Využití detekce obsazení

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Využití detekce obsazení

Příspěvekod HonzaM » čtv 13 srp, 2020 11:04 am

Zejména začátečník si řekne že nepotřebuje vědět zda mu někde stojí vlak, a je tedy zbytečné dělit kolejiště na úseky. Jenže později se ukáže, že by se nějaká detekce hodila. Ono ale nejde jen o oddělení úseku, ale také je potřeba mít do odděleného úseku mít přivedeno napájení. Je tedy dobré si to dobře rozmyslet a oddělené úseky vytvořit. Není potřeba hned osazovat detektory obsazení, stačí zpočátku vyvést všechny oddělené úseky na svorkovnici a propojit je. Potom je jednoduché úsek který chci detekovat že svorkovnice odpojit. K čemu se detekované hodí?
- zjištění že vlak stojí na staniční koleji lze použít třeba pro zamezení vjezdu a tuto kolej, případně zablokovat možnost nastavení cesty na tuto kolej.
- obsazení úseku před přejezdem a za přejezdem lze použít pro automatické spuštění a následně otevření závory (nebo/a) pro zapnutí signalizace
- obsazení úseku lze využít pro postavení návěstidla na stůj po projetí vlaku
- obsazení výhybky nebo zhlaví umožní zablokovat možnost “podhození výhybky”. Stačí v dekodéru nastavit podmínku že nesmí být úsek obsahující výhybku obsazen.
- automatické zastavení vlaku na konci staniční koleje.
- automatické zastavení vlaku, pokud by byla cesta nastavena na obsazenou kolej nebo byly výhybky v cestě v nesprávné poloze (hrozilo by “řiznutí“ výhybky)
To určitě zdaleka není všechno.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod belgarat » čtv 13 srp, 2020 11:12 am

HonzaM píše:- automatické zastavení vlaku, pokud by byla cesta nastavena na obsazenou kolej nebo byly výhybky v cestě v nesprávné poloze (hrozilo by “řiznutí“ výhybky)

Tohle by mne docela zajimalo ... pokud jizdu ridi software, tak ten si vyhybky v podstate prestavi sam, takze tohle by "nemelo nastat". Pokud se jede na ruku ... jak se zastavi vlak (dopredu neznameho cisla) v useku ? Vsechny takove useky pripojene (odpojitelne) na ABC ... nebo 'natvrdo' odpojit napajeni jakoze stav nouze ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2373
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Trixt » čtv 13 srp, 2020 3:45 pm

belgarat píše:Pokud se jede na ruku ... jak se zastavi vlak (dopredu neznameho cisla) v useku ?

Odpojování napájení by asi nebyl v DCC správný směr. Já si osobně dovedu představit, že do jízdy na ruku zasáhne software jen tehdy, kdyby detekce obsazení byla vybavena dekodéry podporující RailCom a tedy by sw věděl, co vjíždí do úseku, který by předcházel úseku obsazenému. Pak by to mohlo fungovat.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod HonzaM » čtv 13 srp, 2020 5:59 pm

belgarat píše:
HonzaM píše:- automatické zastavení vlaku, pokud by byla cesta nastavena na obsazenou kolej nebo byly výhybky v cestě v nesprávné poloze (hrozilo by “řiznutí“ výhybky)

Tohle by mne docela zajimalo ... pokud jizdu ridi software, tak ten si vyhybky v podstate prestavi sam, takze tohle by "nemelo nastat". Pokud se jede na ruku ... jak se zastavi vlak (dopredu neznameho cisla) v useku ? Vsechny takove useky pripojene (odpojitelne) na ABC ... nebo 'natvrdo' odpojit napajeni jakoze stav nouze ?

