Stránka 1 z 1

Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: čtv 29 říj, 2020 3:01 pm
od hopeter
V rámci rozmachu minikolejišť jsem taky jedno začal. Když došlo na kolejivo tak jsem se zamotal do zapojení křížení K2 Tillig TT.
Pokud jsem správně pochopil tak čtyři vnitřní kolejnice jsou spojené na obou stranách do "V" a odizolovány izolačníma spojkama. Ale kudy tam jde proud ? Nenapájený úsek v délce přes 2 cm mě připadá pro krátké mašiny nesjízdný.
Máte s tím někdo zkušenost ?

Mě napadlo řešení dle obrázku. Povysunout jednu z kolejnic na každé straně aby vznikla mezera a dát vodivé spojky. Asi se budou muset povytáhnout i zbylé kolejnice aby nedošlo ke zkratu od kovových koleček.
K2.jpg

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: čtv 29 říj, 2020 4:05 pm
od vojtas
myslím, že řešení je napájet vodiče a přepínat spolu se srdcovkami výhybek do křížení ústících. Jinak budeš vždycky řešit zkraty, zvlášť v DCC.

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: čtv 29 říj, 2020 4:30 pm
od hopeter
No právě na to se ptám - jak to propojit. Mě to pořád někde vychází do zkratu pokud ty "Véčka" nerozdělím. :?
Myslím , že původní záměr výrobce je nechat ty "Véčka" bez napájení a spoléhat , že po dobu přejetí dodává proud druhá náprava co je mimo. V návodu ani nic více není.

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: čtv 29 říj, 2020 4:40 pm
od Myšpulín
A i když ty V-čka rozdělíš, stejně si o tu druhou v jednom směru škrtneš. To bys musel ty křídlové kolejnice posunout a špičku udělat plastovou (tedy to, co je teď, ale v menším). Opravdu je lepší přepínat přestavníkem. Ale ne spojeným s výhybkami, ty klidně můžeš spojit dohromady a přestavovat přímo - do kříže. Tady to bude Zleva-doprava a Zprava-doleva.

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: čtv 29 říj, 2020 4:54 pm
od D
hopeter:
Křižovatka je i součástí kolejové spojky DGV a tam její srdcovky napájeny nejsou.

Možnosti napájení srdcovek křížení jsem popsal v článku Zapojení dvojité kolejové spojky DGV, na tvůj případ se dvěma výhybkami lze uvedená řešení aplikovat také. Ještě článek asi trochu přeformuluji, pro tebe může být vhodná varianta ovládání dvou výhybek zvlášť. Navážeš tedy přestavování srdcovek na první z přestavníků do odbočky a nějakým způsobem zabezpečíš, že se přes druhou výhybku v takovém případě nepojede do odbočky.

(Omluvte prosím neproporční zobrazení obrázků na webu, náprava je na cestě.)

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: čtv 29 říj, 2020 5:54 pm
od hopeter
Davide díky. Už jsem nakopnutý správným směrem. V podstatě se jedná o tři stavy. První obě výhybky rovně = "véčka" bez proudu nebo jakkoliv, druhý levá výhybka do odbočky pravá rovně = pravé "véčko" - a levé + , třetí levá výhybka rovně a pravá do odbočky = pravé "véčko" + a levé - . Čtvrtý stav obě výhybky do odbočky musí být blokován jinak zkrat. A taky srážka vlaků. :wink:
Teď už jen poskládat relátka a mikrospínače. :)

Jo ještě jedna drobnost. Spojení kolejnic vnějších "véček" je pouze náhodné a nelze počítat se spolehlivým spojením. Nutno přívod z obou stran nebo proletovat. Je to hold jen polotovar za čtyři kila. :?

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: čtv 29 říj, 2020 7:39 pm
od Kavka_
Řešil jsem stejný problém (světe div se :)). Obě Véčka jsem vodivě propojil s kolejnicí pokračující směr nádraží/zastávka a napájím je přes vodivou spojku. A díky tomu, že jak správně říkáš, není žádoucí poloha obou výhybek do oblouku, jsem zapojil vždy srdcovku každé z výhybek na protilehlé Véčko. Tím je zajištěna sjízdnost vždy ve směru výměny do oblouku (a netřeba další spínač nad rámec srdcovek obou výhybek)

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: čtv 29 říj, 2020 10:08 pm
od D
Kavka_:
Ano, propojit srdcovky křížení do kříže se srdcovkami výhybek, které nemohou být současně do odbočky, je jednodušší řešení, které jednoznačně doporučuji. Děkuji za inspiraci, až budu mít čas, doplním do článku.

Jen bych zůstal u oddělení srdcovek křížení od pokračujících kolejnic. Propojení totiž fakticky odpojí napájení pro koncovou kolej, na kterou není přestavena výhybka do odbočky. Chápu, že v případě přejíždění jediného vozidla mezi dvěma zastávkami elektrické odpojení druhé zastávky ničemu nevadí, tím méně v analogovém provozu. Ale na hopeterově nádraží může být více vlaků, které by takto nemohly třeba posunovat, pokud by jiný vlak mířil k zastávce v druhé části kolejiště.

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: pát 30 říj, 2020 6:52 am
od Kavka_
D píše:Kavka_:
Jen bych zůstal u oddělení srdcovek křížení od pokračujících kolejnic....

Souhlas, já původně počítal, že kolejnici říznu cca centimetr za křížením, ale pak mi došlo, že v mém případě to nehraje roli a tak bude přerušená až v nádraží/zastávce k zapojení koncového úseku za diodu...

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: pát 30 říj, 2020 9:02 am
od hank
Kavka_ píše:
D píše:Kavka_:
Jen bych zůstal u oddělení srdcovek křížení od pokračujících kolejnic....

Souhlas, já původně počítal, že kolejnici říznu cca centimetr za křížením, ale pak mi došlo, že v mém případě to nehraje roli a tak bude přerušená až v nádraží/zastávce k zapojení koncového úseku za diodu...


Chtělo by se ti prosím nakreslit to a pověsit sem?

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: pát 30 říj, 2020 1:17 pm
od Kavka_
hank píše:Chtělo by se ti prosím nakreslit to a pověsit sem?

No, pokud jde o zapojení srdcovek a kříže, bylo by to nějak takto... neřeším, jak ovládat přestavníky výhybek, zde je jen strana přepínačů u přestavníků (např. MP1):
Přejezd křízě se srdcovkou.jpg

Čtvrtý stav, kde jsou obě výměny do oblouku sám o sobě nic nezkratuje, ale je nesjízdný v jakémkoli směru.

V reálu pak nějak takto:
Přejezd kříže.jpg
Přejezd kříže.jpg (155.69 KiB) Zobrazeno 4010 krát

Na horní části stran křížení jsou vidět izolační spojky, spodní části jsou propojeny vodivě s pokračujícími kolejnicemi...

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: pát 30 říj, 2020 1:41 pm
od hank
Kavka: Děkuji mnohokrát. Takže když si místo přestavníků představím ručně ovládané dvoupólové dvoupolohové posuvné přepínače polarity srdcovek, které zároveň táhlem nebo bowdenem mechanicky přestavují výměny, je to taky použitelné. A hlavně srozumitelné i se znalostí elektrotechniky na úrovni II. stupně základní školy. :mrgreen:

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

PříspěvekNapsal: pát 30 říj, 2020 4:38 pm
od hopeter
IMG_20201030_164756.jpg

Tak nakonec mě to asi vychází takhle. Na obrázku je případ obě výhybky rovně. V případě přestavení výhybek do odbočky změní srdcovky polaritu a může se jet jednou nebo druhou větví. V případě postavení obou výhybek do odbočky zkrat nebude ale kříž nebude sjízdný. Srdcovky výhybek a křižovatky jsou zapojeny výhybka vpravo na levou stranu kříže a výhybka vlevo na pravou stranu kříže. Izolační spojky podle návodu kříže. Přepínání klasicky jedním mikrospínačem na každém přestavníku.
Ještě by se to dalo vylepšit odpojitelným úsekem na každé větvi aby se nedalo vjet na nepostavenou cestu ale to už mě připadá moc složité.
Líbí se mě i řešení pro DCC pomocí modulu smyčky jak popisuje ve svém článku David.
Zatím bude zapojení podle návodu kříže a navíc jen vývody ze srdcovek kříže , možná to přece jen mašiny přejedou i bez proudu. :wink:
Edit: P2 je přepnutý chybně , správně má spínat hnědý vodič z červené koleje.

EDIT : POZOR pokud budou obě výhybky do odbočky tak lokomotiva udělá na kříži zkrat ! Při průjezdu kříže musí být vždy jedna výhybka přímo. Bohužel jsem to zjistil až při jídních zkouškách. :?