55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod kanera » čtv 26 pro, 2019 10:27 pm

Ahoj, jsou prosím nová trafa ze start setů PIKO lepší, než ty stará z 80 let jako PIKO Junior? děkuji
Přílohy
DDD.jpg
kanera
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 26 pro, 2019 9:34 pm

Re: 55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod Vladimír_B » pát 03 led, 2020 7:17 am

Ahoj, ano, akorát tenhle ovladač (pod červeným kroutítkem je v podstatě "spínaný" zdroj) je na menší výkony, třeba na jednu lokomotivu. Nevím co by to udělalo se starým Piko dvoumotorákem. :D Nebo při krmení rozsáhlejšího kolejiště s více loko...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: 55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod kanera » pon 27 led, 2020 9:12 pm

Tak jsem to pořídil a má to výkon pro dítě až moc velký. Parní loko ze základního setu lítá, div, že se nevykolejí. Když tam dám starou téhož typu, tak je pomalejší. Starej dvoumotorák jsem také zkoušel a ten už jezdí slušně na plný výkon, ale znatelně pomaleji, než na FZ1. Dvě mašiny to utáhne také.
kanera
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 26 pro, 2019 9:34 pm

Re: 55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod D » pon 27 led, 2020 11:30 pm

kanera:
Pro děti není, to už jsem zjistil. Možná pomůže výměna síťového transformátoru, třeba ~ 7,5 V namísto dodávaných ~ 12 V.

Na výstupu zmíněného ovladače jsem naměřil osciloskopem zhruba 20 V naprázdno. Většina modelů lokomotiv v TT a H0 má i při normovaných 12 V rychlost nadhodnocenou, takže při zhruba 18 V od ovladače můžou pomalu vzlétnout. Třeba mám jen vadný kus, který sice rychlost lokomotiv ovládat umí, ale ta pila namodulovaná nad = 18 V na prázdno na výstupu má být ve skutečnosti PWM.

schéma zapojení
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: 55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod Ossi » úte 28 led, 2020 3:21 pm

Zdravím. Jestli mohu doporučit, pokud chcete použít nějaký napáječ pro děti, tak jedině Tillig z posledních startsetů. Historické FZ1, F2 nemá cenu používat pro nové modely, jejich průběh proudu a výstupní napětí moderním motorům nedělá dobře. Zmiňovaný Piko (a stejně tak i Mehano ze startsetu) je sice pulsní, ale jak zde bylo již řečeno,leze z nich přes 20 V. Sám jsem s ním před lety málem spálil motor v "Köfce" od Arnolda a dnes mi odešla bílá sekce dvoubarevné LEDky v pozičce na brejlovci 3010 od MTB. Toho jsem zakoupil před dvěma týdny a záruka se jaksi na přepětí z napáječe ne vztahuje že... Kolega si s ním odpálil vestavěný dekodér v 312.8500. Proto raději tento napáječ NE. Dnes jsem ho po letech vytáhl, protože marodím a jsem u tchána. Pořádný vercajk mám u sebe doma. Chtěl jsem zaběhnout vánoční (a povánoční) mašiny. Holt si Kyklop, Mračoun 259, Hektor 1190 a kuehnova 537.05 na záběh počkají. Ossi
Ossi
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

Re: 55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod MiG » stř 29 led, 2020 2:15 pm

Ossi píše:Historické FZ1, F2 nemá cenu používat pro nové modely, jejich průběh proudu a výstupní napětí moderním motorům nedělá dobře.
Toto jsem už někdy někde četl, jen k tomuto tvrzení nebyla technicky pochopitelná vysvětlivka.
Ossi píše: Zmiňovaný Piko (a stejně tak i Mehano ze startsetu) je sice pulsní, ale jak zde bylo již řečeno,leze z nich přes 20 V.
LED asi větší napětí bude přežhavovat (jestli jsou proudem naknap a nevhodně zapojené), ale podle výše uvedeného schematu by se maximální rychlost měla dát nastavit. Možná stačí jen otočit čudlíkem zespodu. (možná, protože německý a anglický popis stran toho čudlíku se mi zdá rozdílný)
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: 55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod kanera » stř 29 led, 2020 8:43 pm

D píše:kanera:
Pro děti není, to už jsem zjistil. Možná pomůže výměna síťového transformátoru, třeba ~ 7,5 V namísto dodávaných ~ 12 V.

Na výstupu zmíněného ovladače jsem naměřil osciloskopem zhruba 20 V naprázdno. Většina modelů lokomotiv v TT a H0 má i při normovaných 12 V rychlost nadhodnocenou, takže při zhruba 18 V od ovladače můžou pomalu vzlétnout. Třeba mám jen vadný kus, který sice rychlost lokomotiv ovládat umí, ale ta pila namodulovaná nad = 18 V na prázdno na výstupu má být ve skutečnosti PWM.

schéma zapojení


Děkuji, dobrý tip. Mám těch traf víc a jednen zroj hlasitě bzučí, tak ten bych mohl zaměnit. Nevíte čím to bzučení traf je? Má to vliv na bezpečnost?
Jinak všechny zdroje dávají lehce nad 15 V, a jedno jsem měřil na výstupu ovladače a má tam +/-19 V. Jak je možné, že se ta hodnota zvýšila?
kanera
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 26 pro, 2019 9:34 pm

Re: 55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod D » čtv 30 led, 2020 12:48 am

kanera:
To vypadá na krátkou lekci z elektrotechniky o zdrojích.

> jednen zroj hlasitě bzučí, tak ten bych mohl zaměnit. Nevíte čím to bzučení traf je? Má to vliv na bezpečnost?
Klasický transformátor se obvykle skládá ze dvou cívek. Do první pustíš střídavý proud, cívka ho přemění na magnetické pole a druhá cívka magnetismus opět převede zpět na střídavý proud, který z ní odebíráš. Podle poměru počtu závitů v první a druhé cívce transformátor mění velikost napětí. Nejen kvůli efektivitě se nenechává magnetický tok mezi cívkami létat volně vzduchem s velkým rozptylem, ale svede se do kovového jádra. Pro transformátory napájené ze sítě se osvědčilo jádro složené z tenkých plíšků natlačených vedle sebe do jednoho bloku. A když se třeba vlivem nárazu plíšky trochu uvolní, začne s nimi magnetismus trochu mávat, a jak tak o sebe cinkají ve slyšitelném rytmu frekvence proudu ze zásuvky, tak zaznamenáš vrčení. Je to nepříjemné, ale život to neohrožuje. Mezi drát cívky a plíškové jádro se dává silná izolace.

> Jinak všechny zdroje dávají lehce nad 15 V
Transformátor se chová jinak bez odběru proudu a jinak s odběrem. Na něm uvedená hodnota, například u uvedeného Piko 12 V, se vztahuje k odebíranému proudu 450 mA. Bez zátěže se na transformátoru objeví napětí o trochu vyšší (15 V). Proto také nemusí být vhodné kupovat jako náhradu transformátor s násobně větším proudem – ano, může toho utáhnout více, ale na prázdno (s nízkým odběrem) bude mít vyšší napětí.

> na výstupu ovladače a má tam +/-19 V. Jak je možné, že se ta hodnota zvýšila?
Ze zásuvky i výstupu transformátoru teče střídavý proud, mezi svorkami měříš střídavé napětí. Proud i napětí se střídá plynule, po obloučkách sinusoidy roste a klesá. Střídavý měřák ukazuje takzvané efektivní napětí, tedy ne maximum, ale něco jako průměr – podle průměrné energie, která se z takové elektřiny dá získat. V lokomotivě je ale stejnosměrný motor, takže se proud v ovladači nejdříve diodami usměrní. Za usměrňovačem je napětí i proud stejnosměrný, ale pulzující. Aby se s ním lépe pracovalo (regulovalo), tak se vyhladí pomocí součástky zvané kondenzátor, která v sobě elektřinu udržuje a vyrovnává mezery mezi těmi pulzy na vstupu. Ale tento kondenzátor napětí neprůměruje jako střídavý měřák, ale snaží se udržet maximální hodnotu napětí. Maximální stejnosměrné napětí na prázdno je o odmocninu ze dvou větší než střídavé napětí. Aby to nebylo tak jednoduché pro výpočet, dvě diody usměrňovače a spínací tranzistor výsledné napětí sníží ještě o zhruba 3 × 0,6 V. Takže pro výstup z transformátoru naprázdno 15 V × 1,41 − 3 × 0,6 V = 19,4 V.

Ovladač pak může regulovat rychlost lokomotivy / proud do motoru tak, že snižuje napětí v rozmezí 0–15 V (na prázdno 0–19 V). Jenže to by musel zbytek energie spotřebovat, tedy proměnit na teplo. U napájení malé LED tepla moc nebude, ale u motoru už je to horší. Proto se na výstupu nechá plné napětí (naměříš 15–19 V) a velmi rychle se vypíná a zapíná. Ovladačem měníš poměr mezi dobou zapnutí a dobou vypnutí. Podle poměru dob zapnutí a vypnutí jede lokomotiva rychleji nebo pomaleji. Jmenuje se to pulzní regulace. Staré FZ1 používá ještě jinou regulaci, přepíná mezi několika výstupy přímo na transformátoru.

--

Doporučuji k ovladači Piko nákup spínaného zdroje (příklad). Ten má na výstupu stejnosměrné napětí, jeho velikost udržuje elektronika stálou bez ohledu na odběr. Odpadne i zvýšení napětí na kondenzátoru, zůstane jen úbytek na diodách, za ovladačem o necelé dva volty. Vhodné pro tebe budou zdroje o napětí 12 nebo 9 V – odečti dva volty a máš maximum v kolejích (10 nebo 7 V), které určí maximální rychlost lokomotivy. To už bude poznat proti původním 15–19 V. Proud zdroje stačí 0,5 - 1 A. Na rozdíl od obyčejného transformátoru bude spínaný zdroj menší, lehčí a bezpečnější. (Jen nemá ohnutou koncovku.)

Spínaný zdroj pracuje na vyšších frekvencích s menším transformátorem, takže když se v něm něco pokazí, tak na tebe nevrčí, ale píská.

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: 55003 PIKO - trafo s ovladačem jízdy

Příspěvekod kanera » sob 01 úno, 2020 8:04 pm

Ossi píše:Zdravím. Jestli mohu doporučit, pokud chcete použít nějaký napáječ pro děti, tak jedině Tillig z posledních startsetů. Historické FZ1, F2 nemá cenu používat pro nové modely, jejich průběh proudu a výstupní napětí moderním motorům nedělá dobře. Zmiňovaný Piko (a stejně tak i Mehano ze startsetu) je sice pulsní, ale jak zde bylo již řečeno,leze z nich přes 20 V. Sám jsem s ním před lety málem spálil motor v "Köfce" od Arnolda a dnes mi odešla bílá sekce dvoubarevné LEDky v pozičce na brejlovci 3010 od MTB. Toho jsem zakoupil před dvěma týdny a záruka se jaksi na přepětí z napáječe ne vztahuje že... Kolega si s ním odpálil vestavěný dekodér v 312.8500. Proto raději tento napáječ NE. Dnes jsem ho po letech vytáhl, protože marodím a jsem u tchána. Pořádný vercajk mám u sebe doma. Chtěl jsem zaběhnout vánoční (a povánoční) mašiny. Holt si Kyklop, Mračoun 259, Hektor 1190 a kuehnova 537.05 na záběh počkají. Ossi


Dříve jsem nad Tillingem uvažoval, ale bál jsem se , že to bude moc slabé pro staré H0, když je to pro současné TT. Tyhle tarafa mají výstup nějak vyhlazený?
Kluk má 2 roky a 8 m a kupodivu se k tomu chová šetrně, tak jsem mu dal na to staré DR dvoumotoráky a s ima to jezdí tak akorát. Děkuji za komentář.
kanera
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 26 pro, 2019 9:34 pm


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků