Stránka 5 z 6

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: úte 19 čer, 2018 7:10 am
od jipol57
Toho okamžitého poklesu svitu, při přerušení, jsem si při pokusech také všiml, tak proto jsem pokračoval v další stabilizaci na 3V. A svit ledek je nastaven odpory k těm 3 voltům. Kondenzátor jako zásobárna dodává napětí do 3voltového stabilizátoru, a za ním začne pokles až se kondenzátor vybije pod tuto hranici. A ne skokově, jak je tomu při přerušení, ale plynule, téměř neznatelně. Ale až klesne pod viditelnou hranici, tak ledky PIC vypne. Zapne zase až se napětí zvedne. Ale k tomu při jízdě nedojde, protože tak dlouhé přerušení nebývá. PICem taky chci rozsvěcovat a zhasínat, a taky koncovky. Dejme tomu delší podržení magnetu nad střechou, zapne osvětlení, krátké koncovku jednu, další krátké opačnou a tak nějak.
DCC ovládání pro vagony nechci. Jednak tím snížím tlačenici DCC signálu v kolejišti, tu nechám jen lokomotivám a taky se mě nechce hledat v knihovně určitý vagon. Jednodušší je to ruční magnetové zapínání.
S tou stabilizací na 3V by se to celé dalo zjednodušit i bez PICu. Jen by to při ztrátě napětí pomalu dohasínalo. Možná že by to vyřešila zenerka 2,7V nebo 3V. Ale ta by zase snížila celkově o 0,7V. Muselo by se vyzkoušet. A svítilo by to pořád.
Přesně si nepamatuji, ale ten 3V stabilizátor si pro sebe vzal zanedbatelný proud řádu mikroA.

Edit: teď jsem si teprve pozorněji přečetl, že taky stabilizujete na nižší napětí. A k pobliknutí dojde. Ale to se mi nějak ani teoreticky nezdá. Že by ten rozdíl 3,3V a u mně 3V? Nebo jsem při pokusu zapojil jen jednu ledku a s výsledkem se spokojil? Asi pokus ještě někdy zopakuji. A zkoušel jsem to na digitálu.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: úte 19 čer, 2018 7:29 am
od fulda
JardaJarda píše:superkondenzátory jsem testoval, samozřejmě jako amatér jsem se zmohl jen na jednoduché zapojení: usměrňovač, stabilizátor na 5V ten nabíjel superkondenzátor (aliexpres), potom stabilizátor na 3,3V, který napájel 3 paralelně zapojené LEDky. 1,5 minuty se nabíjel kondenzátor (to by nevadilo), asi 15 minut se vybíjel (to by mně taky nevadilo), ale při přerušení napájení z koleje (analogový provoz) došlo k okamžitému viditelnému poklesu jasu. Úroveň jasu, na kterou došlo k poklesu pak byla opravdu dlouhou dobu konstantní, ale to mrknutí-pokles jasu byl nepěkný a já jsem nevěděl a ani dnes nevím jak to odstranit...
Tady mohu doporučit k samostudiu "7805 reverse bias". Je to mé oblíbené téma u většiny amatérských konstrukcí jako je Arduino a spol. Přidáním páru diod se to bliknutí značně zmenší. Pro úplné odstranění je potřeba použít nějaký DC/DC měnič.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: úte 19 čer, 2018 7:49 am
od jipol57
jipol57 píše:... teď jsem si teprve pozorněji přečetl, že taky stabilizujete na nižší napětí. A k pobliknutí dojde. Ale to se mi nějak ani teoreticky nezdá. Že by ten rozdíl 3,3V a u mně 3V? Nebo jsem při pokusu zapojil jen jednu ledku a s výsledkem se spokojil? Asi pokus ještě někdy zopakuji. A zkoušel jsem to na digitálu.

Ještě mě napadlo jedno. Vzpomínám si, že při pokusech jsem laboroval s odporem na vstupu. Na tom mém schématu je vlevo R9 150ohm. Ten "změkčuje" to nabíjení kapacity, snižuje proud a možná taky utlumí to bliknutí.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 3:57 am
od JardaJarda
Jak tak na to koukám, budu muset obnovit výzkum, ale teď v létě to asi nedopadne.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 9:01 am
od Bedlisch
Ta 78L05 tedy z Vás musí mít radost. :D A ten superkondenzátor taky. Uff
Tento typ superkondenzátoru má doporučený vybíjecí proud je 1mA nebo menší. Což to osvětlení asi nesplní. U většiny knoflíkových superkondezátorů je problém v tom, že prostě ten požadovaný proud nedodají. Ale dají se vybrat typy, co mají i 20mA, což by mohlo býti daleko lepší. Je použil radiální superkondíky a žádné probliknutí nemám.
A ještě se zkuste zamyslet, až tam těch super kondenzátorů budeme mít třeba 20, co se bude dít po zapnutí. Zvlášť u DCC.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 11:29 am
od jipol57
Proto tam mám ten vstupní odpor, přes který se kondík nabíjí. Ale taky ještě někdy pokusy obnovím. Ale dobrá poznámka, co na to centrála až se takových vozů najednou připojí víc. Tak jednak chci použít více boosterů, A možná zvětšit ten vstupní odpor a snížím ještě nabíjecí proud. Vybíjecí 1mA určitě překročím. Ale v datasheetu je to jen doporučená hodnota. Tak se ukáže jakou má Panasonic výdrž. Ale určitě mě ledky nebudou brát 20mA.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: čtv 21 čer, 2018 1:58 pm
od JardaJarda
Bedlisch píše:... Je použil radiální superkondíky a žádné probliknutí nemám.
A ještě se zkuste zamyslet, až tam těch super kondenzátorů budeme mít třeba 20, co se bude dít po zapnutí. Zvlášť u DCC.


Dobrý den,
mohl byste prosím, sem dát schéma zapojení a jaké máte kondenzátory. Pro mně neznalého co se bude dít po zapnutí pokud bude 20 kondenzátorů?

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: čtv 21 čer, 2018 2:14 pm
od vvitty
Vybity kondenzator se chova jako zkrat, a proud ktery odebira se postupne snizuje s tim jak se nabiji jeho kapacita. Rychlost a velikost proudu zalezi mimo jine na kapacite kondenzatoru.
Takze po zapnuti narazove dojde k velkemu odberu, dle pomeru v kolejisti klidne tak velkemu ze vypadne nadproudova ochrana boosteru.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: čtv 21 čer, 2018 4:05 pm
od jipol57
Nabíjecí proud je závislý na tom vstupním odporu. Už je to více než rok co jsem dělal ty pokusy, ale zapsal jsem si tam hodnotu 150ohm. A když si teď jen teoreticky spočítám proud do zkratu 150ohmového odporu, (jako že při tom nabíjení je to jen mžik) tak podle Ohmova zákona I=U/R tak 5V / 150ohm = 33mA. To je jen počáteční náraz na jeden vagon, který hned začne klesat. Taky se může odpor zvětšit a proud ještě klesne. Jen to nabíjení se trochu prodlouží.
Ale pochybnosti teď mám jak by to bylo na analogu - tuším že Jarda to chce mít na analogu, a bez řízení PICem.
U mých požadavků provozování na DCC, to bude trvale pod napětím, jen přerušované špatnými kontakty na kolejích. A při dlouhém odpojení, při ztrátě napětí, to nenechá kondík vybít domrtě, ale ledky vypne. Zrovna tak při nabíjení je rozsvítí, až bude kondík nabitý aspoň na 4V. Ale při pokusech, pokud si vzpomínám to bylo jen pár vteřin. PIC by měl oživnout při 2V.
Ale jak už jsem psal inteligentni hlídání napětí by možná šlo nahradit zenerkou. To ale zkoušet nebudu, není to můj požadavek.
A hodnoty při kterých ledky vypne a zapne budu určovat až při realizaci. Zatím ještě nemám ani napsaný program.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: čtv 21 čer, 2018 4:27 pm
od MiG
jipol57 píše:Nabíjecí proud je závislý na tom vstupním odporu. Už je to více než rok co jsem dělal ty pokusy, ale zapsal jsem si tam hodnotu 150ohm. A když si teď jen teoreticky spočítám proud do zkratu 150ohmového odporu, (jako že při tom nabíjení je to jen mžik) tak podle Ohmova zákona I=U/R tak 5V / 150ohm = 33mA. To je jen počáteční náraz na jeden vagon, který hned začne klesat. Taky se může odpor zvětšit a proud ještě klesne. Jen to nabíjení se trochu prodlouží.

Jakých 5V/150ohm?
Vždyť je ten odpor hned za usměrňovačem, takže pro počáteční proud máte skoro celé kolejové DCC napětí snížené jen o úbytek na stabilizátoru (s případnou akcí proudového omezení stabilizátoru)
A 10uF/25V hned za usměrňovačem taky není úplně košer.
Omezovací odpor by měl být buď před usměrňovačem, nebo jako první před ostatním hned za usměrňovačem.
I krátká špička je špička.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: čtv 21 čer, 2018 4:47 pm
od jipol57
Máte pravdu, to jsem teď přehlédnul, že odpor mám před stabilizátorem, počítal jsem jako by byl za ním, ale každopádně ten proud snižuje. A lepší bude ho dát za stabilizátor.
A 10uF/25V, takhle to bývá na dekodérech a nikdo si nestěžuje. To jsem jen převzal z dekodéru.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: pát 22 čer, 2018 4:55 pm
od jipol57
Tak pánové, donutili jste mně se znovu zabořit do pokusů. A zjistil jsem, že má paměť už tak dobře neslouží a hodnoty jsem střílel trochu od pasu. Budou to už 2 roky, od prvních pokusů.
Takže superkapacitu mám 0,33F a ten druhý stabilizátor 3,3V. To nic ale nemění na tom, že je to životaschopné a pokusy byly úspěšné. A ještě jedna věc, ten odpor, který snižuje nabíjecí proud jsem měl za 78L05, jen jsem to později do EAGLU špatně nakreslil. Nicméně zkusil jsem jaké to bude, když se dá před stabilizátor, tak to funguje taky. Jen musí být jiná hodnota. Za stabilizátorem 100-150ohm, před asi 330ohm. A nabíjecí proudy jsou potom stejné. Vadí snad stabilizátoru, že mu klesne vstupní napětí? A až se kondík nabije, tak se i na vstupu napětí zvedne a normálně stabilizuje 5V.

A výsledky: při kapacitě 0,33F a nastaveném max. nabíjecím proudu 30mA se kondenzátor nabije na 4,5V asi za 20sec. V té době PIC rozsvítí ledky a při přerušování nedochází k pohasínání. Ledky ovšem nesmějí brát více než 10mA. No a při tomhle odběru z plně nabitého kondíku vydrží svítit 10sec., kdy klesne napětí pod 3,5V a to už by začalo pohasínání při přerušování, Tak je PIC vypne.

Pro mně na zabránění blikání při jízdě plně vyhovující. Je pravda že 10mA na ledky není až tak moc a ve dne na slunku asi nebude poznat že svítí. Tak jako ve skutečnosti.

A šok pro centrálu při zapnutí? 30mA na vagon, to je zanedbatelné. I kdybych měl v úseku 20 osvětlených vagonů, je to mžikově 600mA. Centrály musí být na zkraty stavěné a na mžikové nereagují. Co s úspěchem používané přepólování smyčky založené na vyhodnocení zkratu. A centrály to ignorují.
Takže já si to takhle udělám, ale nikomu to nevnucuji.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 23 čer, 2018 11:41 am
od Bedlisch
Ano, je to jen na vás, jak si to chcete zapojit. Za mě můžu říct asi toto
1. osobně přijde mi trochu zbytečné, používat superkondenzátory. Obvykle 2 kondíky 470uF na plné napětí s následným stabilizátorem udělají dost parády na to, aby vůz neblikal. Ale proti gustu žádný dišputát. Taky jsem to zkusil a ještě mi nějaké superkodíky zbyvají. Možná se k nim vrátím. Jsou poměrně vhodné pro dvouosé vozy.
2. 78L05 z vás stále juchá radostí. Už vám to tu vysvětloval Fulda. Když dojde k tomu, že vůz přestane být napájen z kolejí, tak superkondík rve napětí do výstupu 78L05 a ta přemýšlí, komu má za to přerazit ruce :D
3.
jipol57 píše:A výsledky: při kapacitě 0,33F a nastaveném max. nabíjecím proudu 30mA se kondenzátor nabije na 4,5V asi za 20sec. V té době PIC rozsvítí ledky a při přerušování nedochází k pohasínání. Ledky ovšem nesmějí brát více než 10mA. No a při tomhle odběru z plně nabitého kondíku vydrží svítit 10sec., kdy klesne napětí pod 3,5V a to už by začalo pohasínání při přerušování, Tak je PIC vypne.

To je zas nějaká US-Fyzika? :wink: No buď to špatně měříte, nebo máte místo superkodíku nějakou srajdu. Kondezátoru 0,33F při nabíjení napětím 5V přes odpor 150ohm stoupne po 20sec napětí z 0 na 1,6V. K dosažení napětí 4,5V je třeba kondenzátor nabíjet 114sec.

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 23 čer, 2018 12:03 pm
od Bedlisch
A možná ještě jedno zamyšlení. Pokud používám superkondíky pod DCC a použiji vhodné typy, je zbytečné tam ten druhý stabilizátor na 3 V dávat. Výpadky napájení jsou jen krátkodobé a probliknutí vícéméně není vidět.
Pro ukázku - 0.1F/5.5V, LED napájeny rovnou jen přes ULN2003. Po sundání z kolejí LED neprobliknou, jen postupně pohasínají, což je vidět při znovuposazení na kolej.
https://www.youtube.com/watch?v=1efWNRlpPXg

Re: Osvětlení vag.fleischman

PříspěvekNapsal: sob 23 čer, 2018 5:50 pm
od jipol57
Přidat diodu za stabilizátor je maličkost. Ruce nikomu nepřerážel, asi je mu to jedno. Ale pravda je, že jeho stabilizační obvody zbytečně taky vybíjely. Dioda to jistí.
Když jsem tam neměl ten stabilizátor 3,3V, tak jsem při přerušování viděl jemné poblikávání pořád. Po stabilizaci, až se nabije kolem 4V už svítí plynule. K pohasínání dojde až se trochu vybije, po pár vteřinách odpojení, nebo kdyby těch přerušování bylo moc.
A po 20 vteřinách se mě opravdu nabije asi na 4,5V, měřím to na něm, a bez zapojených ledek. Se zapojenými ledkami - 10mA - to trvá dýl, ale pod tu hranici asi 3,5V, je při přerušování vidět poblikávání.