoukolejnou trať. Čím přepínáš výhybky (přepínače, tlačítka). Kde bereš napájení k výhybkám (na FZ1?). Zda napájíš srdcovky EW2 přes kontakt v MP1. A podobně. Zatím jsem se jen dovtípil, že měřítko kolejiště je TT.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Pavel 152 » pát 10 pro, 2021 3:04 pm

Tak Zapojíte jeden z okruhů přes dvoupólový přepínač. Oba vlaky se budou jezdit stejně, na tom okruhu s přepínačem změníte směr jízdy tohoto vlaku. Přejetí vlaku z jednoho okruhu do druhého je jednodušší, pomocí toho přepínače musíte zvolit vždy stejný směr. Výhybky a jejich ovládání na to nemá vliv.
Jinak ty zkraty, jako napsal Zlámalík.
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků