Stránka 1 z 2
Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 1:43 pm
od ohruska
Jen začátečnický dotaz.
Jak řešíte zastavení na konečné koleji.
Jde mě o to, když tam vlak najede předkem nebo nacouvá, aby zastavil kousek od konce koleje.
Děkuji za rady.
Pro upřesnění, řízení bude DCC.
Ota
Re: Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 1:57 pm
od Polabský
Koukám a jedu. Když jsem na konci, tak normálně zastavím.
Re: Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 2:06 pm
od ohruska
No jo, ale já bych to chtěl řídit automaticky.
Napadá mě IR čidlo na vjezdu a případně IR čidlo na konci koleje.
Sepnutí prvního IR čidla, vlak zpomalí na 1/2 své rychlosti.
Sepnutí druhého IR čidla, vlak zastaví.
Ota
Re: Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 2:09 pm
od JanoH0e
V analogu sa to dá riešiť pomocou diód a odporov rozdelením koľaje na úseky. Alebo relátok. V digitále je tiež automatizácia možná, ale zložitejšia
Re: Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 2:13 pm
od hank
Polabský:

S tím kolega asi nebude moc spokojený.
Na druhé straně takovou odpověď chápu, jeho dotaz je zcela nedostatečně formulovaný. Nicméně podobné dotazy zde už byly 100x zodpovězeny, takže bych mu poradil, ať si ve zdejším fóru najde odkazy na prastaré modelářské příručky např. z Malé železnice, ve kterých jsou odpovědi vyhovující pro analogový provoz a pro znalosti fyziky na úrovni nespecializované střední školy.
Re: Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 2:15 pm
od hank
ohruska píše:No jo, ale já bych to chtěl řídit automaticky.
Napadá mě IR čidlo na vjezdu a případně IR čidlo na konci koleje.
Sepnutí prvního IR čidla, vlak zpomalí na 1/2 své rychlosti.
Sepnutí druhého IR čidla, vlak zastaví.
Ota
I tohle se dá řešit zcela primitivně pomocí odporů a diod. Zkus nejdřív zapátrat tady na fóru a v těch starých modelářských příručkách.
Re: Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 2:24 pm
od Trixt
Pokud jde o DCC, pak nejjednodušší je zajistit, aby detekce reagovala i na vagóny. To lze zařídit jednoduše natřením dojkolí vagónu odporovým lakem. Koncová kolej je pak rozdělena na dva úseky. Po najetí do prvního vlak zpomalí a po najetí na krátký úsek u šturcu, vlak zastaví.
Re: Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 2:31 pm
od ohruska
Myslím, že tato poslední informace mě stačí.
Děkuji všem za snahu a pomoc.
Ota
Re: Konečná kolej

Napsal:
stř 19 úno, 2020 4:09 pm
od Trixt
Snad jen dodám, odkaz na odporový lak.
Například zde na serveru,
Re: Konečná kolej

Napsal:
čtv 20 úno, 2020 7:07 am
od Fox
odporový lak... ok, ale opatrně, viz tohle téma tady
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=169601
Re: Konečná kolej

Napsal:
čtv 20 úno, 2020 10:11 am
od Trixt
Fox píše:odporový lak... ok, ale opatrně
Je jasné, že je třeba nanést jen takovou vrstvu, aby byl proud co nejmenší. Lak je třeba řádně protřepat, pak nanést, nechat zaschnout a zkontrolovat ohmetrem výsledný odpor. Používám dekodéry DR4088LN a tam stačí proud řádově v jednotkách miliampér. Pokud nanesu vrstvu laku, snažím se, aby odpor byl někde mezi 8000 až 10000 ohmy. V mém případě nepozoruji ani zahřívání dvojkolí při dlouhodobém stání vagónu na kolejišti, natož roztavení celého vagónu.

P.S: druhou variantou k odporovému laku je, překlenout izolované mezikruží na dvojkolí pomocí SMD odporu požadované hodnoty. Odpor se nepájí, ale lepí pomocí vodivého laku. Tato metoda mi připadá vhodnější pro měřítko H0. U TT vyžaduje přesnou montáž, aby odpor nezachytával na výhybkách.
Re: Konečná kolej

Napsal:
čtv 20 úno, 2020 10:37 am
od MiG
I u TT je metoda se SMD odporem rozměr 0603 nebo 0805 (12k až 15k) plně použitelná.
Jen je vhodné lepit lepidlem a vodivým lakem dělat jen přívodní kontakty.
Re: Konečná kolej

Napsal:
čtv 20 úno, 2020 11:08 am
od BohousP
U DCC NIKDY nepoužíváme řízení jízdy pomocí diody nebo odporem, tak aby kolej byla bez napětí. Ani před návěstí stůj, ani na konci KUSÉ koleje. Je to proti základní myšlence digitálního řízení. Využít lze izolovaný úsek na indikaci obsazení a na snížení rychlosti nebo zastavení. To obvykle však vyžaduje software/počítač.
EDIT: Dostal jsem několik SZ, proč zapomínám na ABC. Nezmínil jsem ho úmyslně. Na jeho pochopení je potřeba rozumět dcc, mít vhodné dekodéry a dost často experimentovat. Nic pro začátečníky.
Re: Konečná kolej

Napsal:
čtv 20 úno, 2020 12:04 pm
od HonzaM
V klubovém provozu používáme odporový lak řadu let na všech vozech a nikdy k žádnému problému nedošlo. Odpor v rozmezí 10 - 15 kOhm. Jednoduše si lze spočítat, jaký výkon představuje několik mA při napětí 12 - 15 V, což je obvyklé napětí v kolejích.
Re: Konečná kolej

Napsal:
čtv 20 úno, 2020 12:06 pm
od belgarat
HonzaM píše:V klubovém provozu používáme odporový lak řadu let na všech vozech a nikdy k žádnému problému nedošlo.
Ja a spousta dalsich jsme i detma taky chodili do ZOO po Trojske lavce spoustu let

... a pak jednoho dne spadla.