Stránka 1 z 5
Světelné návěstidla

Napsal:
úte 18 bře, 2008 9:20 am
od marek.zavadil
Zdravím všechny, potřeboval bych poradit při zapojení světelných návestidel. Nikde jsem toto téma nenašel tak doufám že tu něco neopakuji. U mechanických návěstidel tam mi to je jasny, tam je elektromagnetický přestavník ale co světelné? Je potřeba nějaké relé? A jaké?
Díky za rady. Marek

Napsal:
úte 18 bře, 2008 9:31 am
od Martin HO
Tady je to jednodušší.
U analogu kažý znak návěstidla (barevné světlo) = 1 žárovka (nebo LEDka).
Jde pouze o to, aby se při každém znaku na návěstidle rozsvítily příslušné žárovky (LEDky) připojením na příslušné napětí.
Toho můžeš dosáhnout např. dvojpolohovým přepínačem (2 znaké návěstidlo) tím, že ti každá poloha přepínače připojí příslušné žárovky (LEDky)návěstidla.
Nebo je mohou připojovat relátka, elektronické obvody a pod. a nemusí být ovládány pouze přepínačem, ale i tlačítky. S výhodou se do řídících obvodů mohou rovněž zapojit další elektronické prvky (například diody).
V DCC (digitální řízení) je to řešeno příslušnými elektronickými prvky, případně počítačem.
Stavění návěstidel (zejména u složitějších stanic) mohou být také spojena se stavěním příslušné vlakové cesty, kdy současně s postavením příslušných výhybek požadované vlakové cesty se také příslušně změní nastavení znaků na světelných návěstidel.

Napsal:
úte 18 bře, 2008 10:59 am
od marek.zavadil
jj, tak tomu rozumim akorat jelikož chci ovládat návěstidla pomocí tlačítek tak nevim jaké relátka nebo elektronické obvody použít.
Těmi diodami je myšlen třeba brzdící modul
dík.

Napsal:
úte 18 bře, 2008 1:19 pm
od Martin HO
Marku, okruh problémů souvisejících s tvým dotazem je velmi široký, a nelze ho zde v celé šíři popsat.
Zkus konkrétizovat co chceš právě dělat.
- ovládat pouze jednotlivá světelná návěstidla (kolikaznaká),
- jednotlivými tlačítky (pro každé návěstidlo zvlášť)
-v analogu (digitálu),
- současně s tím ovládat další věci, ...

Napsal:
úte 18 bře, 2008 1:53 pm
od Miloš_P
Myslím, že na tvojí otázku se nedá odpovědět způsobem: Kup si to a to....
Jak píše Martin H0, světelná návěstidla jsou obvykle ovládána docela složitými obvody, které se starají o stavění vlakových cest atd....vjezdové návěstidlo návěstí např. 5 různých návěstních znaků, takže namalovat jednoduchý obvod nelze.
Pokud ti stačí ovládat pouze dvouznaková návěstidla, tak to můžeš řešit např. dvoucívkovým relé nebo použít jednoduchý releový nebo elektronický klopný obvod. Záleží na tom, jak jsi zdatný v elektrikařině.
Ovládání světelných návěstidel tlačítky má smysl pouze v případě, kdy vlak automaticky po průjezdu ruší vlakovou cest (shazuje za sebou automaticky návěstidla na čevenou).
Zrovna tohle jsem teď realizoval na svém kolejišti a schéma se nevešlo na A4
Pokud potřebuješ pouze přepínat znaky, tak je nejjednodušší použít přepínač.

Napsal:
úte 18 bře, 2008 2:15 pm
od Pavel Dryml
Ono ale zase shazování vjezdového návěstidla na stůj vlakem není v některých situacích úplně věrné, neboť u elektromechanických a elektrodynamických zabezpečovacích zařízení smí signalista přestavit vjezdové návěstidlo do polohy zakazující jízdu (na stůj), až když zjistí, že vlak vjel celý, uvolnil izolovanou kolejnici (to čím vlak ovlivňuje zabezpačovací zařízení) a uvolnil zadní námezník na vzdálenost alespoň dvacet metrů. (ČD Z1)
Takže to, že lokomotiva projede kolem návěstidla a na něm se objeví stůj je sice pěkné, ale ne vždy modelové

Napsal:
úte 18 bře, 2008 3:04 pm
od Miloš_P
Pokud požaduji, aby bylo návěstidlo přestavováno do polohy stuj automaticky, je potřeba ovládání tlačítky. Pokud je návěstidlo ovládané ručně, je jednodušší použít obyčejný např. páčkový přepínač. To jestli je něco modelové nebo ne nesouviselo z původním dotazem a myslím, že autor dotazu tak daleko ve svých úvahách zatím nepokročil

.

Napsal:
úte 18 bře, 2008 5:44 pm
od marek.zavadil
děkuji Vám všem za rady.....nejsem žádný odborník přes elektriku takže se omlouvám za takto špatně položenou otázku....ale učím se rychle

.....kolejiště chci ovládat digitálně, zatím pomocí Roco-multimouse, tedy jenom lokomotivy....vyhybky a návěstidla chci ovládat analogově.....většinou budu používat dvoubarevné návěstidla s kombinací brzdových modulů BM1 od Lenze......akorát nevím jak to zapojit
z toho co jsem tu vyčetl vydím že bude lepší návěstidla ovládat dvoupolovými přepínači.
vypadá to hloupě ale když jsem stavěl první dráhu všude jsem použil mechanické návětidla a ty mě problém nedělali ale tady u těch světelných sem zatím trochu mimo
Marek

Napsal:
úte 18 bře, 2008 5:55 pm
od Pavel Dryml
ovládání příslušenství analogově chválím. mě osobně se u DDC nelíbí, že při ovládání příslušenství bez počíteče nejdou dělat vazby návěstidel na výhybkách

Napsal:
úte 18 bře, 2008 8:09 pm
od Martin HO
I v analogovém ovládání lze zabezpečit vazby návěstidel na postavení vlakové cesty.
Nejjednodušší je využití kontaktů na přestavnících společně s kontakty přepínačů ovládajících zapínání produ do jednotlivých úseků.
Řadu věcí lze realizovat "klasickou" cestou pomocí relátek.
Existují i řešení na základě zapojení jednoduchých elektronických modulů.
Leccos z toho se najde v modelářské literatuře, ale rozebítrat obecně tyto záležitosti přesahuje rozumné možnosti tohoto fóra.

Napsal:
úte 18 bře, 2008 8:24 pm
od Miloš_P
marek.zavadil: Nějaký schémata pro inspiraci jsem dával na web, třeba tam najdeš něco užitečnýho.
http://www.volny.cz/masinky2003/zapojeni_stanice.html
Případné dotazy rád zodpovím.

Napsal:
stř 19 bře, 2008 8:45 am
od PetrL
Pavel Dryml píše:Ono ale zase shazování vjezdového návěstidla na stůj vlakem není v některých situacích úplně věrné, neboť u elektromechanických a elektrodynamických zabezpečovacích zařízení smí signalista přestavit vjezdové návěstidlo do polohy zakazující jízdu (na stůj), až když zjistí, že vlak vjel celý, uvolnil izolovanou kolejnici (to čím vlak ovlivňuje zabezpačovací zařízení) a uvolnil zadní námezník na vzdálenost alespoň dvacet metrů. (ČD Z1)
Takže to, že lokomotiva projede kolem návěstidla a na něm se objeví stůj je sice pěkné, ale ne vždy modelové
Ono to je stejně všechno o kompromisech, které jsou na každém kolejišti - bez nich by to ani nešlo. A tak i čidlo pro shození se dá umístit na nějakou rozumnou vzdálenost. Je ale jasné, že nákladnímu vlaku a motoráčku současně asi nevyhoví.

Napsal:
stř 19 bře, 2008 9:34 am
od Miloš_P
Možná by bylo dobré tuto problematiku trochu rozvést. Já třeba na železnici nepracuju a u světelných návěstidel jsem vždy viděl, že spadnou na červenou hned po projetí lokomotivy okolo návěstidla. Jen doplním, že to bylo asi vždy na reléovce (např. Praha-Krč, Praha-Braník, Praha-Modřany).

Napsal:
stř 19 bře, 2008 11:58 am
od Yarda
Pavel Dryml píše:Ono ale zase shazování vjezdového návěstidla na stůj vlakem není v některých situacích úplně věrné, neboť u elektromechanických a elektrodynamických zabezpečovacích zařízení smí signalista přestavit vjezdové návěstidlo do polohy zakazující jízdu (na stůj), až když zjistí, že vlak vjel celý, uvolnil izolovanou kolejnici (to čím vlak ovlivňuje zabezpačovací zařízení) a uvolnil zadní námezník na vzdálenost alespoň dvacet metrů. (ČD Z1)
Takže to, že lokomotiva projede kolem návěstidla a na něm se objeví stůj je sice pěkné, ale ne vždy modelové
Není to nějaký divný...? Vjezdové návěstidlo se smí přestavit na stůj, až když vlak komplet projede a uvolní cestu? Do té doby tedy bude tedy stále signál volno? Uniká mi logika...

Napsal:
stř 19 bře, 2008 1:05 pm
od Martin HO
Ale jak píše Miloš P pouze u návěstidel elktromechanických a elektrodynamických