Stránka 2 z 2

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: pát 12 čer, 2020 7:26 pm
od jipol57
Tak jsem na vážkách. Přidávat tranzistor, abych využil logický výstup, to je to samé jako přidat ten IO.
Obnovit ten vycviknutý pin by bylo nejschůdnější, ale zase ten dekoder by už nešel jinám strčit. A už jsem dekodery přehazoval, když jsem řešil problémy s ABC.
A využití 8 výstupů mám zatím jen na té Hydře a Singrovce. Takže na ostatních se ty dva volné výstupy najdou.

Teď mě napadá, že prostuduji tu MTBáckou desku. Kam vedou ty přípravy na spřáhlo. Nějaké tranzistory tam jsou, jestli je náhodou nemají připojeny na ty logické výstupy.

Zatím dík.

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: pon 12 říj, 2020 1:07 pm
od RadekTandler
Mě se povedlo zhasnout levá světla u H0 MTB T478.1, plošňák V1 pro ČSD posun pomocí propojek mezi spínaným kontaktem pro spřáhlo (ten, co na něm není trvale +) a Anodou levého bílého světla na každém čele.
Pomocí švýcarského mapování pak zapínám při posunu přadní i zadní bílé pozičky F0f a F0r a výstupy na spřáhla FA9 a FA10 jako "mračítka" na levé pozičky. Drátek se tahá vždy jen v rámci plošného spoje na čele, není potřeba při tom ani odšroubovat "velký" plošňák z lokomotivy. Bílá LEDka u mé mašiny má oba své kontakty vyvedené ještě jednou vedle (asi pro jiný typ lokomotivy pro jinou polohu světel) a pro spřáhlo jsou tam také pájecí plošky.

Jediným předpokladem je to, že dekodér umí "tahat" za FA9 a FA10. Což např ZIMO MX645P22 s firmware v. 28.x bohužel neumí (dle dokumentace nemá ještě podporu šv. mapování), současná v. 37+ to umí. Jiné jsem nezkoušel.

Radek

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: pon 12 říj, 2020 2:03 pm
od Jacek
RadekTandler píše:Což např ZIMO MX645P22 s firmware v. 28.x bohužel neumí (dle dokumentace nemá ještě podporu šv. mapování), současná v. 37+ to umí. Jiné jsem nezkoušel.

Radek

Firmware v dekodérech Zimo se dá přehrát, měla by to umět třeba centrála Z21

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: pon 12 říj, 2020 4:25 pm
od jipol57
RadekTandler píše:Mě se povedlo zhasnout levá světla u H0 MTB T478.1, plošňák V1 pro ČSD posun pomocí propojek mezi spínaným kontaktem pro spřáhlo (ten, co na něm není trvale +) a Anodou levého bílého světla na každém čele.
Pomocí švýcarského mapování pak zapínám při posunu přadní i zadní bílé pozičky F0f a F0r a výstupy na spřáhla FA9 a FA10 jako "mračítka" na levé pozičky. Drátek se tahá vždy jen v rámci plošného spoje na čele, není potřeba při tom ani odšroubovat "velký" plošňák z lokomotivy. Bílá LEDka u mé mašiny má oba své kontakty vyvedené ještě jednou vedle (asi pro jiný typ lokomotivy pro jinou polohu světel) a pro spřáhlo jsou tam také pájecí plošky.

Jediným předpokladem je to, že dekodér umí "tahat" za FA9 a FA10. Což např ZIMO MX645P22 s firmware v. 28.x bohužel neumí (dle dokumentace nemá ještě podporu šv. mapování), současná v. 37+ to umí. Jiné jsem nezkoušel.

Radek

Díky za návod, od doby kdy jsem to psal, jsem nic jiného ještě nezkoušel. Tak ten svůj první návrh mám jen na jedné loko.
V tom ŠV. mapování se moc nevyznám. Mohl bys sem prosím napsat všechny CV které se toho týkají? Nebo je toho moc?

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2020 12:20 pm
od RadekTandler
Jacek píše:
RadekTandler píše:Což např ZIMO MX645P22 s firmware v. 28.x bohužel neumí (dle dokumentace nemá ještě podporu šv. mapování), současná v. 37+ to umí. Jiné jsem nezkoušel.

Radek

Firmware v dekodérech Zimo se dá přehrát, měla by to umět třeba centrála Z21


Já to uvedl hlavně proto, aby si případní zájemci o použití šv. mapování nejdřív zkontrolovali v manuálu jeho podporu na vlastní verzi fw. Není nad to lovit duchy tam, kde se tomu dá snadno předejít.

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2020 3:10 pm
od RadekTandler
jipol57 píše:
RadekTandler píše:Mě se povedlo zhasnout levá světla u H0 MTB T478.1, plošňák V1 pro ČSD posun pomocí propojek mezi spínaným kontaktem pro spřáhlo (ten, co na něm není trvale +) a Anodou levého bílého světla na každém čele.
Pomocí švýcarského mapování pak zapínám při posunu přadní i zadní bílé pozičky F0f a F0r a výstupy na spřáhla FA9 a FA10 jako "mračítka" na levé pozičky. Drátek se tahá vždy jen v rámci plošného spoje na čele, není potřeba při tom ani odšroubovat "velký" plošňák z lokomotivy. Bílá LEDka u mé mašiny má oba své kontakty vyvedené ještě jednou vedle (asi pro jiný typ lokomotivy pro jinou polohu světel) a pro spřáhlo jsou tam také pájecí plošky.

Jediným předpokladem je to, že dekodér umí "tahat" za FA9 a FA10. Což např ZIMO MX645P22 s firmware v. 28.x bohužel neumí (dle dokumentace nemá ještě podporu šv. mapování), současná v. 37+ to umí. Jiné jsem nezkoušel.

Radek

Díky za návod, od doby kdy jsem to psal, jsem nic jiného ještě nezkoušel. Tak ten svůj první návrh mám jen na jedné loko.
V tom ŠV. mapování se moc nevyznám. Mohl bys sem prosím napsat všechny CV které se toho týkají? Nebo je toho moc?


0. Kontrola verze fw dekodéru proti dokumentaci ZIMO - podpora swiss mappingu. Pokud nepodporuje, zajistit si upgrade fw.

1. Ativace FA9 a FA10. Tyto výstupy mohou být nastavené jako SUSI a buhví co ještě jiného.
Přečíst CV 124, pokud v ní je číslo <128 vzít toto číslo, přičíst 128 a zapsat zpět. U mého dekodéru tam mám 131

2. Nastavení bloku swiss mapping na F3 za předpokladu zapnuté F0 (* = základní světla)

// Swiss mapping Na F3 při zapnutém osvětlení zapínáme přední i zadní pozičky v obou směrech
CV430=3 Reagujeme na F3
CV431=29 Při zapnuté F0
CV432=14 Výstup FA0f Při směru vpřed
CV433=15 Výstup FA0r Při směru vpřed
CV434=14 Výstup FA0f Při směru vzad
CV435=15 Výstup FA0r Při směru vzad

// Swiss mapping Na F3 při zapnutém osvětlení zapínáme "spřáhla" FA9 a FA10 v obou směrech
CV436=3 Reagujeme na F3
CV437=29 Při zapnuté F0
CV438=9 Výstup FA9 Při směru vpřed
CV439=10 Výstup FA10 Při směru vpřed
CV440=9 Výstup FA9 Při směru vzad
CV441=10 Výstup FA10 Při směru vzad

4. Původní mapování F3 na FA0f a FA0r ze ZIMO alternative mappingu jsem smazal t.j.
CV37=0

Pro tlumení reflektoru při posunu se dá využít příspěvek Bedlische. Jen jeho blok proměnných pro tlumení reflektoru přidat místo CV430-CV435 na další volnou šestici t.j. CV442-CV447. K tomu 2 poznámky:
1. Hodnotu Bedlischovy původní CV431 (která přijde na 443) změnit na 29, aby se tlumení chovalo stejně jako u příkladu, co jsem poslal. U mě je zapnutí posunu je podmíněno předchozím puštěním světel. T.j. * na ovladači. Případně změnit v mém příkladu CV431 a CV437 na 0 a jeho nech na 0. Pak zapneš světla posunového režimu i když předtím nebyla zapnutá světla vůbec.
2. Bedlisch má v CV432 a 434 hodnoty 195 což jsem podle dokumentace pochopil tak, že FA3 (reflektor) se má zatlumit podle hodnoty CV513.Aby to opravdu vypnulo reflektor, musí v CV513 být nějaká hodnota, kterou neuvedl. Já jsem s tímto neexperimentoval, a z dokumentace to bez pokusu to nedokážu posoudit. Pokus v dohledné době dělat nebudu. Zkus si tam dát postupně 0, 1 nebo 8.

Pro ztlumení reflektoru bych zkusil přidat tuto další šestici:

CV442=3 Reagujeme na F3
CV443=29 Při zapnuté F0
CV444=195 Výstup FA3 tlumit dle CV513 Při směru vpřed
CV445=0 Nedělá nic dalšího
CV446=195 Výstup FA3 tlumit dle CV513 Při směru vzad
CV447=0 Nedělá nic dalšího

a

CV513= 0,1,8 ? Faktor utlumení FA3 (reflektoru)

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: úte 13 říj, 2020 3:51 pm
od jipol57
Moc děkuju.Nastuduju to a třeba snad pochopím jak se Švýcarské svícení používá.

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: čtv 03 úno, 2022 5:22 pm
od jipol57
Inspirovaný návrhy pana Horáka viewtopic.php?f=6&t=13002#p281255 a úpravách, kde jsem později poznal že vymýšlím vymyšlené od pana Tandlera, zdárně nastavuji posunovací pozičky na všech MTB, kde to jde snadno, díky přípravě na spřáhlo. Malá ukázka brejlovce a bardotky. Jen jedna propojka u ledek. Brejlovec a Bardotka jsou stejné, ale na každém konci mají jiné plošňáčky.
Posun.jpg

(Ty černé fleky nad ledkami, jsou pokusy, aby neprosvítaly do kabiny)
Velice jednoduchá úprava, pokud jsou osazeny cmos tranzistory a smd odpory. U starších lokomotiv jsou, na novější se musí dosadit. To už popisoval pan Horák. U mě to bylo tak napůl, někde odpory byly, chyběl jen tranzistor.
A taky jsem musel upgradovat dekodéry na poslední verzi 40.5. Nefungovalo švýcarské svícení. (a konečně jsem pochopil, jak se nastavuje)

Já nastavuji:
CV37, 3 rozsvítí všechny bílé pozičky
CV124, původní číslo +128

CV430, 3 zhasne reflektory a konce
CV431, 0
CV432, 195
CV433, 193
CV434, 195
CV435, 194

CV436, 3 zhasne levé pozičky (otevře tranzistory)
CV437, 0
CV438, 9
CV439, 10
CV440, 9
CV441, 10

Re: Pozičky posunu ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: ned 27 úno, 2022 7:37 pm
od jipol57
Mám M152 ROCO, a koupil jsem ji už se svícením posunu IV.epochy, nastavenou od pana Smutka. Jednak mě ROCO překvapilo, že už upustilo od stupidního svícení, (vše bílé vpředu a červené vzadu). Za to jim moc díky, když se nemusí nic předrátovávat a stačí jen nastavovat CVčka.
Je mnoho způsobů nastavení CV, ale zvykl jsem si na to, že při rozsvícení posun F3, automaticky zhasnou reflektory a konce. To pan Smutek nenastavil.
Dovolil jsem si proto udělat úpravu, a zveřejňuji ji.

Základní nastavení bílých, červených poziček a reflektorů
CV61,97

CV33,80
CV34,160
CV35,12
CV36,3
CV37,240

Směrová závislost koncovek a reflektorů
CV125,1
CV126,2
CV127,1
CV128,2

Svýcarské svícení
CV430,3 ___při F3 posun - zhasne levé bílé a reflektory
CV431,0
CV432,193
CV433,206 - může být i 0. Reflektor může ve správném směru svítit i při posunu
CV434,194
CV435,207 - tady taky může být 0

CV436,3 ____při F3 posun - zhasne koncovky
CV437,0
CV438,195
CV439,196
CV440,196
CV441,195

CV442,4 ___F4 stanoviště, směrově závislé, může se zapsat libovolné číslo pro jiné eFko
CV443,0
CV444,8
CV445,0
CV446,9
CV447,0

CV448,5 ___F5 interiér pro cestující, může se zapsat libovolné číslo pro jiné eFko
CV449,0
CV450,7
CV451,0
CV452,0
CV453,7

CV454,157 ___vypne reflektor když nesvítí pozičky
CV455,0
CV456,206
CV457,0
CV458,207
CV459,0

Snad jsem to sem zapsal správně.
Když se nezapíše CV454-459, tak lze rozsvítit reflektor samostatně bez poziček. Jen na F3 zhasnou.

Re: Pozičky posunu v MTB

PříspěvekNapsal: pát 09 úno, 2024 8:14 pm
od jipol57
Mám Regionovu od MTB. Docela zdařilá. Ale osvětlení trochu odflákli. Společné svícení dolních i horních bílých poziček neumožňuje "Posun", a taky absence reflektorů. A propojení vozů káblikem, mně způsobovalo vykolejování v protiobloucích na zhlaví.

Tak jsem upravoval, a takhle mně to teď svítí.
Regpoz.jpg

Do vlečného vozu (ve skutečnosti je hnací), jsem umístil funkční dekodér, a sběrače proudu od koleček. Fosforbronzové drátky, vedou od podvozku až nahoru na tišťák. Tam je připojený drátový dekodér, a taky stabilizátor 5,1V, jak je u MTB zvykem. Bez toho bych musel měnit všechny předřadné odpory u ledek. Je teď k dispozici hodně funkčních výstupů. Oddělil jsem samostatně všechny bílé pozičky, tak může být i návěst "Obsazené hnací vozidlo". Samozřejmě jsem přidal reflektory. Jejich ledky drží na destičce jen na drátkách. Dal jsem je teplejší, protože skutečné reflektory mají žárovky - autohalogenky. Aby bylo zdůrazněné větší svícení reflektorů, tak jsem ostatním snížil svícení na CV60,76 (funkce PWM pro výstupy) . Na obrázcích to není tolik vidět, ale rozdíl tam je.
Pár obrázků jak jsem to provedl. Kolem nových ledek je bužírka, aby nesvítily vedle. Taky jsem začernil kastli zevnitř, aby nic neprosvětlovalo.
Na fotce ta čelní destička s ledkami nevypadá moc vábně. Fotky hodně zdůrazňují neduhy. Když pájím SMD součástky, tak nešetřím tavidlem.
Regio.jpg

Byl jsem teď na několika výstavách, a mrzí mě, že na tak krásných kolejištích jezdí lokomotivy s vlakem, a svítí jim červené konce.

Re: Pozičky posunu v MTB

PříspěvekNapsal: pát 09 úno, 2024 8:35 pm
od jipol57
Taky se mně nelíbil přiložený gumový přechodový měch. Udělal jsem papírové skládačky, nalepené na destičky, vytisknuté na míru do otvorů ve vozech. Bez lepení k vozům, jsou jen vsunuté. Měch by měl být šedý, neměl jsem šedý papír, tak jsem bílý zašedil pastelkou. Neodstraňoval jsem ty cupliky, pro gumové měchy, na destičkách jsem pro ně nechal místo. S původním propojovacím káblikem, už počítáno není.
Regmech.jpg

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: ned 11 úno, 2024 8:14 pm
od kucimsts
Kablík na propojení už je opravený. Udělali měkčí a delší a vše je ok.
Jinak ten měch mě celkem zajímá, bylo by možné si u vás dva nechat udělat? :)

Re: Pozičky posunu v MTB ve III. a IV. epoše

PříspěvekNapsal: pon 12 úno, 2024 9:19 am
od jipol57
Ještě jak můj měch vypadá v oblouku a protioblouku R440.
Regmechy.jpg

kucimsts: Na zakázku nedělám, ale dám sem soubor STL, pro vytisknutí na 3D. A na skládačku papíru je pěkný návod:
viewtopic.php?f=15&t=14120&start=300#p314332
a tady
viewtopic.php?f=15&t=14120&start=315#p314455
Ale já na té své už nemám káblík, a i ty konektory jsem ufikl. To by si zavazelo. Tak jsem teď dotvořil nové destičky, pod kterými by káblík mohl podlézt. Papírové měchy tak budou muset být taky nižší. Nemám to už ale jak vyzkoušet, tak je to od oka a snad to vyjde.
Refmech1.jpg
Refmech1.jpg (25.14 KiB) Zobrazeno 1076 krát

Jsou tam oba, s káblíkem i bez, a od každého 2, protože pro motor i přípojňák, mají každý jinou výšku.
Regiomech.rar
(9.25 KiB) 26 krát