Stránka 1 z 2

Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: ned 01 lis, 2020 12:49 pm
od HonzaM
Kamarád mne požádal o vyřešení panelu pro ovládání vlečkového areálu, který je součástí jeho modulové stanice. Když mi sdělil že jde o areál se čtyřmi kolejemi a jednou odbočkou, domníval jsem se, že půjde o jednoduchý úkol. Jenže když vyslovil své představy o způsobu ovládání, který se má co nejvíce blížit k reálu, bylo mi jasné, že to nic jednoduchého nebude. Kolejové schema je zřejmé z přiloženého obrázku ovládacího panelu. Požadavky jsou následující:
- bude možné volit cesty tlačítky odkud - kam, zvolenou cestu zobrazují průsvitky v celé délce.
- v souladu s nastavenou cestou se rozsvítí příslušné návěstidlo a jeho indikace na panelu.
- kromě toho lze řadiči individuálně přestavovat jednotlivé výhybky.
Až sem se to zdá celkem jednoduché, ovšem pak jsou zde následující podmínky:
- jestliže je nastavena jakákoli cesta, nesmí být možné přestavovat výhybky řadiči, aby bylo zabezpečeno že nemůže dojít k podhození výhybky.
- jestliže je některá výhybka přestavena manuálně řadičem, musí být blokována volba cesty, s níž by byla výhybka v konfliktu.
- není-li nastavena žádná cesta, musí být možné stiskem tlačítka na dotaz polohy výhybek zobrazit jejich aktuální stav.
- současně s nastavením cesty se musí uzavřít přejezd, jímž vlečka prochází, se závorami, světelným a zvukovým výstražným zařízením.
- ovládací panel se s kolejištěm spojuje kabelem, umožňujícím vhodné umístění s ohledem na konkrétní podobu moduliště.
Obrázek panelu a jeho vnitřního uspořádání je na obrázcích. Podrobný popis včetně videa ukazujícího obsluhu bude v nejbližších dnech na http://www.1ku160.cz

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: pon 02 lis, 2020 10:22 am
od sidlo
Moc pěkná práce. Potvrzuje to moji tezi, že udělat ovládání stanice tak, aby to bylo skutečně zabezpečovací zařízení, tedy takové které zabrání vykonání nesprávných povelů, je poměrně komplikovaná záležitost.
Palec nahoru.

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: pon 02 lis, 2020 10:28 am
od Trixt
Také se musím připojit k pochvale. Pěkná práce. :)

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: sob 21 lis, 2020 9:00 am
od HonzaM
Práce trochu pokročily, majitel totiž přišel s dalšími požadavky:
Při postavení cesty se musí automaticky uzavřít přejezd, po volbě tlačítky pro volbu cesty se nastaví výhybky tvořící cestu a současně začne uzavírání přejezdu. Nejprve se uvede do činnosti světelná signalizace, následně se po několika sekundách spustí pravá závora, po dalších sekundách levá závora a teprve po jejím dokončeném uzavření se na vjezdové nebo odjezdové koleji aktivuje návěst "posun dovolen". Komplikací pro řešení elektroniky je, že při otevírání je pořadí levé a pravé závory opačné. Tento postup uzavírání přejezdu požadoval majitel stanice s tím, že to musí odpovídat reálu v modelované epoše.
Tenhle vlečkový areál je součástí rozsáhlé modulové stanice, ovládané modelJOP. Jak ale každý, kdo má zkušenost z provozu modulovky, dovede představit, je těžko realizovatelné aby veškerou činnost na vlečce řídil dispečer prostřednictvím PC.

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: sob 21 lis, 2020 9:40 am
od look23
HonzaM píše:Tento postup uzavírání přejezdu požadoval majitel stanice s tím, že to musí odpovídat reálu v modelované epoše.

Majitel má epochu posledních 5 let zpět až do teď?
Protože sekvenční sklápění závor se začalo dělat až po nehodě pendolina s kamionem ve Studénce.

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: sob 21 lis, 2020 11:04 am
od BohousP
look23 píše:
HonzaM píše:Tento postup uzavírání přejezdu požadoval majitel stanice s tím, že to musí odpovídat reálu v modelované epoše.

Majitel má epochu posledních 5 let zpět až do teď?
Protože sekvenční sklápění závor se začalo dělat až po nehodě pendolina s kamionem ve Studénce.

Není to celkem tak. Sekvenční uzavírání závor se vyskytovalo už v 60.letech s prvními PZZ ovládanými elektricky. Jen se na to zapomnělo. Stejně jako na blikající ráhna závor.
https://www.youtube.com/watch?v=VAxD8NiGIsE

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: sob 21 lis, 2020 11:40 am
od Morris Zapp
Přesně tak - sekvenční sklápění je vynález už epochy III; pak ho nejspíš někdo vyhodnotil jako zbytečné a dnes je znovu objevováno.

Mě spíš nesedí, co na takovéhle vlečce chce kdo ovládat z jakoby reléovky: žádné vlakové cesty, které by bylo potřeba zabezpečovat, tam snad nebudou, ne? Jenom posun? Vedoucí posunu po pár minutách práce zjistí, že místní ovládání výměn by bylo mnohem užitečnější.
Jo a bacha na ten přejezd - jestli se otevře po každém rozpadu posunové cesty a při stavění další se bude znova předzvánět, tak za duševní zdraví vedoucího posunu neručím :mrgreen:

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: sob 21 lis, 2020 12:08 pm
od HonzaM
Morris Zapp píše:Přesně tak - sekvenční sklápění je vynález už epochy III; pak ho nejspíš někdo vyhodnotil jako zbytečné a dnes je znovu objevováno.

Jo a bacha na ten přejezd - jestli se otevře po každém rozpadu posunové cesty a při stavění další se bude znova předzvánět, tak za duševní zdraví vedoucího posunu neručím :mrgreen:

Samozřejmě se neotevře při každém rozpadu posunové cesty. A zachování možnosti stavění jednotlivých výměn řadiči při garanci že nemůže dojít k podhození výhybky pod vlakem bylo jednou že základních podmínek. Vedoucí posunu si může vybrat jaká forma ovládání bude lépe vyhovovat aktuální situaci. Proto zde má možnost si kdykoli stiskem tlačítka zobrazit postavení výměn v kolejovém plánu a u řadičů jsou obvyklé indikátory stavu zelená/oranžová. Indikovány jsou reálné polohy výměn pomocí dvou mikrospínačů pro každou výměnu, spřažených z ovládacím táhlem pohybujícím jazyky a instalovaných tak, že příslušný spínač sepne až když se jazyky dotknou kolejnice a je na ovládacím panelu detekován i stav kdy je výměna v procesu přestavování, tedy po dobu kdy není sepnut ani jeden z těčhto mikrospínačů. To je na ovládacím indikováno blikající červenou u příslušného řadiče. Je to extrémní řešení, zaujalo mne to z technického hlediska, na svém domácím kolejišti to takto řešeno mít nebudu.

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: sob 21 lis, 2020 12:28 pm
od Morris Zapp
A jak řešíš tu nemožnost podhození?

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: sob 21 lis, 2020 5:33 pm
od HonzaM
Morris Zapp píše:A jak řešíš tu nemožnost podhození?

Je-li postavená jakákoli cesta, je blokována funkce řadičů, to znamená že ať kterýkoli přestavíš do jakékoli polohy, příslušná výměna se nepřestaví. Pokud Tě to zajímá podrobněji, napiš mi mail, objasním Ti to, nechci tady zatěžovat diskuzi podrobnostmi řešení.

Ovládání předávacího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 22 lis, 2020 10:53 am
od HonzaM
Teprve teď jsem se seznámil s tím co je zde vlastně řešeno, nejde o vlečkový areál a nejde o kusé koleje, ale pokračování manipulačních kolejí stanice Neratovice, jde o předávací místo mezi SŽDC a areálem Spolany, odbočka přes výhybku S5 vede na kolejiště Spolany. Je to dobře patrné na letecké mapě.

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: ned 06 pro, 2020 11:07 am
od HonzaM
Ještě dotaz k tomu přejezdu - kdy má znít zvukový signál? Po celou dobu, od rozblikání světelného signálu "stůj" až po jeho zhasnutí?

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: ned 06 pro, 2020 3:02 pm
od Morris Zapp
Záleží, zda je prostor přejezdu přístupný i jinudy, než skrz závoru (typicky to bývá na přejezdech u zastávek - pěší cesta z nástupiště).

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: ned 06 pro, 2020 8:03 pm
od Raww
Možná se doptám trochu hloupě - ovládací panel a zmiňovaná část moduliště je ovládaná a indikovaná zcela autonomně? Nebo je nějaká další vazba na další systémy okolo?

Re: Ovládání vlečkového areálu

PříspěvekNapsal: ned 06 pro, 2020 10:05 pm
od HonzaM
Raww píše:Možná se doptám trochu hloupě - ovládací panel a zmiňovaná část moduliště je ovládaná a indikovaná zcela autonomně? Nebo je nějaká další vazba na další systémy okolo?

Je to ovládáno a indikováno zcela nezávisle, hlavní část stanice je ovládána ModelJOPem.