Stránka 4 z 4

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: čtv 07 zář, 2023 1:41 pm
od Miloš_P
Je to taková klasika z analogového pravěku (mého mládí :) ). Uvádí se to ve starých sešitech Malé železnice. Tenkrát se používaly žárovky, LEDky byly novinka a stály v přepočtu na dnešní ceny 150 Kč/ks :o .

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: čtv 07 zář, 2023 2:07 pm
od Zlámalík
Miloš_P píše:Je to taková klasika z analogového pravěku (mého mládí :) ). Uvádí se to ve starých sešitech Malé železnice. Tenkrát se používaly žárovky, LEDky byly novinka a stály v přepočtu na dnešní ceny 150 Kč/ks :o .

Anoano, jsme myslím vrstevníci. Mám ještě i knížku Elektrotechnika na modelovém kolejišti, kde vše stojí na relé a telefonních přepínacích klíčích :-)

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: čtv 07 zář, 2023 8:44 pm
od marian_r
Miloš_P píše: S motorem to ani nehne, nic nehřeje.


Nehreje? A kam sa podeje príkon?

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 08 zář, 2023 7:53 am
od Miloš_P
Doporučuju prostudovat ohmův zákon. Pokud přes vinutí motoru prochází proud několik mA, tak se zcela jistě neroztočí a ani neohřeje. Velikost proudu je daná velikostí předřadného odporu u LEDky a velikostí napájecího napětí. Je to fyzika ZŠ.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 08 zář, 2023 9:20 am
od Zlámalík
marian_r píše:
Miloš_P píše: S motorem to ani nehne, nic nehřeje.


Nehreje? A kam sa podeje príkon?


Do nebíčka! :lol: Proud 20 mA skrz takovýhle motor způsobí jeho velmi mírné oteplení.
P = U x I, odhadem 10 V (2 volty ztratíme na LED) x 0,02 A = 0,2 W. Rozloženo do hmoty motoru, který je v kovovém pojezdu... Hodně štěstí při měření teploty.
Občas mne udivuje, jak někdo, kdo tohle nezná, může stavět kolejiště :roll:

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 08 zář, 2023 9:51 am
od sidlo
Zlámalík píše:Do nebíčka! :lol:

napájecí napětí 12 V
úbytek na diodě 2,xx V
zbyde 10 V
max proud LED 10 mA
předřadný odpor 1 kΩ
ohmický odpor kotvy motoru ~ 5 Ω
úbytek napětí na kotvě motoru při proudu 10 mA × 5 Ω = 0,05 V
ztrátový výkon na kotvě motoru při proudu 10 mA × 0,05 V = 0,5 mW

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 08 zář, 2023 10:07 am
od radula63
Zlámalíku, počítal jsi ztrátový výkon na předřadném odporu pro LED, ne na motoru. Je třeba uvážit rozdělení 10 voltů na motor i odpor podle jejich hodnoty odporu. Šídlo ta dal líp (nepřepočítaval jsem jeho počty).
Ať tak či onak, netřeba si poměřovat pindíky :lol: . Skutečnost je taková, že ztrátový výkon na motoru bude tak minimální, že nehrozí řádné zvýšení teploty a jiného namáhání motoru.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 08 zář, 2023 11:07 am
od Zlámalík
No jo, když u toho dělá člověk jiné věci... Jsem si naběh... :lol:
Dík. Tím spíš bude na motoru prd ztráta.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pát 08 zář, 2023 2:51 pm
od sidlo
Zlámalík píše:No jo, když u toho dělá člověk jiné věci...

To znám. Na podstatě věci - ztrátový výkon na motoru je zanedbatelný - to nic nemění.

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: ned 22 říj, 2023 9:49 pm
od HonzaV
Mohl bych si tu jen pověsit otázku?
- s jakým proudem mám počítat v analogu, 18V, PWM, přes motor lokomotiv?

Jde mi o tloušťku drátů a šířku vedení cest na plošných spojích.

:shock: Předem děkuji
HonzaV

Re: Využití detekce obsazení

PříspěvekNapsal: pon 23 říj, 2023 5:00 am
od sidlo
Dotaz by měl patřit sem http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=7&t=11009

Já bych použil úplně stejné vodiče jako pro digitál. My motory mají pořád stejný výkon bez ohledu na způsob regulace.