Stránka 6 z 6

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: ned 24 čer, 2018 9:12 pm
od MiG
Bedlisch píše:To je zas nějaká US-Fyzika? :wink: No buď to špatně měříte, nebo máte místo superkodíku nějakou srajdu. Kondezátoru 0,33F při nabíjení napětím 5V přes odpor 150ohm stoupne po 20sec napětí z 0 na 1,6V. K dosažení napětí 4,5V je třeba kondenzátor nabíjet 114sec.

To může být i normální fyzika. Jan po zkouškách s velkým nabíjecím/vybíjecím proudem přišel kondenzátor o část (celkem velkou) své kapacity.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: úte 26 čer, 2018 12:23 pm
od jipol57
Nemám měřidlo, kterým bych změřil tak velkou kapacitu. Ale zkusil jsem porovnáváním.
Vybral jsem odpor pro vybíjecí proud 1mA, a připojil ke kondenzátoru. Prvně jsem připojil pro mně měřitelný 6,3mF a ten se mi z 5 na 3,5V vybil asi za 11 vteřin. Po připojení mého super trvalo to samé vybíjení 7,5minuty. 450vteřin. Prostým výpočtem jsem vypočítal, že by měl mít asi 260mF, což je pořád v toleranci výrobce. Ale to je opravdu hrubý výpočet kapacity.
Postrádám v datasheetu doporučený nabíjecí proud. Asi ho nedoporučují a může být maximální.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: pon 24 zář, 2018 6:03 am
od vinklarekcz
Volně navážu a připomenu jedno staré schema z Malé železnice C-1 určené pro analog. provoz. Vůz si veze dobíjecí akumulátor - dnes např. typ Li-Ion který se za jízdy dobíjí. Na obr. je ještě zapojení se žárovkou, ale tu lze nahradit LED + odporem. Výhodou je že vozy svítí i několik desítek minut i když vlak stojí.

Nevýhodou tohoto řešení je to že se akumulátor nesmí vybít nadoraz - zničil by se. A ani jeho přemostění např. 3V relém nic neřeší - relé odebírá i 120mA - např. https://www.gme.cz/rele-s-dc-civkou-3v- ... uct-detail
Takže nezbývá nic jiného než doplnit obvod akumulátoru malým vypínačem a akumulátor tak odpojit po skončení ježdění s vláčky.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: pon 24 zář, 2018 6:35 am
od Kajinek11
Já trošku odbočím. Toto hlavně potřebují lokomotivy. Pořád tápeme se spolehlivostí sběru proudu, řešíme čistotu kolejí atd.. Kdybychom měli Wifi dekodéry s ovládáním bezdrátově a lokomotivy by měli baterii, která by se nabíjela neustále z kolejí, pak by nám občasný výpadek sběru proudu vůbec nevadil. Ježíš to by bylo po starostech. Divím se že s tím ještě nikdo nepřišel..

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: pon 24 zář, 2018 8:22 am
od vinklarekcz
Do starých Piko NDR lokomotiv jsem vměstnal el. kondenzátor 10000mikroF/16V - někde i 2 kusy, takže já mám vyřešeno ;-) A mají i pozvolný doběh.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: pon 24 zář, 2018 4:21 pm
od Kajinek11
Ano, ale to je ovšem analog, že? U digitálu to použít nejde, nebo se pletu?

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: pon 24 zář, 2018 4:38 pm
od TomasM
Kajinek11 píše:Ano, ale to je ovšem analog, že? U digitálu to použít nejde, nebo se pletu?

I u DCC to jde použít, ale musí to umět dekodér (většina lepších to umí)

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: pon 24 zář, 2018 5:23 pm
od fulda
TomasM píše:
Kajinek11 píše:Ano, ale to je ovšem analog, že? U digitálu to použít nejde, nebo se pletu?
I u DCC to jde použít, ale musí to umět dekodér (většina lepších to umí)
Umí to i ty horší.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 27 čer, 2020 1:42 pm
od Kajinek11
Nechci zakládat nové vlákno, tak zkusím dotaz hodit sem..Mám v Rosničce TT trošku málo místa a z prostorových důvodů bych potřeboval

použít jeden SMD rezistor z tohoto Laicdcc modůlku:

https://toykidmama.com/a-pack-of-2-pcs- ... brand-4029

pro 2 žluté běžné TT vláčkové SMD LED zapojené paraelně - dohromady předpokládám 0,04A

Unese ten rezistor ten dvojnásobný proud? Odpod jsem naměřil 1Kohm.

Díky...

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 27 čer, 2020 2:44 pm
od BohousP
Z čeho usuzuješ proud 40mA? Na žluté LED jsou cca 2V, napájení 12V. Na odporu bude 10V, při odporu 1kohm to je proud 10mA, jednou diodou tedy 5mA. To by ale pro moderní diody mělo stačit. Výkon na odporu 10V*10mA=100mW. Kolik ten odpor snese to z fotky nezjistím. Ale na smd je to tak tak.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 27 čer, 2020 3:12 pm
od TomasM
Dle popisu jsou na 125 mW, takže to zvládnou, ale asi budou na dotek dost teplé.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 27 čer, 2020 3:45 pm
od Kajinek11
Děkuju za odpovědi. Tak já to zkusím, snad to bude OK.. Bude za tím hned olověné závaží, tak odvod tepla by měl být dobrý... I napětí by mělo být vyšší než 10V. Je to DCC a napětí v koleji mám 16V, tak nevím kolik dává většinou "common +" z decodéru ZIMO. To trošku proudu také snad ubere..

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 27 čer, 2020 4:37 pm
od BohousP
Kajinek11 píše:Děkuju za odpovědi. Tak já to zkusím, snad to bude OK.. Bude za tím hned olověné závaží, tak odvod tepla by měl být dobrý... I napětí by mělo být vyšší než 10V. Je to DCC a napětí v koleji mám 16V, tak nevím kolik dává většinou "common +" z decodéru ZIMO. To trošku proudu také snad ubere..

Vyšší napětí = vyšší proud = vyšší výkon. To je fyzika ze ZŠ. Pokud laboruješ s dekodéry, nějaké základy bys měl znát.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 27 čer, 2020 6:21 pm
od Kajinek11
Mas pravdu jsem si nejak divne prehodil vzorecek pro Ohmuv zakon. :D Ze kdyz mame vetsi napeti, tak muzeme mit mensi proud pri stejme odporu.. Jojo uy je to doba co jsem byl ve skole...