Pulsní regulátory

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Pulsní regulátory

Příspěvekod Miloš_P » stř 19 bře, 2008 9:17 pm

Nemáte někdo schéma zapojení nebo odkaz na výrobce stavebnice pulsního regulátoru se zpětnou vazbou?
Něco takového snad nabízel Conrad, ale mě se to nepodařilo v nabídce najít :cry: . Díky.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod PetrL » čtv 20 bře, 2008 8:29 am

Co myslíš tou zpětnou vazbou a k čemu slouží?
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Miloš_P » čtv 20 bře, 2008 10:10 am

Zpětná vazba kompenzuje zátěž motorku. Jednoduše řečeno vlak jede nastavenou rychlostí bez ohledu na stoupání, odpor v obloucích atd. DCC dekodéry mají obvody zpětné vazby obvykle vestavěny.

Našel jsem pouze toto jediné schéma (je tam i popis jak to funguje).
http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-emf1.htm
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Sandy » ned 23 bře, 2008 11:33 pm

Diskuze na téma pulsní regulace mě přiměla si trochu pohrát s tím, co mám doma. Je to pulsní regulátor od firmy Setronic. Rozdíl mezi provozem s regulátorem a s FZ1 je opravdu značný.
Pulsní regulace umožňuje plynulý rozjezd i u modelů, které mají ten nejobyčejnější motorek.
Hektor od CStrainu projel se zátěží čtyř vozů Faccs bez cukání trať 1m do stoupání 5cm/m za 2 minuty. :shock:
Pulsní regulace umožní popojet se soupravou o 3 - 5mm.
S FZ1 se chvilku nic neděje a pak najednou souprava zmizí v dáli za zatáčkou ! :lol:
Všem, kteří provozují analog, pulsní regulaci doporučuji. Pokud jde o jízdní vlastnosti, je to srovnatelné s DCC.
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Miloš_P » pon 24 bře, 2008 12:37 am

Sandy: Tak, tak, naprosto souhlasím :!: .
Nemáš nějaký přesnější kontakt na tu firmu Setronic nebo označení toho regulátoru?
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Sandy » pon 24 bře, 2008 9:40 am

Miloš_P píše:Sandy: Tak, tak, naprosto souhlasím :!: .
Nemáš nějaký přesnější kontakt na tu firmu Setronic nebo označení toho regulátoru?

Ing.Ladislav Seidl, Kafkova 53, Praha 6
tel. 224 323 453
Nedávno jsem ho zahlédl i na burze v Praze.
Před osmi lety nabízel dva typy : PR-1x a PR-2x. (x = A nebo B )
Lišily se v možnostech napájení. Obě verze byly jako stavebnice (A) i jako hotový regulátor(B).Já mám verzi PR-2B.
Regulátor je krabička 10 x 20cm o výšce 3 cm.
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Miloš_P » pon 24 bře, 2008 12:39 pm

Díky za info. Podle fotek na jeho www si vzpomínám, že jsem na burze člověka s tímhle regulátorem taky viděl a jezdilo mu to fakt parádně :!: .
http://www.alchladice.cz/
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jarda H. » pon 24 bře, 2008 1:19 pm



Ať nemusí zájemci stále klikat a hledat :

Verze regulátoru:
PR - 1A - napájení pouze ss 10 - 12 V, bez přídavných funkcí
PR - 1B - napájení ss 10 - 12 V, ss 14 - 35 V nebo st 10 - 25V, bez přídavných funkcí
PR - 2A - napájení pouze ss 10 - 12 V, rychlobrzda, zrychlení, automat, indikace
PR - 2B - napájení ss 10 - 12 V, ss 14 - 35 V nebo st 10 - 25V, rychlobrzda, zrychlení, automat, indikace

Ceny :
PR - 1A 1230,00 Kč
PR - 1B 1400,00 Kč
PR - 2A 1410,00 Kč
PR - 2B 1610,00 Kč

Síťový adaptér 220 V / 12 V DC 370,00

Ceny uvedeny bez DPH


A teď bych měl /jako úplný laik v elektrice :cry: / dotaz ke znalcům-elektrikářům : pro provoz v analagu mi stačí typ PR - 1B, v nouzi (pouze pro provoz, ss napětí) i PR - 1A ?! Je to tak, nebo si to blbě vykládám :?: A adaptér je potřeba nebo ne ? Z textu na www stránkách jsem se dočetl, že je možné ho doplnit ?! Tak jak to je ?

PS : rozdělení jako A-stavebnice a B-hotový regulátor se mi nezdá ! Jednak jsem to rozdělení na www stránkách neviděl, jednak rozdíl v ceně A a B je dost malý ?! Ale jak jsem už psal, v elektrice jsem totální laik !!
Naposledy upravil Jarda H. dne pon 24 bře, 2008 1:54 pm, celkově upraveno 2
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod JBr » pon 24 bře, 2008 1:26 pm

Kdyz uz jsme u toho, nemate nekdo zkusenost s timhle trafem? Vypada to, ze ma v sobe taky pulsni regulaci.

http://www.zeleznicni-modelarstvi.cz/p/ ... g-tfi.aspx
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Miloš_P » pon 24 bře, 2008 2:39 pm

Jarda H.: Pokud máš zdroj ss napětí, třeba starou FZ1, zdroj z PC nebo něco jiného co na výstupu dává požadované napětí, tak žádný adaptér nepotřebuješ, ten kup jen v případě, že nemáš nic. Před připojením k regulátoru doporučuju změřit napětí zdroje, aby něco nevyhořelo (např. FZ1 na výstupu dává něco kolem 17V :!: ). Pokud máš jen samotné trafo bez usměrňovače, můžeš s výhodou použít model, který umí pracovat i se střídavým napájením
Výběr verze regulátoru závisí pouze na tom, jaký komfort obsluhy požaduješ 8) .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Miloš_P » pon 24 bře, 2008 2:53 pm

Dotaz na Sandyho: Když použiješ ten rozjezd tlačítkem, tak to plynule zrychlí na max. rychlost nebo na rychlost nastavenou otočným regulátorem? Díky.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Sandy » pon 24 bře, 2008 8:29 pm

To JardaH :
S těmi verzemi máš asi pravdu. Je to přece jenom pár let, co jsem si pořizoval PR -2B. :oops:
Pokud tedy máš verze B a FZ1, tak adaptér nepotřebuješ. Já napájím střídavým napětím z prastarého trafa PIKO (bakelitové).
Každopádně doporučuji verzi s přídavnými funkcemi. Přeci jenom se rozšiřuje rozsah použití.
To MilošP
Navolit si můžeš čtyři křivky zrychlení : dvě lineární a dvě nelineární. Vždy do 100 a 70% max. výkonu.
A můžeš volit dvě varianty provozu ZRYCHLENÍ:
- ve variantě AUTOMAT si navolíš potenciometrem požadovaný výkon a po uvolnění příslušného tlačítka se lokomotiva na požadovaný výkon plynule rozjede. Po stisknutí tlačítka se opět plynule zastaví ( dojezd závisí na konstrukci pojezdu)- velmi efektní před dámskými návštěvami : sestavíš soupravu, navolíš cestu, nastavíš požadovaný výkon, chvilku nezávazně poklábosíš, zmačkneš nenápadně tlačítko a hle!: ono se to dá do pohybu samo od sebe :!: :lol:
- při provozu bez AUTOMATU vytočíš potenciometr na požadovanou hodnotu a lokomotiva se rozjede podle navolené křivky zrychlení.
Při provozu se pak každá změna nastavení potenciometru projevuje plynule.
Z výše uvedeného je zřejmé, že rozhodující je nastavení potenciometru.
Bezva funkcí je RYCHLOBRZDA - zastaví vlak na místě. Používám ji dost často, zvláště když na svém pidikolejišti jezdím se třemi soupravami a ještě se pokouším posunovat( s věkem se paměť holt nezlepšuje :cry: ).
A ještě mám pro vás jednu dobrou zprávu . Ta věc zlevnila, já ji koupil za 22OO,. ( přímo od výrobce) :cry:
Tak ta zpráva je špatná . Teď jsem koukal a ty ceny jsou bez DPH. Takže , prosím, + 19% :roll:
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Jarda H. » úte 01 dub, 2008 7:12 pm

Na stránkách www.es-pecky.cz jsem si všimnul novinky v nabídce (impulzní regulátor), sice tam chybí uvedení ceny, ale pro zajímavost jsem zkopíroval doprovodný text u regulátoru :

19755 Impulzní regulátor Z01
Regulátor Z01 je určen pro pohon hnacích vozidel všech modelových velikostí určených pro stejnosměrný proud.Díky impulzní regulaci zajišťuje mnohem lepší chování vozidel při nízkých rychlostech než klasický transformátor.I u starších vozidel se výrazně zlepší jízdní vlastnosti.Vzhledem k použití moderní techniky mikroprocesorového řízení je uživatelský komfort na vysoké úrovni při zachování jednoduchého ovládání pouze jedním otočným prvkem .Vhodně zvolená křivka regulace umožńuje přesné nastavení velmi pomalé i ryclé jízdy .Regulátor díky svým vlastnostem také chrání vozidla proti přetížení při prudkých změnách rychlosti a směru jízdy.Samozřejmostí je ochrana výstupu zkratu ,který může trvat libovolně dlouhou dobu.Výstupní proud regulátoru může být až 2A.Signalizace provozního stavu a přetížení je diodami LED.K napájení regulátoru slouží transformátor TR1 -1x16V/2A/32VA. Regulátor vznikl ve spolupráci firem:Merku,MZ-Miloš Zajíc,Es Pečky.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod PetrL » stř 02 dub, 2008 9:59 am

Sandy píše:...Každopádně doporučuji verzi s přídavnými funkcemi. Přeci jenom se rozšiřuje rozsah použití.

...Navolit si můžeš čtyři křivky zrychlení : dvě lineární a dvě nelineární. Vždy do 100 a 70% max. výkonu.
A můžeš volit dvě varianty provozu ZRYCHLENÍ:
- ve variantě AUTOMAT si navolíš potenciometrem požadovaný výkon a po uvolnění příslušného tlačítka se lokomotiva na požadovaný výkon plynule rozjede. Po stisknutí tlačítka se opět plynule zastaví ( dojezd závisí na konstrukci pojezdu)- velmi efektní před dámskými návštěvami : sestavíš soupravu, navolíš cestu, nastavíš požadovaný výkon, chvilku nezávazně poklábosíš, zmačkneš nenápadně tlačítko a hle!: ono se to dá do pohybu samo od sebe :!: :lol:
- při provozu bez AUTOMATU vytočíš potenciometr na požadovanou hodnotu a lokomotiva se rozjede podle navolené křivky zrychlení.
Při provozu se pak každá změna nastavení potenciometru projevuje plynule.
Z výše uvedeného je zřejmé, že rozhodující je nastavení potenciometru.
Bezva funkcí je RYCHLOBRZDA - zastaví vlak na místě. Používám ji dost často...


Sandy, nikdy jsem neměl ovladač tohoto typu v ruce, proto prosím o vysvětlení následujího:
Může jedna souprava jet na širé trati, zatímco druhá spouprava se plynule rozjíždí, popř. třetí souprava plynule zastavuje? Přitom všem ta první nezávisle na těch ostatních reaguje na nastavení cesty a u předvěsti plynule zpomalí, popř. u vjezdového návěstidla plynule zastaví?
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Martin HO » stř 02 dub, 2008 10:25 am

Podle mých zkušeností ne. Je to analog, ovládáš vždy společně napětí v připojených kolejových úsecích, a s tím všechny lokomotivy na těchto úsecích.

De facto je to stejný princip, jako klasické ovládání transformátorem.

Ale :

Transformátorem s regulátorem měníš rychlost lokomotivy velikostí napájecího napětí ( zpravidla 0 - 12 V).

Frekvenční modulací střídy (t.j. změnou poměru délky plného napětí a nulového napětí v čase) napájíš úseky plným ss napětím. Rychlost lokomotivy je dána poměrem délky plného a nulového napětí, který se regulací mění. Odtud pramení lepší jízdní vlastnosti lokomotivy. Při rozjezdu se vždy uplatňuje plné napětí (tedy větší kroutící moment motoru po určitou (menší či delší dobu) periody.

Obyčejným frekvenčním regulátorem nastavuješ potenciometrem přímo poměr střídy. U složitějších regulátorů změnu střídy při rozjezdu, brždění, event. její maximální hodnotu (rychlost jízdy) nastavuje další elektronická automatika.
Naposledy upravil Martin HO dne pát 31 pro, 2010 10:02 am, celkově upraveno 1
Martin HO
 

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků