Stránka 1 z 4

Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: čtv 13 srp, 2020 11:04 am
od HonzaM
Zejména začátečník si řekne že nepotřebuje vědět zda mu někde stojí vlak, a je tedy zbytečné dělit kolejiště na úseky. Jenže později se ukáže, že by se nějaká detekce hodila. Ono ale nejde jen o oddělení úseku, ale také je potřeba mít do odděleného úseku mít přivedeno napájení. Je tedy dobré si to dobře rozmyslet a oddělené úseky vytvořit. Není potřeba hned osazovat detektory obsazení, stačí zpočátku vyvést všechny oddělené úseky na svorkovnici a propojit je. Potom je jednoduché úsek který chci detekovat že svorkovnice odpojit. K čemu se detekované hodí?
- zjištění že vlak stojí na staniční koleji lze použít třeba pro zamezení vjezdu a tuto kolej, případně zablokovat možnost nastavení cesty na tuto kolej.
- obsazení úseku před přejezdem a za přejezdem lze použít pro automatické spuštění a následně otevření závory (nebo/a) pro zapnutí signalizace
- obsazení úseku lze využít pro postavení návěstidla na stůj po projetí vlaku
- obsazení výhybky nebo zhlaví umožní zablokovat možnost “podhození výhybky”. Stačí v dekodéru nastavit podmínku že nesmí být úsek obsahující výhybku obsazen.
- automatické zastavení vlaku na konci staniční koleje.
- automatické zastavení vlaku, pokud by byla cesta nastavena na obsazenou kolej nebo byly výhybky v cestě v nesprávné poloze (hrozilo by “řiznutí“ výhybky)
To určitě zdaleka není všechno.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: čtv 13 srp, 2020 11:12 am
od belgarat
HonzaM píše:- automatické zastavení vlaku, pokud by byla cesta nastavena na obsazenou kolej nebo byly výhybky v cestě v nesprávné poloze (hrozilo by “řiznutí“ výhybky)

Tohle by mne docela zajimalo ... pokud jizdu ridi software, tak ten si vyhybky v podstate prestavi sam, takze tohle by "nemelo nastat". Pokud se jede na ruku ... jak se zastavi vlak (dopredu neznameho cisla) v useku ? Vsechny takove useky pripojene (odpojitelne) na ABC ... nebo 'natvrdo' odpojit napajeni jakoze stav nouze ?

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: čtv 13 srp, 2020 3:45 pm
od Trixt
belgarat píše:Pokud se jede na ruku ... jak se zastavi vlak (dopredu neznameho cisla) v useku ?

Odpojování napájení by asi nebyl v DCC správný směr. Já si osobně dovedu představit, že do jízdy na ruku zasáhne software jen tehdy, kdyby detekce obsazení byla vybavena dekodéry podporující RailCom a tedy by sw věděl, co vjíždí do úseku, který by předcházel úseku obsazenému. Pak by to mohlo fungovat.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: čtv 13 srp, 2020 5:59 pm
od HonzaM
belgarat píše:
HonzaM píše:- automatické zastavení vlaku, pokud by byla cesta nastavena na obsazenou kolej nebo byly výhybky v cestě v nesprávné poloze (hrozilo by “řiznutí“ výhybky)

Tohle by mne docela zajimalo ... pokud jizdu ridi software, tak ten si vyhybky v podstate prestavi sam, takze tohle by "nemelo nastat". Pokud se jede na ruku ... jak se zastavi vlak (dopredu neznameho cisla) v useku ? Vsechny takove useky pripojene (odpojitelne) na ABC ... nebo 'natvrdo' odpojit napajeni jakoze stav nouze ?

Natvrdo odpojit určitě ne, nefungovala by detekce obsazení. Možné je využití úseků napájených prostřednictvím modulů ABC.
Tohle řešení se dobře uplatní zejména na kolejištích, kde se předpokládá ovládání dětmi. Lze tak vyloučit možnost najetí do vlaku na obsazené koleji a zkrat nebo vykolejení při pokusu odjet po nesprávně postavené cestě.
Lze také vyloučit podhození výhybky ve spojení s výhybkovým dekodérem nebo servodekodérem, který neumožní přestavit výhybku, na níž je detekováno obsazení.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 10:38 am
od Davca
Zdravím,
bude podmínkou opatření všech dvojkolí veškerých nehnacích vozidel "na trati" rezistory či odporovým lakem v případě, že bude detekce obsazení provedena proudovými čidly či Graetzovými můstky ?

David

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 10:49 am
od Pavel-HP
Ano.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 10:52 am
od Davca
Díky.
Tak se jde lakovat, odškrabávat a měřit ... . :)

David

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 11:00 am
od Pavel-HP
cca 15k

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 12:26 pm
od Trixt
Davca píše:Zdravím, bude podmínkou opatření všech dvojkolí veškerých nehnacích vozidel "na trati" rezistory či odporovým lakem v případě, že bude detekce obsazení provedena proudovými čidly či Graetzovými můstky? David

No záleží na tobě, jak budeš vlaky provozovat a jak budeš mít zrealizovanou detekci obsazení. Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů. Osobně ji u pevných souprav u vagónů neřeším vůbec. Samozřejmě, pokud by došlo k nechtěnému rozpojení na trati, pak by detekce i v tomto případě pomohla, ale vlastní zkušenosti s tímto v praxi nemám problém.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 1:18 pm
od look23
Trixt píše:Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů.


Aby to jen nedopadlo takto viz odkaz :D

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 2:44 pm
od HonzaM
look23 píše:
Trixt píše:Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů.


Aby to jen nedopadlo takto viz odkaz :D

Určitě je vhodné opatřit odporovým lakem minimálně jednu nápravu u každého vozu. Dekodér ovládající přejezd pak může zajistit aby nemohlo dojít k uvolnění přejezdu dokud je na něm detekováno obsazení trati.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 3:39 pm
od look23
Ať žije optimismus. Používám bezbandážové provedení lokomotiv a musel jsem v programu vyhodnocovat vždy 5 vzorků z 8, abych mohl prohlásit jestli je úsek osazený nebo ne. Nejdříve bych začal pokusy a pak až teprve rozšiřoval program/desku na větší funkční celek.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 4:42 pm
od HonzaM
look23 píše:Ať žije optimismus. Používám bezbandážové provedení lokomotiv a musel jsem v programu vyhodnocovat vždy 5 vzorků z 8, abych mohl prohlásit jestli je úsek osazený nebo ne. Nejdříve bych začal pokusy a pak až teprve rozšiřoval program/desku na větší funkční celek.

Jak často a jak pečlivě čistíš koleje a kolečka?

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 14 srp, 2020 8:04 pm
od Trixt
look23 píše:
Trixt píše:Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů.

Aby to jen nedopadlo takto viz odkaz :D

To záleží jen na tobě, jaké podmínky pro uvolnění přejezdu použiješ. ;)

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: sob 15 srp, 2020 6:20 am
od HonzaM
Trixt píše:
look23 píše:
Trixt píše:Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů.

Aby to jen nedopadlo takto viz odkaz :D

To záleží jen na tobě, jaké podmínky pro uvolnění přejezdu použiješ. ;)

Je ideální mít detekci obsazení přejezdu a v dekodéru ovládajícím přejezd zadánu podmínku pro uvolnění přejezdu skončené obsazení. To zajistí že k uvolnění nedojde, pokud by na přejezdu zůstaly odpojené vozy. Předpokladem je opatření koleček odporovým lakem.