smyčka jako součást SN

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Miloš_P » čtv 09 pro, 2021 3:47 pm

Ano lokomotivám je to jedno.
Pro případnou inspiraci přidávám odkaz na svoje řešení, které je taky s relátkem za pár kaček.
http://masinky2003.wz.cz/vratna_smycka_DCC_ANALOG.html

Tady popsán princip smyčky s relátkem (na konci článku...).
http://masinky2003.wz.cz/vratna_smycka_schema.html
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod StandaR » čtv 09 pro, 2021 3:56 pm

Díky za bleskové odpovědi, snažil jsem se do teď studovat jen hotové produkty abych v tom měl konečně jasno než se začnu pitvat s vlastním řešením, zejmena Z21 Multiloop. Pokud chápu zapojení správně, zařízení si na dvou Senzor kolejích zjistí podle přijižděniciho podvozku pól a následně ho nastaví na zbytku smyčky, a při výjezdu opět na senzorové porovná s příjezdovou kolejí a následně přehodí? Na nějakou dobu mě zamotal výraz Senzor track, tak jsem hledal jak blázen jaké senzory tam dávají :oops:
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Miloš_P » čtv 09 pro, 2021 4:17 pm

Senzor pouze detekuje přítomnost vlaku, nikoliv polaritu a přestavuje výhybku na vjezd/výjezd ze smyčky. Polarita ve smyčce se nastavuje pomocí relé podle postavení výhybky. Tu detekci můžeš klidně vynechat a výhybku ovládat ručně.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod StandaR » čtv 09 pro, 2021 4:22 pm

Pardon, nevložil jsem odkaz na to schema, na něm totiž Roco nic nezmiňuje

Edit: Tak už jsem to pobral z toho návodu, detekuje si to samo v těch izolovaných sekcích
Přílohy
smyčka.PNG
smyčka.PNG (71.7 KiB) Zobrazeno 4273 krát
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod TheJaro » úte 04 dub, 2023 11:55 am

Zdravím Vás

Prosím vás chalani,čo sa týka vratnej slučky do SN,spodnú časť rozdelit na 2x odstavné kolaje,prvá by bola v slučke 3 kolaje, druhá časť mimo slučky 4 kolaje. Mám len digitalizované lokomotívy a vozne Y spojené vodivým spriahlom a dekoder na slučku LENZ LK200 ( žiadne relátka ani optočidla ) a používať RocRail,nevadí keď budú odstavené lokomotívy v prvej časti slučky a ďalšia lokomotíva pri prejazde zmení polaritu? vjazd bude len z jednej strany.

Nikdy som nepoužil slučku ani som sa s ňou nestretol tak sa vopred pýtam,radšej by som to upravil pred tým než zafixujem kolaje.
PS - Odkazy som čítal :lol:
Přílohy
Vánoční sen skrytá DF 1..jpg
TT-čkár ako repa :),IV-VI ZSR/ZSSKCARGO,začiatky z DCC,Z21 Čierna+MM+RocRail+mobil
Pomaly sa učím..
Uživatelský avatar
TheJaro
 
Příspěvky: 196
Registrován: čtv 14 říj, 2010 8:43 pm
Bydliště: Slovensko - Trenčín

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod fulda » úte 04 dub, 2023 12:36 pm

TheJaro píše:...dekoder na slučku LENZ LK200 ( žiadne relátka ani optočidla )...

... PS - Odkazy som čítal :lol:

Pokud ti mohu poradit, přečti si toho o LK200 trochu víc. A pak se podívej, jak tu smyčku udělat bez zkratového modulu. To pro tebe bude mnohem praktičtější, levnější a méně poruchové.
... Myslím tedy metodu bez žádného zázračného modulu pro pána se slevou za poloviny vejplaty. Většinou tu David kreslí taková hezká schémata.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod D » úte 04 dub, 2023 2:44 pm

TheJaro:
Jaké používáš přestavníky? Jestli je to MTB MP-5, želva nebo nějaký podobný se dvěma přepínacími kontakty, tak ti můžu navrhnout jednodušší zapojení smyčky bez relátek, optočidel, LENZ LK200 a podobných složitostí.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod TheJaro » úte 04 dub, 2023 6:58 pm

Ahojte,prestavníky mám servo plus modul od dccdoma. Lenz mám kúpeny ale je možnosť ich nepoužiť pokial - D - by bolo lepsie tvoje riešenie :)
TT-čkár ako repa :),IV-VI ZSR/ZSSKCARGO,začiatky z DCC,Z21 Čierna+MM+RocRail+mobil
Pomaly sa učím..
Uživatelský avatar
TheJaro
 
Příspěvky: 196
Registrován: čtv 14 říj, 2010 8:43 pm
Bydliště: Slovensko - Trenčín

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod D » úte 04 dub, 2023 10:20 pm

TheJaro:
Elektronický modul vratné smyčky přepínající polaritu na základě detekce zkratu bývá určen pouze pro jednu kolej s jedním vlakem. Nehodí se na smyčky, ve kterých jsou odstavné koleje pro více souprav. Neblahé zkušenosti s podobným modulem jsem popsal v článku o rekonstrukci smyčky Zaječí.

Zkušenosti přímo s Lenz LK200 nemám, třeba může být lepší (píšou zatížitelnost 5 A, spínání při 100 mA), takže pokud se svého elektronického modulu Lenz nechceš vzdát, tak řezej v místech, které jsi označil. Třeba nakonec fungovat bude. A jestli ne, pak už budeš vědět, že pro zvýšení spolehlivosti do úseku s modulem máš pouštět jen jeden vlak. Nebo použít zapojení popsané dále.

----

Vratná smyčka
řízená přestavníkem

Když vjezd do pravé a levé části smyčky rozděluje jediná výhybka, můžeš přepínání polarity navázat na její polohu. K servu připojíš dvojitý přepínač (nebo dva samostatné), který je servem v jedné z koncových poloh sepnut a tím přehodí polaritu v celé smyčce. Vnitřní kolejnice smyčky se nikde přerušovat nemusí, ani u srdcovky. Vnější kolejnice se přeřízne nebo jinak nevodivě oddělí v blízkosti srdcovky. (V zapojení není využit žádný elektronický modul vratné smyčky.)

Obrázek

Někde jsem zahlédl u serva užití mikrospínačů s páčkou, nebo kolega si dělal držák serva i s posuvným přepínačem.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Zlámalík » stř 05 dub, 2023 9:44 am

DCCdoma má serva od pana Němečka, kde už dva mikrospínače jsou.
Jen pozor, nespínají současně, ale až v koncové poloze. Což nevadí, jen během přestavování výhybky budou mít obě kolejnice stejnou polaritu.
Kdyby to vadilo, dá se to řešit umístěním obou spínačů na jednu stranu na sebe a pevným propojením jejich páček nalepenou či nalisovanou kovovou destičkou.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod D » stř 05 dub, 2023 10:26 am

Zlámalík:
Děkuji za doplnění. V tom případě trpí zmíněná serva stejným neduhem, jako přestavník MTB MP5. Je třeba při zapojení dbát na to, aby přepínací kontakty obou přepínačů byly výstupem, jak je ve schématu.

Nestejná rychlost přepnutí v takovém případě způsobí na výstupu krátkodobou přítomnost stejné polarity v obou kolejnicích, což tolik nevadí. Pro vlaky se tento stav jeví jako mžikové odpojení napájení. V opačném zapojení přepínačů dojde při postupném přepnutí ke krátkému spojení vstupů J a K, takže ke zkratu.

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod sidlo » stř 05 dub, 2023 11:14 am

Po několikáté se opakuji. Řezat obě větve smyčky hned za první výhybkou. Potom nehrozí, že zůstane stát lokomotiva nebo vagon na rozhraní přepólovaných úseků. Dvoupolové relé se přepíná současně s první výhybkou. U relé je zaručena velmi krátká doba přepnutí a nehrozí nesynchronizace jako u řešení pomocí kontaktů MP5. Prověřeno mnoha hodinami provozu. Vysoce spolehlivé.
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=7&t=13476&start=15#p302158
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod fulda » stř 05 dub, 2023 2:52 pm

sidlo píše:Po několikáté se opakuji. Řezat obě větve smyčky hned za první výhybkou.
Oni se u bublinové smyčky řežou obě koleje? Asi něco dělám špatně, když řežu jen ty venkovní žejo? Ty vnitřní se mi přepínají se srdcovkou, tak s nimi nic nedělám.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod TheJaro » stř 05 dub, 2023 6:01 pm

Panove, nečakane som musel odísť mimo Sk takže najskôr dám vedieť po 15 apríli
TT-čkár ako repa :),IV-VI ZSR/ZSSKCARGO,začiatky z DCC,Z21 Čierna+MM+RocRail+mobil
Pomaly sa učím..
Uživatelský avatar
TheJaro
 
Příspěvky: 196
Registrován: čtv 14 říj, 2010 8:43 pm
Bydliště: Slovensko - Trenčín

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod sidlo » stř 05 dub, 2023 8:03 pm

fulda píše:Oni se u bublinové smyčky řežou obě koleje? Asi něco dělám špatně, když řežu jen ty venkovní žejo? Ty vnitřní se mi přepínají se srdcovkou, tak s nimi nic nedělám.

Varuji modeláře aby se bezmyšlenkovitě řídili "chytrými" radami z internetu.

Existují výhybky různých výrobců a různých typů. To že výhybka při pohledu zhora vypadá, že má odizolovanou srdcovku od srdcovkové kolejnice
Obrázek

nic neznamená a je potřeba výhybku otočit a podívat se na ní zespodu
Obrázek

Pokud má výhybka elektricky propojené opornice a srdcovkové kolejnice (to jsou ty dvě vodivé spojky v pravé části obrázku), tak fuldova rada je špatná. Řezat (nebo vkládat izolační spojky) pouze opornicové kolejnice (vnější kolejnice smyčky) a ponechat nepřerušené srdcovkové kolejnice (vnitřní kolejnice smyčky) znamená udělat zkrat ve smyčce.

Takže zvláště modeláři, kteří nejsou s elektrikou moc kamarádi, pozor na "chytré" rady. Můžete si zadělat na problémy, které se vám budou špatně odstraňovat.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků