Využití detekce obsazení

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod sidlo » sob 15 srp, 2020 7:01 am

Zabýval jsem se otázkou přejezdu také. Vycházím z předpokladu že kolejiště je zarušené v míře větší než malé. To také platí o spolehlivosti detekce obsazení. Tedy pro správnou funkci přejezdu nestačí vyhodnotit jen okamžitý stav snímačů ale i pořadí změny těchto stavů. Moje výzkumy s přejezdem skončili na testování na stole. Z důvodu nedostatku času jsem to dál nedotáhl.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3600
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod mpinta » sob 15 srp, 2020 7:15 am

Davca píše:Zdravím,
bude podmínkou opatření všech dvojkolí veškerých nehnacích vozidel "na trati" rezistory či odporovým lakem v případě, že bude detekce obsazení provedena proudovými čidly či Graetzovými můstky ?

David

Nemá smysl říkat, že je třeba natřít všechno. Jako obvykle, záleží na požadavcích, podmínkách, způsobu řízení.
Pro konkrétní použití v TC (TC9gold), kde je detekováno celé kolejiště, včetně výhybek, zhlaví, zpočátku natírám jen poslední nápravu vlaku. Protože indikátory mají nastaveno zpoždění 1 s, při rychlé jízdě to obvykle postačí. Nebo nalakuji ještě nějakou nápravu někde uprostřed vlaku.
Jakmile se vlak v některých situacích pohybuje pomaleji, nebo hodně pomalu, je třeba opatřit lakem nápravy tak, aby ani na krátkých detekovaných úsecích (např. jedna výhybka), nedošlo k vypnutí detekce. To znamená, že lakované nápravy nesmí být od sebe víc vzdálené, než je nejkratší detekovaný úsek.
V praxi tedy nakonec lakuji každý vagon, na obou krajních nápravách. Tím je zajištěn i správný počátek sepnutí, při vjezdu do úseku vagonem, a to ať je fyzicky otočen jakkoli. Stejně tak jsou detekovány i "ztracené" vozy.
Některé dlouhé vozy mají mezi nápravami (nebo mezi vnitřními nápravami) delší mezeru, než je kratší výhybka, krátký detekovaný úsek, vyžadující trvalou indikaci. Tam je dobré nalakovat i nápravy vnitřní, nebo detekovaný úsek udělat prostě delší. Opět záleží na okolnostech.
Stejně tak nemá smysl udávat hodnotu odporu. I to se často liší. Podle celkového počtu nalakovaných náprav (obvykle u jednoho vozu, i celého vlaku), ale také dle citlivosti detektorů. Rozsah citlivosti je od několika desetin mA až po několik mA, což lze potenciometrem a multimetrem snadno ověřit. Pochopitelně záleží na tom, kde se vozy používají, zda jen doma, ve známých podmínkách, nebo někde jinde, kde mohou být podmínky (délky, citlivost...) zcela neznámé.
Velikost odporu je tedy kompromisem mezi spolehlivou detekcí (čím menší hodnota, tím lepší) a zbytečně velkým proudovým odběrem (čím větší hodnota, tím lepší). Osobně se snažím dosáhnout na jedné nápravě hodnoty 5 až 10 kΩ.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod zdeno » sob 15 srp, 2020 7:24 am

pro prejezdy se mi oplatilo delat detekci dratikmi u koleje a kratka casova smycka.
Kovove kolecka indikuji same, ze se zavory nesmi otevrit.
Problem je material te detekce, ktery musi byt dlouhodobe pruzny, vodivy a spolehlivy.
Vyhoda je v tom, ze je to pouzitelne pro obe strany jizdy, teda staci tri detekce.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod jipol57 » sob 15 srp, 2020 10:52 am

zdeno píše:pro prejezdy se mi oplatilo delat detekci dratikmi u koleje a kratka casova smycka.
Kovove kolecka indikuji same, ze se zavory nesmi otevrit.
Problem je material te detekce, ktery musi byt dlouhodobe pruzny, vodivy a spolehlivy.
Vyhoda je v tom, ze je to pouzitelne pro obe strany jizdy, teda staci tri detekce.

Za starých "PIKOčasů" bývala spínací kolej. Okolek projíždějícího vozidla spojil kontakt s kolejí. Bylo to spolehlivé, dobře využitelné právě pro přejezdy. Dneska využívám čínské optosnímače. Ty mají díky pořád svítícím infraledkám, nějakou tu mA odběr.
https://www.bazarvlacky.cz/H0-Kolej-1-3 ... d16757.htm
jipol57
 
Příspěvky: 1185
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod zdeno » sob 15 srp, 2020 1:50 pm

jipol57 píše: Bylo to spolehlivé, dobře využitelné právě pro přejezdy.

Ale zase se za jednoduchost plati jinak. Teda je uplne jedno odkud vlak jede, zavory jdou dolu a pokud snima stredna detekce impulsy, tak je to v poradku.
Problem je, kdyz vlak zastavi a impulsy se prestanou generovat a tak jdou zavory hned nahoru. Myslim si, ze ten samy problem budou mit i optosnimace.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Brejla » sob 15 srp, 2020 4:23 pm

jipol57 píše:Za starých "PIKOčasů" bývala spínací kolej. Okolek projíždějícího vozidla spojil kontakt s kolejí. Bylo to spolehlivé, dobře využitelné právě pro přejezdy. Dneska využívám čínské optosnímače. Ty mají díky pořád svítícím infraledkám, nějakou tu mA odběr.
https://www.bazarvlacky.cz/H0-Kolej-1-3 ... d16757.htm


Na tehdejší dobu to bylo jednoduché spolehlivé řešení v kombinaci s jakýmkoliv bistabilním relé. Před přejezdem z obou stran kolejový kontakt pro sepnutí, na délku nejdelšího vlaku před nimi kontakt na rozepnutí. Dost problém byl jen v tom, že dříve se dost používala plastová kola, se kterými to nefungovalo.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod jipol57 » sob 15 srp, 2020 7:39 pm

zdeno píše:Problem je, kdyz vlak zastavi a impulsy se prestanou generovat a tak jdou zavory hned nahoru. Myslim si, ze ten samy problem budou mit i optosnimace.

Můj přejezd jsem zatím ještě neralizoval, mám ho jen v plánu. Chci, aby se závory spustily po obsazení úseku v blízkosti přejezdu. A dále bude hlídat jen optosnímač umístěný přesně na přejezdu. Před zastíněmím a při zastínění, budou pořád dole. Ale jakmile vlak odjede, a opto se odkryje, tak se závory zvednou. Takhle to bude fungovat v obou směrech.
Ale připomenul jsi mi myšlenku, že když vlak zastaví na vjezdu do stanice a přes přejezd, a náhodně bude mezera mezi vagony nad optem, tak by se zvedly předčasně.
Ale asi to vyřeším, že dám snímač přesně mezi koleje, aby snímal i spřáhla. Mám FLM a ty jsou trochu mohutnější, tak by mezi vagony nemuselo být hluché místo. Normálně snímače umísťuju těsně vně koleje, protože mi stačí zachytit jen začátek vlaku. Využívám to pro zastavování ABC.
Díky za připomínku.
jipol57
 
Příspěvky: 1185
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod jafobe » ned 16 srp, 2020 7:26 am

jipol57 píše:
zdeno píše:Problem je, kdyz vlak zastavi a impulsy se prestanou generovat a tak jdou zavory hned nahoru. Myslim si, ze ten samy problem budou mit i optosnimace.

Můj přejezd jsem zatím ještě neralizoval, mám ho jen v plánu. Chci, aby se závory spustily po obsazení úseku v blízkosti přejezdu. A dále bude hlídat jen optosnímač umístěný přesně na přejezdu. Před zastíněmím a při zastínění, budou pořád dole. Ale jakmile vlak odjede, a opto se odkryje, tak se závory zvednou. Takhle to bude fungovat v obou směrech.
Ale připomenul jsi mi myšlenku, že když vlak zastaví na vjezdu do stanice a přes přejezd, a náhodně bude mezera mezi vagony nad optem, tak by se zvedly předčasně.
Ale asi to vyřeším, že dám snímač přesně mezi koleje, aby snímal i spřáhla. Mám FLM a ty jsou trochu mohutnější, tak by mezi vagony nemuselo být hluché místo. Normálně snímače umísťuju těsně vně koleje, protože mi stačí zachytit jen začátek vlaku. Využívám to pro zastavování ABC.
Díky za připomínku.

Když se zaměřím na optočidla a vezmu to čistě logicky, (nebo ze zkušeností s optickýni snímači nejen v kancelářské technice, tak se zaměřím na tu část kde je nejpravděpodobnější že nebude něco co by snímač ovlivnilo... takže se dostanu nejspíš do výšky názazníků, kde se u většiny vozú dá předpokládat že bude zárověň i rám (snad krom některých plošinových se sníženou plošinou mezi podvozky pro přepravu nadměrných nákladů, nebo MUVky která je trochu nižší takže by to bralo jen kabinu). Takže bych z tohoto pohledu umístil optočido do výše nárazníků, nejlépe úhlppříčně přes přejezd (přes koleje i silnici zároveň, tudíž i úhlopříčně přes vagony) světlo LED diody by se dalo dostat do správné výše i optickým kabelem, takže třeba schovat i do nějakého keříku nebo sloupu závor, snímač asi podobně, spíš napřímo bez optického kabelu a nějakou eliminací okolního světla, třeba černou trubičkou namířenou do místa zdroje světla na který má reagovat...
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 696
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod jipol57 » ned 16 srp, 2020 9:55 am

Jafobe: Ty uvažuješ o optosnímači, který "prosvěcuje" trať příčně. Já používám ty s odrazem. A zatím je mám jen ve skrytých prostorách (současně odkryté) a fungují mi stoprocentně. A umístěny je mám těsně vedle koleje.
DSCF2176.jpg

Ale v současnosti mi stačí zachytit jen začátek vlaku, který spustí zastavení systémem ABC. To nové použití ke zvednutí závor, bude předmětem dalšího výzkumu. Ale věřím, že když je dám doprostřed mezi koleje, tak bude odraz i na spřáhle a nebudou to ovlivňovat mezery mezi vagony.
Kdyby to nefungovalo, tak bych asi uvažoval o snímání šikmo přes trať.
jipol57
 
Příspěvky: 1185
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod belgarat » ned 16 srp, 2020 11:07 am

jipol57: pokus udelej, ale kdyz jsem laboroval se snimadlem u rozpojovace ja, presunoval jsem snimace prave na kraj prave kvuli (ockovym) sprahlum, ktere postacily. Takze na 90% to u Tebe bude uspech. Na vnejsi strane kolejnice mam zas opacny problem: rozsochy odrazeji desne blbe :)
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Pater » ned 16 srp, 2020 5:01 pm

jipol57 píše:... Ale připomenul jsi mi myšlenku, že když vlak zastaví na vjezdu do stanice a přes přejezd, a náhodně bude mezera mezi vagony nad optem, tak by se zvedly předčasně.

Nedávno jsem řešil stejný problém u kamaráda. Nakonec to řeším programem.
Protože jsem se rozhodl ovládat závory servem, použil jsem procesor PIC. Pro řízení přejezdu jsem použil 4 snímače. Každý optosnímač má svou prodlevu a závory zvedám, až když jsou první tři snímače ve směru jízdy volné. Takže pokud zastavím na přejezdu, musela by být velká náhoda, aby byly spřáhla zrovna v místech obou snímačů.
A náhody se také stávají :lol:
Pokud chceš vidět toto řešení tak tady:https://sites.google.com/view/pater/analog/crossroad#h.p_D7eyO6k2PdAT
Je to ten poslední přejezd (Faller).
N, DCC, NanoX, Rocrail, Paterweb
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 471
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod jipol57 » ned 16 srp, 2020 7:02 pm

Pater: Díky za inspiraci. Popřemýšlím. Zaujal mě taky ten snímač s porovnáváním osvitu fototranzistorů.
jipol57
 
Příspěvky: 1185
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Pater » pon 17 srp, 2020 6:53 am

jipol57 píše:Zaujal mě taky ten snímač s porovnáváním osvitu fototranzistorů.

Zde upravený překlad stránek tohoto DAPD.
detektor_Geof.pdf
(352 KiB) 250 krát
N, DCC, NanoX, Rocrail, Paterweb
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 471
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod zdeno » pon 17 srp, 2020 7:12 am

jipol57 píše:Pater: Díky za inspiraci. Popřemýšlím. Zaujal mě taky ten snímač s porovnáváním osvitu fototranzistorů.

je to zajimavy a jiny pohled na problematiku. :D
---
Ja jsem zatizeny na procesory a hned mne napadlo to udelat trosku jinak.
Napriklad Attina 25/45/85 ma zabudovane 3x ADC prevodnik a teda vyhodnoceni by mohlo byt digitalne a hned by se to dalo po Loconetu posilat dalej.
Pro Xpressnet by to musel vymyslet nekdo jiny.
Zkusim popremyslet.

EDIT : a co jizda v noci ?
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Využití detekce obsazení

Příspěvekod Pater » úte 18 srp, 2020 10:51 am

zdeno píše: a co jizda v noci ?

Jestli to byla otázka na mě, tak vše je popsáno na stránkách autora https://model-railroad-hobbyist.com/node/26133.
Detektor pracuje v širokém rozsahu osvětlení. Tento rozsah je závislý na použitých součástkách - fototranzistorech (fotodiodách). V úplné tmě však pracovat nebude. Pokud je požadováno detekovat vozidla v kolejišti ve tmě, přisvětlení detektoru může být realizováno IR diodami. Případně by se daly vyzkoušet i další metody, např. osvětlení nádražní lampou, lampou na rampě atp., ale nezkoušel jsem.
N, DCC, NanoX, Rocrail, Paterweb
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 471
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

cron