Pulsní regulátory

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod boy.rough » pát 16 bře, 2012 7:17 pm

Ahoj,
no až tak zdatný v elektru nejsem :oops: , ale teoreticky by to vadit nemělo. Pokud ale budeš mašinou přejíždět z jednoho úseku do druhého, tak tam už bych problém viděl.
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán???) a nemám s nimi problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 620
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod Lukas » pát 16 bře, 2012 7:27 pm

No prave jak to rikas budu prejizdet z jedno do druhyho tak to asi problem bude jinak nevim potreboval bych to nejak vysve
tlit
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod radekkrupka » pát 16 bře, 2012 7:28 pm

Lukas píše:A chci se zeptat kdyz budu ovladat jeden usek pulznim regulatorem a druhej usek normalnim zdrojem Piko bude to vadit masince?

A proč bys to dělal?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod D » pát 16 bře, 2012 7:28 pm

Lukas:
Mašinkám to vadit nebude.

Na styku úseků to bude vadit regulátorům (jedno na jakém principu). Dělává se tam předávací úsek s možností přepnutí mezi regulátory, aby projíždějící vlak nikdy nepropojil obě koleje dvou sousedních rozdílně napájených úseků (jeden pól všech regulátorů může být/bývá trvale spojen). Paralelní spojení obou výstupů regulátorů může vést k jejich zničení.

> No prave jak to rikas budu prejizdet z jedno do druhyho tak to asi problem bude jinak nevim potreboval bych to nejak vysvetlit
Styk dvou napáječů na kolejišti
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod boy.rough » pát 16 bře, 2012 7:34 pm

Lukas píše:No prave jak to rikas budu prejizdet z jedno do druhyho tak to asi problem bude jinak nevim potreboval bych to nejak vysve
tlit

Moc nerozumím tomu, že máš na ovládání loko dva systémy. Proč :?:
Pulzní regulace je sice analog, ale je to "trochu" jiný analog.
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán???) a nemám s nimi problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 620
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod Lukas » pát 16 bře, 2012 7:38 pm

takze mam dva napajece na jednu cast kolejiste a to druhe na druhou cast kolejiste a koleje mam rozrizly na obouch stranach. chci si poridit je jeden pulzni regulator a aby se to nejak nehadalo
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod Lukas » pát 16 bře, 2012 7:54 pm

tak asi zustanu normalniho napajeni bez pulzni regulace. Ale kdyz prejizdim z jednoho do druheho tak to natocim stejne a pohoda . Muze se neco stat?
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod boy.rough » pát 16 bře, 2012 7:59 pm

Lukas píše:tak asi zustanu normalniho napajeni bez pulzni regulace. Ale kdyz prejizdim z jednoho do druheho tak to natocim stejne a pohoda . Muze se neco stat?

V tomhle případě musíš akorát dávat velký pozor na to, aby skutečně byly oba dva ovladače otočeny přibližně stejně. Nedovedu si představit toto uhlídat.
Pro jistotu ještě koukni na odkaz co na psal D . Určitě se hodí nebýt líný a aspoň přečíst. Je tam toho docela dost co za to stojí.
O.
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán???) a nemám s nimi problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 620
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod Lukas » pát 16 bře, 2012 8:15 pm

Ja tam mam obe trafa na ovladacim panelu tak i to hlidam takze pulzni regulatory bych musel myt na obe trafa aby to fungovalo?
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod D » pát 16 bře, 2012 8:41 pm

Lukas:
Každý regulátor potřebuje vlastní napájecí zdroj (trafo). Díky tomu je možné jeden (!) výstupní pól všech regulátorů spojit. Druhý se spojit nesmí a to ani na chvilku, jinak dojde ke zkratu, který může regulátor zničit. Tvoje regulátory (FZ1) jsou proti zkratu dosti odolné, takže přejetí mezi úseky ve stejném směru snesou, ale rozhodně jim to neprospívá. Pulzní regulátory budou na zkrat citlivější (zkratový proud je kromě vnitřních odporů zdrojů dán rozdílem napětí mezi regulátory – na lineárních je v případě stejného směru a rychlosti rozdíl řekněme do 4 V, na pulzním v různé fázi PWM plné napětí 12 V).

Odstranění zkratů řeší přechodový úsek. Buď se jednoduše přepíná k jednomu či druhému regulátoru přepínačem nebo to provedeš s jistou dávkou automatiky, jak je uvedeno v odkázaném článku.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod Jirka1 » pát 16 bře, 2012 9:08 pm

Lukáši, asi bych si nejprve na Tvém místě ujasnil, co tedy vlastně chceš?
Mám pocit, že asi chceš jeden pulsní regulátor k tomu, aby sis ho dozkoušel, jak funguje a co umí.
Proto bych doporučil, aby sis to odzkoušel někde bokem bez složitého předělávání zapojení kolejiště. Domnívám se, že až ho vyzkoušíš, nebudeš už klasické ovládání pomocí napětí (tradiční regulátory) moc chtít a půjdeš do pulzních regulátorů.

Pokud bys měl jeden pulsní regulátor a jeden klasický napěťový (a použil bys uváděné přechodové úseky), mohlo by se v určitých případech stát, že i když by oba zdroje docílily obdobné rychlosti vlaku (při stejném směru), že při přejezdu lokomotivy přechodovým úsekem díky vzájemnému součtu (vektorovému) obou napájecích napětí (rozdílných charakteristik - za 1) dvoucestně usměrněná sinusovka o frekvenci 50 Hz s proměnnou amplitudou a za 2) impulsní napětí s frekvencí danou konkrétní konstrukce PR s pevně danou amplitudou a proměnnou střídou) lokomotiva prudce zrychlí a pak zase zpomalí.
To by sice nic neudělalo zdrojům díky zapojení, ale jedoucímu vlaku by se to asi moc nelíbilo. :mrgreen: :|

Navíc jde i o zvyk, těžko budeš regulovat rychlost dvěma naprosto odlišnými způsoby v podstatě současně.
Knoflíkem "trafa" reguluješ rychlost i směr, u PR reguluješ rychlost potenciometrem (knoflíkem) - ale zase podle jinačí charakteristiky a směr jízdy přepínačem... To vidím jako dost podstatnou a nepraktickou komplikaci práce obsluhy. :mrgreen:
(Ale fantazii se samozřejmě meze nekladou, pro někoho platí: "Čím složitější, tím lépe".) :lol: :mrgreen:

Mně samotnému trvalo dost dlouho, než jsem si zvykl po přechodu z klasického "trafa" na PR...

Jinak ostatní zde již psali kolegové.

Lukas píše:Ja tam mam obe trafa na ovladacim panelu tak i to hlidam takze pulzni regulatory bych musel myt na obe trafa aby to fungovalo?
Jinak bych ty pulsní regulátory na obou trafech moc neumýval, ona ta voda a sapon jim moc nesvědčí, obzvláště když jsou aktuálně zapojeny pod napětím. To moc neprospívá ani té obsluze. :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod Lukas » pát 16 bře, 2012 9:22 pm

presne jak to pisete tak jem to myslel, to znamena ze zadny pulzni regulator a nechad to byt, a nerozumim posledni vete,
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod boy.rough » pát 16 bře, 2012 9:34 pm

Ta poslední věta je Tvoje, Jirka Tě jen citoval. Je tam hrubka, ale to neřeš. Je to jen pro češtináře :D .
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán???) a nemám s nimi problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 620
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod Jirka1 » pát 16 bře, 2012 9:38 pm

Lukas píše:presne jak to pisete tak jem to myslel, to znamena ze zadny pulzni regulator a nechad to byt, a nerozumim posledni vete,
To klidně vyzkoušej na nějakém oválu a pak uvidíš... Ono to půjde řešit i s PR...

JJ, kolega boy.rough to vysvětlil. :roll:
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod D » pát 16 bře, 2012 9:44 pm

Jirka1:
> To by sice nic neudělalo zdrojům díky zapojení, ale jedoucímu vlaku by se to asi moc nelíbilo.
Vlak jen zrychlí, nic se mu nestane. To je jako posadit lokomotivu na koleje pod proudem. Díky střídavě otvíraným diodám se jen posune prahové napětí PWM z nuly na lineární hodnotu. Rychlost (výkon) je dána střední hodnotou výsledného průběhu napětí (derivací).

Neschopnost plynule přejíždět mezi dvěma úseky s různým napájením patří mezi nevýhody pulzní regulace. Nicméně stále je možnost přepínat celý úsek bez diod natvrdo k jednomu nebo druhému regulátoru.

Přepínání polarity pomocí přepínače je sice u PWM běžné, ale nezobecňoval bych to. Regulátor s nulou uprostřed vyrobit lze.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků