Konečná kolej

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Konečná kolej

Příspěvekod HonzaM » čtv 20 úno, 2020 12:14 pm

belgarat píše:
HonzaM píše:V klubovém provozu používáme odporový lak řadu let na všech vozech a nikdy k žádnému problému nedošlo.


Ja a spousta dalsich jsme i detma taky chodili do ZOO po Trojske lavce spoustu let ;) ... a pak jednoho dne spadla.


Tohle srovnání je trochu vedle. Spočítal sis o jaký výkon se v případě koleček s odporovým lakem se jedná? Chceš tvrdit že takový výkon stačí k ohřátí kolečka na teplotu, která by mohla vést k roztečení plastu, o zápalné teplotě nemluvě?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Konečná kolej

Příspěvekod Miloš Pavlát » čtv 20 úno, 2020 12:20 pm

Je doporučeno po zaschnutí laku nápravy před vrácením do vagónu položit na napájenou kolej pod dozorem a kontrolovat případné zahřátí.
Miloš Pavlát
Přechod z poloviční nuly na plnotučnou nulu.
Uživatelský avatar
Miloš Pavlát
 
Příspěvky: 332
Registrován: stř 05 lis, 2014 7:27 am
Bydliště: Praha 3 - Vinohrady

Re: Konečná kolej

Příspěvekod MiG » čtv 20 úno, 2020 12:52 pm

HonzaM píše:
belgarat píše:
HonzaM píše:V klubovém provozu používáme odporový lak řadu let na všech vozech a nikdy k žádnému problému nedošlo.


Ja a spousta dalsich jsme i detma taky chodili do ZOO po Trojske lavce spoustu let ;) ... a pak jednoho dne spadla.


Tohle srovnání je trochu vedle. Spočítal sis o jaký výkon se v případě koleček s odporovým lakem se jedná? Chceš tvrdit že takový výkon stačí k ohřátí kolečka na teplotu, která by mohla vést k roztečení plastu, o zápalné teplotě nemluvě?

To srovnání není vůbec vedle. Spočítal sis, jakou měla tá lávka výpočtovou nosnost? A spadla pod dvěma lidma...

Problém odporového laku je v tom, že pro neznalého/nezkušeného se dá lehce nanést vrstva, která bude mít okolo 15kOhm stejně tak jako vrstva s odporem okolo 1kOhm nebo níž.
A je nutno měřit a kontrolovat několikrát a po zaschnutí, než to půjde do vozu. Hlavně hodnota "za mokra" vůbec nic neznamená.
A to se povídají i možná pohádky, že k degradaci a postupnému snižování odporu dochází i po delší době.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Konečná kolej

Příspěvekod belgarat » čtv 20 úno, 2020 12:54 pm

HonzaM píše:Tohle srovnání je trochu vedle. Spočítal sis o jaký výkon se v případě koleček s odporovým lakem se jedná? Chceš tvrdit že takový výkon stačí k ohřátí kolečka na teplotu, která by mohla vést k roztečení plastu, o zápalné teplotě nemluvě?


HonzoM: tohle nehodnotim, nechci se dostat do stejnych absurdit jako s Jirkou_US v elektrickem vlakne o lokomotive co stoji pres hranici boosteru a chudaky sberace a pididratky mozna prenaseji rozlozeny vykon ;) Blog odkazovany Trixtem Foxem beru (i bez vypoctu) jako fakt - proc by si to autor blogu vymyslel ?

Edit: zamena jmen, spatne jsem se podival do historie prispevku, omluva obema postizenym.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2373
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Konečná kolej

Příspěvekod Pavel-HP » čtv 20 úno, 2020 1:44 pm

No nevymyslel, ale odpor na nápravě měl určitě menší než 15kohm. Doporučená hodnota. Napětí známé a výsledný proud a výkon si už snad každý dokáže spočítat sám.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Konečná kolej

Příspěvekod Fox » pát 21 úno, 2020 10:37 am

No vida, jak rozvinuté téma máme :D . Jak jsem psal: doporučuji odkaz přečíst a závěr si pro sebe udělat sám. (Němečtí kolegové to probrali hodně zgruntu).
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1309
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Konečná kolej

Příspěvekod michal.kubista » pát 21 úno, 2020 3:06 pm

MiG píše:To srovnání není vůbec vedle. Spočítal sis, jakou měla tá lávka výpočtovou nosnost? A spadla pod dvěma lidma...

Problém odporového laku je v tom, že pro neznalého/nezkušeného se dá lehce nanést vrstva, která bude mít okolo 15kOhm stejně tak jako vrstva s odporem okolo 1kOhm nebo níž.
A je nutno měřit a kontrolovat několikrát a po zaschnutí, než to půjde do vozu. Hlavně hodnota "za mokra" vůbec nic neznamená.
A to se povídají i možná pohádky, že k degradaci a postupnému snižování odporu dochází i po delší době.


Elekrtika taky kope a používáme jí.
- Ta lávka nespadla kvůli zatížení dvěma lidma, ale protože byla špatně navržená a udržovaná...
- Odpor maeriálů se vlivem prostředí zvětšuje, s výjimkou oxidu hliníku, ale tam se odpor zmenšuje v řádu desetin procenta. Kdyby to bylo jinak, tak už známe supravodivé materiály použitelné v běžných podmínkách.

Souhlasím s tím, že odporový lak je třeba si osahat, po aplikaci a vyschnutí je vhodné přeměřit, ale když bude vše v pořádku, tak to bude i nadále a nebál bych se ho používat. A když se odporový lak naučí používat, tak to bude dobrý pomocník.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Konečná kolej

Příspěvekod look23 » pát 21 úno, 2020 3:43 pm

michal.kubista píše:- Ta lávka nespadla kvůli zatížení dvěma lidma, ale protože byla špatně navržená a udržovaná...

Špatně navržená nebyla. Jen byl odfláknutý technologický postup při samotné výstavbě a pak během let její údržba.
V Nymburce stála stejná a ta byla v pořádku. Jen ji díky panice nechali strhnout a zjistili, že ji nic nebylo.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Konečná kolej

Příspěvekod Polabský » sob 22 úno, 2020 1:04 pm

Ono je to s tou lávkou složitější.
O povodních do ní prásknul z boku velký kontejner.
Na boční zatížení tohoto typu a síly konstrukci nikdo nenavrhoval.
To mohlo být i jednou z příčin selhání.
Hezký den Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků