Stránka 1 z 1

Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 11:10 am
od misochyla
Zdravim, mam vyhybku Tillig 83420 kablami prepojenu tak, ze srdcovka je napajkovana aj na obidva jazycky a spolu su prepinane prestavnikom. Niektore lokomotivy nou nevedia prejst a sposobia skrat. Dedukujem, ze to moze byt sirkou kolesa lokomotivy, ktore prepoji medzi sebou jazycky? Co ine moze skrat sposobovat? A hlavne, co sa s tym da robit?
Mne napada uz jedine nejak "nevyuzivany" jazycek elektronicky odpojit od napajania, ale to bude asi riesenie "naookolo blizsie", predpokladam, ze som len niekde urobil zaciatocniku chybu.
Vopred dakujem pekne za napady.
Kolajisko je ovladane cez DCC++.

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 11:15 am
od sidlo
Buď máš vypozorováno, že se zkrat vyskytuje nejčastěji u jazyků, nebo se také může vyskytovat v blízkosti srdcovky u křídlových kolejnic. Kde je to častěji?

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 11:22 am
od misochyla
Vyzera to, ze skrat je pri jazykoch. http://download.macmike.sk/tillig.jpg Na fotke je priamy smer, ale realne sa mi skrat stava v odbocenom smere - cize nie presne tak, ako je na fotke.

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 11:37 am
od sidlo
Zabývají se tím normy
NEM 110 Rozměry kolejí a výhybek https://morop.eu/images/NEM_register/NEM_E/nem110_en_2009_20111116.pdf
NEM 310 Dvojkolí https://morop.eu/images/NEM_register/NEM_E/nem310_en_2009_20111116.pdf
Jde o to, aby rozměr K (10,8 - 11,0) byl větší než E (10,7). V mezním povoleném stavu je tam mezera pouze 0,1 mm. Pokud jazyky výhybky nebo rozkolí dvojkolí není podle normy, tak dojde je zkratu.

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 11:43 am
od misochyla
Super, dakujem pekne za info. Ako sa tam da dosiahnut bezpecna medzera? Len mechanickym doladenim vyhybky? (Predpokladam, ze lokomotiva bude OK, kedze je to priamo od vyrobcu). Alebo na to je nejaka ina finta?
Napadla mi este moznost elektronicky odpojit volny jazycek - take nieco sa robi alebo je to zbytocne/nefunkcne?
Vopred dakujem

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 11:53 am
od sidlo
Dívám se na fotografii a místo zkratu. Možná vy stačilo v kritickém místě více zbrousit (0,1 - 0,2 mm) vnější stranu kolejnice jazyka. Nebo je příliš zbroušený druhý jazyk, který při dotažení k opornici způsobí příliš veliký rozchod.

Obrázek

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 12:08 pm
od Pavel-HP
Přepínal bych pouze srdcovku a jazyky propojil s příslušnou opornicí. Vyzkoušeno mnoholetým provozem.

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 3:47 pm
od busta
Zásadná chyba je, že si napojil srdcovku a jazyky spoločne. Srdcovku napájaj samostatne a z nej prepínaj napájanie na každý jazyk zvlášť, aby odvrátený jazyk nebol pod napätím. Potom ti to nebude skratovať a budeš mať krásne a plynulé jazdenie.

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 4:03 pm
od misochyla
busta píše:Zásadná chyba je, že si napojil srdcovku a jazyky spoločne. Srdcovku napájaj samostatne a z nej prepínaj napájanie na každý jazyk zvlášť, aby odvrátený jazyk nebol pod napätím. Potom ti to nebude skratovať a budeš mať krásne a plynulé jazdenie.

Dakujem velmi pekne za rady. Kedze je to digital, tak viem nejak priamo zo srdcovky prepinat jednotlive jazyky? Ci na to teda treba spravit nejaky elektricky obvod? Pripadne na to existuje nieco, co sa da hotove kupit? Vopred dakujem.
EDIT: Pouzivam tieto prestavniky: https://shop.modelovazeleznica.sk/tillig-86112-motorovy-prestavnik-vyhybiek-tillig-novy-p-1108.html?osCsid=ec02f7a89e25bb04ac0159c29afafd66

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 4:43 pm
od Miloš_P
Pavel-HP píše:Přepínal bych pouze srdcovku a jazyky propojil s příslušnou odpornicí. Vyzkoušeno mnoholetým provozem.

Jak píše Pavel-HP. To je nejjednodušší způsob. Podobný problém se vyskytuje i u stavebnic výhybek Tillig H0. Řešení rychlé, jednoducé a spolehlivé 8) .

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 4:50 pm
od PajaF
Potreboval bys dva prepinace.
Jeden bude prepinat srdcovku, na kraje privedes napeti z kolejnic, stred pujde na srdcovku a na stred druheho prepinace.
Z jeho krajnich vyvodu budes napajet jazyky.

Ale je to zbytecne slozite, udelej to jak ti radil Pavel-HP, prepinej jen srdcovku a kazdy jazyk spoj natvrdo s opornici.

Edit: Milos byl rychlejsi.

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 bře, 2021 5:49 pm
od Pavel-HP
Zapojení podle obr. 6.

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: stř 31 bře, 2021 7:08 pm
od busta
Prepojením trvalo oboch jazykov, len posuniete miesto možného skratu ku srdcovke - tam, kde sú oba jazyky najbližšie.

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: stř 31 bře, 2021 7:22 pm
od Pavel-HP
... a prohodit J K pro napájení srdcovky ... ?

Re: Skrat na vyhybke Tillig 83420 TT

PříspěvekNapsal: čtv 01 dub, 2021 8:24 pm
od Davca
Zdravím,
někde jsem již odkazoval - na více než třiceti výměnách s přestavníky MP1 vyzkoušeno zapojení dle obrázku "B" a zatím bez problémů ...

http://lokopin.wz.cz/kolejivo/vyhybky4_ ... pojeni.htm

Je ale pravda že by řezání jazyků již "zabudované" výměny nebyla žádná sranda. Také se u nás řezalo, ale šlo o výměny EW2 a EW3.
Kolega zkouší zapojení dle obrázku "C" ( kontaktem v přestavníků MP1 ovláda externí relé) a po vychytání much se dílo podle všeho také pofařilo. Jen to drátování a potřeba relé ... .

David