Natvrdo odpojit určitě ne, nefungovala by detekce obsazení. Možné je využití úseků napájených prostřednictvím modulů ABC.
Tohle řešení se dobře uplatní zejména na kolejištích, kde se předpokládá ovládání dětmi. Lze tak vyloučit možnost najetí do vlaku na obsazené koleji a zkrat nebo vykolejení při pokusu odjet po nesprávně postavené cestě.
Lze také vyloučit podhození výhybky ve spojení s výhybkovým dekodérem nebo servodekodérem, který neumožní přestavit výhybku, na níž je detekováno obsazení.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Davca » pát 14 srp, 2020 10:38 am

Zdravím,
bude podmínkou opatření všech dvojkolí veškerých nehnacích vozidel "na trati" rezistory či odporovým lakem v případě, že bude detekce obsazení provedena proudovými čidly či Graetzovými můstky ?

David
Naposledy upravil Davca dne pát 14 srp, 2020 10:52 am, celkově upraveno 1
Davca
 
Příspěvky: 270
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Pavel-HP » pát 14 srp, 2020 10:49 am

Ano.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Davca » pát 14 srp, 2020 10:52 am

Díky.
Tak se jde lakovat, odškrabávat a měřit ... . :)

David
Davca
 
Příspěvky: 270
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Pavel-HP » pát 14 srp, 2020 11:00 am

cca 15k
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Trixt » pát 14 srp, 2020 12:26 pm

Davca píše:Zdravím, bude podmínkou opatření všech dvojkolí veškerých nehnacích vozidel "na trati" rezistory či odporovým lakem v případě, že bude detekce obsazení provedena proudovými čidly či Graetzovými můstky? David

No záleží na tobě, jak budeš vlaky provozovat a jak budeš mít zrealizovanou detekci obsazení. Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů. Osobně ji u pevných souprav u vagónů neřeším vůbec. Samozřejmě, pokud by došlo k nechtěnému rozpojení na trati, pak by detekce i v tomto případě pomohla, ale vlastní zkušenosti s tímto v praxi nemám problém.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod look23 » pát 14 srp, 2020 1:18 pm

Trixt píše:Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů.


Aby to jen nedopadlo takto viz odkaz :D
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod HonzaM » pát 14 srp, 2020 2:44 pm

look23 píše:
Trixt píše:Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů.


Aby to jen nedopadlo takto viz odkaz :D

Určitě je vhodné opatřit odporovým lakem minimálně jednu nápravu u každého vozu. Dekodér ovládající přejezd pak může zajistit aby nemohlo dojít k uvolnění přejezdu dokud je na něm detekováno obsazení trati.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod look23 » pát 14 srp, 2020 3:39 pm

Ať žije optimismus. Používám bezbandážové provedení lokomotiv a musel jsem v programu vyhodnocovat vždy 5 vzorků z 8, abych mohl prohlásit jestli je úsek osazený nebo ne. Nejdříve bych začal pokusy a pak až teprve rozšiřoval program/desku na větší funkční celek.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod HonzaM » pát 14 srp, 2020 4:42 pm

look23 píše:Ať žije optimismus. Používám bezbandážové provedení lokomotiv a musel jsem v programu vyhodnocovat vždy 5 vzorků z 8, abych mohl prohlásit jestli je úsek osazený nebo ne. Nejdříve bych začal pokusy a pak až teprve rozšiřoval program/desku na větší funkční celek.

Jak často a jak pečlivě čistíš koleje a kolečka?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Trixt » pát 14 srp, 2020 8:04 pm

look23 píše:
Trixt píše:Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů.

Aby to jen nedopadlo takto viz odkaz :D

To záleží jen na tobě, jaké podmínky pro uvolnění přejezdu použiješ. ;)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod HonzaM » sob 15 srp, 2020 6:20 am

Trixt píše:
look23 píše:
Trixt píše:Pokud budeš některé soupravy provozovat uceleně, tak si myslím, že není nutno u těchto souprav zajišťovat detekci u všech vagónů.

Aby to jen nedopadlo takto viz odkaz :D

To záleží jen na tobě, jaké podmínky pro uvolnění přejezdu použiješ. ;)

Je ideální mít detekci obsazení přejezdu a v dekodéru ovládajícím přejezd zadánu podmínku pro uvolnění přejezdu skončené obsazení. To zajistí že k uvolnění nedojde, pokud by na přejezdu zůstaly odpojené vozy. Předpokladem je opatření koleček odporovým lakem.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků