Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci DCC

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci DCC

Příspěvekod JuTi » sob 09 říj, 2021 10:25 pm

Dobrý deň,

prosím Vás, mohli by ste mi poradiť, ako správne urobiť káblový rozvod pre modul podľa noriem FREMO v mierke H0? Niečo som sa dočítal o rozhraniach X1, X2 a X3, taktiež o sieťovom systéme Loconet, o odporúčanom priemere káblov a pod. Problém je, že som nenašiel žiadnu názornú komplexnú schému, ako to všetko pozapájať v rámci dvojkoľajného modulu. Väčšina článkov, ktoré som si študoval rieši len vždy nejakú konkrétnu časť problému. V podstate potrebujem vedieť, ako je k modulu pripojené lokálne napájanie (to, ktoré budem používať mimo stretnutí) a ako je prepojené s priebežným napájaním. Od ktorého z vedení sa napája trať? Je priebežné vedenie zdvojené kvôli dvojkoľajke? Ako do toho všetkého je zakomponované vedenie Loconet (opäť miestny rozvod a priebežný)? Vopred Vám veľmi pekne ďakujem za poradenie.

S pozdravom

Juraj
JuTi
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 08 led, 2021 11:12 pm

Re: Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci

Příspěvekod zdeno » ned 10 říj, 2021 7:05 am

myslim si, ze by bylo nejlepsi napisat odkud si a nech se ti ozve nekdo blizko na osobni setkani.
Jinak na Railnet.sk je dost clanku o modulovke.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci

Příspěvekod HonzaM » ned 10 říj, 2021 7:40 am

Mám za sebou stavbu třech modulů stanic (jedné dvoukolejné a dvou jednokolejných). třech čistě traťových modulů (dva z toho jsou dvojkolejné) podle norem FREMO, účastnil jsem se na mezinárodních setkáních pořádaných FREMO. Mohu tedy vycházet z vlastních zkušeností.
Podstatné je, že kolejové napájení (X1) musí být galvanicky oddělené od ovládání stanice, k traťovému modulu tedy nevede vůbec žádné vlastní napájení, kolejové napájení může být přivedeno že sousedního modulu. Rozvod X3 z vlastním modulem vůbec nesouvisí, slouží jen ovládání jízdy vlaků z centrálního rozvodu LocoNetu.
Pokud jde o elektroniku stanice, tedy ovládání výhybek, návěstidel a detekce obsazení, to je čistě lokální a se zbytkem modulového kolejiště nijak nesouvisí. U detekce obsazení je nutné galvanické oddělení elektroniky stanice od kolejového napájení. Pokud budeš modul používat doma, jednoduše si do kolejí přivedeš místo napájení z centrálního rozvodu X1 napájení z kolejového výstupu centrály.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci

Příspěvekod JuTi » ned 10 říj, 2021 9:04 am

HonzaM píše:Mám za sebou stavbu třech modulů stanic (jedné dvoukolejné a dvou jednokolejných). třech čistě traťových modulů (dva z toho jsou dvojkolejné) podle norem FREMO, účastnil jsem se na mezinárodních setkáních pořádaných FREMO. Mohu tedy vycházet z vlastních zkušeností.
Podstatné je, že kolejové napájení (X1) musí být galvanicky oddělené od ovládání stanice, k traťovému modulu tedy nevede vůbec žádné vlastní napájení, kolejové napájení může být přivedeno že sousedního modulu. Rozvod X3 z vlastním modulem vůbec nesouvisí, slouží jen ovládání jízdy vlaků z centrálního rozvodu LocoNetu.
Pokud jde o elektroniku stanice, tedy ovládání výhybek, návěstidel a detekce obsazení, to je čistě lokální a se zbytkem modulového kolejiště nijak nesouvisí. U detekce obsazení je nutné galvanické oddělení elektroniky stanice od kolejového napájení. Pokud budeš modul používat doma, jednoduše si do kolejí přivedeš místo napájení z centrálního rozvodu X1 napájení z kolejového výstupu centrály.


Výborne. ale mám niekoľko otázok:
1. V zásade píšete len o rozhraniach X1 a X3, takže rozhranie X2 nespomínate len preto, že nemá z hľadiska sieťovania na stretnutiach význam?
2. X1 - ako presne galvanicky oddelené? Čiže kabeláž s rozhraním X1 je čisto priebežné vedenie, ktoré sa na každej strane zapája do ďalšieho modulu a s konkrétnym modulom nemá nič spoločné? Nemajú sa z toho priebežného napájacieho vedenia napájať priamo aj koľaje? Ako napríklad podľa týchto schém: http://blog.zababov.eu/2007/02/elektric ... odulu.html https://drive.google.com/file/d/1w39fZi ... p_jZg/view
3. Je teda možné pri plánovaní kabeláže vychádzať napríklad aj z tejto schémy? https://www.masinky.info/wp-content/upl ... n.svg_.png Práve pri tejto schéme (obrázok vpravo) je možné si takto predstaviť modul zapojený v domácich podmienkach? Napájanie koľajníc (X1) buď cez priebežné vedenie (na stretnutí) alebo koncové káble (X1) napojené v domácich podmienkach priamo na centrálu, individuálne napájanie príslušenstva z lokálnej centrály - napr. detektor obsadenia úseku, návestidlá, prestavníky výhybiek (X2)? Akurát neviem zatiaľ, ako do toho celého je zakomponovaný rozvod s rozhraním X3. Voľajaká komplexná schéma by sa mi zišla.

S pozdravom

Juraj
JuTi
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 08 led, 2021 11:12 pm

Re: Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 10 říj, 2021 3:00 pm

1. Pošli odkaz na ta rozhraní o kterých mluvíš - X1, X2 a X3
Je důležité abych to pochopil ;-)

2. Modul je zapojen tak jak je to v tomto odkazu: https://drive.google.com/file/d/1w39fZi ... p_jZg/view
Pak může být používán na setkání.

Zde jak vidíš žádná X rozhraní nejsou.

3. Jiná situace nastává když si ho chceš provozovat i doma - tam musíš DCC zapojit do vlastní centrály (nebo boosteru).
Rozvod pro ovladače LOCONET pak použiješ pro ovladače - můžeš použít i pro jiné sběrnice pokud ta používá stejné rozhraní RJ.
Jednoduše doma spíš obrázek vlevo!
Na druhou stranu doma si to přeci můžeš zapojit jak chceš jen pokud modul povezeš na setkání musí splňovat to co je v bodě 2.
Takže můžeš použít i ten vpravo pokud máš stanici.
Pochopitelně na setkání bude Tvoje centrála pro stanici zapojena jen na ovládání stanice a nesmí být galvanicky propojena s DCC rozvodem a ani s rozvodem Loconetu.
To znamená, že budeš muset pro detekci obsazení úseků splnit tuto podmínku třeba proudovým transformátorem.


Nehledej v tom žádnou vědu.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci

Příspěvekod JuTi » ned 10 říj, 2021 4:04 pm

Zdenek Valter píše:1. Pošli odkaz na ta rozhraní o kterých mluvíš - X1, X2 a X3
Je důležité abych to pochopil ;-)

2. Modul je zapojen tak jak je to v tomto odkazu: https://drive.google.com/file/d/1w39fZi ... p_jZg/view
Pak může být používán na setkání.

Zde jak vidíš žádná X rozhraní nejsou.

3. Jiná situace nastává když si ho chceš provozovat i doma - tam musíš DCC zapojit do vlastní centrály (nebo boosteru).
Rozvod pro ovladače LOCONET pak použiješ pro ovladače - můžeš použít i pro jiné sběrnice pokud ta používá stejné rozhraní RJ.
Jednoduše doma spíš obrázek vlevo!
Na druhou stranu doma si to přeci můžeš zapojit jak chceš jen pokud modul povezeš na setkání musí splňovat to co je v bodě 2.
Takže můžeš použít i ten vpravo pokud máš stanici.
Pochopitelně na setkání bude Tvoje centrála pro stanici zapojena jen na ovládání stanice a nesmí být galvanicky propojena s DCC rozvodem a ani s rozvodem Loconetu.
To znamená, že budeš muset pro detekci obsazení úseků splnit tuto podmínku třeba proudovým transformátorem.


Nehledej v tom žádnou vědu.


Takže takto:
1. https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2008030010
2. Z toho mi ale nie je úplne jasné, ako to má byť. Mám priebežné vedenie, vyriešenú polaritu s konektormi na koncoch modulu, v poriadku. Z toho priebežného vedenia sa odpájajú vetvy do koľajníc podľa počtu napájaných úsekov? Ak mám dvojkoľajný modul, mám dve priebežné napájacie vedenia dve a tak isto aj vedenia pre Loconet dve?

Ide o priebežný modul, dvojkoľajná trať, v jednom smere je oddielové návestidlo - autoblok. Hlavné elektro DCC komponenty, ktoré využijem sú: PIKO SmartBox, ESU 50097 L.net Converter, DR4088LN-CS (2R) 16 channels S88N feedback module with LocoNet - detektor obsadenia trate, H0360 oddielové návestidlo – autoblok ( Ž,Z,Č ) - TYP-S, ARD-SCOM-TC-12V - DCC dekodér pre návestidlá.

3. Áno, ide o prípad, kedy chcem mať obe alternatívy k dispozícii - prevádzka doma aj na stretnutiach. Pre to mi veľmi záleží na tom, aby to malo všetky relevantné možnosti napojenia (teda riadne priebežné napájacie vedenie a vedenie pre Loconet). Zatiaľ som nenašiel žiadnu komplexnú schému, ako to riešiť. Budem asi musieť počkať na nejakú príležitosť si pozrieť nejaké riešenia niekde osobne.

S pozdravom

Juraj
JuTi
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 08 led, 2021 11:12 pm

Re: Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 10 říj, 2021 6:37 pm

JuTi píše:
Zdenek Valter píše:1. Pošli odkaz na ta rozhraní o kterých mluvíš - X1, X2 a X3
Je důležité abych to pochopil ;-)
.........
Nehledej v tom žádnou vědu.


Takže takto:
1. https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2008030010


Jo díky za odkaz pochopil jsem

JuTi píše:2. Z toho mi ale nie je úplne jasné, ako to má byť. Mám priebežné vedenie, vyriešenú polaritu s konektormi na koncoch modulu, v poriadku.
Z toho priebežného vedenia sa odpájajú vetvy do koľajníc podľa počtu napájaných úsekov?


Ano

JuTi píše: Ak mám dvojkoľajný modul, mám dve priebežné napájacie vedenia dve a tak isto aj vedenia pre Loconet dve?


No pro DCC rozvod trakce pro dvojkolejnou trať je možné mít dvě vedení na širé trati, nicméně ve stanici to bude podle počtu napájených úseků boostery.

Více vedení na průběžném úseku je nesmysl zdvojovat Loconet - stejně máš jednu centrálu a tudíž jednu sběrnici ovladačů

JuTi píše:Ide o priebežný modul, dvojkoľajná trať, v jednom smere je oddielové návestidlo - autoblok. Hlavné elektro DCC komponenty, ktoré využijem sú: PIKO SmartBox, ESU 50097 L.net Converter, DR4088LN-CS (2R) 16 channels S88N feedback module with LocoNet - detektor obsadenia trate, H0360 oddielové návestidlo – autoblok ( Ž,Z,Č ) - TYP-S, ARD-SCOM-TC-12V - DCC dekodér pre návestidlá.


Je docela jedno jaké komponenty použiješ pro lokální ovládání modulu (Výhybky návěstidla detekci) ale je nutné je oddělit od DCC rozvodu modulu pro trakci.
Musíš pro ně použít další rozvody jak pro DCC tak pro signalizační sběrnice. Detekci úseků mít taky galvanicky oddělěnou.


JuTi píše:3. Áno, ide o prípad, kedy chcem mať obe alternatívy k dispozícii - prevádzka doma aj na stretnutiach. Pre to mi veľmi záleží na tom, aby to malo všetky relevantné možnosti napojenia (teda riadne priebežné napájacie vedenie a vedenie pre Loconet). Zatiaľ som nenašiel žiadnu komplexnú schému, ako to riešiť. Budem asi musieť počkať na nejakú príležitosť si pozrieť nejaké riešenia niekde osobne.

S pozdravom

Juraj


Juro obávám se, že nemusíš narazit na někoho kdo řešli podobný případ Tvému zadání, nicméně pokud má někdo v Tvé blízkosti modul s DCC pro ovládáním stanice včetně detekce obsazení mohlo by být pro Tebe inspirací.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Schematické zapojenie modulu podľa noriem FREMO v rámci

Příspěvekod alexander » pon 11 říj, 2021 12:26 pm

Juraj, je to ľahké, žiadnu vedu za tým nehľadaj.
Rozvod X1: trakčné DCC, zabudované v module na koncoch s banánom a zdierkou, pripojené na koľaje. Prepojujú sa jednotlivé moduly.
Rozvod X2: nikde sa nespomína, pretože je to rozvod na ovládanie príslušenstva (výhybky, lampy, staničné lampy atď), zabudovaný v module a je to výlučne na autorovi čo a ako má zapojené.
Rozvod X3: rozvod LocoNetu, ktorý slúži na pripojenie ovládačov pre jazdu, boostre a NIE JE zabudovaný v module, naťahuje sa podľa potreby.

Ďalej k tvojmu problému.... Asi nikde nenájdeš konkrétne zapojenie modulov s autoblokom, pretože v modulovke sa jednoducho na autoblok nejazdí. Aspoň v našich končinách a blízkom okolí určite nie. Na modulových stretnutiach sa jazdí podľa k tomu prispôsobenému železničného prepisu D3. Teda žiadna automatika, úseky, autobloky... ale telefón a ponúkanie a odhlasovanie vlakov a jazda v medzi staničných úsekoch.
A na záver niečo k dvojkoľajke na moduloch. Takých modulov je u nás naozaj minimum (tuším až jeden klub) a na stretnutiach ich veľmi neuvidíš....
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků