Stará elektrotechnika a současné mašiny

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Stará elektrotechnika a současné mašiny

Příspěvekod Petr Barchánek » pát 25 pro, 2020 9:31 pm

Omlouvám se předem za laický dotaz.
Chtěl bych si s potomky zkusit postavit klasický BTTB elektromechanický autoblok (naposledy jsem ho stavěl v šesté třídě na ZŠ a strašně mě to bavilo) - mírně modifikované zapojení A + D z katalogu 1980
https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=46&kat=1980
https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=47&kat=1980

A teď k tomu dotaz: Trafo FZ1 musí mít pro správnou funkci autobloku propojené kontakty 12V= a 16 V~ (ten malý zelený vodič). Někdo mi ale říkal, že těch střídavých 16 voltů může poškodit tištěné spoje a součástky v DPS moderních mašin. Nerad bych to riskoval, vzhledem k tomu, že nová deska stojí cca pětikilo - a kdoví jestli, bych třeba sehnal nové desky k mašinám, co se už nevyrábí (ROCO). Máte s tím někdo zkušenosti? Díky.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 264
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Stará elektrotechnika a současné mašiny

Příspěvekod Myšpulín » sob 26 pro, 2020 10:41 am

To propojení je pro využití spínacích kolejí. A tady je problém v provedení u různých velikostí. Detailně znám jen H0, kde k sepnutí dojde po kontaktu okolku kola s plíškem kontaktu spínací koleje. Střídavý proud tak vůbec neprochází žádnými částmi lokomotivy, pouze mezi jízdní plochou kola a okolkem. Konstrukce spínacích kolejí u TT a N je myslím trochu jiná a ke spínání dochází mezi sousedními nápravami. Tady tedy prochází spínací proud z jednoho kola na sběrné kontakty a z nich opět na sousední kolo. Teoreticky by ani zde neměl být problém, ale přeci jen při spínání dochází k proudovým rázům a možnému jiskření, které se však tentokráte odehrávají v cestě klasického sběru proudu pro provoz lokomotivy. Dochází tedy k většímu znečištění kontaktů, na což je DCC více náchylné. Pak je tu otázka možného rušení.

Kdysi dávno jsem postavil synovi na hraní ovál s výměnami ovládanými stejným způsobem pomocí spínacích kolejí. Když jsem zakoupil první DCC set, testoval jsem ho právě na tomto kolejišťátku. A úplně jsem na propojku a spínací koleje zapomněl. A za celou dobu, co jsme si na něm s DCC hráli, se mašině vůbec nic nestalo.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Stará elektrotechnika a současné mašiny

Příspěvekod sidlo » sob 26 pro, 2020 11:06 am

Petr Barchánek píše:Někdo mi ale říkal, že těch střídavých 16 voltů může poškodit tištěné spoje a součástky v DPS moderních mašin.


NMRA předpis S-9.1 DCC Electrical Standard https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2020.pdf pro dekodéry N dovoluje až 24 V~, pro H0 dovoluje až 27 V~.

NMRA-max-napeti.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3609
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků