Ovládání vlečkového areálu

Kamarád mne požádal o vyřešení panelu pro ovládání vlečkového areálu, který je součástí jeho modulové stanice. Když mi sdělil že jde o areál se čtyřmi kolejemi a jednou odbočkou, domníval jsem se, že půjde o jednoduchý úkol. Jenže když vyslovil své představy o způsobu ovládání, který se má co nejvíce blížit k reálu, bylo mi jasné, že to nic jednoduchého nebude. Kolejové schema je zřejmé z přiloženého obrázku ovládacího panelu. Požadavky jsou následující:
- bude možné volit cesty tlačítky odkud - kam, zvolenou cestu zobrazují průsvitky v celé délce.
- v souladu s nastavenou cestou se rozsvítí příslušné návěstidlo a jeho indikace na panelu.
- kromě toho lze řadiči individuálně přestavovat jednotlivé výhybky.
Až sem se to zdá celkem jednoduché, ovšem pak jsou zde následující podmínky:
- jestliže je nastavena jakákoli cesta, nesmí být možné přestavovat výhybky řadiči, aby bylo zabezpečeno že nemůže dojít k podhození výhybky.
- jestliže je některá výhybka přestavena manuálně řadičem, musí být blokována volba cesty, s níž by byla výhybka v konfliktu.
- není-li nastavena žádná cesta, musí být možné stiskem tlačítka na dotaz polohy výhybek zobrazit jejich aktuální stav.
- současně s nastavením cesty se musí uzavřít přejezd, jímž vlečka prochází, se závorami, světelným a zvukovým výstražným zařízením.
- ovládací panel se s kolejištěm spojuje kabelem, umožňujícím vhodné umístění s ohledem na konkrétní podobu moduliště.
Obrázek panelu a jeho vnitřního uspořádání je na obrázcích. Podrobný popis včetně videa ukazujícího obsluhu bude v nejbližších dnech na http://www.1ku160.cz
- bude možné volit cesty tlačítky odkud - kam, zvolenou cestu zobrazují průsvitky v celé délce.
- v souladu s nastavenou cestou se rozsvítí příslušné návěstidlo a jeho indikace na panelu.
- kromě toho lze řadiči individuálně přestavovat jednotlivé výhybky.
Až sem se to zdá celkem jednoduché, ovšem pak jsou zde následující podmínky:
- jestliže je nastavena jakákoli cesta, nesmí být možné přestavovat výhybky řadiči, aby bylo zabezpečeno že nemůže dojít k podhození výhybky.
- jestliže je některá výhybka přestavena manuálně řadičem, musí být blokována volba cesty, s níž by byla výhybka v konfliktu.
- není-li nastavena žádná cesta, musí být možné stiskem tlačítka na dotaz polohy výhybek zobrazit jejich aktuální stav.
- současně s nastavením cesty se musí uzavřít přejezd, jímž vlečka prochází, se závorami, světelným a zvukovým výstražným zařízením.
- ovládací panel se s kolejištěm spojuje kabelem, umožňujícím vhodné umístění s ohledem na konkrétní podobu moduliště.
Obrázek panelu a jeho vnitřního uspořádání je na obrázcích. Podrobný popis včetně videa ukazujícího obsluhu bude v nejbližších dnech na http://www.1ku160.cz