smyčka jako součást SN

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod fulda » čtv 06 dub, 2023 7:48 am

sidlo píše:Varuji modeláře aby se bezmyšlenkovitě řídili "chytrými" radami z internetu.
Tak to rozhodopádně.

sidlo píše:Pokud má výhybka elektricky propojené opornice a srdcovkové kolejnice (to jsou ty dvě vodivé spojky v pravé části obrázku), tak fuldova rada je špatná. Řezat (nebo vkládat izolační spojky) pouze opornicové kolejnice (vnější kolejnice smyčky) a ponechat nepřerušené srdcovkové kolejnice (vnitřní kolejnice smyčky) znamená udělat zkrat ve smyčce.
No jak říkám, já tomu nerozumím, jsem prostý zabíječ much a asi to mnoho let dělám špatně. ale ještě jsem nenarazil na případ, kdy by u bublinové smyčky byla v srdcovce jiná polarita, než v kolejnicích k ní připojených. Ale je možné, že takové situace existují. Pokud si nasázím do kolejiště padesát přepínačů přes sebe, tak se mohou dít všeliaké volačosy. U nás, co máme kolejnice tak jak je popisuje D na obrázku v TOMTO postu, tak máme prostě zelenou kolejnici až do srdcovky a nemáme důvod k žádným velkým kouzlům. Ale kdo chce řezat, tak ať si řeže, to je jasné.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Miloš_P » čtv 06 dub, 2023 8:17 am

Já mám např. na vjezdu do smyčky výhybku ROCO s izolovanou srdcovkou a kolejnice za ní jsou napájeny tak, jak popisuje Sidlo, takže tvoje řešení by moc nefungovalo a myslím, že ROCO není jediný výrobce, který to má takto zapojené a to i u výhybek s vodivou srdcovkou. Samozřejmě souhlasím, že zbytečné řezání nedává smysl.

TheJaro:
Pokud jde o přepínání polarity smyčky, tak mně pořád vychází jako nejjednodušší, nejlevnější a nejspolehlivější relátko, které přepíná polaritu v závislosti na postavení vjezdové výhybky do smyčky. To je můj subjektivní a zaujatý názor 8) .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod fulda » pát 07 dub, 2023 9:45 am

Miloš_P píše:Já mám např. na vjezdu do smyčky výhybku ROCO s izolovanou srdcovkou ...

A-ha, tak to neznám. Já analog nedělám. Myslel jsem, že se bavíme o digitálu, tam se používají vodivé srdcovky. Zapojené třeba TAKTO, nebo podobně. Tak to se potom omlouvám za omyl.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Miloš_P » pát 07 dub, 2023 10:05 am

Mluvím o digitálu (před 5 lety jsem už taky digitalizoval trakci :D ). Princip řešení smyčky je v analogu i digitálu stejný, vždy je potřeba přerušovat obě kolejnice a řešit změnu polarity ve smyčce, s vodivými nebo izolovanými srdcovkami to přece nijak nesouvisí.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod fulda » pát 07 dub, 2023 1:23 pm

Miloš_P píše:Mluvím o digitálu (před 5 lety jsem už taky digitalizoval trakci :D ). Princip řešení smyčky je v analogu i digitálu stejný, vždy je potřeba přerušovat obě kolejnice a řešit změnu polarity ve smyčce, s vodivými nebo izolovanými srdcovkami to přece nijak nesouvisí.

Přesně jak říkáš. V digitálu a při použití výhybek vhodných pro digitál se u bublinové smyčky přerušují obě vnější kolejnice. Vnitřní kolejnice se nepřerušují, protože v nich je polarita vždy stejná jako v srdcovce. Takže pokud je správně udělané přepínání polarity v srdcovce, pak se už na vnitřní kolejnici nic neřeší. Nebo tedy naopak, signál z vnitřní kolejnice se použije přímo pro srdcovku. Je to jen otázka názvosloví. Každopádně se nemohou kombinovat dvoje přepínače.

V analogu to bude vlastně stejné, ale jen v případě, že výhybky přehazuji a né řežu.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod HonzaM » pát 07 dub, 2023 8:55 pm

fulda píše:
Miloš_P píše:Mluvím o digitálu (před 5 lety jsem už taky digitalizoval trakci :D ). Princip řešení smyčky je v analogu i digitálu stejný, vždy je potřeba přerušovat obě kolejnice a řešit změnu polarity ve smyčce, s vodivými nebo izolovanými srdcovkami to přece nijak nesouvisí.

Přesně jak říkáš. V digitálu a při použití výhybek vhodných pro digitál se u bublinové smyčky přerušují obě vnější kolejnice. Vnitřní kolejnice se nepřerušují, protože v nich je polarita vždy stejná jako v srdcovce. Takže pokud je správně udělané přepínání polarity v srdcovce, pak se už na vnitřní kolejnici nic neřeší. Nebo tedy naopak, signál z vnitřní kolejnice se použije přímo pro srdcovku. Je to jen otázka názvosloví. Každopádně se nemohou kombinovat dvoje přepínače.

V analogu to bude vlastně stejné, ale jen v případě, že výhybky přehazuji a né řežu.

Ty zřejmě přepokládáš výhybku konstruovanou jako PECO v provedení E, kde je srdcovka spojena s navazujícími kolejemi až po spojení s navazující kolejí, zatímco u provedení U (což jsou výhybky TT, u N jen u výhybek střední délky, jak je to u H0 nevím) srdcovka s těmi kolejemi spojená není a ty jsou propojeny přímo na J K, se srdcovkou spojeny nejsou. Pak musíš u smyčky přerušit obě koleje izolačními spojkami nebo řezáním.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Miloš_P » pát 07 dub, 2023 9:44 pm

Pokud má někdo výhybky v provedení, které uvádí Fulda, stačí řezat vnější kolejnici, pokud má typ, který uvádí Sidlo (mám taky), tak musí řezat obě kolejnice. Víc na tom asi nevymyslíme 8) .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Zlámalík » ned 09 dub, 2023 7:51 pm

Fuldo, sorry, nebuď marnej a neseď si na vedení. Prostě uznej, že existují i výhybky, které mají z výroby kousky kolejnic za srdcovkou spojené s opornicemi (tedy s vnějšími kolejnicemi), jak ti píše sidlo.
Takže tady je buď nutno řezat, nebo ty spojovací plíšky vycvaknout. S digitálem nebo analogem to přece nesouvisí.

Edit: MilošP už to shrnul, nevšiml jsem si dřív.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod fulda » pon 10 dub, 2023 7:43 am

Zlámalík píše:Fuldo, sorry, nebuď marnej a neseď si na vedení. Prostě uznej, že existují i výhybky, které mají z výroby kousky kolejnic za srdcovkou spojené s opornicemi (tedy s vnějšími kolejnicemi), jak ti píše sidlo.
Takže tady je buď nutno řezat, nebo ty spojovací plíšky vycvaknout. S digitálem nebo analogem to přece nesouvisí.

Edit: MilošP už to shrnul, nevšiml jsem si dřív.

To, že existují vím, třeba BTTB takové dělalo. Na spodní straně jsou dva propojovací plechy, které se prostě vyndají.
Nebo Fleischmann Piccolo, tam jsou na to takové "drátky", které jsou dokonce nahoře, aby bylo snazší je vyndat i po zastavění.

Jen jsem netušil, že existuje výrobek, který nemá ty propojky vyndatelné a že někdo raději řeže kolejnice, než by rozpojil propojku.
Jak říkám, je mi to jedno, zůstanu u toho, že to nepochopím a dělat to nebudu. Podle mého názoru je to ohybák na rovnák a pravděpodobně také důsledek toho, že si nikdo nepřečetl návod.

A popravdě mnohem víc mne překvapuje, že si někdo do digitálního kolejiště namastí výhybky s izolovanou srdcovkou, zejména, když se tu na mnoha místech píše o tom, jak je dobré položit kolejivo pořádně, protože se k tomu špatně vrací. Ale to už je úplně jiné téma a suše na to konstatuji - každý svého štěstí strojvůdcem.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Sandy » pon 10 dub, 2023 11:45 am

Hele, Jindro, znáš to:
"Žádnej učenej z nebe nespad, ale blbce jakoby shazovali..." :roll:
Když na záčátku nepřemýšlíš, tak uděláš věci, nad kterými se později kácíš na záda. O to více, když si nejseš jistej v kramflekách.
Já bych se nikomu neposmíval.

Před lety jsem si při stavbě "cvičného" kolejiště chtěl ověřit, že protioblouk R380 bez mezikusu v přímé je blbost. A fakt, že jo... :oops:
A teď nevím, jak z toho.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: smyčka jako součást SN

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 10 dub, 2023 10:45 pm

Po zkušenostech s přepínáním polarity na točně viz vlákno: viewtopic.php?f=6&t=13735
POtvrzuji a doporučuji vhodnost přepínání polartity ve vratné smyčce podle polohy výhybky pomocí rychlho relé přepínací čas cca 6 ms
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků